Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:06

ah, wat hard moet dit zijn. Heel veel sterkte!

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:08

Een hele moeilijke beslissing maar wel voor iedereen de veiligste maar ik snap dat je hart breekt.
Voor jou, je man en de 2 achterblijvende honden heel veel sterkte en kracht toegewenst de aankomende periode.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:21

Veel sterkte!
Soms kan epilepsie een gevolg zijn van een hersentumor, wat misschien ook zijn speciale karakter kan verklaren. Er is geen juiste of foute beslissing, je doet het uit liefde om hem te helpen maar zon dingen doen enorm pijn..

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:29

Ach meis, iedereen hier weet hoeveel jij van je dieren houdt. Dus de tranen staan me in de ogen bij het lezen van jouw verhaal.
Het klinkt als een heel gevaarlijk moment waar je zelf gelukkig goed vanaf bent gekomen. Je bekt zelf op het moment niet fit genoeg om niet in gevaar te zijn voor Zyon, dus de beslissing is terecht genomen.
Je beschrijft het zelf al heel mooi; dieren leven in het moment. Gelukkig.
En houden van is in dit geval ook echt ‘moeten’ loslaten! Die kracht en verantwoordelijkheid heb je als eigenaar en die hebben jullie ook genomen.
Heel veel sterkte met dit verlies! Neem de tijd en kies even goed voor jezelf. Bokt wacht wel.
Veel liefs!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 14:34

Dat speelt mee in de beslissing… Maar een jonge levendige hond laten in slapen is… zeker met vanochtend er bij, hij krijste, stijf, schuin op zijn mon… heb boven gepoetst omdat hij ook urine had laten lopen maar onder ga ik even laten voor de andere twee. Als zijn geur vervaagd snappen ze het misschien…

Misschien snap ik het wel gelijk met hun…

Hij deed zijn best. Hij deed zo zijn best en dan krijgt hij dit… iets wat met een mentaal stabiele grote hond al risico’s mee neemt… en Zyon was helaas ondanks al zijn proberen niet mentaal stabiel…

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:45

Oh wat een verschrikkelijk rot nieuws :knuffel: Y;(
Heel veel sterkte!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:01

He getver wat een ellendig nieuws, wat hebben jullie er allemaal je best voor gedaan. Hij heeft er niet om gevraagd, zou die epilepsie ook iets te maken hebben met het wat aparte gedrag dat je noemt?

Heel veel sterkte, het is een rot beslissing die jullie moesten nemen maar wel een eerlijke :(:)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:07

Wat een rot beslissing, maar denk zeker verstandig. Een aanval is ook niks en het lijkt mij zeer onprettig om je hond zo te moeten vinden. Jullie doen alles in het belang van elk dier, deze keuze was geen keuze maar een weloverwogen beslissing in het belang van jullie allemaal. Heel veel sterkte.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:15

Wat verschrikkelijk poedersuiker dit...
:knuffel:

Mars schreef:
He getver wat een ellendig nieuws, wat hebben jullie er allemaal je best voor gedaan. Hij heeft er niet om gevraagd, zou die epilepsie ook iets te maken hebben met het wat aparte gedrag dat je noemt?

Heel veel sterkte, het is een rot beslissing die jullie moesten nemen maar wel een eerlijke :(:)

Zou mij niets verbazen.
Ik heb een Shih Tzu met secundaire epilepsie en hij heeft zeer ongeremd gedrag wanneer hij een aanval heeft (gehad).
Drammen, hard bijten, niet stoppen wanneer je zegt dat het genoeg is etc terwijl hij in een normale situatie heus wel durft te zeuren en doorzeuren maar ook weer stopt, idem met in spel net te hard happen en dan op mijn aanwijzingen heel zachtjes hapt of likt.
Zijn gedrag is dan veel beheerster zegmaar, veel meer afgemeten.
Als hij zo hard zou bijten als Zyon zou ik hem ook hebben laten gaan omwille vd veiligheid en dan is de mijne maar ±7kg.
Lijkt me ook doodeng als eenzelfde situatie of heftiger gebeurt met een minder stabiele en/of veel grotere hond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 16:26

Ja Zyon is .. nouja was, 35 kg hoofdzakelijk spier. Zelfs mijn man houdt die niet zomaar tegen. Maar op zijn lieve gekke momenten was hij ook uitzonderlijk… hij lag de hele avond bij ons. Verdrietig? Dan kwam er heel voorzichtig een pootje op je arm voor aandacht. Hij … hij was niet veilig maar hij was wel degelijk een ontzettend lieve leuke hond die eigenlijk veilig te houden was voor ons omdat hij zo loyaal was… maar als hij me niet herkende gelijk vanmorgen… Dan was hij ook bang en dan kom je in een heel andere situatie met een hond van 35kg die moeiteloos over de tafel springt. Ze zijn atletisch ook immers.

Maar dit verdiende hij niet… hel. Dit verdienen wij niet. Maar het eind van het verhaal verandert niet…

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:44

Heel veel sterkte Kathleen….

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:45

Heel veel sterkte. Ik kan zo meeleven met hoe moeilijk dit moet zijn geweest. Jullie hebben hem een heel goed leven gegeven :knuffel:

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:53

Stille meelezer meld zich. Tranen in mn ogen. Je schrijft, 'dit verdient hij niet. Dit verdienen wij niet' Dat klopt, maar hij verdient jullie wel. Baasjes die hem begrijpen, die voor hem zorgen en voorkomen dat hij dingen doet, die hij niet wil dat gebeurt. Je schrijft met zoveel liefde, zoveel waardering over hem. Niets hieraan is rechtvaardig, maar jullie zijn als mens, als baasje, wel eerlijk. Diep diep respect voor hoe jullie hier in staan.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:00

Ooh Kathleen wat een vreselijk droevig bericht. Hoe oneerlijk dat hij/jullie dit nu ook nog op zijn/jullie bordje krijgt/krijgen. Heel veel sterkte. Laat Bokt maar voor wat het is, neem je tijd. :(:)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:02

Wat een dappere beslissing hebben jullie genomen. Je kan iets wel altijd gezegd hebben maar het uitvoeren is dan nog wel een stap verder. Ik snap je pijn volledig. Daar ga je ook stuk aan. Heel veel sterkte!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:10

lor1_1984 schreef:
Wat verschrikkelijk poedersuiker dit...
:knuffel:

Mars schreef:

Zou mij niets verbazen.
Ik heb een Shih Tzu met secundaire epilepsie en hij heeft zeer ongeremd gedrag wanneer hij een aanval heeft (gehad).

Wat verdrietig dan zijn ze zichzelf dus niet meer :\ Lijkt me heel traumatisch om je hond zo te zien.
Ze kunnen er niks aan doen en als eigenaar ben je ook machteloos als ik t zo lees.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:35

Als stille meelezer wil ik ook even mijn medeleven uiten.
Wat een ontzettend rot bericht ;(
En heel veel respect voor jullie, een lijn trekken en je daaraan houden op zo'n moeilijk moment, waarop hij niet zichzelf was, dat is heel knap!
Uit liefde voor Zyon hebben jullie hem laten gaan...
Heel veel sterkte! Y;(

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 20:05

Stille meelezer hier meldt zich voor een virtuele knuffel! Ik kan je pijn voelen, echt verschrikkelijk jullie leed! Maar idd, het kan niet anders. Neem de tijd, bokt is maar bokt en niet belangrijk in vergelijking met een dierenleven!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 20:40

Stille meelezer laat zich ook even zien. Jullie hebben de keuze gemaakt die het meest eerlijk is voor Zyon, maar ook voor jullie zelf en de andere twee. Een keuze die in liefde is gemaakt. Helaas is liefhebben soms ook loslaten en dat is zo verrekkes pijnlijk. Sterkte voor jullie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:05

Mars schreef:
Wat verdrietig dan zijn ze zichzelf dus niet meer : Lijkt me heel traumatisch om je hond zo te zien.
Ze kunnen er niks aan doen en als eigenaar ben je ook machteloos als ik t zo lees.

Epilepsie is ook gewoon (tijdelijk) kortsluiting in de hersenen en het ligt er helemaal aan welk deel getroffen wordt of het invloed heeft op de remmingen of ergens anders op.
Sommige honden zijn echt de weg kwijt of buiten westen tijdens een aanval, anderen zijn gewoon helemaal helder.
Hetzelfde voor mensen trouwens.
Ik heb zelf ±10 maanden geleden vanuit het 'niets' epileptische aanvallen gehad.
Achteraf was er een duidelijke oorzaak (bloedbeeld compleet vd wap na een paar weken heftige griep en totale verzwakking) en ik heb daarvoor en daarna geen aanvallen meer gehad, maar die dag heb ik clusters gehad en hebben ze me platgespoten om mijn hersenen rust te geven.
Ik was ook gewoon bij, kreeg een sneeuw-op-tv effect in mijn ooghoeken en zag de waarden op de monitoren alle kanten opschieten nét voor de aanvallen zich inzetten, zag de verpleegkundigen en artsen nog net niet laagvliegend mijn kamer inrennen, hoorde en zag alles wat om me heen gebeurde etc.
Nou ja tot ze me dus platspoten, toen werd alles zwart en toen ik weer bijkwam bleek het 2,5 dag later te zijn. :+
Bij mij had het overigens vooral effect op mijn spraak (moest alles op mijn telefoon uittypen want praten ging eerst niet en iets later heel moeilijk), snelheid van denken (erg traag en haperig) en ik had na de eerste aanval een volledig slapend been, wat nu alleen nog de voetzool is (neuropathie).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 21:44

BarbaravdW schreef:
Stille meelezer meld zich. Tranen in mn ogen. Je schrijft, 'dit verdient hij niet. Dit verdienen wij niet' Dat klopt, maar hij verdient jullie wel. Baasjes die hem begrijpen, die voor hem zorgen en voorkomen dat hij dingen doet, die hij niet wil dat gebeurt. Je schrijft met zoveel liefde, zoveel waardering over hem. Niets hieraan is rechtvaardig, maar jullie zijn als mens, als baasje, wel eerlijk. Diep diep respect voor hoe jullie hier in staan.

Hij was ook gewoon een hele lieve hond. Een kleine duivel maar altijd net binnen onze regels. Kwamen er vreemden over de vloer zetten we hem weg voor zijn veiligen die van de vreemde omdat we wisten dat hij uit angst veel sneller dreiging zag. Zyon was niet vals uit een slecht karakter maar toonde wel vals gedrag als hij bang was. Met ons was hij op zijn gemak en heb zulke heerlijke verhalen van hem… Ondanks alles was hij geen ‘last’. Maar we wisten wel wat we in huis hadden… waren daar ook eerlijk over. Vandaag veel berichten en telefoontjes gehad waaronder de persoon die het pak aan had voor Zyon toen het werk hem zelfvertrouwen leek te geven en hij zelfs een tijdje sociaal werd door de training. Die zei ook ‘ik was al bont en blauw met het pak toen hij 9 maanden was… als die je zonder pak vast heeft breekt hij knoken.’
En ook dát was iets dat we mee calculeerden en dat ook mee speelde in de afspraak. Hij was zo belachelijk sterk… de kleinste van de drie maar die twee ouderen hebben niet half zijn kracht… of hadden… weet niet goed welke tijd hier van toepassing is. :+

Maar hij was ook de hond die uit dokterde dat hij de zetel kon verplaatsen en als hij hard genoeg op het juiste punt sprong, hij mijn man op de grond had zitten omdat die altijd juist gaat zitten waar de zetel dus open gaat. :+ Hij heeft dat onze oudste wel geleerd dus manlief is niet ineens veilig nu. :+

Mars schreef:
Wat verdrietig dan zijn ze zichzelf dus niet meer : Lijkt me heel traumatisch om je hond zo te zien.
[/quote]

Nee bij een ‘grand mal’ zoals Zyon had zijn ze echt ‘weg’. Op dat moment is het niet jouw hond maar de puur instinctieve rauwe versie.. mensen zijn ook gedesoriënteerd maar bij zulke grote aanvallen krijgen die vaak sedatie om de overgang te versoepelen. Ik iig met mijn grand mal. Ik weet ook niks meer van mijn aanval. Wel van de naweeen maar de aanval zelf weet ik totaal niks van. Mijn man helaas voor hem wel.. :(:)

Je ziet het ook trouwens, er is geen ‘licht aan’ in die ogen. De geluiden die ze produceren hoor je op geen enkel ander moment.. Wat je kan/moet doen is zorgen dat andere huisdieren niet bij ze kunnen en zelf ook op veilige afstand blijven maar Zyon zat in een soort twilight zone en wilde bij mij zijn maar besefte niet constant wie ik was dus als hij verstrakte moest ik zorgen dat ik hem kon bereiken met mijn stem..

De aanval zelf is sowieso een heel eng beeld. Ik heb kleinere aanvallen gezien bij mijn Jack vlak voor ze stierf maar nog nooit dit en zover ik lees is meteen een grand mal zonder kleinere vooraf zeldzaam en geen goed teken. Bij kleinere aanvallen zijn ze vaak nog bereikbaar maar Zyon was van de wereld en toen hij er uit kwam duidelijk gedesoriënteerd.

Ik had het niet verwacht maar na een hele dag huilen en hyperventileren helpt het om te schrijven… tranen zullen nog wel vloeien de komende tijd maar ik ga niet meer dood vanbinnen…

Zyon… Was moeilijk… maar hij deed echt zo enorm zijn best… Hij nam van ons niks persoonlijk. Hij werd op ons nooit boos als hij gecorrigeerd werd. Soms gromde hij op de oudste en legde hij zelf zijn hoofd al plat alsof het sterker was dan zichzelf en hij wist dat dat niet mocht…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met zijn halfbroer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste twee/drie zijn van vandaag, mijn man heeft nog filmpjes maar die kan ik nog niet kijken. Hij was overigens ook niet echt op gewicht te krijgen omwille van hoeveel adrenaline in hem zat.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-02-26 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:47

Heel veel sterkte met het verlies van jullie dierbare vriend :knuffel:

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:57

Hier een zelf gefokte poes in huis met primaire epilepsie.
Ik wens het niemand toe om dat soort dingen mee te maken, t is zo naar om je beestje zo te zien :(

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 22:07

Wat een pracht van een hond.

Geen spijt hebben, hij heeft waarschijnlijk het voor hem meest stabiele/liefhebbende leven gehad dat hem pastte, uit jou verhalen te lezen en dit lijkt mij ook de enige eerlijke keuze voor hem. Héél veel sterkte met jullie gemis.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 22:40

Heel veel sterkte .
Wat een dappere beslissing.
Ik zelf heb maandag mijn liefste vriendin een van mijn duitsestaand honden moeten laten gaan .
Maar bij haar was het ouderdom en dat is beter te verwerken dan een mooi jong dier.