[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 20:27

Hi Muga, dank je! De badkamer knapt in ieder geval op en het wordt allemaal steviger, want boerderijen als dit, hangen, letterlijk, van los zand aan elkaar.
Ik hoop dat BigBoy in ieder geval niet meer voor ons weg rent. Hij is ook wel eens op de zolder. We negeren hem op dit moment, behalve dat ik tegen hem praat. Ik probeer geen toenadering te doen. Hij ziet er verder goed uit, niet mager, dus ik ga hem ook niet voeren. Ik denk dat hij een betere jager is dan onze Gingy. Mocht hij mager worden, want ik denk dat hij al oud is, dan ga ik hem in de schuur bijvoeren. Steriekatje, de poes die we gevangen hebben om te laten steriliseren, is wilder dan hij die zien we nauwelijks en is heel erg schuw. Er leven nog meer wilde katten tussen ons en de 60 katten van de buurvrouw. Maar die zie ik erg weinig.

Lief dat je naar Xerox informeert. Na een dag was het dit keer gelukkig over. De tweede dag heeft hij nog af en toe een piep gegeven van een verkeerde beweging, maar het is weer over. Ik probeer er altijd op te letten dat hij niet rent. Ook langer wandelen dan een kwartier is niet goed voor hem. Dan heeft hij de volgende dag te veel pijn. LOL, net als ik. Deze keer kwam het omdat hij natte poten had, de keuken in haastte en uitgleed. Dus als ik me maar houd aan het robotritme dat we hier hebben voor alle dieren, dan gaat het wel ok. Yoda bijv moet 4x pd een beetje eten hebben voor haar pillen. Ze moet na het eten altijd wat doen, dus ze lopen in ieder geval 4x pd een klein rondje en meestal nog een 5e en 6e keer. Maar wel altijd begeleid want Yoda loopt weg en Xerox wil ik dus niet loslaten omdat hij dan gaat rennen.

Dus zo laveer ik door het leven :+

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 10:19

Vraagje over scheerervaringen. Ik heb de shetjes vorig jaar geschoren voor die luizentoestand. Omdat het scheerapparaat toen eerst stuk ging, heb ik de rechterkant van Poupette geknipt met de schaar. Daar heeft ze allemaal vakjes van de happen van de schaar. Ook grappig, maar nu vraag ik me af, de anderen zijn aan het verharen, dat had ik ook bij de shetten verwacht en dat dan die afdrukken van de scharen weg zouden gaan. Maar kan het zijn dat de shetten nu niet verharen omdat hun lijf zegt, je hebt het gemiddeld genomen kouder dan normaal, dus houden we het haar vast?

Weet iemand hoe dat gaat met helemaal geschoren paarden? Ik heb wel eens mijn harige hond die vorig jaar is overleden, geschoren vanwege vlooien en die kwam ook niet goed eerst terug. Hij ging een soort van vervilten.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:25

Bij ons verhaart de grote al vollop en de shet nog nauwelijks, de shet is in jachtpatroon geschoren rn de grote alleen de borst, de grote heeft ook een 50grams regendeken op, de shet niks.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 12:48

Hi Corina, Daar zie ik toch idd dan overeenkomsten met mijn shetten. Jouw shet in jachtpatroon verhaart dus ook nog nauwelijks. Ik ben benieuwd of nog meer mensen die ervaring hebben, dat geschoren paarden later verharen dan ongeschoren paarden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:09

Grote pony's februari, welshje ergens april. Met en zonder streep langs hals en midden borst.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:10

Mijn ervaring is vooral dat Shetten vaak echt veel later beginnen dan grotere paarden. Als in echt maanden later pas. Miracle is in het verleden ook wel eens geschoren in de winter, 2 winters achter elkaar vanwege luizen. Maar qua verharen was die niet later dan de rest.
Dus ik zou zeggen, maak je geen zorgen, het komt vast goed :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:57

Onze mini is ook veel later dan de grote, die heeft een jacht modelletje geschoren onderkant hals ivm mennen, maar de vacht die er nog zit is nog echt een ijsberen vacht :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:37

Ineens een hersenspinsel van me, maar kan het niet zo zijn dat bij geschoren paarden de noodzaak om op tijd te gaan verharen er minder is omdat ze al zoveel haar kwijt zijn door het scheren? Zo bekeken is het niet zo gek dat ze hun langere haren langer vasthouden dan de ongeschoren paarden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 00:43

tamary schreef:
Grote pony's februari, welshje ergens april. Met en zonder streep langs hals en midden borst.

Dus ook. Wat apart.

JudithO schreef:
Mijn ervaring is vooral dat Shetten vaak echt veel later beginnen dan grotere paarden. Als in echt maanden later pas. Miracle is in het verleden ook wel eens geschoren in de winter, 2 winters achter elkaar vanwege luizen. Maar qua verharen was die niet later dan de rest.
Dus ik zou zeggen, maak je geen zorgen, het komt vast goed :)

Dus ook! Wat apart deel 2.

Mer1980 schreef:
Onze mini is ook veel later dan de grote, die heeft een jacht modelletje geschoren onderkant hals ivm mennen, maar de vacht die er nog zit is nog echt een ijsberen vacht :=

Dus ook!! Wat apart deel 3.

Jet schreef:
Ineens een hersenspinsel van me, maar kan het niet zo zijn dat bij geschoren paarden de noodzaak om op tijd te gaan verharen er minder is omdat ze al zoveel haar kwijt zijn door het scheren? Zo bekeken is het niet zo gek dat ze hun langere haren langer vasthouden dan de ongeschoren paarden.

Wat grappig jullie ervaringen. Ik maak me geen zorgen, hoor, maar het viel me ineens op. Ik dacht een reden te zien, misschien omdat ze het kouder heeft omdat ze geschoren is en dus dat haar lijf de haren vasthoudt. Ook bij Q trouwens. Wat Jet zegt kan ook, dat het lijf geen noodzaak ziet om te verharen omdat er minder haar is.

Maar ik lees ook dat jullie kleinere later zijn dan de grotere, dat is ook een interessante constatering. Zou dat altijd zo zijn? Ik kan het me van andere jaren niet herinneren of Poupette later was dan Callas.

Ik hoop op nog meer ervaringen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:53

Vachtwissel gaat onder invloed van daglengte. Ik had Bayo net een paar maanden en die eerste winter lag er in de stalgang een laag "sneeuw" van al ruiende pony en buiten lag het tot halverwege zijn onderbeen dik sneeuw.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 01:01

tamary schreef:
Vachtwissel gaat onder invloed van daglengte.

Wat grappig. Dus als je een daglichtlamp aanhoudt op stal, dan zijn ze eerder door hun haar heen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:59

Dan beginnen ze in elk geval eerder, wedstrijdstallen doen dat nog wel eens om ze korter in de vacht te houden en voor de fok ivm eerder hengstig in het seizoen ook. Al is in dat laatste geval vaak niks doen en 2 maanden later beginnen hetzelfde effect qua uitgerekende datum uiteindelijk. Groei van het gras krijg je niet op die manier vervroegd (en eigenlijk ivm korte halsjes en raar wijdbeens staan bij grazen wil je gras tussen knie en borsthoogte voor je veulens). Alles bij elkaar is het beter om iets meer geduld te hebben en te kijken wat dat paard het beste past qua verharen. Scheren zal daar niet zoveel invloed op hebben, rui is niet alleen aanpassing vacht voor warmer/kouder weer, maar ook vervanging wegens slijtage. Die cyclus loopt dus grofweg door een X aantal maanden afhankelijk van aanleg. Wel kan een deel van hoe dik (of eerder goed werkend) de wintervacht is bepaald worden door de eerste winter (tekorten, wormen, etc.).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 12:41

tamary schreef:
Dan beginnen ze in elk geval eerder, wedstrijdstallen doen dat nog wel eens om ze korter in de vacht te houden en voor de fok ivm eerder hengstig in het seizoen ook. Al is in dat laatste geval vaak niks doen en 2 maanden later beginnen hetzelfde effect qua uitgerekende datum uiteindelijk. Groei van het gras krijg je niet op die manier vervroegd (en eigenlijk ivm korte halsjes en raar wijdbeens staan bij grazen wil je gras tussen knie en borsthoogte voor je veulens). Alles bij elkaar is het beter om iets meer geduld te hebben en te kijken wat dat paard het beste past qua verharen. Scheren zal daar niet zoveel invloed op hebben, rui is niet alleen aanpassing vacht voor warmer/kouder weer, maar ook vervanging wegens slijtage. Die cyclus loopt dus grofweg door een X aantal maanden afhankelijk van aanleg. Wel kan een deel van hoe dik (of eerder goed werkend) de wintervacht is bepaald worden door de eerste winter (tekorten, wormen, etc.).

Dat denk ik zeker ja. Ik zou eventueel nog biotine kunnen voeren aan de shetjes om hun haargroei weer op gang te krijgen. Ze hebben geen vacht meer gekregen. Hun haren zijn in december geschoren en toen was het al te laat om nog een wintervacht te maken. Vandaar ook dat ik ze onder dekens gehad heb. Wat niet helpt bij, het signaal om haren te laten groeien. Ik ben erg benieuwd wanneer de levenscyclus van de nu geschoren haren op is, of dat Poupette nog een hele zomer met hapjes door het leven zal gaan 8)7

In ieder geval zijn ze 24/7 buiten in het natuurlijke licht, staan ze op gras, hooi is nu bijna niet meer nodig zoveel gras is er en krijgen ze nog wel hun supplementjes pp om aan te vullen wat ze mankeert, dus Poupette krijgt wat supplementen tegen haar zomerkuchje, Prisca krijgt nog steeds dingen voor haar maag en Callas krijgt dingen voor haar been. Allemaal krijgen ze rozenbottels, die ze niet graag eten, behalve Callas.

Maar ik ben dan wel benieuwd eigenlijk of dat nou door iedereen herkend wordt dat shetten later verharen dan andere rassen?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:49

Ja,herken ik ook onze shet was zo laat met verharen dat paar weken later ze al weer wo tervacht gong maken.
Dus daar ging scheermachine over heen in het voorjaar,met regen kreeg ze dan een deken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 10:03

hi Lukka ik had je bericht gemist. Wat apart dat Shetten dan later verharen. Zou daar nou een wetenschappelijke verklaring voor zijn?

De paarden zet ik nu ieder paar dagen op een prikpaalstukje elders op het terrein en dat vinden ze geweldig leuk. Een aantal weilanden mogen ze nu niet in omdat die gehooid moeten worden. Dus ik zet dan een nieuw stukje af en als het klaar is loop ik voor ze uit om het ze te laten zien. Dat is een feestje. Naarmate ze zelf meedenken van o daar kunnen we nu ook lopen, worden ze enthousiaster en soms halen ze me dan in, zo van jaja we weten het al. En dan briesen, dat is echt leuk. Wat daar ook leuk aan is, is dat het zeg telkens een wandeling is van 100m of zo naar de drinkbak bij de stal. En het mooie is, dat ze een paar keer per dag komen drinken en ze ook schuil zoeken tegen de zon voor de boxen. Helemaal zoals het bedoeld was.

De shetten komen eerder terug dan de grote meiden, hun maag is sneller vol. Van de week was er paniek. Althans 1 paniek. Van Quarbonne. Hij stond met zijn neus zuid zeg maar op de poetsplaats voor de boxen en Poupette stond achter hem. Ineens zie ik hem heel attent en gehaast van het plateau weggaan. Hinniken. Komt ie voorbijdraven gaat ie naar de boomgaard, daar hinniken. Had ie wat gehoord? Heel raar. Komt gehaast terug draven over het plateau om door te stieren naar het volgende stuk, gaat op het plateau in een sliding stop, O Poupette ben je hier? ik was je kwijt. Heel grappig even een neus in haar vacht en toen was het goed. Hij had helemaal gemist dat ze gewoon achter hem had gestaan. Dat is dan weer lief van hem.

Wat ik ook zie gebeuren is dat hij bij Callas en Poupette aangeeft dat hij gegroomd wil worden. Callas gaat er niet op in, maar Poupette wel. Bij Prisca doet hij het niet.

Afijn ik heb weer een spitaanval gehad, ik had te lang gebogen staan verven (schilderijlijstjes), en alweer even niet kunnen rijden. Jammer want het is prachtig lenteweer. Vandaag staat het op de planning.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:33

Leuk die communicatie tussen de paarden en sterkte met je rug!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 12:25

uxgranta schreef:
Leuk die communicatie tussen de paarden en sterkte met je rug!

Dank je Uxgranta. Het gaat gelukkig weer beter met mijn rug.

Ik meen te zien met groomen, dat een paard hoger in rang gekrabd wil worden en dit aangeeft bij een lager paard in rang.
Quarbonne vraagt het niet bij Prisca. Dat zou kloppen met mijn theorie, hij staat lager dan haar.
Quarbonne vraagt het aan Poupette, die reageert wel, zij is de laagste in rang.
Quarbonne vraagt het aan Callas en die negeert het meest. Zou ze daarmee zeggen, ik accepteer jou niet boven mij en zou het daarom ook bonje tussen hen zijn? Dat hij haar daarom verjaagt omdat ze beide Prisca's rechterhand willen zijn?

Iemand daar ideeën over?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:37

Interessant. Ik heb altijd geleerd dat paarden vriendschapsbanden hebben. Ik dacht dat iedereen in zo’n vriendengroepje gelijk was en dat er geen lineaire orde is. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:47

Ruin met zijn merries, dan is ook de vraag wie is favoriet en wie zou hij eigenlijk willen inruilen of moet hij de rest tegen beschermen bv omdat die ziek/zwak is en roofdieren aantrekt. Hengst en ruin zijn er eigenlijk enkel om veulens te maken en die te beschermen tegen gevaar, dames regelen de rest. Je zal andere interacties zien in vrijgezelle groepen bv dan bij gemengde groepen (en meerdere ruinen kan ook flink problematisch zijn). Hangt nogal van de individuen af en de familiebanden. Observaties van verwilderde groepen paarden zal een ander beeld opleveren dan van de groepen pensionpaarden of groepen aan huis gehouden en aangekochte dieren. Plus nog eens in die gevallen de vraag of er inderdaad een geschikt leiderspaard bij loopt om de rust in de groep te bewaren. Agressie maakt geen leiderspaard, zelfverzekerdheid/zelfvertrouwen veel meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 19:49

tamary schreef:
Ruin met zijn merries, dan is ook de vraag wie is favoriet en wie zou hij eigenlijk willen inruilen of moet hij de rest tegen beschermen bv omdat die ziek/zwak is en roofdieren aantrekt. Hengst en ruin zijn er eigenlijk enkel om veulens te maken en die te beschermen tegen gevaar, dames regelen de rest. Je zal andere interacties zien in vrijgezelle groepen bv dan bij gemengde groepen (en meerdere ruinen kan ook flink problematisch zijn). Hangt nogal van de individuen af en de familiebanden. Observaties van verwilderde groepen paarden zal een ander beeld opleveren dan van de groepen pensionpaarden of groepen aan huis gehouden en aangekochte dieren. Plus nog eens in die gevallen de vraag of er inderdaad een geschikt leiderspaard bij loopt om de rust in de groep te bewaren. Agressie maakt geen leiderspaard, zelfverzekerdheid/zelfvertrouwen veel meer.

balance schreef:
Interessant. Ik heb altijd geleerd dat paarden vriendschapsbanden hebben. Ik dacht dat iedereen in zo’n vriendengroepje gelijk was en dat er geen lineaire orde is. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier.

Hi Balance en Tamara, en iedereen

Ik heb altijd geleerd dat er een leidermerrie was, maar ik heb nu al veel theorieën gelezen die aansluiten bij mijn eigen beschouwingen. Wat ik zie is dat er een pikorde is in mijn kudde nu en dat heb ik altijd gezien. Ik heb ook eigenlijk toen ik er over na ging denken niet echt een paard gezien dat zich opwierp als leider. Wat ik wel altijd in mijn kuddes heb gezien, is dat er altijd wel een heel stoïcijns dier bij zit dat zich niets aantrekt van de andere en zijn eigen plan trekt. Dat kan een ruin of een merrie zijn. Er zijn dan andere dieren die voordeel in zijn/haar beslissingen zien en dus dan zelf niet hoeven na te denken en dit paard volgen.

Als ik die theorie in gedachten houd, dan is dat stoïcijnse paard nu op dit moment Prisca. Prisca is the girl waar je bij moet zijn. Dat zie ik aan Quarbonne en aan Callas. Callas ken ik natuurlijk erg goed, dat is een paar dat niet zelf wil nadenken. Zowel Q als C willen daarom heel graag heel dicht bij Prisca zijn. Ze volgen haar op de voet.

Poupette doet ook haar eigen ding. Ik denk door haar grootte dat de C en Q haar niet volgen. Prisca neem je als snel serieuzer dan zo'n dwergje ;-) Maar Poupette hoeft niet zo erg bij de andere te zijn.

Ik zie bij degene die graag van de beslissingen van een ander dier willen profiteren, een pikorde. Callas reageert zich af op Poupette.

En Q staat duidelijk boven die twee.

En ik dacht dus dat de hoogste in rang aangaf aan een lagere rang, krab mij want ik heb jeuk. Ik dacht dat daar het groomen vandaan kwam.

Neemt niet weg dat er wel echte vriendschappen tussen paarden zullen bestaan, maar ik denk dat het gros friends with benefits zijn, met de nadruk op benefits. ;-)

Ik ben wel benieuwd wat anderen van groomen vinden, wat hun beschouwingen zijn?

Ps net terug van een ritje op Prisca. Ik heb haar met vliegenmasker gereden en het hoofdschudden en pullen was er niet. Dat is winst. Wel gaat ze nu de rit in met gewoon maar even proberen of ze me kan naaien door herten in de bosjes te zien die er dit keer echt niet waren. Schurkje. Ze is gelukkig wel meteen overtuigd als ik boos doe. Ik heb wel met mijn gebruikelijke bit gereden waar ze vorige keer haar tong over het bit gooide, dit keer niet. Ik probeer nu steeds meer te geven, maar ze neemt te veel. Ze gaat meteen draven of galopperen als ik geef. Ik kan 100m met lange teugels stappen en dan vindt ze het wel weer genoeg en wil dan wel weer naar huis. Ik hoop steeds meer te kunnen uitbouwen naar langere stukken langere teugels.

En ik ga een vliegennet over mijn cap zoeken, als dat bestaat, zo niet ga ik in mijn bijenpak rijden, hhahahaa, vreselijk de vliegjes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:59

Dat stoijcijnse is idd het soort leiderschap van een paard die dat aan kan. Die wordt gekozen ook al heeft die zich niet verkiesbaar gesteld. Agressie is situatie niet aankunnen en qua leiderschap dus niet geschikt.

Vliegennet voor mensen heet muskietennet en die zijn er in maatje groot voor over hoed of cap, amazon heeft ze wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 20:02

Het vliegennet heb ik idd net ontdekt in de viswereld. Vissers schijnen erg geprikt te worden en schijnen die dingen veel nodig te hebben. Dat ga ik wel vinden. Zijn maar een paar euro, letterlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 10:08

Vliegennet voor mij besteld. Hoop dat het wel over mijn cap kan, maar het kan ook over vissershoeden, dus het zal wel lukken.

De paarden dragen ook weer hun vliegenmaskers. Ik had voor Quarbonne een nieuwe besteld omdat hij zijn vorige helemaal gesloopt had, vooral de oren. Dus ik denk ik koop dan een masker zonder oren voor hem. (ze hadden trouwens alleen roze voor hem hahaha). Nu ben ik vanmorgen met ze bezig om een nieuw stukje weer te geven en Poupette en Prisca staan heerlijk rustig. Die hebben maskers met oren. En Callas heeft geen masker, vond ik niet nodig met zoveel maantop, maar zij en Quarbonne blijven maar schudden met hun hoofd. Conclusie, zij krijgen dus vliegjes in hun oren. Dus morgen eens rondvogelen met alles wat ik heb, her en der wat omwisselen, ik denk dat ik dan iedereen bedekte oren kan geven, anders moet ik meer orenmaskers bestellen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:29

Die netjes gaan zeker wel werken over je cap! Wij hebben ze ook, gekocht ooit met kamperen in US en Canada. Echt, ze zijn geweldig! Wel alleen gebruiken met hoofdbedekking met klep, anders hangt het alsnog in je gezicht en heb je er niks aan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 14:31

JudithO schreef:
Die netjes gaan zeker wel werken over je cap! Wij hebben ze ook, gekocht ooit met kamperen in US en Canada. Echt, ze zijn geweldig! Wel alleen gebruiken met hoofdbedekking met klep, anders hangt het alsnog in je gezicht en heb je er niks aan.

Aha, dat laatste had ik niet over nagedacht, maar gelukkig heeft mijn cap een klep. Ik heb er ook eentje zonder, maar dat is een heel oude en zo'n gek ding.