[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:16

Wat ikke zegt over de leeftijd, zit wel een kern van waarheid in.
Een 15 jarig paard heeft bewezen dat hij de onzekere jaren (van 4 tot 8) heeft overleefd en nog steeds 'heel' is. Dat zijn gewoon de sterkere paarden. Zeker eentje waarvan je met zekerheid kunt stellen dat hij wel gebruikt is.

Paarden die minder sterk zijn komen tussen 4 en 8 vrijwel altijd in de problemen zodra ze gebruikt worden.
Kijk maar eens rond in je eigen omgeving. Het zijn eigenlijk nooit de paarden van middelbare leeftijd die wat mankeren.
Een paard van 15 mag je vergelijken met een 40-jarige. Zit nog wel wat jaren gebruik in, zelfs nog wel sport. Maar je gaat wel over een tijdje naar de iets mindere jaren. Ik denk wel dat er een hele grote groep mensen is die blij met zo'n paard kan zijn :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:16

Die uitspraak van Ikke... over dat paarden die al 15 zijn geworden... heb ik ook wel vaker gehoord. Zelfs mijn DA doet dat soort uitspraken... over al die oudjes die bij ons op stal staan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:17

@Ralph, mijn eerste paard (na het ponystadium) was een zeventienjarige ruin die al Z had gelopen (zowel springen als dressuur) en waar ik nog jaren plezier van heb gehad als leerpaard. Heb hem op 24-jarige leeftijd in moeten laten slapen. Hij liep tot een jaar tevoren nog gewoon mee in de M2 en Z.

Wat Ikke zegt zit wel een kern van waarheid in trouwens. Hier op de kliniek hoorde ik het ook regelmatig voorbij komen.

Dees

Rontgenologisch goedgekeurd voor de sport...
Dat is dus een oc-tje en daardoor geen PROK?

Dekgeld van Don Schufro is hoog, onbegrijpelijk dat die 2 jarige voor dat geld wordt aangeboden.

Marus

Ik denk ook dat je die uitspraak niet AL te letterlijk moet nemen, zit zeker een kern van waarheid in!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:19

Dees schreef:

Dekgeld van Don Schufro is hoog, onbegrijpelijk dat die 2 jarige voor dat geld wordt aangeboden.

Dat dacht ik dus ook. Anders was het minimaal het dubbele geweest.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:20

Cayenne schreef:
Dees schreef:

Alleen door dat OC-tje denk je?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:22

Marus schreef:

Die eerste: Leuk paard, ik zou 'm zo kunnen kopen, maar 't ruiterke hoef ik d'r niet bij (juist ja, AdB's uitspraak, maar ook hier van toepassing)

De tweede zou ik laten staan op afstamming, tenzij er serieuze signalen zijn dat het geen typisch Gribali-kind is.

Die derde: je hebt mazzel dat ik niks zoek, anders had ik nu in de auto gezeten, je hebt dus nog kans........

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:23

Sundral schreef:
Cayenne schreef:

Alleen door dat OC-tje denk je?

Wat denk je zelf? :+

http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... N62JndT-ZQ
Zal wel een dure zijn. Heeft iemand trouwens ervaring met deze stal? Valt me op dat ze er heel wat van Sandreo hebben staan.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:25

Cayenne schreef:
Wat denk je zelf? :+

http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... N62JndT-ZQ
Zal wel een dure zijn. Heeft iemand trouwens ervaring met deze stal? Valt me op dat ze er heel wat van Sandreo hebben staan.

Ik :). Heb bij hun die bruine uit m'n profiel gekocht als 4 jarige en ben er toen een tijdje blijven hangen. Super toffe, eerlijke mensen. Fijne beesten maar niet in de bokt-prijsklasse ;).
Laatst bijgewerkt door Nynke1 op 29-12-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:26

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:29

Marus, die laatste lijkt me niet heel makkelijk als ik de beschrijving lees..
Ik vind m 'm wel met stip de leukste van de drie.

Marus

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:32

@ Evelijn: dat is niet echt mijn type...Hou van iets meer paard...

@Kamsel: Oke ik zelf haal dat niet helemaal uit de beschrijving?Het is zo dat ik zelf wel wat kan rijden, maar heb geen zin meer in paarden die van rodeo houden of erg kijkerig zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:40

Marus schreef:
@ Evelijn: dat is niet echt mijn type...Hou van iets meer paard...

@Kamsel: Oke ik zelf haal dat niet helemaal uit de beschrijving?Het is zo dat ik zelf wel wat kan rijden, maar heb geen zin meer in paarden die van rodeo houden of erg kijkerig zijn!

Voltigepaarden doen meestal niet aan rodeo. Ik kan me wel voorstellen bij dat paard dat je als minder ervaren ruiter in het begin even hele serieuze begeleiding nodig hebt om op de juiste golflengte te komen. Het lijkt me wel een paard dat de moeite waard kan zijn om die effort in te steken. Je maakt dan zelf ook een serieuze stap voorwaarts in je rijden, techniek en niveau.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:50

Heb ik een stuk getypt, komt ikke met een hele mooie omschrijving, de juiste golflengte opzoeken.

Paard lijkt me vanuit de omschrijving een ruiter nodig te hebben die rustig, duidelijk en consequent is. Eigenlijk niet meer dan ieder paard nodig heeft, maar ws iets kwalijknemender als ruiter dat niet is.

Marus

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:16

Ik denk idd dat ieder paard dat nodig heeft om tot een fijne combinatie te komen.

Begeleiding heb je ten alle tijde nodig wil je jezelf ontwikkelen. Ikzelf heb de mogelijkheid gehad om te ``leren``rijden op een paard dat ZZlicht opgeleid was. Zelf waren wij als combi Z klaar, ik kon Z starten maar door een lelijke val van het andere paard belande ik thuis met een gescheurde knieschijf waar ik een jaar mee gezeten heb.
Dus een paard op niveau is voor mij niet een must, ik kan ze zelf wel opleiden eerlijk gezegd doe ik dat ook liever, maar aangezien mijn angst behoorlijk is toegenomen lijkt het mij verstandiger om een iets ouder paard te nemen. Maar zegt ook niet alles, het leasepaard wat ik reed was 18 jaar en Z2 niv maar nog Uber fit. En klikte dus niet door zijn kijkerige gedrag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:21

Nou dat ik geen smaak heb is wel bewezen maar ik vind die merrie van don schurfo helemaal niet verkeerd zou er naar kunnen kijken als ik opzoek was.

Kocht mijn pony op zijn 10 en nu 20 jaar later en 8 engeltjes verder is ie er nog.....heeft zijn geld wel opgebracht :)

Ik heb ervaring met BK horses aardig mensen prijzen zijn daar vanaf 6000- 15000 maar 6000 is vaak groen niet zadelmak.
Laatst bijgewerkt door tita op 29-12-12 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:22

Nicole schreef:
Marieke1495 schreef:
_-:( mensen die niet terug pben na een antwoord op hun vraag..
Maar pb wel gelezen hebben..

Heeeel herkenbaar en zo frustrerend :')

en dan gaat het om de verkoop van mijn pony.. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:26

Angst is een slechte raadgever en een lastige component bij het zoeken van een passend paard.
Wat je dan eigenlijk zoekt is een paard dat verantwoording neemt voor de ruiter, als in: als er iets te schikken valt, dan wel zodanig dat m'n mens niks overkomt. Dat is een eigenschap die je nooit in een advertentie zal terugvinden. Punt is hierbij dat het paard rekening met je moet willen houden; met andere woorden: wil het paard ook voor jou kiezen?

Als je een van die parden ECHT iets vind, ga er dan wat vaker kijken en rijden. Trek bijvoorbeeld een week uit om serieus met dat paard te werken, liefst onder leiding van de verkopende partij. Als je zo'n deal kunt maken, weet je in ieder geval dat de verkopende partij ook serieus is naar het paard en de kopende partij toe.

tita schreef:
Nou dat ik geen smaak heb is wel bewezen maar ik vind die merrie van don schurfo helemaal niet verkeerd zou er naar kunnen kijken als ik opzoek was.

Klopt, je hebt blijkbaar geen smaak, net zo min als ik, want ik vond die merrie ook niks verkeerd. Zou er zomaar naar kunnen gaan kijken als ik iets zou zoeken.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:31

ikke schreef:
Angst is een slechte raadgever en een lastige component bij het zoeken van een passend paard.
Wat je dan eigenlijk zoekt is een paard dat verantwoording neemt voor de ruiter, als in: als er iets te schikken valt, dan wel zodanig dat m'n mens niks overkomt. Dat is een eigenschap die je nooit in een advertentie zal terugvinden. Punt is hierbij dat het paard rekening met je moet willen houden; met andere woorden: wil het paard ook voor jou kiezen?

Als je een van die parden ECHT iets vind, ga er dan wat vaker kijken en rijden. Trek bijvoorbeeld een week uit om serieus met dat paard te werken, liefst onder leiding van de verkopende partij. Als je zo'n deal kunt maken, weet je in ieder geval dat de verkopende partij ook serieus is naar het paard en de kopende partij toe.

Helemaal mee eens, dat is ook wat ik graag zou willen het des betreffende paard toch een aantal dagen (liefst een week) te kunnen rijden.
Dat is ook de leer die ik getrokken heb bij het leasepaard, eerste keer was er helemaal niks loos! ZO braaf als het maar kan.
Maar de reden hoe erover gesproken werd , werd mij al snel duidelijk dat ie niet zo cool was.

Ik wil dus helemaal geen overhaaste beslissingen nemen, en paarden die erg ver weg staan zal ik niet snel heen gaan.
Ik wil het liefst gewoon een aantal keren kunnen komen om te proberen voor ik overga tot koop.

En het is niet zo dat ik heel angstig op het paard zit, het is vooral het opstappen wat bij mij een goed gevoel moet geven (daar het paard waar ik de breuk bij op liep als een rodeo ging bij het opstijgen), en ik heb gewoon geen zin in rilkikkers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:35

Als een paard ver weg staat en je ziet er echt wat in, ga er een weekje centerparken, heb je ook ruim de tijd om het paard tot in alle hoeken en gaten uit te proberen.

Wat ook wel wil werken: ga een week op trektocht met zo'n dier :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:38

ikke schreef:
Als een paard ver weg staat en je ziet er echt wat in, ga er een weekje centerparken, heb je ook ruim de tijd om het paard tot in alle hoeken en gaten uit te proberen.

Wat ook wel wil werken: ga een week op trektocht met zo'n dier :D

Haha fantastisch weet ik ook direct of ie BOM proof is met al het vuurwerk van nu lol!
Maar tsja mijn zus zei ook al OHH Gaan we een weekje hotel doen, maar voor mij niet mogelijk. Heb een kindje er een ben een harde werkster :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:39

@suelza die foto's van jou 2 pagina's terug met blauwe oog..... Heb jij die in 2011 naar mij gestuurd, stond die merrie toen te koop ze was groen en nogal duur vond ik.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:39

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:42

@ ikke; hm dan heb ik zo'n dier gevonden :D
Merrie die ik donderdag laat keuren is precies zo'n paard, alle 3x dat ik haar heb gereden zelfde rustige paard, met rijden zeker vergevingsgezind :j
Echt onwijs lief dier & behoorlijk bomproof.
Op buitenrit nam ze mij mee haha, en liet me zien dat het allemaal echt niet zo eng is :D