[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:33

Een dopje, noem ik die :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 14:37

Ja echt een raar ding. Je kunt er wel een klepje op kopen, maar het ding is denk ik al 50 jaar oud of zo, hahaha. Er zat ooit een groenfluwelen laagje omheen, dat heb ik er ooit afgesloopt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 20:21

Als jullie beloven hem pas morgen te kijken ;-) plaats ik nu al de link naar het filmpje. Morgen gaan we een dagje uit met de honden en de Kangoo. Weer naar de Pyreneeën, ja sorry afgezaagd, maar wel lekker even weg.

https://youtu.be/uk5CKqcT6uU

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:46

Veel plezier gewenst! Ik denk dat de Pyreneeën niet snel gaan vervelen, prachtig!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:10

Ik ga morgen pas kijken! Ik beloof het... maar veel plezier!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 21:15

Dank je Senna en Muga, het wordt vast gezellig.

Iedereen een fijne paas gewenst.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 23:20

Sorry ik zat op YouTube en daarna pas op bokt :P

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:20

Mooi filmpje wederom. Fotogalerij is mooi geworden. Enn, wat fijn een handige man... sta er van versteld wat jullie saampjes iedere keer weer voor elkaar krijgen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:23

Leuke fotowand geworden! Die foto van de Daltons blijft echt leuk, goede keuze om die ertussen te hangen.

De badkamer, tjonge, het begint al wat te worden! Bizar ja hoeveel zooi je daarvoor nog nodig hebt.

En hoever het al is bij jullie wat de natuur betreft, heel mooi! Ik kan de lente al ruiken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 18:27

Prairy schreef:
Sorry ik zat op YouTube en daarna pas op bokt :P

LOL, Prairy, dan maar geen zondagsfilmpje ;-)

manja39 schreef:
Mooi filmpje wederom. Fotogalerij is mooi geworden. Enn, wat fijn een handige man... sta er van versteld wat jullie saampjes iedere keer weer voor elkaar krijgen.

Hi Manja, handige man is erg fijn. Dank voor je compliment. Ik zal eens een filmpje maken van onze vorige huizen van voor en na. Vind ik zelf altijd heel fijn om te zien als we vastzitten.

JudithO schreef:
Leuke fotowand geworden! Die foto van de Daltons blijft echt leuk, goede keuze om die ertussen te hangen.

De badkamer, tjonge, het begint al wat te worden! Bizar ja hoeveel zooi je daarvoor nog nodig hebt.

En hoever het al is bij jullie wat de natuur betreft, heel mooi! Ik kan de lente al ruiken.

Dank Judith, en de lente ruiken was letterlijk toen we vandaag terugkwamen van het uitje. De hysteria ;-) is compleet uitgelopen, de judasboom staat volledig in bloei. Errug mooi allemaal en wat ruikt het lekker!

Morgen krijgen de paarden een groot stuk track, ik ben heel benieuwd hoe ze dat vinden.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:12

Dat was een heel leuk filmpje! Wat een werk verzet, hele mooie foto's en leuke pelle aan t werk!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:42

Oeh, dat wordt lollig op de track denk ik. Of drie passen aanzetten en dan hoofd naar de grond.
Wat heerlijk al die geuren <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 17:52

Muga schreef:
Dat was een heel leuk filmpje! Wat een werk verzet, hele mooie foto's en leuke pelle aan t werk!

Dank je, Muga, ja Pelle mocht weer, Erwin blij!

balance schreef:
Oeh, dat wordt lollig op de track denk ik. Of drie passen aanzetten en dan hoofd naar de grond.
Wat heerlijk al die geuren <3

Het werd het laatste, Balance, meteen neus in het gras. Zeker Prisca die bleef achter terwijl Callas voorop ging ontdekken. Prisca wilde alleen maar eten. Ik gok dat ze hier drie dagen op kunnen vermaken, dan nog een stuk van 200m track en dan moet ik gaan kijken welke stukken ik ze nog kan geven. Ik wil zo lang mogelijk twee weilanden die ik heb, laten groeien. Daar mogen ze wel op, is geen hooiland, maar de laatste keer is het te kort gegraasd, dus dat moet even rusten.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:19

Herkenbaar, dat laatste, kijken welke stukken gras je nog kunt geven. Hier ook. De grote weilanden krijgen rust, want die gaan we hooien. Nu kunnen ze nog op een aantal resterende stukken. Dat is meer dan het totaal wat we tot 2 jaar geleden aan grasland hadden, dus het is nog steeds heel luxe. Maar zo voelt het niet, de paarden en wijzelf zijn helemaal gewend aan veel gras beschikbaar hebben... Het is echt even zoeken waar ze het beste kunnen grazen. Maar ik geniet er ook van om het gras (en de kruiden) op het hooiland al weer echt te zien groeien :)

En eh, de badkamer begint al lekker op te schieten, leuk!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 10:48

bribro schreef:
Herkenbaar, dat laatste, kijken welke stukken gras je nog kunt geven. Hier ook. De grote weilanden krijgen rust, want die gaan we hooien. Nu kunnen ze nog op een aantal resterende stukken. Dat is meer dan het totaal wat we tot 2 jaar geleden aan grasland hadden, dus het is nog steeds heel luxe. Maar zo voelt het niet, de paarden en wijzelf zijn helemaal gewend aan veel gras beschikbaar hebben... Het is echt even zoeken waar ze het beste kunnen grazen. Maar ik geniet er ook van om het gras (en de kruiden) op het hooiland al weer echt te zien groeien :)

En eh, de badkamer begint al lekker op te schieten, leuk!

Ik voel helemaal wat je zegt Bribo. Precies dat. Maar het is wel dubbel vind ik. Want nu heb ik eindelijk superveel hectares, zeg maar 8 beschikbaar voor de paarden, dus dat zou ruim ruim ruim voldoende moeten zijn, loop ik nog te schipperen met een lintje hier, touwtje daar, stukkie zo, stukkie zus. We blijven het dit jaar op deze manier doen. Gewoon eens ervaren hoe het gaat met hoeveel hooi er dan afkomt en wat we ervan gaan gebruiken. Als het niet op gaat, dan kunnen we volgend jaar minder terrein laten hooien en heb ik dan meer graasterrein beschikbaar voor de paarden, waardoor ik misschien niet zo hoef te schipperen. Het is allemaal trial and error op dit moment.

Bijvoorbeeld vandaag hadden de paarden al geen enthousiasme meer om op dat stuk van de track te lopen. In hun beleving was het alweer te veel op. Ik had 3 dagen gerekend, dus ze moeten nog maar even hun best doen. Er is tenslotte ook nog de hooiton waar ze altijd bij kunnen, maar nu maar erg weinig van eten. Tegen de tijd dat ik al mijn opties van stukkie hier stukkie daar heb gehad, dan kunnen ze weer een week in het land naast de rijbak en dan nog een week in het land daar achter. Dan hoop ik op 1 mei te zitten en dan ga ik het hele rondje van stukjes geven weer doen.

Ik wil wel investeren om die stukjes ook dusdanig te maken dat ik alleen nog maar her en der handvaten hoef dicht te doen. Maar goed, dat komt wel met de tijd.

Aan het eind van dit jaar, in de herfst, willen we 3 hectare laten ploegen en egaliseren en opnieuw laten inzaaien. Dan zouden we wat meer respijt moeten hebben.

Wat ik zei, het is allemaal uitproberen op dit moment.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:59

In een begrazingsgebied voor schapen kwam ik hier van t weekend stevige palen tegen met ogen. Daar trekken ze de netten langs en staat het vlot en stevig. Is dat geen idee voor jou? Vaste palen in de grond? En dan lijntje trekken als het nodig is?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 17:09

Muga schreef:
In een begrazingsgebied voor schapen kwam ik hier van t weekend stevige palen tegen met ogen. Daar trekken ze de netten langs en staat het vlot en stevig. Is dat geen idee voor jou? Vaste palen in de grond? En dan lijntje trekken als het nodig is?

Hi Muga, ja dat is idd een goed idee en ook waar ik heen wil. Ik heb nu bomen schrikdraadogen gegeven en daar kan ik dan een draad in doen als ik het wil afzetten. Er zijn hele stukken waar ik geen bomen heb en daar wil ik graag palen. Itt de ogen erin draaien, zijn palen zetten voor mij een heftige taak. Daar heb ik spierballen bij nodig. Die spierballen zitten aan armen die nu andere dingen willen doen ;-) Dus die stukken zet ik nu af met prikpaaltjes, dat kan ik wel uiteraard. Echter ik heb nu maar een beperkt aantal prikpaaltjes en rollen draad. Het is een heftige investering geweest alles te omheinen en onze spaarpot is door de badkamer even op. Dus als ik een stuk moet overspannen dan vlecht ik het zo ongeveer door takken heen. Ziet er niet uit, maar ik red me er mee.

Maar ik zou erg graag naar een oplossing zoals jij beschrijft werken. Maar nog voordat wil ik dat we wat regelen voor Quarbonne. Je ziet het, het is niet eenvoudig prioriteiten te stellen, het hangt van veel dingen af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:57

Hoeken hebben stevige palen nodig, maar rechte lijnen kan uitstekend met prikpaaltjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 18:43

tamary schreef:
Hoeken hebben stevige palen nodig, maar rechte lijnen kan uitstekend met prikpaaltjes.

En het is verbazingwekkend hoe sterk prikpalen als hoekpalen nog zijn. Je zet een hoekprikpaal juist schuin naar buiten en dan kan het heel wat kracht opvangen. Maar ideaal is het niet, maar ja, daar is het dan ook een tijdelijke oplossing voor.

Ik moet geduld hebben... Want ondertussen wordt er door de spierballen gewerkt aan onze houtvoorraad. Tja, dat moet ook gebeuren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 14:15

En vanmorgen liep Quarbonne in zijn eentje aan de andere kant van het schrikdraad. Het was kennelijk al een tijdje zo, dus in de nacht gebeurd, want men was aan de situatie gewend en er was geen paniek. Hij liet zich redelijk pakken en liep redelijk mee en de drie dames aan de andere kant liepen ook mee. Ik heb het als hint genomen dat het gras kennelijk groener is aan de andere kant van het lint, dus nu hebben ze dat stuk al gekregen. Dat had morgen aan de beurt geweest. Maar goed. Ze zijn verwend.

Ik heb trouwens nog twee verzoeken gehad voor hem. Weer een vrouwtje via bokt. En nog een vrouw via FB. Ik heb zo veel adv van hem overal gehad, weet niet waar ik hem heb gezet of niet. En dus hen vriendelijk bedankt en die adv verwijderd.

Het gaat op zich goed. Ik zie regelmatig wel onrust bij Callas. De track is natuurlijk niet breed. Een meter of 3 tot 4. En elkaar passeren is dan een dingetje en dan moet ze weer zo heftig reageren. En ze loopt slechter de laatste dagen. Maar ik heb al even geen bewust meppen of dreigen van hem gezien naar haar toe. Er staat ook erg veel gras op de track.

Ik ben zelf wat in de lappenmand. Vorige week kreeg ik zo'n bouwblok op mijn voet. Dat heeft drie dagen helemaal geen zeer gedaan, ik had er ook helemaal niet naar gekeken verder. Zelfs met douchen niet op gelet deed geen zeer. Heb ook geen bril op na het douchen, dus eventueel blauw merk ik toch niet op. Alleen op het moment toen dat ding op mijn voet viel, vloeken en we zullen doorgaan. Nu gisteren dacht ik, hm, toch niet zo grappig meer, blauw! Zwart eigenlijk. Kan geen schoen aan. Zucht. Alleen regenlaarzen.
En toen kreeg ik ook nog een meidoornstekel door mijn regenlaars. Wat een rotdingen zijn dat! En o ja, ik heb ook nog twee dagen op bed gelegen met weer spit.

Maar nu gaat het allemaal wel weer, behalve die blauwe voet dan.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:32

Monique1963 schreef:
En vanmorgen liep Quarbonne in zijn eentje aan de andere kant van het schrikdraad. Het was kennelijk al een tijdje zo, dus in de nacht gebeurd, want men was aan de situatie gewend en er was geen paniek. Hij liet zich redelijk pakken en liep redelijk mee en de drie dames aan de andere kant liepen ook mee. Ik heb het als hint genomen dat het gras kennelijk groener is aan de andere kant van het lint, dus nu hebben ze dat stuk al gekregen. Dat had morgen aan de beurt geweest. Maar goed. Ze zijn verwend.

Ik heb trouwens nog twee verzoeken gehad voor hem. Weer een vrouwtje via bokt. En nog een vrouw via FB. Ik heb zo veel adv van hem overal gehad, weet niet waar ik hem heb gezet of niet. En dus hen vriendelijk bedankt en die adv verwijderd.

Het gaat op zich goed. Ik zie regelmatig wel onrust bij Callas. De track is natuurlijk niet breed. Een meter of 3 tot 4. En elkaar passeren is dan een dingetje en dan moet ze weer zo heftig reageren. En ze loopt slechter de laatste dagen. Maar ik heb al even geen bewust meppen of dreigen van hem gezien naar haar toe. Er staat ook erg veel gras op de track.

Ik ben zelf wat in de lappenmand. Vorige week kreeg ik zo'n bouwblok op mijn voet. Dat heeft drie dagen helemaal geen zeer gedaan, ik had er ook helemaal niet naar gekeken verder. Zelfs met douchen niet op gelet deed geen zeer. Heb ook geen bril op na het douchen, dus eventueel blauw merk ik toch niet op. Alleen op het moment toen dat ding op mijn voet viel, vloeken en we zullen doorgaan. Nu gisteren dacht ik, hm, toch niet zo grappig meer, blauw! Zwart eigenlijk. Kan geen schoen aan. Zucht. Alleen regenlaarzen.
En toen kreeg ik ook nog een meidoornstekel door mijn regenlaars. Wat een rotdingen zijn dat! En o ja, ik heb ook nog twee dagen op bed gelegen met weer spit.

Maar nu gaat het allemaal wel weer, behalve die blauwe voet dan.

Ach arme jij,als het gezegde klopt dat ellende in 3en komt kan je er weer tegen.
Beterschap!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:55

Ai, pijnlijk! Die meidoornstekels ken ik inderdaad. Ooit eens in een gewricht van mijn middelvinger gehad. Daar heb ik echt nog jarenlang last van gehad.
En het aantal kruiwagenbanden, dat was ook niet grappig!

Beterschap en hopelijk houd je jezelf voorlopig weer even heel ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:36

Hmm good to know, hier ook meidoorn. Op Curaçao hebben ze ook onwijs veel stekelbosjes met serieuze doorns. Die van Robinia zijn nog wel het grootste en scherpst heb ik gemerkt.

Beterschap daar...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 09:02

lukka63 schreef:
Ach arme jij,als het gezegde klopt dat ellende in 3en komt kan je er weer tegen.
Beterschap!

JudithO schreef:
Ai, pijnlijk! Die meidoornstekels ken ik inderdaad. Ooit eens in een gewricht van mijn middelvinger gehad. Daar heb ik echt nog jarenlang last van gehad.
En het aantal kruiwagenbanden, dat was ook niet grappig!

Beterschap en hopelijk houd je jezelf voorlopig weer even heel ;)

Prairy schreef:
Hmm good to know, hier ook meidoorn. Op Curaçao hebben ze ook onwijs veel stekelbosjes met serieuze doorns. Die van Robinia zijn nog wel het grootste en scherpst heb ik gemerkt.

Beterschap daar...

Dank dank dank dames,

De meidoornstekel kwam gelukkig alleen in eelt, geen bloed, bleef in de zool van mijn laars steken. Ik voel het af en toe nog wel, dus het is rotzooi, maar niet zo erg als in gewrichten. Ik heb een buurman gehad in het 1e fr huis, die had er ook een in zijn voet en kon naar het ziekenhuis na een paar dagen.

Robinia ken ik niet, maar ik wil niets meer met stekels op mijn erf. Erwin heeft nu weer een lekke band met de tractor ervan. Gelukkig de voorband. Ik heb luchtbandjes gehad onder het karretje dat Shadow kon trekken en ook in dat eerste huis, zoveel lekke banden door meidoorns. Haha, ik heb liever dat ze niet van 'mei' zijn. Alles met zulke nare stekels gaat om en in de brandton.

Ik vraag me af of het voor paarden ook niet gevaarlijk kan zijn voor in hun hoef.

Over hoef gesproken, Callas heeft weer iets nieuws bedacht. Als ze in haar box staat en aandacht wil of eruit wil, dan ramt ze met haar (zere) voet (lekker handig want ze is rechtshandig) tegen haar deur. Dat mag niet, ze sloopt het, dus een boos haar naam en het is klaar.

Nu heeft ze bedacht, hoe slim, dat als ze búiten haar box staat, dus op het plateau en ze wil ín haar box, dat ze dan ook met haar voet tegen de deur kan rammen om aandacht te krijgen. Pfff, slimme dame. Ach tja, nu kan ze de deuken die vanaf binnen maakt weer uitdeuken ;-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:17

Hier ook veel meidoorn en sleedoorn stekels, heeft bij Milko zijn fiets al heel vaak tot een lekke band geleid.