Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:05

Precies wat je noemt helderder.

Helder opgemerkt. Die jongen kennen geen vrees. En leren de tactiek van de reu en de teef hoe ze met de bezoekers om moeten gaan.

Wat er van waar is, weet ik niet.
Er is een theorie die zegt dat een ouder dier kleine prooien levend naar de jongen brengt om ze zo te leren hoe ze moeten doden.
En er zullen inderdaad heel veel mensen zijn die de wolven lokken of voeren.
Uit domheid, voor het mooie plaatje, omdat ze wolven tof vinden.

Ik vind het onthutsend om te zien hoeveel wolven verwachtingsvol rond een auto of trekker huppelen.
Die beelden komen uit alle landen om ons heen.
Daaruit blijkt mi dat ze wel degelijk gevoerd worden.
Met valwild, slachtafval en door burgers buiten de natuurclubs om.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:07

3 schapen gedood Elspeet
Citaat:
Elspeet , Veluwe
16-7-2024
Afgelopen nacht
Drie schapen gedood afgelopen nacht.

Wolf gisterenavond gezien/gemeld

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer. +31 617018889

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/vAjnA8DfmRC8ujMv/?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 23:08

Helderder schreef:
Realiseer je ook dat waar de wolf zijn aanval heeft gedaan, op een druk stuk is van het landgoed. Dagelijks is die locatie het startpunt voor heel veel wandelaars, hardlopers, fietsers en mountainbikers. Het ligt bij een druk parkeerterrein en fietspad(en). Deze welpen groeien dus op in nabijheid van niet een enkele passant, maar heel veel mensen.

Even voor de visualitie:

Links van de N227 is het militair schietterrein.
Gaat om het stukje rechts, met bebouwing, de manege, erboven, verder naar rechts landerijen en het Henschotermeer eronder.

Afbeelding

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:11

Vraag aan mensen met dieren dan schapen in wolvengebied, denken jullie er weleens over na wat te doen als de schapen in jullie omgeving op zijn?
Kortzichtig gedacht denk ik dat een schaap een gemakkelijkere prooi is bij gelijkwaardige afrastering.
Maar als die er niet meer zijn, is dan je koe of paard aan de beurt?

Ik ben wat dat betreft blij dat ik geen paarden meer heb.
Ik kan alleen onze hond niet meer onbekommerd los laten lopen op het erf als het bos achter ons wel vaste plek van een wolf wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:17

Pipapaardje schreef:
rien10 schreef:
In de praktijk niet te doen. Je kunt niet 24/7 aan de rand van je weiland gaan liggen. "Onder de loep nemen" klinkt weer als zo'n fantastisch theoretisch stukje gezwam. Wat ga je met de voerende mensen doen dan? Ga je 24/7 alle wolven bekijken zodat ze niet gevoerd worden?

Dit zijn twee oprechte vragen. Hoe ga je dit doen. Dit heeft niks te maken met ophitsen, daar ben ik niet van . Ik ben wel broodje nuchter. Een echte Rotterdamse. Wij banketstaaf niet, wij poetsen.
Dus; hoe ga je dit aanpakken?

Dat vind ik een interessant gesprek!

Ik merk vanuit de overheid belachelijk weinig constructieve dingen over hoe mensen zich moeten gedragen. De provincie komt eens met een flyer, een gemeente met een online pagina. Dat moet gewoon nationaal een grote campagne zijn en ja - ik ben voor méér groene boa's die toezicht houden op wangedrag in natuurgebieden. Dat gaat ook om loslopende honden, illegaal motorcrossen, vuurtje stoken en dus ook om wild met rust laten en niet van de paden afgaan.

Door de passieve houding van de overheid is er nu ook een gat waar de antiwolf ophitsers met veel nepnieuws in kunnen springen. Kijk nu naar dit nieuwsbericht; volgens die kanalen is er nog net geen peuter opgegeten. Denk jij dat zij nog terugkomen op hun berichtgeving met rectificatie, als blijkt dat die wolf schrok en er vandoor ging en het kindje schrammen heeft opgelopen toen het schrok en viel? Oprechte vraag.

Zoals de iets eerder geposte stappen lijst van Geist aangeeft, wolf heeft honger en zoekt naar nieuwe voedselbron. Aangezien het overgebleven wild richting mensen/huizen/vee trekt, verhuist wolf ook die kant op. Gaat vee 's nachts op stal, dan schakeld wolf over naar overdag jagen. Gebieden afsluiten gaat niks doen aan de honger van een roofdier. Mensen advies geven over hoe zich te gedragen is evengoed problematisch, voedsel is een sterke motivator om dingen te doen of te negeren en zeker als er geen consequenties aan blijken te zitten. Mens hier heeft geen (goede) verdedigingswapens voor handen, dus hoeveel protest kan die maken over opgegeten worden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:22

Onali schreef:
Op de FBgroep van de ruiterpaden UH beginnen de ruiters nu idd sluiting te vrezen.
Betalen daar €100 per jaar voor een penning on daar te mogen rijden.

Sluiting gebied: dag manege Den Treek, geen inkomsten meer door de ruiters a €100.
Er zullen vast ook MTB paden lopen (daar ben ik niet super bekend mee)
Pannenkoekenhuis sluiten, pyramide Austerlitz incl restaurant, Henschotermeer recreatieplas (hebben net uitgebreid).

Ondernemers gaan niet blij zijn.

Dat is een enorme grote schadepost.
En het blijft niet bij Den Treek, het probleem kan overal voorkomen en komt al overal voor.
Niemand begint nog een dergelijk bedrijf wanneer dat zo onzeker is.

En als zelfs wolvenknuffelaar Lelieveld zegt dat hier op gereageerd moet worden. Waar wacht men dan nog op?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:23

Ik denk dat meer BOA's niet mogelijk is. Overal is een personeelstekort. Bovendien kan een BOA maar op één plek tegelijk zijn. Het is altijd een moment opname als er ergens een BOA is.

Ja, ik denk dat er een rectificatie van het bericht komt als het anders blijkt te zijn.

Pipapaardje; wolven zijn fiets, niet te onderschatten slim. Dat het wilde dieren zijn moeten we loslaten. Het zijn -net als meeuwen, vossen, ratten en muizen- cultuurvolgers geworden.
Daar waar wij zijn, zijn wolven. En dat moeten we nu net niet willen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:46

Voor wie de kat dat natuur projecten over natuur gaan, kijk hier eens naar:
Citaat:
04-11-2023 HET GAAT GEWOON OM GELD, NIET OM DE NATUUR"

Beschermde status Wolf is gewoon miljoenenindustrie

ARTIKEL VAN RYKPE ZEILMAKER

<<De wolf in Nederland kost de agrarische sector jaarlijks honderden landbouwhuisdieren maar genereert miljoenensubsidies voor de adviesindustrie en natuurbureaucratie, Dat blijkt uit de cijfers documenten van Bij12 -het overkoepelende natuurorgaan van de provincies, die vrijkwamen via de 'Wet open overheid'. "De wolf is een ordinair businessmodel voor monitoring, trainingen en merchandise en dat wordt bereikt met misbruik van EU-recht", zegt jurist en moeflonambassadeur Cees krijger.>> Lees verder hieronder.
.
NB: De documenten kwamen boven tafel door 'Stichting Annemieke'.
Blijft u haar werk steunen?
IBAN NL77INGB0008362362 T.n.v. Stichting Annemieke Ovv "Project Wolf"
Of via dit TIKKIE => https://www.ing.nl/particulier/betaalve ... ibUfG7DgXa

Artikel is te lezen via deze link
beschermde status wolf is miljoenenindustrie.
https://www.facebook.com/share/p/Qn5taG ... tid=WC7FNe

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:47

Vanavond werd er ook kort op het nos nieuws aandacht besteed aan het incident met het kindje, het 23:00 journaal

Hier het online artikel
"Provincie: vermijd landgoed Leusden na vermoedelijke 'confrontatie' wolf en kind"
https://nos.nl/artikel/2529148-provinci ... lf-en-kind

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 23:59

Ik tel 6 welpen ipv de eerder genoemde 5.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 00:36

Afbeelding

Toch bijzonder dat er in het interprovinciaal wolvenplan staat dat veiligheid van mensen voorop staat. En er nu vrij weinig wordt gedaan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 01:07

Happinez schreef:
[quote"Benzz"]
Maar mevrouw liep in een gebied waar je uberhaupt niet mag komen. Dus waarom waarschuwen als dat hol precies in dat gebied zit.

Volgens mij ben je slecht op de hoogte en praat je de grootste stoker in heel deze ellende na[/quote]
Volgens Glenn in het audio bericht hierboven was ze gewoon in een gebied waar ze mocht komen.[/quote]

Precies, je haalt de napraten van Groep Wolf er precies tussen uit. Blij dat Glenn deze keer wel erkend dat het een probleem is en dat deze dame niets fout deed. Daar vielen ze in de Groep Wolf ook weer overheen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 04:35

Wij hebben wilde katten rond lopen daar waar de paarden staan (dus niet ons terrein). Wilde katten die ik 1 a 2 kilometer verderop ook gerust tegen kom. Deze katten hebben oh zo schattige kittens. Nu tussen de 5 a 7 weken jong. Deze kittens lopen al over het gehele terrein. Circa 200 meter doorsnede....
Ik heb het dus over katten en schattige, jonge kittens. Die zijn nog kleiner dan de hoogte van het veeg gedeelte van mijn normale bezem. Die nemen al een gebied van 200 meter omtrek in. Pups vanaf die leeftijd zijn nog actiever en vlot in staat meer te lopen en te ondernemen. Het is totaal niet bekend hoe groot wolven het gebied 'rondom nest' vinden. Mij lijkt logisch dat dit al gauw een kilometer doorsnede groot gebied moet zijn. Minimaal he! Die pups blijven namelijk niet binnen een puppy ren en die lopen met 8 weken leeftijd zelf al die kilometer cirkel is mijn verwachting. Dat betekent dus dat de puos die oh zo beschermd worden door moeder al dat gebied dan nodig hebben. Beste is dan 2 kilometer doorsnede gebied af te zetten...
Laten we gewoon realistisch blijven. Er is 0 ervaring met wolven(roedels) in dit soort dichtbevolkte postzegel stukjes. Met beetje logisch nadenken dan kan toch iedereen beseffen dat afzetten onmogelijk is gezien hoe groot die afzet gebieden moeten zijn??
Plus ouders/mams moeten voor eten zorgen. Bij weinig wild wordt hun gebied vlot groter en ze hebben nu eenmaal vlees nodig. Ze zullen gewoon de makkelijkste prooien blijven pakken. Zeker in deze cruciale weken dat de pups zelf nog niet kunnen hagen, wel zeer actief zijn, vollop in de groei en dus flinke eetlust en eetbehoefte hebben. Het is oerdom hier simpel over te denken!!
Ik ga dit najaar nog wel op vakantie naar de veluwe met de honden. De veluwe op gaan dat doe ik niet meer. Mijn honden zijn op leeftijden dat ze echt wel genoegen nemen met binnen het park en in bebouwde kom te wandelen. Van de natuur gaan we wel genieten met wat vanuit de auto te zien is. Ik hoop maar op prachtig weer en heerlijk bbqen in de boslucht rondom het huisje. Ik denk er toch over na dat dit de laatste veluwe vakantie gaat zijn. Het oorspronkelijke doel van kilometers lopen daar in de natuur is weg. Helaas zitten de wolven letterlijk overal. Toch eens kijken naar landen om ons heen waar er veel minder zitten. In België zijn ze gelukkig kei goed in doodrijden van wolven. Tot nu toe doen ze het daar erg aardig om de populatie klein te houden

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 06:17

Het gewoonweg echt wachten totdat het werkelijk vreselijk misgaat! Maar ook dan wordt 1 het verhaal niet geloofd of 2 is het toch echt de schuld van degene die aangevallen is!
Ik zie op verschillende Social media;s reactie voorbij komen waarvan ik schrik, mensen die compleet pro wolf zijn en de problemen ook niet willen zien. Ik hou mijn hart vast en loop niet meer zo onbevangen in het bos. Wij lopen regelmatig in Tuk, bij Steenwijk, afgelopen week 3 wolven gezien! Ik loop er sowieso niet meer alleen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 06:34

Deze wolf heeft een territorium van Austerlitz tot aan Leusden. Hoelang blijven zij en haar pups nog op deze plek voor ze er op uit gaan? En wat voor een gedrag leren deze 5 pups aan? Deze wolf was voor ze de pups kreeg al steeds te dicht bij mensen met honden. Er zijn toen al 2 bijt incidenten geweest.

Moeten we maar allemaal binnen blijven op de heuvelrug? Leuk vooruitzicht hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:09

Het idee dat er een plek is voor de wolf waar die veilig kan zijn en wij met onze dieren er geen last van hebben, klinkt leuk, maar ik zie daar geen logische oplossing in.
Want die wolf heeft pootjes en loopt ook zo 5 kilometer verder. Of veel meer als het ergens anders “leuker” is. Dan moeten we het daar maar “even ontruimen” voor de wolf? Daar wonen en werken ook gewoon mensen, het is niet alleen recreatie wat “even stopt”. Dus dat is geen werkbare oplossing, in mijn ogen.

Dus dan moet er een hek omheen: hier woont de wolf.
Met een hek er omheen zitten alle andere dieren die daar binnen zitten ook als ratten in de val, sneue boel. Laat staan: wie betaalt dat hek dan, wie onderhoudt het, en wat als jouw huis ineens binnen dat hek valt dan? Uitkopen dan maar?
En eigenlijk vind ik het nog sneu voor de wolf ook. Want hoe groot is dat gebied dan? En dan krijg je nog dikke inteelt ook, dus dan moet je uit andere gebieden wolven overplaatsen om je wolven genetisch gezond te houden.

Ik zie daar voor Nederland echt geen reëel scenario voor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:13

Ia dit de wolf van die fil.pjes die al neust met honden dan niet wegliep of zelfs achter mensen aan?

Ik zei al na vorige week die pakt binnenkort een kind... zo snel.ook al.

En sorry hoor voor die mensen die elders op.internet zeggen dat het toch echt een hond was... of het kind zijn schuld.

Als er straks echt een bijtwond is mag ik hope dat ze ook direct ingrijpen, ook al heeft ze pups.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:21

karrij schreef:
Het gewoonweg echt wachten totdat het werkelijk vreselijk misgaat! Maar ook dan wordt 1 het verhaal niet geloofd of 2 is het toch echt de schuld van degene die aangevallen is!
Ik zie op verschillende Social media;s reactie voorbij komen waarvan ik schrik, mensen die compleet pro wolf zijn en de problemen ook niet willen zien. Ik hou mijn hart vast en loop niet meer zo onbevangen in het bos. Wij lopen regelmatig in Tuk, bij Steenwijk, afgelopen week 3 wolven gezien! Ik loop er sowieso niet meer alleen.

Ik schrik er ook van. Zo radicaal dat mensen als Glenn Lelieveld en Rick van Mallsen de reacties nog te extreem vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:15

tienus63 schreef:
Voor wie de kat dat natuur projecten over natuur gaan, kijk hier eens naar:
Citaat:
04-11-2023 HET GAAT GEWOON OM GELD, NIET OM DE NATUUR"

Beschermde status Wolf is gewoon miljoenenindustrie

ARTIKEL VAN RYKPE ZEILMAKER

<<De wolf in Nederland kost de agrarische sector jaarlijks honderden landbouwhuisdieren maar genereert miljoenensubsidies voor de adviesindustrie en natuurbureaucratie, Dat blijkt uit de cijfers documenten van Bij12 -het overkoepelende natuurorgaan van de provincies, die vrijkwamen via de 'Wet open overheid'. "De wolf is een ordinair businessmodel voor monitoring, trainingen en merchandise en dat wordt bereikt met misbruik van EU-recht", zegt jurist en moeflonambassadeur Cees krijger.>> Lees verder hieronder.
.
NB: De documenten kwamen boven tafel door 'Stichting Annemieke'.
Blijft u haar werk steunen?
IBAN NL77INGB0008362362 T.n.v. Stichting Annemieke Ovv "Project Wolf"
Of via dit TIKKIE => https://www.ing.nl/particulier/betaalve ... ibUfG7DgXa

Artikel is te lezen via deze link
beschermde status wolf is miljoenenindustrie.
https://www.facebook.com/share/p/Qn5taG ... tid=WC7FNe

Wat goed dit zeg! Dit is inderdaad gewoon wat er achter zit, een verdienmodel. Zoals gewoonlijk..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:23

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:51

Daarom is het Nederlandse natuurbeleid ook zo'n puinhoop. Een aantal vooraanstaande "natuurbeschermers" hebben hele andere belangen dan het natuurbelang.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:56

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:42

tamary schreef:
Kans op hondsdolheid is nog niet zo groot, maar als preventief protocol vanuit ziekenhuis vergeet het maar en zeker met "slechts krassen¨, hoewel dat absoluut genoeg kan zijn voor besmetting (zijn ze in bv India een stukje alerter op, ook bij straathonden, want een hond met rabies die likt aan een hand met beschadigde huid is genoeg).

Klopt. Die vaccinaties tegen rabies zijn trouwens heel zwaar en bestaan niet uit 1 maar uit meerdere (herhaal)spuiten. Althans zo was dat in de tijd dat ik in India verbleef. Als iemand rabies krijgt dan is het exit want het is ongeneeslijk. Er waren daar mensen met rabies op het platteland, die men dan uit wanhoop maar vastbond aan een boom want ze werden zelf ook gevaarlijk.De vaccinatie kan nog gegeven worden NA een bijtincident maar moet ter plekke maar beschikbaar zijn!

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:08

Het is zo dubbel naar mijn idee. Omdat ze beschermd zijn blijven de wolven niet schuw. En omdat ze niet schuw meer zijn gaat het mis. Naar mijn idee was het beter geweest om er een generatie eerder al met verfballetjes op te schieten zodat ze niet zoveel grote roedels hadden gehad. Dan was het meer een uitzondering geweest om ze te zien inplaats van dat je er bijna over struikelt. En ik ben een dierenliefhebber die er niet opuit is om alle roofdieren uit te roeien. Maar een groot roofdier te veel ruimte geven is niet houdbaar.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:14

Maar verfballetjes voorkomen toch niet dat die beesten welpen op de wereld zetten?