Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Galeobdolon

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:39

Ja dat kan je als verkoper nooit inschatten..
duidelijke communicatie over verwachtingen is wel belangrijk.
Zoals hier op eerdere bladzijden iemand al vertelde over dat ze vol goede bedoelingen de kopers tegemoet reed wat niet goed werd ontvangen :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:57

Mijn ervaring met verkopers die oh zo graag willen dat de koper als eerste op hun paard gaat is dat ze meestal (niet onterecht ook) doodsbang voor hun eigen paarden zijn :=

Tot nu toe 2x met kijken als eerste erop geklommen, 1x vliegles gehad en 1x flinke rodeo en eraf gestapt zodra het enigszins veilig kon. Ook eens gehad dat de eigenaar enkel in de binnenbak wilde voorrijden maar in de buitenbak moest ik er zelf maar op :+ dat heb ik uiteindelijk wel gedaan, dat paard zelfs nog gekocht en ondanks alle problemen die dat beest met de buitenwereld had ook nog mee gecrosst, noem maar op, maar joh dat bleef een flinke uitdaging om te rijden en uiteindelijk ben ik blij om ervan af te zijn. Het was eet leerzame ervaring, dat wel, maar als ik ooit nog een paard koop mag die enigszins meewerkend zijn :P

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:00

Oh ik vind €13k ook wel weinig voor die merrie. Ik ben natuurlijk niet een echte fokkerij/handelaar kenner, maar ik zou het niet gek vinden als je wel quite zou draaien. Nu krijg ik bijna het gevoel alsof je het anderen gunt, maar je mag jezelf ook wel wat financiële eer van je werk gunnen :P Of ik zou zo'n merrie in het vervolg wat langer houden, iets verder doorrijden, keertje een proef starten en dan verkopen. Misschien dat je dan in een andere prijsklasse terecht komt. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:07

Er staat nu een vosje te koop die er eerder op stond, man man dat beestje ziet er echt erbarmelijk uit :n

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:14

Danique_G schreef:
MariekeS, maar vind ook wel dat er een grote variatie binnen het begrip braaf is. Ik vind beleefde dieren die soms ff een beetje fris zijn en een bok geven ook gewoon braaf. Als hij een keer wat ondeugends doet denk ik niet direct: ah die is niet braaf. Goed begeleiding is ook gewoon alles. Ze hoeven geen machines te zijn bij mij en sommige mensen vinden bovenstaande al heel stout.

Dat is ook zeker zo. Daarom des te beter om goed te vragen wat ze dan doen, waarom niet voor een beginner, in welke zin sensibel etc.
'Zal nooit bokken of steigeren' kan ik over de mijne niet zeggen, maar ik kan wel na 2 weken stilstaan opstappen en wegrijden. Dus ja...wat is dan braaf? Goed punt heb je :)

En een klik hebben scheelt ook zoveel...als je ze echt leuk vindt overwin je sneller mogelijke tegenslagen.

@ Alja: verstandig vind ik. Konden ze het waarderen of was dit weer verdacht van jou als verkoper? :+

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:18

Dat met die prijzen heb ik nu ook, er staat een schimmel ruin kwpn onder €7000,- en volgens marktplaats advertentie rx goed. Dan moet er toch iets mis zijn zou je denken want dit soort paarden gaan momenteel voor minimaal €10.000

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:20

En toch moet je het zelf beoordelen:

Voor de een is braaf weer heel anders uitgelegd dan voor de andere persoon. Als je MP mag geloven is 90 procent van de paarden superbraaf en dan vooral de handelspaarden. Handelspaarden zijn gewoon top. Vlot te rijden, braaf in het verkeer, kan ook een leuk sprongetje maken ;) . Soms moet je een advertentie ook echt goed lezen om de minder aantrekkelijke dingen te zien.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:41

Ja idem..ik zou ook het paard zelf willen pakken en zadelen. Zien watvoor vlees je in de Kuip hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:48

Het liefst loop ik mee naar de wei, stal of paddock om te zien hoe het paard reageerd op bezoek. Dan samen poetsen en zadelen. Eigenaar doet de hoeven en laat zien wat de opvoeding aan de hand is. Dan rijdt de eigenaar voor. Het liefst een start met een losse teugel stap, draf en galop. Daarna meer verzameld aan het werk. Dan mag ik.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:55

Ik wil ook dat de eigenaar er eerst zelf op gaat. Geeft mij de kans om het paard goed te bekijken, qua niveau en beweging. En karakter te beoordelen. Vanaf een filmpje zie je dat toch allemaal minder. Zo al aantal keer gezien dat het voor mij niet de moeite waard was om op te stappen. Qua gedrag of gewoon niet rad.

Bij een 2e bezichtiging wil ik er wel zelf meteen op.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:03

Evamarie schreef:
En toch moet je het zelf beoordelen:

Voor de een is braaf weer heel anders uitgelegd dan voor de andere persoon. Als je MP mag geloven is 90 procent van de paarden superbraaf en dan vooral de handelspaarden. Handelspaarden zijn gewoon top. Vlot te rijden, braaf in het verkeer, kan ook een leuk sprongetje maken ;) . Soms moet je een advertentie ook echt goed lezen om de minder aantrekkelijke dingen te zien.

Ja, bij een bekende handelsstal in Achtmaal zijn álle paarden 'lief in omgang, werkwillig, en ook sociaal naar andere paarden. X vindt lekker poetsen en vertroetelen hellemaal geweldig en blijft hier goed bij stil staan. X heeft een goudeerlijk, vriendelijk en lief karakter.

We konden vanaf de eerste dag dat X hier was zo opstappen en bleef hier braaf bij, zowel beginnende als gevorderde ruiters. X heeft ervaring in het recreatief rijden en kan goed springen. We zijn nu vooral lekker bezig met grondwerken en zorgen dat X dressuurmatig verder bijleert, wat X zeer goed op pakt.'

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:11

Zoals hierboven omschreven zo wil ik het ook tijdens het proefrijden :j

Vraag:
Een 3,5jarige (vader dressuur/moeder springen) is het volgens jullie dan een meerwaarde dat er al eens gesprongen geweest is onder het zadel of niet?
Of zou je deze gewoon verkopen als dressuurpaard dan?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:14

Op die leeftijd vind ik het eerder een domper. Met een vrijspringen kun je al zien wat voor sprong er in zit.
Ook vind ik de vrijspring hoogte vaak aardig aan de hoge kant. Ik ben team paard laat beleren en belasten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:48

Charmaine schreef:
Fly_high ik lees dan denk ik hele andere advertenties dan jij? Ik vind het juist schrikbarend hoog wat er nog voor paarden met bemerkingen gevraagd wordt. Daar waar die een aantal jaar geleden nauwelijks verkoopbaar waren, worden nu nog bedragen van 10/15 voor gevraagd en dan nog met de opmerking dat de prijs er op is aangepast....Een krampbeen of hanetred laat ik sowieso al staan maar voor die prijs al helemaal....

Ik heb even het woord 'gevraagd' vet gemaakt. Er zijn op dit moment veel handige (semi-)prof ruiters, die het gewoon proberen. Die weten hoe overspannen sommige mensen reageren en zo hun paard met bemerking (maar verder natuurlijk top-top-top :D ) voor 10-15k te verkopen. En soms lukt dat ook.
De verhalen gaan rond....

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:52

E_D_E schreef:

Vraag:
Een 3,5jarige (vader dressuur/moeder springen) is het volgens jullie dan een meerwaarde dat er al eens gesprongen geweest is onder het zadel of niet?

Wat bedoel je met al eens gesprongen is geweest. Een keer een huppeltje of een parcours van een meter?
Ik ben voor het eerste en tegen het tweede. Dus graag een sprongetje onder de man kunnen laten zien maar daar mag t bij blijven

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:55

MariekeS_ schreef:
@ Alja: verstandig vind ik. Konden ze het waarderen of was dit weer verdacht van jou als verkoper? :+

Was meer een ding van mezelf uit.
Vroeger er wel eens afgevallen of diegene waar ik mee was...

Maar waren superleuke mensen en denk dat hun heel blij kunnen worden van mijn paard en mijn paard ook van hun.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:05

E_D_E schreef:

Vraag:

Zou je niet beter kijken waar hij/zij het meeste potentie voor toont zodat je gericht kan verkopen? Als je er al eens mee gesprongen hebt is het niet ineens een springpaard.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:19

Hij is nog maar enkele weken echt gereden. Dus het zou eerder zijn van een mini huppeltje te nemen. Om te kunnen aantonen van hij doet dit ook braaf.

De vraag is of het meerwaarde is met een "allround" gefokt paard nu al te doen voor de eventuele kopers. Of het niet echt belang heeft moest je naar zo'n paard komen kijken.

Kalea: Hij heeft nog nooit een sprong genomen, ook niet vrij. Daarom de vraag, is het de moeite om het te bekijken hoe die het zou doen. Of heeft het op die leeftijd nog geen belang qua verkoop.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:21

Ik zou zeker kijken als hij allround gefokt is hij hij in ieder geval los springt en eventueel ook hoe hij een huppeltje onder het zadel aanpakt. Vind hij het leuk, hoe is zijn techniek?

Een echte Allrounder is ook zeker wel interesse in, helemaal omdat die weinig op de markt zijn.. Of stel als recreatieruiter ben je toch al sneller op zoek naar iets allrounds, want we doen is een sprongetje hier en daar maar we zijn ook in de dressuurring te vinden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:27

Alja schreef:
Hier vandaag de eerste kijkers gehad voor mijn paard.
Ze wouden er gelijk zelf op, heb ze als advies meegegeven om altijd een paard voor te laten rijden door de eigenaar ;)

Ik deed dat eerst ook, maar tegenwoordig juist andersom! Wil hem voelen zo van stal en daarna zien wat hij echt kan

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:28

Ik vind het een beetje dubbel en tast het ter plekke af.

Vind ik paard op de grond betrouwbaar genoeg om er meteen zelf op te stappen?

Laatst dus bij een vosje wezen kijken waar de eigenaresse je echt je eigen gang liet gaan, straalt toch ook wel weer iets uit..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:42

Aatrox schreef:
Ik vind het een beetje dubbel en tast het ter plekke af.

Vind ik paard op de grond betrouwbaar genoeg om er meteen zelf op te stappen?

Laatst dus bij een vosje wezen kijken waar de eigenaresse je echt je eigen gang liet gaan, straalt toch ook wel weer iets uit..

Ja ik ook hoor… l
Als ze teveel aandringen oh ik eerst wil… dan pas ik… ( als ik het gevoel krijg dat verkoper niet wil)

Bij mijn recent overleden paard moest ik wel… die man kon niet rijden… paard stond ook al half jaar stil. Was van zijn dochter, had hij voor haar gekocht voor Deurne… kregen mot en hij heeft dat paard opgehaald en aangehouden. Maar ruzie kwam niet goed dus toen verkocht…

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:54

E_D_E schreef:
Hij is nog maar enkele weken echt gereden. Dus het zou eerder zijn van een mini huppeltje te nemen. Om te kunnen aantonen van hij doet dit ook braaf.

De vraag is of het meerwaarde is met een "allround" gefokt paard nu al te doen voor de eventuele kopers. Of het niet echt belang heeft moest je naar zo'n paard komen kijken.

Kalea: Hij heeft nog nooit een sprong genomen, ook niet vrij. Daarom de vraag, is het de moeite om het te bekijken hoe die het zou doen. Of heeft het op die leeftijd nog geen belang qua verkoop.

Bij “pure” springpaarden weet je op 3,5j al hoe ze springen. Op 2 jaar hebben de meesten al eens vrij gesprongen. Na het inrijden duurt het ook niet zo lang voor er balken aan te pas komen, of dit goed is laat ik in het midden ;)

Kan je een paard verkopen als “allrounder” alleen omdat het dressuur x springen gefokt is?
Wel interessant eigenlijk om te bedenken hoe je er het grootste voordeel uit kunt halen (puur financieel gezien dan)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:38

Het is erg moeilijk in te schatten over welke springkwaliteiten een 3,5 jarige beschikt.
Vrij springen is interessant maar geeft weinig zekerheid over de kwaliteit onder het zadel.
Maar je weet dan in ieder geval wel of ze er over willen :o.
Een echte springruiter zal zeker een paar sprongetjes willen maken, maar volgens mij is dat niet de koper die je zoekt.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:45

Je weet van vrijspringen normaal echt wel meer dan of ze erover willen.
De vraag is hier idd eerder welke koper je zoekt.