Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:13

Oh dat kan hij beter niet doen... lastig als je een wedstrijd hebt en de jury zit in een auto :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 12:18

Muga schreef:
Oh dat kan hij beter niet doen... lastig als je een wedstrijd hebt en de jury zit in een auto :+

Stilstaande auto’s interesseren hem niet. Bewegende…., >;)
Die ziet hij blijkbaar als concurrentie.. := Thuis is hij eens enorm geschrokken van een tractor (genoeg dat hij door de planken ging) en sinds ben ik bezig met hem terug laten wennen aan motoren. :(:) ik weet niet of hij op de beweging of het geluid reageert. Mijn man zijn auto klinkt zoals je hoort heel zwaar. Op bv Lauren haar auto doet hij het veel minder. Er was een periode dat hij amper te rijden of handelen was als hij zelfs maar een tractor hoorde. Dus elke keer als onze nonkel nu de tractor start nemen we Joy aan de hand of onder het zadel dat hij terug leert om te ontspannen maar het is een work in progress. :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 21:10

Vandaag een beetje een ****dag.
Mijn man heeft Joy uiteindelijk nog op gezadeld. Als ik het filmpje nu zie nu ik wat rustiger ben was het zo rampzalig niet maar… := míjn zelfvertrouwen is even onbestaande. :=

Wel een super gave PRE op pension nu, hij is 1,69 en dit is echt het plaatje dat je in je hoofd hebt bij de mystieke PRE… die trotse halshouding, lieve blik en lopen alsof de wereld hem íets verschuldigd is. :+:
Terror was niet onder de indruk maar Sam ging wel snuiten op stal. :+:

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 21:46

Oh nee, kwam je onzekerheid door het rijden of was het al meh voordat je op stapte?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 23:53

Mars schreef:
Oh nee, kwam je onzekerheid door het rijden of was het al meh voordat je op stapte?

Het was al wat ‘meh’ voor ik op stapte. Heup blijft rot doen en daar kan ik door maar hij trekt míjn knieschijf nu mee en knie is zo ongeveer het enige gewricht waar ik niks aan kan verdragen. :x
Joy was, naar mijn zin, niet genoeg op mijn been en kreeg het niet opgelost. :x
Heb zelfs mijn beugels uit gedaan omdat dat je dwingt om niet te klemmen en dat hielp iets maar niet genoeg.
En dan denk ik ‘hij was zo voor het been als jonkie waar ben ik de mist in gegaan?’
En van daaruit haal ik Rêve er bij en brom ik terwijl ik mest vlak na het rijden dat ik ‘blijkbaar vooral goed ben in ze lui maken.’ :+
En toen heeft mijn man hem even gereden.
Mijn man + dressuurzadel + Joy = een belevenis. :+ Dat verhelderde mijn humeur wel. (Laten we zeggen dat mijn man graag wilde weten hoe dressuurruiters nog kinderen krijgen en dat ie er haast naast lag omdat Joy even zijn favoriete truk boven haalde en manlief zich liet vangen. Heb al zo vaak gezegd dat ie dat doet…:+ het ziet niet extreem uit maar hij weet zo goed hoe hij je balans kan manipuleren waardoor hij ook niet veel nodig heeft als je niet voorbereid bent. := een slim paard is leuk tot ze vragen gaan stellen over wat nu echt ‘moet’ :+

Hij liep overigens wel na een korte discussie over of hij mijn man wel op zijn rug wilde en ik denk dat hij zijn levenskeuzes aan het heroverwegen was. :+

When all is said and done pluk ik de vruchten van mijn eigen ‘lief zijn’. Het is er in geslopen en Rêve had ik al veel eerder veel kordater aan gepakt maar Joy… Joy is Joy… en nu us Joy zo ver dat hij beledigd is als hij die correctie krijgt wanneer hij niet reageert en nu moet dat dus opgelost worden. Als ik meteen kordaat geweest was toen het ‘begon’ was hij niet op dit punt gekomen. Dat hij hengst is speelt daar natuurlijk ook in mee. Dat valt niet te ontkennen. Dat hij dominant is ook niet. Hij heeft een deel leiderschap over genomen omdat ik onduidelijk was en dat moet ik nu op lossen… Omdat hij zich nooit echt als ‘hengst’ op stelt aan de hand heb ik dat ook gewoon een stuk verkeerd in geschat. Dus nu heb ik even meer werk dan ik zou hebben als ik gewoon gereden had zoals ik met een vreemd paard zou doen…

Mijn man zei nog ‘vorige week ging hij toch goed.’
Dus ik ‘ja schat ma ik kan moeilijk uw nonkel zijn tractor mee op wedstrijd nemen eh.’ :+
Ik ben, al zeg ik het zelf, goed in ‘vlucht’ gedrag te kanaliseren naar werk en ontspanning. Ik ben minder goed met paarden die tegen het been/flegmatiek zijn… en mijn man vond hem gevoelig zat. Wel na de discussie waarbij Joy bij hem zelfs naar het been trapte. := toen ze daar door waren liep hij idd wel meer zoals ik hem wil zien..

Mijn man onthoudt dan ‘Als ik aan leg gaat hij toch?’
Maar ik vind hem niet meer gevoelig genoeg op het been. :o mijn hoge eisen wat dat betreft spelen ook mee gok ik. Ik zie en voel een paard dat niet voorwaarts denkt en mijn man had meteen zo iets van ‘ho-oh Joy.’ :+
Dus ik vrees dat we toch even in discussie moeten gaan over been = reactie naar voren en zweep tegen de heup = ‘ik zei naar voren…!’ >;)
En dan baal ik opnieuw want ik had hem dat kunnen besparen als ik gewoon alert gebleven was. :x Hij maakt immers gewoon gebruik van de kansen die ik hem gegeven heb en als ik nu ineens zeg ‘uh nee. Zo werkt dat niet’ Gaat ie daar natuurlijk wat van vinden.:+

Edit:
Ofwel wilde Sam Thor zijn slobber ofwel is Thor uitverkoorne als vriend. :+

(Ja de bedoeling is om alle ‘gaten’ nog te maken zoals die van Joy, dus een V. Maar dat wordt zomer werk denk ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:11

Don't be that hard on yourself.

Het is sowieso een up en down pad hoor.

Ik had dat met de mijne ook, leuk, voorwaarts ontspannen paard, en dan begonnen we aan de zijgangen en verzameling.
En dat kwartje viel supersnel! en bij het belonen mocht ze stilvallen, en plots snapte ze niet meer dat been = van halt naar stap.
Het was net alsof die hulp volledig weg was, en ik mocht zo goed als herbeginnen, en dus ook met een "correctie" die haar wellicht kon bespaard blijven als ik in het oefenen van die zijgangen daar rekening mee gehouden had.
Maar wie denkt er nu daaraan dat je paard die een perfecte travers toont, plots geen overgang halt-stap kan doen?

Fouten worden gemaakt, en bij die slimme paarden maakt dat echt niet zoveel uit, die zijn na een correctie gewoon weer bij de les.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 22:13

Duhelo schreef:
Don't be that hard on yourself.

Het is sowieso een up en down pad hoor.

Ik had dat met de mijne ook, leuk, voorwaarts ontspannen paard, en dan begonnen we aan de zijgangen en verzameling.
En dat kwartje viel supersnel! en bij het belonen mocht ze stilvallen, en plots snapte ze niet meer dat been = van halt naar stap.
Het was net alsof die hulp volledig weg was, en ik mocht zo goed als herbeginnen, en dus ook met een "correctie" die haar wellicht kon bespaard blijven als ik in het oefenen van die zijgangen daar rekening mee gehouden had.
Maar wie denkt er nu daaraan dat je paard die een perfecte travers toont, plots geen overgang halt-stap kan doen?

Fouten worden gemaakt, en bij die slimme paarden maakt dat echt niet zoveel uit, die zijn na een correctie gewoon weer bij de les.

Joy was/is echt op het punt gekomen dat hij zelfs trapte naar het been. Ik weet niet in hoeverre zijn genetica (Terror :+ ),zijn natuurlijke dominantie of zijn hengst zijn daarin misschien nog een factor is… het ‘probleem’ is dat Joy als hij eenmaal die arm heeft toch wel wat van zijn moeder blijkt te hebben. :x :o
Ik heb hem er vandaag door gekregen. Niet bokt proof, maar hij verlengde éindelijk terug in die bovenlijn ipv daar vast te houden. Ook in draf bij een verruiming voelde je hem terug lengen in de rug… ik kreeg er geen middendraf meer uit om mijn leven te redden tot vandaag… de weg er naar toe was echter echt niet leuk… al bij al heeft het alles bij elkaar twee minuten geduurd als ik goed tel. Maar toch… ik hoop dat ik echt er door ben. Morgen heeft hij rust en nu even focussen op die lengte in dat lijf en zijn passen en als dat nu terug ‘vanzelf’ gaat zoals Vroegah dat proberen behouden (al is het maar door steeds na bv travers er naar toe te rijden).

Ik denk na vandaag dat hij zichzelf wat vast gezet heeft door te veel te willen doen… :(:) en ironisch genoeg denk ik dat de rodeo die volgde zijn bekken los maakte waardoor hij ook weer durfde voorwaarts reageerde… basically is mijn huidige ide dat hij zo lang ‘te braaf’ geweest is ipv een keer die bok te geven of een keer te protesteren als ik te veel vroeg dat hij nu alles er even uit gooide. Ik hoop dat dit alles was iig. := ik lag er ook haast naast.

Ben het filmpje van de ‘after’ aan het uploaden. Ik was op geen enkel moment boos op hem. Toen ik voelde dat het meer ging zijn dan 1 bokje ben ik op het zadel gaan mikken. Dat triggerde hem zelfs. Gisteren ging hij in de ankers en omhoog en trappen op mijn been (had gisteren geen zweep vast dus kan hem ook niet per ongeluk geraakt hebben.) en toen besefte ik hoezeer ik het verpest had… appeasement politiek werkt ook niet bij paarden. :x

Ondanks dat ik voor mijn doen echt wel flink in gekomen ben was hij tóch vrolijker en rustiger na het rijden. :?
Ik besef gewoon dat ik dit had kunnen voorkomen… hindsight is 20/20 natuurlijk… ik heb ook wel beseft dat als hij ooit echt besluit dat ik bodemonderzoek moet doen dat ik even nodig ga hebben om weer overeind te komen… Hij was nog steeds voorzichtig met me en alsnog lag ik er bijna naast. :=

De nieuwe PRE werd voor het eerst gereden en hij ging zelfs niet bazig doen aan de bakrand. :+ Maar hoop toch dat 1 keer genoeg is…

Moet eerlijk zeggen dat ik de protest momenten niet openbaar zet. Als hij niet gebokt had naar mijn been had ik nog geprobeerd het anders op te lossen… maar toen hij vol tegen mijn been in ging was mijn trukendoos leeg…
Heb hem dagen zonder zweep gereden, heb mijn beugels hele trainingen uit gehad om me bewuster te zijn van hoeveel ik eigenlijk in werkte. Heb hem laag en voorwaarts proberen te rijden, meer contact, minder contact… heb hem juist terug proberen te rijden, zijgangen er bij genomen omdat ik dacht dat hij achter misschien niet sterk genoeg was. Overgangen, tempowisselingen zowel grote als kleine. Heb hele periodes níet gegaloppeerd: eerst draf op orde krijgen… maar alles maakte het precies erger… tot dus gisteren toen hij naar mijn been trapte in stap…. >;)
Toen dacht ik: ‘ofwel los ik het nú op… ofwel kom ik echt in problemen want hengst of ruin: Joy gaat een snel en sterk paard zijn als hij uit gegroeid is… hij is er nu nog niet helemaal maar ik moet geen jaar meer wachten…

En zo komen we dus tot vandaag… :(:)

PRE heeft vanmorgen de stal even zelfstandig verkent. Die kwam los bij het poetsen. :=
Tis echt nooit saai bij ons. := ze heeft hem in de namiddag gereden terwijl we even hielpen met zadelen. Man wát een paard…. Ik dénk dat ik haar ga vragen of ik een keer een rondje mag voelen als hij eenmaal gesetteld is. :~

Rêve blijft nu gelukkig stabiel kwa uier en gedrag. Manlief mocht zelfs aan haar buik komen vandaag. (Ik stond wel aan haar hoofd. :+ )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:28

Tja het blijven altijd pieken en dalen, zeker met een wat puberende hengst. En wellicht omdat hij meestal zo braaf is is dat stukje harder inkomen ook niet zo in jouw systeem.
En dan heb je je lichaam dat niet altijd mee wil, wie weet is dat onbewust ook nog iets waardoor je eens teveel hebt laten gaan. Of het is stomweg een heuveltje dat op dit moment even op jullie pad komt.

Dat vrolijker zijn na het rijden kan best zijn omdat veel paarden toch rust vinden bij duidelijkheid en sturing ipv zelf wat aan rommelen. Al bij al dus echt niet fout dat het even zo moest, soms is dat nu eenmaal zo. Wisten we alles van tevoren om fouten te kunnen voorkomen zou de wereld er ook niet beter van worden. T is ook een proces hè, niet te hard voor jezelf zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 22:35

Ik vind het heel moeilijk om mezelf te ‘vergeven’ in dit soort dingen vooral omdat ik beter weet… het is niet mijn eerste jonge paard. Niet mijn 1e hengst. Ik weet dat hij dominant is hoe lief hij ook kijkt. :+ hij is bovendien bizar intelligent en de meeste paarden komen in de problemen met ruiters omdat ze te slim zijn voor hun eigen goed…. Dus ik ken alle valkuilen en ik val er alsnog in. :roll:

Maar goed, morgen rust. Misschien woensdag ook meer door planningen issues dan omdat hij het nodig heeft… even meer voorwaarts in de zin dat ik wil voelen dat hij ‘er aan trekt en verlengt’ en hem daar ook voor wil belonen als hij dat doet… en als dat weer gaat zoals zou moeten terug een paar pasjes die travers en weer verlengen. Tot hij zover is dat hij niet meer ‘blokkeert’ als ik die zijgang vraag. Meer van die hoefslag af want dat deed hem sowieso zaterdag ook wel goed. En blijven voelen dat hij die reactie naar voor ‘klaar heeft om aan te bieden’. Dat was met Sam nooit een issue en Rêve werd juist slechter van naar voren rijden. (Die ging korter lopen.) dus even omschakelen mentaal ook. := Joy is kort maar ‘reageert’ niet als een gemiddeld kort breed paard. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-02-26 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:39

Ah, 90% van de tijd met paarden werken is ze “corrigeerbaar” maken. Soms moet je daar gewoon eens doorheen, en zzker zlsnjebde emotie kan loslaten en gewoon fair bent, moet je jezelf niks kwalijk nemen. Was het dit “issue” niet dan komt er vast wel iets anders. En als ze na de correctie beter worden en fijn kunnen afsluiten, dan is dat dikke prima!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:41

Ik denk, als ik je verhaal zo lees en de eerste anderhalf minuut van het filmpje kijk, dat jullie elkaar een beetje 'klein' hebben gehouden.
Jij om het voor hem behapbaar te houden, beetje vooruit, beetje terug, beetje buiging, beetje stelling, kleine hulpen, klein reageren, niet overweldigen, niet overdonderen, kort rijden, 'simpel' rijden.
Gewoon, omdat dat meestal is zoals je met een jong paard begint. Kleine hulpen om niet te laten schrikken, kleine reacties vragen want het gaat erom dat ze reageren, nog niet zo zeer hoe veel of hoe groot ze reageren. Simpel rijden om het hoofd niet te overvragen zodat ze kunnen verwerken wat er gebeurd.
Een bepaalde berekenbaarheid om een jong paard te beschermen en dat is heel erg logisch.

En ik denk dat Joy dat misschien meer heeft opgepikt dan je hebt bedoeld. Ipv uberhaupt reageren, dacht hij dat hij klein moest reageren. Die kleine beetjes waren immers al steeds voldoende. En ik denk dat naarmate je meer van hem vroeg, meer reactie op het been, meer vooruit, dat hij misschien in protest ging omdat hij het niet snapte, kleine reacties waren immers altijd goed geweest.

Maar dat is gewoon mijn hersenspinsel, doe ermee wat je wil :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:43

Je bent ook maar een mens hè, en je zit op een levend wezen met eigen mening. En elk jong dier gaat toch nét even een andere weg. Dan speelt nog mee je eigen situatie, wellicht veel aan je hoofd, andere zaken die energie slurpen…het leven als geheel dat nooit in een rechte lijn loopt.
Het is ellendig dat al die zaken invloed hebben, maar maakt wel dat je echt wat milder naar jezelf mag zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 22:47

fleurtjeuh schreef:
Ik denk, als ik je verhaal zo lees en de eerste anderhalf minuut van het filmpje kijk, dat jullie elkaar een beetje 'klein' hebben gehouden.
Jij om het voor hem behapbaar te houden, beetje vooruit, beetje terug, beetje buiging, beetje stelling, kleine hulpen, klein reageren, niet overweldigen, niet overdonderen, kort rijden, 'simpel' rijden.
Gewoon, omdat dat meestal is zoals je met een jong paard begint. Kleine hulpen om niet te laten schrikken, kleine reacties vragen want het gaat erom dat ze reageren, nog niet zo zeer hoe veel of hoe groot ze reageren. Simpel rijden om het hoofd niet te overvragen zodat ze kunnen verwerken wat er gebeurd.
Een bepaalde berekenbaarheid om een jong paard te beschermen en dat is heel erg logisch.

En ik denk dat Joy dat misschien meer heeft opgepikt dan je hebt bedoeld. Ipv uberhaupt reageren, dacht hij dat hij klein moest reageren. Die kleine beetjes waren immers al steeds voldoende. En ik denk dat naarmate je meer van hem vroeg, meer reactie op het been, meer vooruit, dat hij misschien in protest ging omdat hij het niet snapte, kleine reacties waren immers altijd goed geweest.

Je zit daar zeker niet mis hoor, met alles wat ik nieuw vroeg had/heb ik de neiging het klein te houden… want Joy is het eerste paard dat ik heb dat effectief braaf is. :+
En idd toen wilde ik meer en toen kwam de middelvinger. A la ‘IK DOE HET TOCH?’
En dat is uitgebreid omdat ik ging denken ‘waarom reageert hij zo? Dat doet Joy normaal niet…’ dus ik ging voorzichtiger rijden…. En dan kom je op een punt dat je vol met je smoel tegen de muur loopt die je zelf gemetst hebt. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 22:52

Duhelo schreef:
Ah, 90% van de tijd met paarden werken is ze “corrigeerbaar” maken. Soms moet je daar gewoon eens doorheen, en zzker zlsnjebde emotie kan loslaten en gewoon fair bent, moet je jezelf niks kwalijk nemen. Was het dit “issue” niet dan komt er vast wel iets anders. En als ze na de correctie beter worden en fijn kunnen afsluiten, dan is dat dikke prima!

Ik kan oprecht zeggen dat als ik boos/verdrietig/gefrustreerd ben dat ik dan of ga stappen of iets vraag waarvan ik weet dat het eigenlijk altijd goed gaat en dan sluit ik af en ga ik bezinnen… Sam is ook wel beloont voor een Heule knappe volte in arbeidsdraf toen ie ZZ liep. _O- Ik heb vooral Rêve al wel eens aan mijn man gegeven omdat ik voelde dat ik in emotie zat. Dan zadel ik zelfs niet meer af mede omdat Rêve graag de beer porde. >;)
maar dan zorg ik dat ik in dat moment niet kan/moet corrigeren. Gisteren bv zat ik in emotie en heb ik af gesloten. Ik was niet boos maar teleurgesteld en gefrustreerd en dat is geen moment om iets te corrigeren. Vandaag was ik rustig, lijf werkte mee.

Je kan emoties niet tegen houden. Je kan wel jezelf ‘uit de situatie’ halen op zo’n moment.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-02-26 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:54

Zie het als een huis dat je aan het bouwen bent, om even door te gaan op jouw beeldspraak.
Je hebt de fundering voor elkaar en was klaar om de muren te gaan metselen.
Vol enthousiasme ben je dat gaan doen, maar na een paar rondes kom je erachter dat je in je enthousiasme een deuropening bent vergeten :')
Dan zit er niks anders op dal helaas die kiezen op elkaar en 'even' dat gat in die muur slaan.
En een gemetselde muur laat zich nou niet zomaar 'breken'

Niet dat je Joy moet breken, zo bedoel ik het uiteraard niet :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 22:56

fleurtjeuh schreef:
Zie het als een huis dat je aan het bouwen bent, om even door te gaan op jouw beeldspraak.
Je hebt de fundering voor elkaar en was klaar om de muren te gaan metselen.
Vol enthousiasme ben je dat gaan doen, maar na een paar rondes kom je erachter dat je in je enthousiasme een deuropening bent vergeten :')
Dan zit er niks anders op dal helaas die kiezen op elkaar en 'even' dat gat in die muur slaan.
En een gemetselde muur laat zich nou niet zomaar 'breken'

Niet dat je Joy moet breken, zo bedoel ik het uiteraard niet :+

_O- hij is lief en braaf en geweldig maar ik denk niet dat je ‘m gebroken krijgt eigenlijk. := Hij heeft toch wel de mentale weerbaarheid van mama mee gekregen. _O- en de fysiek om je daar aan te herinneren indien nodig.
Hij heeft ook wel de goedheid om tot op zekere hoogte te beseffen hoe ver hij kan gaan. Dit verhaal had met Rêve een heel ander einde gehad en met Pretty heb ik sowieso meer geluk dan verstand gehad. :=

Rêve had me gedumpt in de eerste plas die ze zag en zou waarschijnlijk bij me komen staan a la ‘zullen we dit nog eens proberen?’

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:02

Opzich ook lief van dr, dat ze je nog een kans geeft om het nog eens te proberen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 23:03

fleurtjeuh schreef:
Opzich ook lief van dr, dat ze je nog een kans geeft om het nog eens te proberen :')

T zou meer een uitdaging zijn… _O- niet zozeer een eerlijke kans zeg maar…. _O-
Ik heb áltijd een gezonde dosis respect gehad voor Rêve en ‘Pick your battles’ kreeg een geheel nieuwe inhoud met haar. :+
Ook nu op stal. De belangrijkste regel die we hebben is: ‘ga niet in de weide/stal van Rêve en let op als ze aan je kan.’ :=

Een stalgenoot stuurde dat ze wel hooi wilde bij hangen want ze keek en hinnikte zo lief.’
Mijn man en ik tegelijk in de app: ‘nee. Ik ben er over vijf minuten. Ze kijkt nog even lief als ze door je heen gegaan is en het net bemachtigd heeft…’ :=

Bij Joy: ‘hang maar in.’
Bij Rêve: ‘nee. 50/50 dat je ofwel heel snel bent ofwel pijn hebt.’ :=
Soms vindt ze mensen meteen leuk maar daar gokken we niet op zeg maar. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-02-26 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:04

_O-
Leuk he, paarden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 23:12

fleurtjeuh schreef:
_O-
Leuk he, paarden

Ik geloof niet dat er nog iemand is die zo’n merrie ín leven laat eigenlijk… iig niet als ze nog in de hand komt. :=
Iedereen die haar leert kennen maakt iig een opmerking a la ‘waarom ?’ :+
Tja omdat ik haar in de wereld geholpen heb. De dag dat ik niet meer haar hoofdverzorger kan zijn zie ik ook geen andere optie dan inslapen… Rêve maakt geen eerlijke kans ‘in de wereld.’
Hopelijk kan ze gewoon bij ons 30 worden en op weide kan het hooi van buiten de draad in de ruif. :+ Maar Rêve wordt niet verkocht. Ofwel verongelukt ze iemand ofwel gaat ze horrors tegemoet van geen voeding/drinken en dat soort onzin… niemand gaat haar handleiding leren. Liep ze nu GP of sprong ze 1.65 was het een ander verhaal maar dat doet ze niet. En Voor de ‘doelgroep’ die op haar af komt is ze gevaarlijk.

Ik denk dat Pretty het resultaat was van een Rêve verkocht aan een recreatieve ‘sport’ruiter. En ik heb gezien en gehoord hoe dat verlopen is zowel bij de vorige eigenaar als bij mij. Ik ben er meerdere keren bijna mee verongelukt en ik wil niet eens alles weten wat de vorige met haar uit stak tot ze ‘m het ziekenhuis in werkte. Dat wil ik niet voor Rêve want zowel Pret als Rêve zijn in hun kern loyaal, lief en beschermend… niet dat er een paard is dat dat verdiend maar ik bedoel maar… het zijn geen ‘vuile’ karakters …. Helemaal niet zelfs. Pretty ís populair waar ze nu is maar die man kent haar verhaal, laat haar in haar waarde en ze moet daar niks meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 07:23

fleurtjeuh schreef:

Ja! precies!
Mijn huidige is ook zo een heel sensibel dier, alles moet vooral erg rechtvaardig :+ .
En ze gaat snel in de stress, dus het is een hele dunne lijn bij haar om iets aan te leren of te eindigen in chaos of frustratie. Dus in het begin beloonden we ook echt voor hele kleine dingen. (travers? Alles los als die kont nr binnen ging en belonen. Pasje galop? alles los en stilvallen (kan ze héél snel :+ ).
En we zijn lang blijven hangen op die drie pasjes travers, alles los, terug vertrekken, drie pasjes renvers. En het moment dat we iets langer en iets meer en iets meer variatie gingen vragen, werd ze boos joch :+.
En dan zijn we op een punt gekomen (en nu nog altijd mee bezig trouwens), dat ze toch echt wel corrigeerbaar moet zijn, zo zacht als mogelijk, maar als ze besluit om te gaan rodeo'en of gemeen te gaan steigeren, dan pakken we wel eens door, niet door ze af te klappen uiteraard, maar wel door niet te stoppen met vragen en het gedrag om te leiden.

Het is een leerproces, en het voordeel is dat je Joy altijd van jongsaf aan goed en eerlijk opgevoed hebt, er vertrouwen is en je het niet zal afgestraft worden op lange termijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 10:28

Het probleem met Joy was wat dat hij tegen het been in ging. Dus wat doe je op zo’n moment als noch stem, noch been zorgt dat ie uit het steigeren/bokken gaat? Omtrekken dan kwam ie neer en meteen terug omhoog of onder je weg duiken. (Het is zo’n simpele actie en zo effectief :roll: hij zakt wat door die voorbenen, gooit zijn hals laag naar op zij en zijn schouders volgen maar als ie dan net neer komt en dan zo opzij springt….. >;)

Het is idd wel zo begonnen zoals bij jou Duhelo… ooh hij komt wat terug in die travers geen probleem want voorwaarts gaat ie wel weer……. >;) :roll:
Famous stupid words.

Hebben jullie ook dat jullie dat niet hebben met andermans paarden? Als ik een vreemd paard onder me heb dan pik ik dat dus meteen op. Maar met mijn eigen paarden….

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 10:49

Op een vreemd paard stap je zonder voorgeschiedenis, er is niks om te redeneren waarom hij of zij iets wel of niet doet. Dus reageer je in het heden.
Op je eigen paard heb je die voorgeschiedenis wel.
'hij vind t nog moeilijk'
'dit is nieuw'
'hij loopt altijd wat zus of zo met zulke wind of regen'
'het komt door een merrie verderop'
Etc

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 11:31

ja, precies. Ik ben met andermans dieren altijd secuurder en consequenter dan met mijn eigen dieren.

Als ik andere mensen zie lopen met paarden die drummen of trekken denk ik, joch, voed dat beest eens op :+.

Maar tegelijk hangen mijn eigen paarden over mijn schouder als ik de voerbakken vul, loop ik rustig met een lang touwtje en paard 2 meter achter, naast of voor me te slenteren, komen ze snoep stelen etc :+ .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 11:50

Voer is denk ik het enige waar ik wel consequent in ben. Zolang ik het vast heb is het van mij. Daar discussieer ik niet over. :+ zelfs Rêve weet dat. _O- das ook zo ongeveer de enige regel die ze accepteert in alle eerlijkheid omdat ze weet dat als ze tegen me in gaat ik gewoon weer weg wandel met het eten. :+ Na een uurtje krijgt ze dan nog een kans. Dus ze heeft al vroeg geleerd dat als ze ongeduldig is ze langer moet wachten. :+