Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:25

Eef_Bam schreef:
Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn. Kan een onschuldige reden hebben zoals zeggen maar ook gewoon een blessure geweest zijn zoals bijv. een peesblessure. Zeker klinisch laten overkeuren door een andere dierenarts, en die dierenarts vragen de bestaande foto's te beoordelen zou mijn advies zijn. 2/3 is niet zo best, zeker als het meer naar de 3 neigt.

Precies, waar de een een 2/3 geeft geeft de ander een 3/4. Ik zou zeker een "eigen veearts" (dus een veearts die je zelf uit kiest) de foto's extra laten beoordelen. Kies dan wel voor een kliniek met een paardenkeuringsarts. Die zijn vrij nauwkeurig op de categorieën. Je kunt dat gewoon vragen hoor, ook al heb je nu geen vaste DA. Het kost je vaak wel iets, maar geen grote bedragen.

Benzz schreef:
Boven de 10 jaar en klinisch goed, vooral als het dier al een bepaald nivo heeft gelopen, dan zou ik er niet wakker van liggen. Mooiste zou zijn als er ook fotoś als 3 jarige geschoten zijn en daar ook al een 2 te zien was.

Ik zou me meer zorgen maken over de rustperiode. De kans is er natuurlijk ook dat het paard een "verplichte" rustperiode heeft gehad. Dus mocht je laten keuren, laat de DA de pezen goed afvoelen en eventueel een echo doen.
Ik heb niets gelezen over het niveau van het paard. Kun je daar iets over zeggen?

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:15

Babootje schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn. Kan een onschuldige reden hebben zoals zeggen maar ook gewoon een blessure geweest zijn zoals bijv. een peesblessure. Zeker klinisch laten overkeuren door een andere dierenarts, en die dierenarts vragen de bestaande foto's te beoordelen zou mijn advies zijn. 2/3 is niet zo best, zeker als het meer naar de 3 neigt.

Precies, waar de een een 2/3 geeft geeft de ander een 3/4. Ik zou zeker een "eigen veearts" (dus een veearts die je zelf uit kiest) de foto's extra laten beoordelen. Kies dan wel voor een kliniek met een paardenkeuringsarts. Die zijn vrij nauwkeurig op de categorieën. Je kunt dat gewoon vragen hoor, ook al heb je nu geen vaste DA. Het kost je vaak wel iets, maar geen grote bedragen.

Benzz schreef:
Boven de 10 jaar en klinisch goed, vooral als het dier al een bepaald nivo heeft gelopen, dan zou ik er niet wakker van liggen. Mooiste zou zijn als er ook fotoś als 3 jarige geschoten zijn en daar ook al een 2 te zien was.

Ik zou me meer zorgen maken over de rustperiode. De kans is er natuurlijk ook dat het paard een "verplichte" rustperiode heeft gehad. Dus mocht je laten keuren, laat de DA de pezen goed afvoelen en eventueel een echo doen.
Ik heb niets gelezen over het niveau van het paard. Kun je daar iets over zeggen?

Nivo is L/M springen. Ze heeft afgelopen maand ook een wedstrijd weer gehad.

Ik weet niet of ik ook nog een echo erdoor ga krijgen, maar ik ga in ieder geval alles voorleggen aan een dierenarts hier in de buurt en zorg ervoor dat dat inderdaad een keuringsdierenarts is.

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:17

L/M springen is aardig niveau. Ze wordt in ieder geval belast. Als ze klinisch goed is, de fotoś de afgelopen jaren niet zijn veranderd, zou ik het wel aandurven. Sterker nog, vorig jaar nog zoń paard gekocht, helaas heb ik er echt geen plezier meer in ( medische oliebol van mijzelf) waardoor ik dat paard afgelopen zomer weer heb verkocht.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:39

Benzz schreef:
L/M springen is aardig niveau. Ze wordt in ieder geval belast. Als ze klinisch goed is, de fotoś de afgelopen jaren niet zijn veranderd, zou ik het wel aandurven. Sterker nog, vorig jaar nog zoń paard gekocht, helaas heb ik er echt geen plezier meer in ( medische oliebol van mijzelf) waardoor ik dat paard afgelopen zomer weer heb verkocht.

Heb wel ook nog fotos van 4 jaar geleden ter vergelijking, dus misschien ook wel handig. Nu tussendoor wordt ze alleen volgens mij niet meer op nivo gereden.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:42

Updateje

Pony nog niet verkocht helaas. Vandaag wel wezen kijken bij een heel leuk paardje! Groener dan verwacht, maar mentaliteit en karakter waren juist veeeeel beter dan verwacht. Dat vind ik belangrijker dan prestatie of niveau ohz. Gaan nog even verder contact hebben met de verkoopster en dan gaan we zien hoe dit loopt! Ze had gelukkig wel aangegeven evt te willen wachten tot we onze eigen pony verkocht hebben dus dat is super positief!

Zij gaf ons met kijken ook een super fijn gevoel en ook echt vanuit het paard gericht, wat deze nodig heeft. Volgensmij was ze enthousiast en ze was blij dat ik het dier rustig en kalm kon begeleiden maar toch ook duidelijkheid kon bieden!

Oftewel, een super interessante dag met hopelijk als kers op de taart een nieuw paard

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:55

Hoi, ik kom hier mee lezen. Ik denk dat ik in de loop van volgend jaar voor een paard wil gaan kijken. Ik ben helemaal nieuw in het gebeuren van een paard zoeken, uitproberen, keuren en kopen. De paarden die ik heb/had zijn allemaal op mijn pad gekomen. Dus best wel spannend zo zonder ervaring. Ik vind het heel lastig om een realistische budget vast te stellen. Ik hoop dat jullie mij daarin een beetje kunnen helpen.
Het belangrijkste is gezond, goedgekeurd, gereden, verkeersmak en alleen mee de bossen in.
Verder heb ik geen harde eisen. Wel een sterke voorkeur voor een Fries. Zo tussen de 5 en 10 jaar ongeveer. Merries liggen mij wel het beste maar een ruin is ook prima. Geen wedstrijd ambities. Voornamelijk bos crossen.

En is het normaal om een paard uit te proberen in het verkeer en bossen? En dan bij voorkeur natuurlijk zonder ander paard erbij?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:46

Met je wensenlijstje en dan ook nog een fries dan zul je toch echt rond de 10.000 moeten denken of meer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:23

StableHS schreef:
Hoi, ik kom hier mee lezen. Ik denk dat ik in de loop van volgend jaar voor een paard wil gaan kijken. Ik ben helemaal nieuw in het gebeuren van een paard zoeken, uitproberen, keuren en kopen. De paarden die ik heb/had zijn allemaal op mijn pad gekomen. Dus best wel spannend zo zonder ervaring. Ik vind het heel lastig om een realistische budget vast te stellen. Ik hoop dat jullie mij daarin een beetje kunnen helpen.
Het belangrijkste is gezond, goedgekeurd, gereden, verkeersmak en alleen mee de bossen in.
Verder heb ik geen harde eisen. Wel een sterke voorkeur voor een Fries. Zo tussen de 5 en 10 jaar ongeveer. Merries liggen mij wel het beste maar een ruin is ook prima. Geen wedstrijd ambities. Voornamelijk bos crossen.

En is het normaal om een paard uit te proberen in het verkeer en bossen? En dan bij voorkeur natuurlijk zonder ander paard erbij?

Kun je afspreken met de eigenaar, niet iedereen wilt dit vanwege de risico's.

Jouw wensen in combinatie met een gezonde Fries dan zit je inderdaad al snel op 10.000 euro of meer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:24

StableHS schreef:

Je hebt best eisen hoor. Alleen mee de bossen in is al bijzonder- die zijn er natuurlijk wel maar dan ook heel gewild. Of je een paard zomaar meekrijgt om in bossen en verkeer uit te proberen? Ze kennen jou waarschijnlijk niet als je komt bezichtigen. Ik heb het wel ooit gehad ,ze stuurden me zelf ermee op pad maar dat was een heel oud paard. Achteraf misschien toch wat onverantwoord. Ik heb ook gehoord over mensen die een paard in de bossen gingen uitproberen en er mee verdwenen zijn. Die hadden een auto met trailer klaarstaan in de bossen!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:33

Als eigenaar blijf je ook verantwoordelijk en aansprakelijk voor als er wat gebeurd in dat bos met paard/ ruiter. Dus er zitten meer haken en ogen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:53

Mocht ik een nieuwe eigenaar voor mijn paard zoeken, dan moet het juist een bosscrosser zijn en zou ik het juist belangrijk vinden dat de potentiële gegadigde dat zou uitproberen. Eerst op het erf uitproberen en als dat matched een eventuele volgende bezichtiging het bos in. Ik zou dan wel zelf mee gaan op de fiets oid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:52

Ligt echt heel erg aan de eigenaar, er zitten voor hen namelijk best wat risico's aan, of jou wat overkomt maar ook het paard of schade aan derden.
Vaak willen ze je even aan het rijden zien in de baan en bekijken dan of het goed voelt om je naar buiten te sturen.

Sonmige paarden zijn zo safe dat het niet als een risico voelt, dus dan zou ik dat als eigenaar ook toe staan.
Ik mocht bv ook met Jam die net ohz was een stukje buiten uitstappen. Met die kon dat ook makkelijk, ook al was hij helemaal groen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:59

En natuurlijk afhankelijk of het van die stal af makkelijk kan. Sowieso eerst in de bak kijken of het klikt, maar als je aan of vlakbij het bos staat is dat rondje veel makkelijker dan wanneer je eerst een stuk over drukke weg moet. Of met de trailer oid.

Sowieso gewoon bij het bellen al vragen hoe ze buiten zijn, of ze ook alleen gaan of alleen in een groep enzovoorts.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:58

Los van de moeilijkheid met uitproberen alleen in het bos, denk ik dat je ook dat je het jezelf wel enorm moeilijk maakt met jouw eisen/wensen pakket als je je teveel focust op een Fries. Fries helemaal gezond is al een uitdaging, dan ook nog eens in de meest populaire leeftijd categorie en heel braaf buiten. Ik denk dat je dan al gauw in een behoorlijk hoge prijsklasse komt. Terwijl voor jouw doel een draver of niet warmbloed ras ook heel geschikt zou zijn maar vaak veel betaalbaarder.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:51

Ik had heel erg geluk met het testen van mijn paard. Meerdere keren mogen rijden, rondje buiten uitstappen en daarna ook met trailer op pad om vreemd terrein + bosrit te maken. Ook toen wij nog bezig waren met huisvesting realiseren voor het paard mochten we meerdere keren per week langskomen om te rijden en verzorgen. En dat terwijl de koop nog niet officieel rond was. Pas toen huisvesting geregeld was laten keuren en daarna heeft de eigenaar het paard gebracht. Was dus relatief veel risico voor de eigenaar, voor hetzelfde geldt had ik weken plezier gehad van het paard en dan toch besloten niet te kopen of bijv een kreupel paard achter gelaten.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:57

Ik hoef er ook niet perse zelf op met een ritje buiten. Zou zelf wel op die fiets mee kunnen natuurlijk. Ik wil wel graag weten en vooral zien hoe ze buiten zijn. Ik heb gewoon geen zin meer om ze zelf helemaal verkeersmak en wegwijs te maken. Als ik er een tegen kom van 10.000 euro dan zijn er weinig twijfels. Ik moet inderdaad vooral zelf gaan afwegen of een fries echt zo belangrijk is. Mijn verstand zegt van niet maar mijn hart maakt een sprongetje als ik er een zie. Had al gekeken bij een fokkerij/handelsstal in Friezen en hun hebben geen paarden onder de 15.000 en dat is toch wel aan de hoge kant voor een recreatie paard.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:07

Laatst had ik een kleine discussie met iemand….vaak staat er bij een advertentie een prijsklasse aangegeven: lagere, normale en hogere prijsklasse.
Zij heeft paarden in de hogere en normale prijsklasse te koop staan en er bellen mensen voor die het budget niet hebben.
Ik vind het lastig om te bepalen wat laag, normaal en hogere prijsklasse nou is.
Wat vinden jullie?
De prijs staat er niet altijd bij, zou het werken om een indicatie aan te geven? Bv prijs aangeven in aantallen eurotekentjes?

Hoe verkoop je een paard nou zonder de precieze prijs er bij te zetten maar wel mensen met passend budget er op af te laten komen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:11

een prijscategorie aangeven, bijv 10-15 k of 15-20k, dan hebben mensen eerder een idee hoe of wat.
Vind ik zelf ook wel fijn, want er is geen staat op te maken, op prijzen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:13

Het is zo handelaar/verkoper afhankelijk en het segment waarin ze zitten wat laag/normaal/hoog is.
Er zijn handelaren waarvoor alles onder de 15k laag is, maar er zijn ook handelaren waar 15k het topsegment is en dat hogere prijsklasse noemen,

Ik vind het niet noemen van een vraagprijs sowieso altijd discutabel. Gewoon bedenken wat het paard in jullie ogen waard is en op zou moeten leveren en de prijs erbij vermelden.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:28

De prijs aangegeven in een advertentie vind ik makkelijker bij een paard van 5-10 k dan bij een paard van meer dan 100 K. Daar spelen vaak ook weer andere belangen.
Wat ik zelf ook vervelend vind is dat je een paard wil kopen en het blijkt een btw paard. Komt er toch weer een flinke som bij de vraagprijs…..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:46

Je weet als verkoper toch wat voor soort paard je verkoopt, dus welke BTW regels daarop van toepassing zijn? En dan prijsindicatie incl BTW. Ik heb als koper altijd op incl BTW prijzen onderhandeld, nooit op excl prijzen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:04

Mijn ervaring is dat trainingstallen etc paarden aanbieden ex btw. Geeft niet, als ze dat maar duidelijk aangeven. Als particuliere koper onderhandel uiteraard op het totaal te betalen bedrag

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:18

Oehlala schreef:
een prijscategorie aangeven, bijv 10-15 k of 15-20k, dan hebben mensen eerder een idee hoe of wat.
Vind ik zelf ook wel fijn, want er is geen staat op te maken, op prijzen.

Wat ik daar dan lastig aan vind is dat je dan die 5000 euro verschil altijd kwijt bent. Bied jij je paard voor 10-15 aan, gaat niemand die 15 betalen en wordt er ook <10 geboden.

Edit: ben wel heel erg voorstander van prijzen in de advertentie. Scheelt voor verkoper heel veel reacties die toch op niks uitlopen, en voor kopers makkelijker om in te schatten of het de moeite waard is om überhaupt naar te informeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:21

Dat is nooit mijn ervaring geweest, hoor. Gewoon aan de telefoon de echte prijs doorgeven. Ik keek altijd in de prijsklasse van budget, maar ook die eronder en ook de verkopers die ik ken kregen rustig de bovenkant van een prijsklass als paard daarin viel met prijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:45

BoktVerlaten schreef:
De prijs aangegeven in een advertentie vind ik makkelijker bij een paard van 5-10 k dan bij een paard van meer dan 100 K. Daar spelen vaak ook weer andere belangen.
Wat ik zelf ook vervelend vind is dat je een paard wil kopen en het blijkt een btw paard. Komt er toch weer een flinke som bij de vraagprijs…..

Op SH staat er meestal al een categorie aangegeven toch? Staat er "in overleg" dan weet je al dat ie >20K gaat zijn. De BTW betaal je tegenwoordig bij iedere handelaar wel. Dat is ook meteen het bedrag dat je er vaak wel zo'n beetje afgehandeld krijgt.