Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:57

Nyaleti schreef:
Heeft iemand het voorval van vanmiddag op TV gezien bij het nieuws? Rond 18u zag ik het niet.
Zegt ook wel wat hè :=

Om 20.00 ook niet.
Had ik eerlijk gezegd wel verwacht en toch ook weer niet...

En dan te bedenken dat het kind dus ook niet in zijn eentje was maar in een groep. En dat dus blijkbaar ook niet afschrikt hè... een grotere groep bij elkaar.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:57

Communicatie is nu dat de wolf is weggelopen en kind schrammen heeft opgelopen bij het schrikken en weglopen. Waarom twijfelen jullie daaraan en noemen jullie dat 'ontkenning draait op volle toeren'? Is toch een stuk logischer, een wolf die een peuter op wil eten lukt dat wel hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:59

knollentuin schreef:
Captain schreef:
Ik heb BOOS wederom gemaild met het nieuwsbericht en dat we nu daadwerkelijk bij stap 7 zijn aangekomen.

Dit is mijn laatste mail, meer kan ik niet meer doen.

Heb jij ergens dat lijstje paraat

Wanneer wolven zich ergens vestigen, dan treedt het volgende op:

1 De prooidieren (veelal hertachtigen) worden minder en de overblijvers laten zich nauwelijks nog zien in de natuur. Daarentegen zijn ze vaker te zien in de nabijheid van de mens (stad, boerderijen), waar ze veiligheid zoeken. De wolf laat zich nauwelijks zien, is extreem schuw.

2 Wolven naderen ’s nachts de huizen/steden.

3 Wolven laten zich overdag zien en bestuderen de mensen vanaf een afstand.

4 Wolven vallen overdag vlak bij de huizen honden en vee aan. Mensen zijn nog geen prooi, maar worden dreigend toegegromd.

5 De aanvallen op vee worden frequenter. Ook worden meer koeien en paarden hevig verminkt of gedood. Ruiters (of boeren op de tractor) worden gevolgd en omsingeld, maar nog niet aangevallen.

6 De wolf komt steeds dichter bij de mens, snuffelt aan de wandelaar, knabbelt aan zijn kleren, laat zich niet meer echt verjagen. Het lijkt heel leuk en speels, maar in werkelijkheid is hij aan het onderzoeken of de mens een mogelijke prooi is.

7 In deze fase bereikt de escalatie de top. De aanvallen op de mens zijn nog wat onhandig, en een forse man (type Canadese houthakker) kan zich nog wel verdedigen, maar tegen een roedel is de mens kansloos. Ook met een geweer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:59

@Jihaa
Jouw “naar” is ook een aanname.
Ook jij weet niet hoe de impact op dit kind is.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:00

Tijdelijk afsluiten van gebieden waar wolven met jongen (!!) zitten lijkt me een buitengewoon verstandig plan. Het is geven en nemen, klein offer om zo'n gebied gewoon een tijdje met rust te laten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:03

Pipapaardje schreef:
Tijdelijk afsluiten van gebieden waar wolven met jongen (!!) zitten lijkt me een buitengewoon verstandig plan. Het is geven en nemen, klein offer om zo'n gebied gewoon een tijdje met rust te laten.

En als je daar woont, vakantie huis hebt, je vakantie hebt geboekt? Wat dan?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:05

Pipapaardje schreef:

Wolven wonen niet alleen in een bos waar geen mensen wonen. Dat gebeurt alleen in sprookjes.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:07

rien10 schreef:

Wonen is een ander verhaal, de rest is pech hè. Je kunt niet alles maar blijven willen. Volgens mij hét thema van de natuur en klimaat van tegenwoordig; we hebben constant teveel geëist en moeten nu kleine offers brengen om weer balans te krijgen. Een vakantiehuisje dat niet door kan gaan lijkt me in het licht van wereldproblematiek nogal miniem. Je bent niet alleen op de wereld.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:08

senna21 schreef:
Wolven wonen niet alleen in een bos waar geen mensen wonen. Dat gebeurt alleen in sprookjes.

Je geeft ze wat ruimte door recreanten tijdelijk de toegang tot dit soort gebieden te ontzeggen, zoals je dat ook in vogelbroedgebieden kan doen. Je bouwt wat ruimte in om contact te minimaliseren. Buiten die gebieden ben ik overigens voor afschrikken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:11

Pipapaardje schreef:

Dat lijkt mij uitermate slecht plan, gebied breidt zich uit als een olievlek, volgend jaar weer 4-7 jongen er bij. Dan lopen er dan al een stuk of 11.
Ouderpaar heeft zich inmiddels aangeleerd dat bepaalde acties beloond worden en als bonus heb je als landeigenaar niets meer te zeggen over je grond.

Enige voordeel is dat de overlast van de wolven steeds groter wordt, maar dat is paard achter de wagen spannen.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:12

Hart van Nederland besteedt er zo aandacht aan.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:13

Dat zien wij dan anders, tienus. Je kan niet én, én, én willen. En overal vee, en overal recreanten, en overal woningen, en overal hobbydieren, en overal vakantiehuisjes. Geven en nemen, niet alleen maar nemen. Er is een omslag in omgang met de natuur nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:14

Pipapaardje schreef:
rien10 schreef:

Wonen is een ander verhaal, de rest is pech hè. Je kunt niet alles maar blijven willen. Volgens mij hét thema van de natuur en klimaat van tegenwoordig; we hebben constant teveel geëist en moeten nu kleine offers brengen om weer balans te krijgen. Een vakantiehuisje dat niet door kan gaan lijkt me in het licht van wereldproblematiek nogal miniem. Je bent niet alleen op de wereld.

En wij zijn nu eenmaal toppredator van over de wolf.
In onze natuur stadspark.
En het word tijd dat de regering dat in gaat zien.
Geen plek hier met 18 miljoen mensen. Was met 5 miljoen al niet eens.

Maar laat idd de huisjes en vakanties maar stil leggen. Dan krijgt ineens ook de niet buitengebied bewoner ook de last.
Dan gaan er snel minder voorstanders zijn

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:15

Pipapaardje schreef:
senna21 schreef:

Je geeft ze wat ruimte door recreanten tijdelijk de toegang tot dit soort gebieden te ontzeggen, zoals je dat ook in vogelbroedgebieden kan doen. Je bouwt wat ruimte in om contact te minimaliseren. Buiten die gebieden ben ik overigens voor afschrikken.

Haal de kaart er eens bij daar zijn gewoon dorpen, mensen die werken, naar school fietsen, werken, etc.
En de mensen daar mogen in een soort Alcatraz op een houtje bijten?!
Nederland is een postzegel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:17

Ik ben voor natuur waar het is en kan, maar zonder wolf!
Mijn mening is dat die niet voor niets verjaagd is uit west Europa en nog veel eerder van de Britse eilanden.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:17

DuoPenotti schreef:
En wij zijn nu eenmaal toppredator van over de wolf.
In onze natuur stadspark.
En het word tijd dat de regering dat in gaat zien.
Geen plek hier met 18 miljoen mensen. Was met 5 miljoen al niet eens.

Maar laat idd de huisjes en vakanties maar stil leggen. Dan krijgt ineens ook de niet buitengebied bewoner ook de last.
Dan gaan er snel minder voorstanders zijn

Blijkbaar niet hè...

We kijken er anders naar. Ik hou ook niet zo van de polarisatie de je nu veroorzaakt tussen 'niet buitengebied bewoner' en 'buitengebiedbewoner'. Lijkt me verstandig om ons niet tot dat soort ophitsende stommiteiten te verlagen.

Ik wandel trouwens in wolvengebied met klein hondje altijd met een busje pepperspray. Nog niet gebruikt dus weet niet hoe effectief het is, maar misschien een idee voor hen die wat bescherming willen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:18

Pipapaardje schreef:
Dat zien wij dan anders, tienus. Je kan niet én, én, én willen. En overal vee, en overal recreanten, en overal woningen, en overal hobbydieren, en overal vakantiehuisjes. Geven en nemen, niet alleen maar nemen. Er is een omslag in omgang met de natuur nodig.

En de komst van de wolf is die omslag?

Het is een ongezonde situatie aan het worden die helemaal uit de hand loopt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:19

Blijkbaar wel. Alleen een wet houd ons tegen...

Is geen polarisatie. Maar gewoon een feit. Het treft je amper als je er niet woont.

Of als je er wel woont en denkt ik ben veilig heeft die persoon zijn verstand thuis laten liggen...

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:20

senna21 schreef:
Haal de kaart er eens bij daar zijn gewoon dorpen, mensen die werken, naar school fietsen, werken, etc.

Ik heb het niet over de hele Utrechtse Heuvelrug, ik heb het over bepaalde stukken binnen een landgoed of natuurgebied zoals je ook bij broedgebieden doet. Als route A vol met mensen is en route B voor mensen is afgesloten, zal een wolf met jongen eerder route B kiezen. Daarvoor hoef je dus niet een hele regio in een soort lockdown te leggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:21

Pipapaardje schreef:
rien10 schreef:

Oh jee, Dus geen vakantie. Ok, geen inkomsten voor de neringdoenden aldaar. Alles op slot. Boel failliet, dan wordt het leven voor de belastingbetaler duurder. Maar he, dat kan, we zijn tenslotte niet alleen op de wereld.

Pipapaardje

DuoPenotti schreef:

Is geen polarisatie. Maar gewoon een feit. Het treft je amper als je er niet woont.

Of als je er wel woont en denkt ik ben veilig heeft die persoon zijn verstand thuis laten liggen...

Nee, jij vindt dat. Dat is geen feit. Jullie hitsen elkaar behoorlijk op in dit topic, heel zonde want normale dialoog is nauwelijks nog mogelijk.

rien10

Pipapaardje schreef:
senna21 schreef:

Ik heb het niet over de hele Utrechtse Heuvelrug, ik heb het over bepaalde stukken binnen een landgoed of natuurgebied zoals je ook bij broedgebieden doet. Als route A vol met mensen is en route B voor mensen is afgesloten, zal een wolf met jongen eerder route B kiezen. Daarvoor hoef je dus niet een hele regio in een soort lockdown te leggen.

Geef jij de betreffende wolf even de instructie dat hij dan route B, de gele paaltjes, moet volgen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:22

Pipapaardje schreef:

De pest is dat ze zich ook gewoon in woonwijken begeven. Ook maar afsluiten dan?
Het is niet alleen een stukje bos ergens in een groot gebied. Het zijn ondertussen behoorlijk wat wolven die behoorlijk wat overlast bezorgen. Vee wordt gepakt,honden worden van de lijn gerukt, katten verdwijnen. Nu een kind met schrammen. En vergeet die man niet die in zn arm gepakt was toen hij zijn schapen wilde beschermen.
Dat alles komt niet in het nieuws he, en dus blijft het een sprookje voor velen. Ver van je bed show.
Maar als je daar woont, je er vrijwel dagelijks mee te maken hebt, piep je wel anders.
De wolf hoort schuw te zijn en dat kan niet hier in die kleine stukjes bos die er zijn. Er leven te veel mensen hier waardoor de wolf dagelijks met mensen geconfronteerd wordt en dus went aan de mens. Ieder ander land waar een wild roofdier gewend is aan de mens, en daardoor dus te brutaal wordt, wordt beheerd. Afgeschoten, verplaatst, noem maar op.
Hier worden frikandellen gevoerd en gezegd ach joh hij doet niks.
Dat kan gewoon niet!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:22

DuoPenotti schreef:

Die wet houdt wettelijk tegen DP. Maar ik denk dat er wel wat mensen nu het recht in eigen hand gaan nemen.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:23

rien10 schreef:
Oh jee, Dus geen vakantie. Ok, geen inkomsten voor de neringdoenden aldaar. Alles op slot. Boel failliet, dan wordt het leven voor de belastingbetaler duurder. Maar he, dat kan, we zijn tenslotte niet alleen op de wereld.

En daar komt de aap uit de mouw hè? Dat is dus de route die we met z'n allen al een eeuw doen, en dat kan dus zo niet langer door.

Overigens lijkt me huisjesverhuurders en vakantiegangers nou net de laatste groep waar je je zorgen over moet maken hoor.