Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:11

Ik moet bekennen, dat ik het rustig vind.
Twee weken geleden geheel onverwachts mijn merrie in moeten laten slapen.
Nu geen zorgen meer dat ze potentieel wolvenvoer zou zijn.

Ze was 21, ze kreeg complicaties bij haar Cushing.
Op dit moment geen weide dieren meer en ik vind het heerlijk rustig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:15

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:09

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:20

Afbeelding

Nou hier dus ook al.
Waar nog wandelen met de honden

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:25

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:14

Kaja schreef:
Citaat:
En wat de wolf in Drenthe eet, weten we nog niet.

-O- Dat weten we wel, we zeggen het alleen niet hardop

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155855 ... in-drenthe

Jammer dat de emotionele schade weer niet meetelt. In een notendop zegt hij eigenlijk dat je maar geen schapen meer op grote schaal moet houden en die boeren draai je daar de nek mee om. Zucht. En weer koren op de molen van de jagersvereniging, die mogen gewoon door met hun beheer, al zie je amper nog reeen.

Hier kwam ik vanochtend langs de boer in Boijl, die afgelopen winter 16 dode schapen langs de weg had liggen. Vorige week liepen naast zijn huis allemaal shets met veulentjes. Vandaag stonden ze er niet meer en zijn ze dus ergens anders geweid. De boer doet niet aan wolfwerend hekwerk en ook niet ook stroom. Ik houd mijn hart vast en hoop dat hij zijn inzichten heeft bijgesteld, anders vrees ik voor vele dode shetlandveulens.. |(

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:50

Jessix schreef:
Popstra schreef:
Meerdere keren al gespot tussen Zeist en Soesterberg. Huiswolfje

https://www.facebook.com/29218994432441 ... LJfzz5u2l/

En volgens de kenners een prachtige plek om je als wolf te vestigen. Joepie! -O-

Ik denk dat die kenners nog nooit in dat gebied geweest zijn :') .

Dat is geen bos maar een veredeld park in dichtbevolkt gebied. Daar lopen, fietsen en recreëren zoveel mensen, daar kan je nog geen 5 minuten lopen op een doordeweekse dag zonder mensen tegen te komen. Laat staan in het weekend. Nog los van de (sport) evenementen die in die bossen georganiseerd worden en de vele, drukke autowegen in dat gebied. En het is nog een klein gebiedje ook.

Ik zou werkelijk niet weten hoe een wolf daar een enigszins ongestoorde plek kan vinden voor zichzelf. Zo'n beest wordt helemaal overspannen joh. Die gaan zich daar echt niet vestigen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:59

brr arrierveldsweg is hier vlakbij en hier is net een miniveulentje geboren, word er niet goed van

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:40

Wintu schreef:
Hier kwam ik vanochtend langs de boer in Boijl, die afgelopen winter 16 dode schapen langs de weg had liggen. Vorige week liepen naast zijn huis allemaal shets met veulentjes. Vandaag stonden ze er niet meer en zijn ze dus ergens anders geweid. De boer doet niet aan wolfwerend hekwerk en ook niet ook stroom. Ik houd mijn hart vast en hoop dat hij zijn inzichten heeft bijgesteld, anders vrees ik voor vele dode shetlandveulens.. |(

Ik weet niet of het nu zo is, maar andere jaren heeft hij ze meestal op de ijsbaan en in een weitje bij de GroeneZoom. Dus beide binnen de bebouwing en met gaas en stroom draad.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:45

pillow schreef:
Wintu schreef:

Ik weet niet of het nu zo is, maar andere jaren heeft hij ze meestal op de ijsbaan en in een weitje bij de GroeneZoom. Dus beide binnen de bebouwing en met gaas en stroom draad.

Gelukkig maar, was al bang dat ze richting Elsloo zouden staan, nou slaap ik weer wat geruster :D

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:27

Aan de studentenkampweg bij Havelte een laag schapenhekje gezien. Waarschijnlijk worden daar binnenkort weer schapen neergezet om ons aller bosgebied bij te grazen.
Echt fijn, juist hier is de wolf al een keer of 6 gesignaleerd.
De schapen waren vorige zomer ook daar al ontsnapt.

Natuurmonumenten vind bijvoeren op deze wijze blijkbaar oké. Zolang de media het maar niet laten zien, en de vakantie toeristen het ook niet meemaken is blijkbaar alles best.

Ik vind het voor de dieren beroerd zoveel stress, pijn en angst. En voor de bewoners ook, want het is niet lekker wandelen met dit soort mogelijke taferelen op je netvlies.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:43

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:19

DuoPenotti schreef:
Wolf pakt geen paarden toch?

https://m.facebook.com/groups/933854610 ... -R&paipv=0

[ [url=m/y0Id8i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je wordt beroerd van de ontkenning waarin de zogenaamde deskundigen blijven hangen. Elke Nederlander kan over alles informatie vinden over de hele wereld wat er allemaal plaats vindt en op dat bijna overal gekozen wordt voor afschot, maar wat betreft de wolvenaanvallen krijgen zij zogenaamd niets mee uit het buitenland en van afschot al helemaal niet,ze laten alles hier nog eens opnieuw plaatsvinden ten koste van heel veel dieren die gepakt worden en uiteindelijk ook de wolf zelf. Zo lang mogelijk het eigen `hachje` veilig stellen dat is wat er gebeurt door de (ont) kenners.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:21

jolandje schreef:
brr arrierveldsweg is hier vlakbij en hier is net een miniveulentje geboren, word er niet goed van

bah, kun je dat kleine grut naar binnen halen terwijl ze buiten zoveel gezonder staan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:23

Dan worden de mensen gewoon uit het gebied gehaald en krijgt de wofl de rust om zich te settlen, gebeurt ook op andere plekken. Dach recreatie. Of alleen in een rondje om het gebied vrij toegang.Een rondweg zogezegd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:36

Ze zeggen dat de Utrechtse Heuvelrug geen goede woonplek is vanwege de de vele wegen die het gebied doorkruisen, en idd ook de drukte op sommige plekken. Dat schijnt op andere plekken niet echt een beletsel te zijn tot nu toe. Het verbaast me dat ze bij ons in de buurt nog niet zitten. Daar zijn wel stukken bos waar weinig mensen komen. En idd ze sluiten gewoon stukken bos gewoon af kijk maar naar de recreatieve zonering op de Veluwe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:43

Schapenwol schreef:
Jessix schreef:

En volgens de kenners een prachtige plek om je als wolf te vestigen. Joepie! -O-

Ik denk dat die kenners nog nooit in dat gebied geweest zijn :') .

Dat is geen bos maar een veredeld park in dichtbevolkt gebied. Daar lopen, fietsen en recreëren zoveel mensen, daar kan je nog geen 5 minuten lopen op een doordeweekse dag zonder mensen tegen te komen. Laat staan in het weekend. Nog los van de (sport) evenementen die in die bossen georganiseerd worden en de vele, drukke autowegen in dat gebied. En het is nog een klein gebiedje ook.

Ik zou werkelijk niet weten hoe een wolf daar een enigszins ongestoorde plek kan vinden voor zichzelf. Zo'n beest wordt helemaal overspannen joh. Die gaan zich daar echt niet vestigen.

Ik weet het, maar die zogenaamde kenners zien in elke perkje nog een mooi leefgebied voor de wolf. Hopelijk denkt de wolf er zelf anders over en loopt hij weer verder.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:43

@ DuoPenotti, in dit artikel hebben ze het over 2 dode pony’s.

[VN] Paarden op stal uit angst voor wolf

Maar dat is dan alleen Gelderland.
In Drenthe, en Overijssel en ik dacht ook in Brabant zij ook pony’s gewond geraakt en gedood.
Door zo’n artikel te plaatsen met slechts 2 dode pony’s, is de toon dat het wel meevalt. Maar dat is slechts in 1 provincie, en ook bewezen door Bij12.
Het probleem is breder dan dat, en ik verbaas me over de milde toon van velen op dit forum.
Hoe langer dit duurt, hoe groter het wolvenprobleem wordt.

Bosgebieden worden afgesloten, bijna niemand kan meer onbezorgd met paard of pony op stap, etc…

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:47

SusanH schreef:
Ze zeggen dat de Utrechtse Heuvelrug geen goede woonplek is vanwege de de vele wegen die het gebied doorkruisen, en idd ook de drukte op sommige plekken. Dat schijnt op andere plekken niet echt een beletsel te zijn tot nu toe. Het verbaast me dat ze bij ons in de buurt nog niet zitten. Daar zijn wel stukken bos waar weinig mensen komen. En idd ze sluiten gewoon stukken bos gewoon af kijk maar naar de recreatieve zonering op de Veluwe.

Ik ken ook zeker wel delen van het bos waar je de drukte kan ontlopen. Zelfs tijdens de Covid periode lukte het me nog om alle wandelaars en sporters te ontwijken. Maar de bossen worden inderdaad ook wel doorkruist door drukke wegen.

Maar de wolf raakt steeds meer gewend aan drukte en verkeer en uiteindelijk moeten ze ook gewoon ergens heen. Het zal dan ook wel een kwestie van tijd zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:48

sterregoud schreef:
Aan de studentenkampweg bij Havelte een laag schapenhekje gezien. Waarschijnlijk worden daar binnenkort weer schapen neergezet om ons aller bosgebied bij te grazen.
Echt fijn, juist hier is de wolf al een keer of 6 gesignaleerd.
De schapen waren vorige zomer ook daar al ontsnapt.

Natuurmonumenten vind bijvoeren op deze wijze blijkbaar oké. Zolang de media het maar niet laten zien, en de vakantie toeristen het ook niet meemaken is blijkbaar alles best.

Ik vind het voor de dieren beroerd zoveel stress, pijn en angst. En voor de bewoners ook, want het is niet lekker wandelen met dit soort mogelijke taferelen op je netvlies.

Op Boschoord, naast de dagcamping zijn ook allemaal nieuwe begrazingsgebieden gerealiseerd, met hekwerk waar een wolf heel hard om moet lachen, worden ook schapen in geparkeerd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:59

Jessix schreef:
SusanH schreef:

Ik ken ook zeker wel delen van het bos waar je de drukte kan ontlopen. Zelfs tijdens de Covid periode lukte het me nog om alle wandelaars en sporters te ontwijken. Maar de bossen worden inderdaad ook wel doorkruist door drukke wegen.

Maar de wolf raakt steeds meer gewend aan drukte en verkeer en uiteindelijk moeten ze ook gewoon ergens heen. Het zal dan ook wel een kwestie van tijd zijn.

Dit verward mij ook inderdaad. De wolf schijnt steeds langs ons op te gaan (geen probleem mee!)
Maar dan vraag ik me ook af zit er hier dan al één of is het gewoon niet leefbaar voor een wolf.
Huizen, recreatiewoningen, campings, N-wegen, gewone wegen, fietspaden, MTB paden, wandelpaden en ruiterpaden letterlijk overal.

De UH bestaat uit veel kleine stukjes met veel mensen rondom en in de bossen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:54

SusanH schreef:

Er is geen plek waar de wolf nu gevestigd is, die qua drukte vergelijkbaar is met omgeving Zeist.

Er is daar geen stuk bos groot genoeg voor een wolf (laat staan een roedel) om überhaupt af te sluiten. Het zijn kleine stukjes bos met daartussen dorpen, losse huizen, wegen, campings, restaurants, het Henschotermeer (recreatieplas met parkeerplaats enz.), Pyramide van Austerlitz inclusief grote speeltuin, Dierenpark, verschillende landgoederen (privé terrein) en chaletparken. Nee hoor, een wolf rent daar gillend weg of wordt aangereden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:30

of is voortaan zo aan mensen gewend dat hij zich wel vestigt.....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:13

Zal hem ook niet uitmaken of hij op een privelandgoed zit. En doodgerden zijn ze ook al overal. Ze gaan wegen niet uit de weg. Veel filmpjes dat ze zich via de wegen of fietspaden verplaatsen. Zal wel lekker makkelijk lopen. Wolven wilden sowieso niet graag in Nederland zijn maar als je Duitsland uitgejaagd wordt moet je wat en zo zal het verder gaan. De mooiste plekjes zijn al vol dus als je niet doodgemaakt wil worden door collega´s dan doe je wat om wat te vinden. Er moeten er de komende jaren nog heel veel onder de pannen als het beleid zich zo doorzet dan zijn wij straks de leverancier van wolven in Europa waar wel gereguleerd wordt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:32

Even inzichtelijk maken hoeveel ruimte daar is in de buurt van Zeist.
Afbeelding