tamary schreef:Ruin met zijn merries, dan is ook de vraag wie is favoriet en wie zou hij eigenlijk willen inruilen of moet hij de rest tegen beschermen bv omdat die ziek/zwak is en roofdieren aantrekt. Hengst en ruin zijn er eigenlijk enkel om veulens te maken en die te beschermen tegen gevaar, dames regelen de rest. Je zal andere interacties zien in vrijgezelle groepen bv dan bij gemengde groepen (en meerdere ruinen kan ook flink problematisch zijn). Hangt nogal van de individuen af en de familiebanden. Observaties van verwilderde groepen paarden zal een ander beeld opleveren dan van de groepen pensionpaarden of groepen aan huis gehouden en aangekochte dieren. Plus nog eens in die gevallen de vraag of er inderdaad een geschikt leiderspaard bij loopt om de rust in de groep te bewaren. Agressie maakt geen leiderspaard, zelfverzekerdheid/zelfvertrouwen veel meer.
balance schreef:Interessant. Ik heb altijd geleerd dat paarden vriendschapsbanden hebben. Ik dacht dat iedereen in zo’n vriendengroepje gelijk was en dat er geen lineaire orde is. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier.
Hi Balance en Tamara, en iedereen
Ik heb altijd geleerd dat er een leidermerrie was, maar ik heb nu al veel theorieën gelezen die aansluiten bij mijn eigen beschouwingen. Wat ik zie is dat er een pikorde is in mijn kudde nu en dat heb ik altijd gezien. Ik heb ook eigenlijk toen ik er over na ging denken niet echt een paard gezien dat zich opwierp als leider. Wat ik wel altijd in mijn kuddes heb gezien, is dat er altijd wel een heel stoïcijns dier bij zit dat zich niets aantrekt van de andere en zijn eigen plan trekt. Dat kan een ruin of een merrie zijn. Er zijn dan andere dieren die voordeel in zijn/haar beslissingen zien en dus dan zelf niet hoeven na te denken en dit paard volgen.
Als ik die theorie in gedachten houd, dan is dat stoïcijnse paard nu op dit moment Prisca. Prisca is the girl waar je bij moet zijn. Dat zie ik aan Quarbonne en aan Callas. Callas ken ik natuurlijk erg goed, dat is een paar dat niet zelf wil nadenken. Zowel Q als C willen daarom heel graag heel dicht bij Prisca zijn. Ze volgen haar op de voet.
Poupette doet ook haar eigen ding. Ik denk door haar grootte dat de C en Q haar niet volgen. Prisca neem je als snel serieuzer dan zo'n dwergje
Maar Poupette hoeft niet zo erg bij de andere te zijn.
Ik zie bij degene die graag van de beslissingen van een ander dier willen profiteren, een pikorde. Callas reageert zich af op Poupette.
En Q staat duidelijk boven die twee.
En ik dacht dus dat de hoogste in rang aangaf aan een lagere rang, krab mij want ik heb jeuk. Ik dacht dat daar het groomen vandaan kwam.
Neemt niet weg dat er wel echte vriendschappen tussen paarden zullen bestaan, maar ik denk dat het gros friends with benefits zijn, met de nadruk op benefits. 
Ik ben wel benieuwd wat anderen van groomen vinden, wat hun beschouwingen zijn?
Ps net terug van een ritje op Prisca. Ik heb haar met vliegenmasker gereden en het hoofdschudden en pullen was er niet. Dat is winst. Wel gaat ze nu de rit in met gewoon maar even proberen of ze me kan naaien door herten in de bosjes te zien die er dit keer echt niet waren. Schurkje. Ze is gelukkig wel meteen overtuigd als ik boos doe. Ik heb wel met mijn gebruikelijke bit gereden waar ze vorige keer haar tong over het bit gooide, dit keer niet. Ik probeer nu steeds meer te geven, maar ze neemt te veel. Ze gaat meteen draven of galopperen als ik geef. Ik kan 100m met lange teugels stappen en dan vindt ze het wel weer genoeg en wil dan wel weer naar huis. Ik hoop steeds meer te kunnen uitbouwen naar langere stukken langere teugels.
En ik ga een vliegennet over mijn cap zoeken, als dat bestaat, zo niet ga ik in mijn bijenpak rijden, hhahahaa, vreselijk de vliegjes!