Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:19

Zie vooral nu ook wel paarden die echt weg moeten. T is nat, gras raakt op, hooi niet heel goedkoop. Her en der gaan stallen dicht, mensen hebben moeite om rekening te betalen. Goed huisje doet ook veel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:20

Change3x schreef:
Zoals ik al zei, vragen staat toch altijd vrij als je een paard echt heel leuk vindt. Een berichtje sturen is de moeite niet. :')

Maar veel verkopers zetten in de advertentie 'berichten met alleen wat is de vraagprijs worden niet op prijs gesteld'. Dan probeer ik heel krampachtig een zinnige vraag te bedenken, en drie berichten later kom ik er achter dat het paard veel te duur is 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:23

Ik heb serieus nooit gehad dat goed huis echt uitmaakte voor de prijs. Wel of ze het dier überhaupt aan je wilde verkopen. Maar ook die onderhandelingsruimte zal verschillen tussen de type paarden die je zoekt en verkopers.

Ik stuurde nooit een bericht, altijd telefonisch contact. En dan gewoon eerlijk aangeven dat paard me aansprak, maar ik graag de vraagprijs wilde weten om elkaars tijd niet te verdoen. Zelfs degene die aangaven niet te reageren op berichten met alleen vraagprijs gaven hem gewoon aan de telefoon. Zo haal je er toch al serieuzere mensen uit, bellen doen nieuwsgierige mensen minder snel en serieuze kopers wel. Verkopers die ik ken reageren ook niet op zulke berichten (die hebben wel prijsrange in advertentie maar niet precieze vraagprijs), zelfs niet met een vraag erbij. Die geven gewoon aan dat er gebeld moet worden bij interesse. Alleen de hoeveelheid mensen die dan alsnog een bericht sturen of een Apple is bizar.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 21-11-23 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:24

Als je er geen vraagprijs bij zet dan vind ik ook dat je niet moet zeuren als mensen erom vragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:28

Change3x schreef:
Als je er geen vraagprijs bij zet dan vind ik ook dat je niet moet zeuren als mensen erom vragen.

Ja maar dat gebeurt in de praktijk dus wel, zeker in de hogere prijsklasses.
Is het logisch, nee... :')

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:57

Ik heb ook weleens gehad dat men echt heel erg beledigd deed toen ik na het opvragen van de vraagprijs meteen zei dat het boven mijn budget lag en ik geen interesse meer had :') Want ik had het blijkbaar uit mijn toverbal moeten halen dat een 6-jarige die pas zijn eerste kruisjes heeft gesprongen 30K ging kosten :+

Vooral bij 3,5 - 4-jarige vind het zo'n zooitje, ze hebben allemaal nog geen noemenswaardige prestaties en kwaliteit beoordelen is weer zoiets persoonlijks

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:30

MyWishMax schreef:
Ik heb serieus nooit gehad dat goed huis echt uitmaakte voor de prijs. Wel of ze het dier überhaupt aan je wilde verkopen. Maar ook die onderhandelingsruimte zal verschillen tussen de type paarden die je zoekt en verkopers.

Ik stuurde nooit een bericht, altijd telefonisch contact. En dan gewoon eerlijk aangeven dat paard me aansprak, maar ik graag de vraagprijs wilde weten om elkaars tijd niet te verdoen. Zelfs degene die aangaven niet te reageren op berichten met alleen vraagprijs gaven hem gewoon aan de telefoon. Zo haal je er toch al serieuzere mensen uit, bellen doen nieuwsgierige mensen minder snel en serieuze kopers wel. Verkopers die ik ken reageren ook niet op zulke berichten (die hebben wel prijsrange in advertentie maar niet precieze vraagprijs), zelfs niet met een vraag erbij. Die geven gewoon aan dat er gebeld moet worden bij interesse. Alleen de hoeveelheid mensen die dan alsnog een bericht sturen of een Apple is bizar.

Nee en dat is ook weer heel afhankelijk wat voor paard je koopt en van wie. Een recreatiepaard in iemands achtertuin die niet meer gehouden kan worden door bv financiële issues, of een paard met allerlei kwaaltjes die je als gezelschapspaard/licht recreatiepaard in de markt wegzet, dat zijn de verkopers die een goed huisjes willen en het paard niet in de handel. Dat jij een fantastische plek kunt aanbieden bij aankoop via een professionele stal/verkoper, dat zal ze (vaak) een worst zijn. Sterker nog, in de hogere prijsrange kun je als verkoper er wel vanuit gaan dat als iemand een goed sportpaard koopt, ook wel op zoek gaat naar een stalling waar het management en de begeleiding goed is. Anders is het een beetje zonde van je flinke investering en doeleinde met zo'n paard.

En eens hoor over alle appjes. Om moedeloos van te worden.
Hier onlangs nog een klein gebleven merrie met geweldig papier, 3,5 en zadelmak, goed bewegen en klinisch en op de XR volledig gekeurd zonder bemerkingen en allemaal 1-en 2 tjes. Merrie stond tussen de 7500 en de 9k. Je wilt niet weten hoeveel mensen ruim, en dan ook echt ruim eronder boden. Of dat ze de merrie wilden kopen en herkeuren en dat de keuringskosten nog voor onze rekening kwamen 8)7 . Ja sorry hoor, op deze prijs met al een recent keuringsrapport van een dikke 800,- en dan zelfs daarop nog willen onderhandelen, koekoek.... Soms is het echt niet realistisch meer....
Het is dat er wat jonge paarden uit moesten door het aannemen van trainingspaarden, maar kom op. Een zelfgefokt dier voor deze prijs, daar lever je als fokker natuurlijk flink op in.

Ook hier staan paarden van 7500 tot 200.000 te koop en zeker in de hogere range waar de prijs niet staat vermeld krijgen we voldoende telefoontjes. Veelal is het wel zo dat de paarden in de hogere prijsklasse door buitenlandse klanten worden aangekocht. In NL is de groep professionele ruiters met de middelen of sponsoren nu eenmaal een stuk kleiner.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:39

Maar die hele dure zet jij ook niet op marktplaats padoertje? Die gaan vaak via andere routes

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:46

MarjanB schreef:
Maar die hele dure zet jij ook niet op marktplaats padoertje? Die gaan vaak via andere routes

Nee, die gaan wel op SH en verder via trainers die regelmatig met (buitenlandse) klanten op bezoek komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:01

Ik zat in een wat lagere prijsklasse als die hoge van jullie padoertje haha. Flink stuk lager, maar ook daar dus die ervaringen. Idd afhankelijk van type paard en gedeeltelijk verkoper.

Ook particulier werd de prijs hier niet anders voor goed huis. Alleen of je paard mocht kopen hing van het huis af. Maar dat was ook wel 'sportpaard' en gezond plus braaf, dus geen project en ook geen lagere prijsklasse. Al die verkopers zouden een brutaal bod ook niet waarderen, maar dat zal komen omdat ze allemaal al scherp geprijsd waren en ze dus gewoon konden kiezen uit kopers als ze dat zouden willen. Zelfs de handelaren verkochten paarden niet als zij het niet vonden passen.

Wel bizar dat mensen nog zo laag bieden voor zo'n merrie. Ze klonk al heel goedkoop eigenlijk, afhankelijk van hoe klein klein is. Mijn vorige kreeg ik goedkoper in vergelijking met paarden met dezelfde kwaliteit omdat hij ook te klein bleef. 2 jaar later was hij 1,69 of 1,70 :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:45

Net geen 1.60, maar pas 3 jaar en net zadelmak. Dus die redt het wel tot minimaal 1.64, dus op zich een prima damesmaatje.

Wij kijken ook echt naar een passende combinatie hoor! Verkopen niet zomaar aan iemand, want je wilt niet dat zo'n jong paard met 3 maanden weer terug op stal komt als het niet lukt.
Met mijn eigen paard heb ik vorig jaar ook echt flink moeten uitvragen bij potentiële kopers, want de gemiddelde ruiter ziet zichzelf toch wel als bovengemiddeld handig en kundig, maar bleek bij doorvragen net een jaar manegelessen te hebben gehad :') Dan is een Gribaldi niet echt een goed beginpaard zeg maar :o

Ik vond het particulier verkopen al lastig (kost veel tijd aan appjes versturen aan vooral nieuwsgierige mensen die niet kopen), maar nu ik steeds meer de zakelijke kant zit, krijg ik meer en meer respect voor de fokkers en de betere trainings-verkoopstallen. Vooral hier wil je langere termijn relaties aangaan met potentiële kopers of bemiddelaars en kost het echt veel tijd en energie om hierin te investeren. De mensen die dan komen kijken en vervolgens het budget niet hebben, daar wil je echt je kostbare tijd niet aan verspillen maar helaas gebeurt dat toch te vaak.
Dus echt, pak de telefoon op en vraag hoeveel een paard moet kosten, of er onderhandelingsruimte is etc. voordat je gaat kijken naar iets wat boven je eigen talent en budget ligt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:35

Ja precies. Waar ik mijn vorige vandaan had zouden we meerdere jonge dieren bekijken. Maar nadat we de vorige gereden hadden gaven ze eerlijk aan dat 2 anderen sowieso niet zouden passen. De ene niet qua karakter en de ander had andere reden. Daarna nog verder gekeken, maar niet eens meer ergens opgestapt, want de 1e was meteen raak. Hadden ze dus goed ingeschat haha.

Kreeg er alleen geen dubbeltje af :') Groot gelijk, want die was dus al goedkoper als vergelijkbare andere paarden.

1,60 is wel een lastigere maat idd. Flow is ook maar 1,63 of 1,64 maar wel heel breed. Hoewel die te koop stond als 1,65, maar dat redde ze toen echt nog niet. Wel al 6 maar jaar daarna ging de schoft pas echt ontwikkelen en vorig jaar met 12 was ze dus niet eens die 1,65. Als ze smaller was geweest hadden we haar ook niet genomen, maar ik heb dan weer hele lange benen en mijn moeder wilde er ook gewoon op kunnen en dus ook genoeg lengte voor zadel nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:02

Gemlo schreef:
Ik reageer zelf altijd minder snel bij een advertentie als er staat in overleg, omdat ik dan automatisch denk dat het buiten budget zal liggen. Maar een keer een paard gezien die in de advertentie stond als hogere prijsklasse, maar daarna had gereageerd op mijn zoekertje dat hij 6k was. Terwijl dat in mijn ogen echt geen hogere prijsklasse is. Een indicatie is altijd fijn en als je bang bent dat je in gaat leveren op de prijs, zet het dan aan de hogere kant met bijvoorbeeld, over prijs valt licht te onderhandelen. Dan weet ik dat ik wanneer het net een beetje boven budget is, er misschien nog wel over valt te praten.

Overigens heeft bij ons DAP Bodegraven meegekeken en die vond alles ruimschoots acceptabel. En hij zou een 2 hebben gegeven ipv een 3 dus dat stelt mij gerust. De rug zou hij zo op een 2 vaststellen. Even zakelijk gezien, zou zo'n twee op de rug uitmaken bij eventueel verkoop (niet uitgangspunt, maar toch als er onverwacht wat gebeurt)

Nee, een 2 op de rug is echt "niks". Zeker niet als het paard al ohz is geweest.
De mijne had een categorie 3 (onbeleerd) en na controlefoto een paar maanden geleden (alles bij Bodegraven) is het een categorie 1; Bodegraven heeft ook de 1e keuring gedaan. (heeft te maken met de reactie die er wel of niet zit).
In de handel verkopen ze wel paarden met een hogere categorie, ook naar het buitenland.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:10

Ik lees al een poosje mee, is er iemand die mij eventueel zou willen/kunnen adviseren in de vraagprijs van een paard? De huidige markt is voor mij een raadsel en kom er niet echt uit :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:41

Ja hoor, met een filmpje en info kan ik wel een inschatting maken :P

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:59

Ze staat op stal *\o/*
Spoiler:
Afbeelding

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:26

Wat fijn Gemlo!!

Hier begint de tijd een beetje te dringen helaas. In dec/jan gaan wij ons nieuwe paard halen dus er is een beetje spoed met de verkoop van onze pony. Qua vp zitten we onder de 4 en toch weinig interesse. Ze is 16 jaar, enorm braaf B springen, L1 dressuur en echt super braaf en vergevings gezind.

Leuk voor het hele gezin en ook goed aan de maat voor een E.

Vind het zo lastig, heb net een bod gehad van 2200, maar daar gaat mijn vlieger niet van op helaas. Hebben jullie nog tips voor een evt snelle afhandeling??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:26

Dit is geen makkelijke tijd om te verkopen, sneller kan via een handelaar of bemiddelingsstal.

16 jaar is natuurlijk niet de jongste meer voor een E-pony.

Gefeliciteerd Gemlo!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:30

Gefeliciteerd Gemlo *\o/* !

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:58

Ik had gisteren ook een keuring op de agenda. De RX foto zijn acceptabel gevonden voor gebruik als sport paard!

Geen malformaties in de hals, wel een chipje voor op de kogel als gevolg van trauma, maar geen afwijkingen met genetische oorzaak gelukkig!
Omdat het chipje wel verwijderd moet worden en daar natuurlijk kosten aan zitten, heb ik nog geen besluit genomen. Ook heb ik deze keuring betaald, dus ik zit er al voor EUR 800,- in.
Mijn man kreeg de indruk dat ze niks van de prijs af willen doen, als ik opnieuw wil onderhandelen. Maar het is zo'n ruige knol, ze is precies wat ik graag zie in een paard.

Ik ga nu even mijn licht opsteken omtrent de operatie en de risico's

pffff wat is dit moeilijk zeg!

Heb ook net mijn andere paard op Sporthorses gezet, benieuwd wat dat gaat opleveren. Wel duidelijk met prijs... Dus hopelijk niet te veel reacties van mensen voor wie hij al ver buiten budget valt.

Die advertentie prijzen zijn ook de pan uit gerezen zeg! %) een jaar geleden betaalde ik geloof ik nog 12 euro, en dan stond ie er onberperkt op volgens mij.

Zou het ook zinvol zijn om hem nu al op MP te zetten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:27

Op het moment is het echt overal zeer slap qua verkoopt. Dus nu een Pony verkopen kan lang duren. Daar heeft de prijs geen invloed op.

Adverteren is inderdaad ook erg duur geworden. Wat je nog kan proberen is tierwelt. Dat is Duits maar kan je als Nederlander gewoon op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:47

Oza04 schreef:
Wat fijn Gemlo!!

Hier begint de tijd een beetje te dringen helaas. In dec/jan gaan wij ons nieuwe paard halen dus er is een beetje spoed met de verkoop van onze pony. Qua vp zitten we onder de 4 en toch weinig interesse. Ze is 16 jaar, enorm braaf B springen, L1 dressuur en echt super braaf en vergevings gezind.

Vind het zo lastig, heb net een bod gehad van 2200, maar daar gaat mijn vlieger niet van op helaas. Hebben jullie nog tips voor een evt snelle afhandeling??

Hoe is de tekst van je advertentie?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:17

Waar heb je hem nu op staan? Sporthorses? Ik zou met Marktplaats even wachten denk ik, misschien is Ehorses nog wel interessant, hoewel ik dat zelf altijd een dramawebsite vindt.

Ik ga zondag naar een paardje kijken, heb nog wel eea aan vragen, en ze zuigt lucht. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:25

Elisa2 schreef:
Dit is geen makkelijke tijd om te verkopen, sneller kan via een handelaar of bemiddelingsstal.

16 jaar is natuurlijk niet de jongste meer voor een E-pony.

Gefeliciteerd Gemlo!

Heb al wat berichtjes uitstaan. Maar daar komen de biedingen van 2000 tot ongeveer 2700 uit.

Ja dat vind ik niet rendabel. Snap dat zij er winst op moeten maken. Maar vind dat er wel wat meer inzit. Zijn al een flink stuk gedaald aangezien ik zelf beide zadels hou voor mn nieuwe paard. Maar vind de markt nou ook niet heel denderend. Toen ik zelf op marktplaats opzoek was zag je toch regelmatig dezelfde advertenties voorbij komen, zeker vanuit de handel. Denk dat het sowieso wat lastig is rond deze tijd ook ivm de feestdagen en daar veel geld aan uit gaat.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:27

MarjanB schreef:
Oza04 schreef:
Wat fijn Gemlo!!

Hoe is de tekst van je advertentie?

Heb je pb gedaan!