Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:10

Doet iedereen wel denk ik?

Voorbeelden:

* Met rijden: "Kom op. Nee, niet zo scheef. Hup, reactie geven! Braaf, goed zo"
* Met poetsen en zadelen: "Mooi schat, dat je bent. Bikkeltje! Je bent zo'n lekker dier"

etc,etc

Poisson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:01

Ze is m'n beste vriendin, en ik sta meestal ook een kwartier tegen haar te kletsen:) Ze antwoord meestal in de vorm van etensresten op m'n T-shirt te smeren, echt een schat:)

Marsan

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 06:47

Tuurlijk praat ik met mijn paard.......zelfs mijn geheimen weet ie,haha

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:43

Ik klets wat af met m'n dieren :D , wij mensen zijn nu eenmaal verbaal ingesteld.

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:26

Ik begroet haar altijd met hele verhalen. En tijdens het rijden kan ik wel eens op haar mopperen als ze meer op haar omgeving let dan op mij.
Soms wil ze ook nog wel eens bokken en dan zeg ik ook altijd iets van: Hee, niet doen. Tijdens buitenrijden praat ik niet tegen haar als er verkeer aankomt, dat vind ze toch niet eng. Maar als ze dan weer een pluk gras meepakt dan moet ik wel om haar lachen en noem ik haar vreetzak ofzo.

Ik denk dat iedereen wel tegen zijn paardje praat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:04

Ik praat ook altijd met mijn paard :+
Hoe leuk en mooi ze wel niet is.
En hoe trots ik wel niet op haar ben.
Als ze bang is , probeer ik haar gerust te stellen met mijn stem.
Maar ook als ze stout is laat ik dat pratend weten( eventueel met een tikje ofzo)

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:49

Ik praat wel met het paard, doe ik eigenlijk altijd al. vind ik zelf ook gewoon fijner.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:35

Ik praat altijd met mijn paarden. Zo weten ze aan de intonatie van mijn stem precies wat ik van ze wil met rijden, longeren etc. Wekt heel goed bij jonge paarden ook!

EOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:28

ik praat wel tegen mijn pony, daarmee moedig ik hem aan of kalmeer ik hem *D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:24

Ik praat wel eens tegen mijn paard, ja.
Lieve woordjes, met een krabbel of een aai over z'n nek, als beloning, liefkozing en soms om hem gerust te stellen.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:20

Hele verhalen :+ Dat die nog niet hinnikend weg is gegaloppeerd is me een raadsel :P Als hij een mens was geweest was hij allang gillend gek van me geworden

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:25

Ik vertel ook hele verhalen :+ Heerlijk tijdens het poetsen of kroelen. En tijdens het rijden om te motiveren, corrigeren en ook wel straffen.

Ik kan soms zo intensief met haar aan de klets zijn dat ik niet in de gaten heb dat er mensen mee zitten luisteren en ineens langslopen met een mega grijns op hun gezicht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:38

ik praat ook tegen mijn pony :j ik ben hem nu aan het inrijden en zeg best vaak goedzo, ik heb het idee dat hij daar juist rustiger van word, hij weet ook wel op welke toon ik het goed vind, en op welke toon niet.. dat is hij zo van mij gewend.. ik heb 1 NH clinic gehad en ik vond het heel moeilijk om niet tegen hem te praten.. normaal doe ik dat wel als hij te dicht bij me gaat staan, en hij vond het raar dat ik niets zei maar een gebaar maakte.. het gaat prima als ik tegen hem praat, zijn we allebij zo gewend dus dat houd ik ook lekker zo, werkt veel prettiger voor ons..
als ze al goed beleerd zijn praat ik bijna nooit onder het rijden.. los van eens een goedzo..

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:14

ben mn pony ook aan het inrijden en ze word helemaal blij als ik goedzo! zeg (en knuffel :) ) ik praat eigenlijk de hele tijd tegen dr, gewoon aanwijzingen zoals he niet doen of hou eens op :P (niet dat ze er iets van snapt ofzo :+ ) en heeeel veel goedzo, braaf ! :+:

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:25

Ik praat ook wellees tegen mijn verzorgpony's.
Hele verhalen afentoee, maar ook gewoon om ze te belonen of gerust te stellen.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:19

Ik praat altijd met mijn dieren. Tijdens het rijden niet, of heeel onopvallend, omdat je bij dressuurwedstrijden geen verbaal contact mag hebben met je paard ;)

Maar ik heb een pony (nouja, ze is niet van mij maar ik rijd ze omdat niemand anders durft) en als ik niet met haar praat tijdens de omgang, draait ze door.
Ze heeft mijn stem nodig of ze is niet op haar gemak.

Mijn andere paarden, daar praat ik mee voor de lol,
het is gewoon leuk om te zien hoe ze zich concentreren om te proberen verstaan wat je zegt.
Neem nu mijn hengst: hij kan heel moeilijk doen,
maar als je praat heeft hij iets om zich op te concentreren,
en dan is hij heeel lief :)

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:18

Ja ik zit soms echt lekker te kletsen tegen dat paard.
En dan komt er iemand de stal binnen en dan kijkt die me aan >;)

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:53

Ik praat altijd tijdens het poetsen en stappen. Hele verhalen kan ik ophouden dan :D Tijdens draf en galop praat ik niet, dan ben ik te druk bezig met alles en dus geconcentreerd. Juist als ik in een 'enge' situatie kom begin ik fanatiek te praten, maar volgens mij doe ik dat meer om dan mijn eigen zenuwen onder bedwang te houden ;)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:46

Ik praat altijd tegen mijn paard

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:59

ik praat ook tegen mijn paarden, vaak gaat het toch gemakkelijker e :-)
Een lekkere buitenrit en tussendoor maar je beklag doen tegen je dier. Eigenlijk pure therapie.
En voor de rest ook hoor, ze hebben allemaal hun stalnaam en hun eigenaardigheden. Ik zou me niet kunnen indenken dat ik zou staan poetsen zonder een woord te zeggen...
Ik vind stemhulp zowieso belangrijk. Denk dat een paard daar erkenning en vertrouwen in krijgt (heeft) en het dus je band versterkt

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:09

Natuurlijk praat ik tegen mijn paarden. ze lijken dat fijn te vinden (tja zeker weten doe je het natuurlijk nooit want terug praten doen ze ook bij mij niet). Aan hun reactie kan ik wel merken dat ze het zeker niet vervelend vinden. Ze weten ook heel goed of ik blij of lief tegen ze praat of als ze een keer als ze het te bont maken een NEE of iets dergelijks krijgen. De klank van je stem begrijpen ze volgen mij heel goed en het woord eten worden ze ook best blij van. Bovendien voelt het voor mij ook fijn als je met regelmaat tegen ze kan zeggen dat ze brave meiden (heb alleen merries) zijn.

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:23

Ik praat geen hele verhalen maar wellis wat als ik hem aan het poetsen ben ofzo! Verder straffen met strenge stem en belonen met naja, vrolijke stem of hoe je het ook noemt.
Longeren kent hij heel goed hoooo stapppp drrrrraf gálop xD
Als ik met hem buiten rij en hij wil weer is niet onder de tunnel door waar hij al zo'n 100000keer onderdoor is geweest moet ik hem even aanmoedigen door wat te zeggen en hij loopt er zonder problemen doorheen. Stem werkt hier beter dan been of zweep!

SiamsmeesjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:32

Natuurlijk praat ik tegen ieder paard.
Hoe moeten ze anders mijn humeur peilen? Ik kan moeilijk m'n oren platleggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:51

als ik erop zit niet echt, dan ben ik veel meer geconcentreerd op het rijden. als ik op de grond sta meestal dan weer wel, dan l*l ik ook regelmatig hele verhalen tegen een paard XD

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:35

Nee bijna niet. Behalve Braaf en Hee hou eens op.. Verder vertel ik geen hele verhalen haha