slachten??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alive

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:31

zo grote letters Tong uitsteken
en over dat doorverkopen ligt vast aan de slager waar je heen gaat.
en waarom zou inslapen een "beter" einde zijn voor je paard? heeft je paard dat soms gezegt ?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:34

Eigenlijk best moeilijk, als je er zo over na gaat denken: In eerste instantie zou ik zeggen: gewoon in laten slapen en niet slachten, maar bij het in slapen duurt het idd best lang voordat het paard écht overleden is.. Maar de gedachte dat iemand anders miss jouw paard op brood heeft lijkt me ook niet echt prettig.. Ik ga toch voor het inslapen denk, ik.. Pff moeilijk!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:28

ik laat die van mij echt inslapen.
vast besloten.
hij krijgt eerst een narcose, gaat ie lekker rustig slapen en dan de definitiefe prik.
wat denk je wat een stress die beesten hebben om alleen al vervoerd te worden naar het slachthuis, terwijl ze dan al zoveel pijn hebben ( meestal)
en ze ruiken het bloed.
nou die van mij gaat heen op zijn eigen landje met ze vriendje erbij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:30

lees je ook even wat meer reacties? dan weet je tenminste waar je het over hebt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:45

Sjakyrolover vind ik echt heel lief.... Ach gut

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:56

Ik ben meegeweest op de excursie naar het slachthuis.
Het paard was dood voor we het wisten. lag zo op de grond.
Niks geen stres, even op zn hoofd aaien en weg was ze.

Daarbij heb je zelf de keuze of je paard gebruikt mag worden voor consumptie, staat ook in het paspoort vermeld.
Als je paard niet voor consumtie is, dan wordt het daar ook niet voor gebruikt.

Als de omstandigheden het toe laten dan wordt mijn paard geschoten. Dit ging echt zo snel.

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:10

Het is natuurlijk mooi laten inslapen in je eigen land. Maar dan! Daar licht hij dan te wachten tot rendac komt kan wel 2 dagen duren. De rest kun je er zelf bij bedenken. Ook in de takels op de buld in de vrachtauto. Van de vrachtauto af en dan?????? Volgens mij weet niemand dat. Het is niet cremeren hoor. Ik vind wel dat iedereen moet doen waar je zelf vrede mee hebt.
Vorig jaar is onze pony in de box overleden moest dus de box uitgeleept worden naar de weg toe bha daar lag hij dan wel een zeil erover begon het ook nog te regenen. Ble Nee het mooie hiervan was dat wij niet hoefde te kiezen, maar de rest niet te veel over nadenken maar.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:53

van onze veearts was een excursie vandaag naar het vion in hilvarenbeek. Is ook een slachthuis. Ik vond het wel interessant, tja het is raar, maar ik blijf bij mijn mening, verlopig wil ik nog lang van ilona genieten, maar als de tijd komt. Tja dan wordt het denk het slachthuis.

angelina23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:25

ik geef sindaspecial wel gelijk. wat een lekker einde voor je paard om hem thuis in te laten slapen en daarna op te laten halen door de rendac die hem met van die grote takels in die stink bak heist. dat is echt niet leuk.

slachthuis heeft iedereen wat aan.

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:38

ik vind ook niet dat het paard geslacht moet worden!
het is namelijk met mijn eigen oude pony ook gebeurd dat die NIET naar de slacht ging!
dat wou ik niet! Haha!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:57

Als ik de keuze zou hebben, en het paard kan nog normaal vervoerd worden, dan kies ik toch wel voor het slachten.
En wel om 2 redenen die VOOR MIJ, DUS PERSOONLIJK!!! gelden.

1 : Het is boem en ze is dood
2 : Je krijgt er iets geld voor terug voor eventueel een nieuw paard

Dit klinkt misschien bot, maar dat is de manier waarop IK het zie.
Kijk als je een paard hebt die compleet gestresst raakt van de trailer en van het op nieuw terrein zijn dan zou ik ook kiezen voor inslapen, of als hij niet meer vervoerd kan worden.
Ik vind dit persoonlijk de beste manier.
Maar ik vind wel dat een ander daar compleet vrij in is.
Ieder kan voor zichzelf wel bepalen wat voor zijn of haar paard het beste is, en ik vind dat die keuze door een ander gerespecteerd moet worden.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:59

paolasunny schreef:
Ik zat er laatst bij toen mijn paard bekapt werd,,
En kwam op een gesprek met de hoefsmid over als het paard dood gaat, of doodziek is.
De hoefsmid was voor de slacht. ''als je hem laat inslapen moet ie nog en uur pijnleiden,
bij de slager is het ''boem'' dood ''
Ik was met hem in discussie gegaan;
Ik stelde hem de vraag: Maar het is toch geen fijn gevoel dat iemand anders je paard op zijn broodje heb??
Hij zij: nou, ik heb een keer meegemaakt dat een vriendin van mij haar paard liet inslapen,
wegens ernstige artrose.
het paard wist al dat het doodging, en het heeft 2 uur lang geduurt voordat het dood was.
Bij de slager weet het paard ook dat het dood gaat, maar je hoort KLAP en het is dood..

Zo denken somige mensen erover.

Ik vind dat echt niet.
Ik vind dat je paard en vredige dood moet hebben.
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Hoe denken jullie hierover??

xx paola

Is het een vredige dood dan als je paard tot soms nog paar uur na ligt te krampen van een spuit?

Ik heb vorig jaar voor de keuze gestaan met mijn paard. Wist ook echt niet wat ik moest doen, in laten slapen of naar de slager. Ik kreeg toen van een zadelmaker hetzelfde verhaal te horen als jij van je hoefsmit. Dit heeft mijn toen aan het werk gezet om het uit te zoeken.

Ik ben toen door verhalen van heel veel andere mensen tot de conclusie gekomen dat het er maar net aan ligt in wat voor staat je paard op dat moment is. Zoals ik had een paard wat super gezond was (geen pijn) maar kramte met het probleem dat hij atactische was en dan door het werken elke keer verzuurde op zijn spieren. Zolang ik er niks mee deed was er dus niks aan de hand alleen dat hij gefrusteerd werd van het niet werken.

Het was een dominant paard met veel temperament. Zag hem dus in mijn nachtmerrie's van toen de tijd al met zijn kop tegen de muur aan slaan om door de verdovingsspuit heen te breken. Een paard snapt een verdovingsspuit niet he! Het is voor ons al een rare gewaarwording als je onder nacose word gebracht, waarom moet een paard dan wel snappen wat er gebeurd en zou daar niet tegen gaan vechten!

Ik heb mijn paard af laten maken en heb daar geen minuut spijt van gehad, het is binnen secondes gebeurd.

Mijn keuze zou waarschijnlijk anders zijn geweest als mijn paard doodziek was geweest waardoor ze met zo'n spuit gelijk alles opgeven en het heel vredig zou verlopen...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:01

gipsyboy schreef:
vast besloten.
hij krijgt eerst een narcose, gaat ie lekker rustig slapen en dan de definitiefe prik.
wat denk je wat een stress die beesten hebben om alleen al vervoerd te worden naar het slachthuis, terwijl ze dan al zoveel pijn hebben ( meestal)
en ze ruiken het bloed.

helemaal mee eens!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:04

Binckydenice schreef:
gipsyboy schreef:
vast besloten.
en ze ruiken het bloed.

helemaal mee eens!

daarna de arm van rendac die het paard zo in de bak tilt, bah vind ik ook geen gezicht. Bloos

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:05

angelina23 schreef:
ik geef sindaspecial wel gelijk. wat een lekker einde voor je paard om hem thuis in te laten slapen en daarna op te laten halen door de rendac die hem met van die grote takels in die stink bak heist. dat is echt niet leuk.

slachthuis heeft iedereen wat aan.

Het gaat toch om het dier zijn gevoelens toch niet om die van ons zelf? Het diertje heeft teminste geen stess gehad bij de slager en is bij zijn veilige omgeveing heengegaan. Dit is toch het mooiste dat er is? Wie wil er niet in zijn eigen bed dood gaan? En dat hij daarna twee dagen naast de weg ligt, dat voelt hij dan toch niet meer...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:07

nee, idd, Rendac is gewoon net zo'n rotgezicht als dat ze een pin op het hofd van je paard zetten en hij tegen de wereld klapt (wat ie al niet meer meemaakt overigens). Het is nooit leuk als een paard dood moet, en hoe je het ook doet, er komen altijd minder leuke beelden bij, of dat nou rendac of de slager met z'n pin. Belangrijker is dat het voor je paard snel en pijnloos gaat en dat kan bij beide manieren.

Om nu na 30 blz nog steeds te blijven roepen dat ze bij de slager bloed ruiken en stress van het vervoer hebben.... kom op, ga de penny lezen ofzo (net alsof ze de da zo'n aardige vent vinden met z'n naalden)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:09

Nou zeg, de stress merken ze zeker wel hoor! Ruikn misschien niet, maar ik heb er meerdere met stress naar binnen zien gaan die het zeker doorhadden. Je hebt er ook een aantal die het niet uit maakt en doorlopen zonder iets te merken.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:12

paarden die doorhebben dat ze doodgaan!? Kom op, daar denkt een paard helemaal niet over na. Dat er nog steeds mensen zijn die paarden vermenselijken, sorry hoor, grow up!

Stress merken ze niet, dat hebben ze (of niet). Ik zal mijn paard niet wegbrengen als ie reizen niet leuk vindt, maar emestal vinden ze dat wel leuk, omdat ze dan naar iets leuks toegaan (paarden waar ik mee werk, vinden het leuk). en als je hem zelf wegbrengt... tja, de paarden waar ik mee werk hebben voldoende vertrouwen in me om vreemde situaites niet eng te vinden

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:17

Jaja doe jij maar intelligent. Soms heb je geen tijd om een band met bepaalde paarden op te bouwen. Ik heb alleen een band met die van mijzelf en een aantal er omheen. Ik kan echt niet ieder paard die ik zie langskomen....

Maar paarden voelen het zeerzeker wel.

Ik had een merrie die nooit de trailer in ging en ik had wel degelijk een zeer goede band met haar. Deze merrie had trailervrees voor geen goud ging ze erin. Totdat de dag dat ze werd ingeslapen deze dag liep ze zonder gek te doen of een kick te geven de trailer in. Ze begreep het gewoon, ze begreep dat het einde ging komen....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:21

Binckydenice schreef:
Het gaat toch om het dier zijn gevoelens toch niet om die van ons zelf? Het diertje heeft teminste geen stess gehad bij de slager en is bij zijn veilige omgeveing heengegaan. Dit is toch het mooiste dat er is? Wie wil er niet in zijn eigen bed dood gaan? En dat hij daarna twee dagen naast de weg ligt, dat voelt hij dan toch niet meer...

Nou dat vind ik dus wel, het gaat er om dat IK me goed voel bij mijn paard's einde. IK moet er mee verder leven.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:34

oh, en een beetje eerbied aan je paard is er dan niet? Jij gaat toch niet dood hij gaat dood, dus het moet voor de beste manier voor zijn welzijn...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:35

en volgens mij maakt het verdomde weinig uit of ze nu op een nette manier door de slager of door de DA 'geholpen' worden. Het maakt alleen voor de eigenaar uit.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:52

Dankjewel Lielle, precies wat ik bedoel.

Binckydenice: als het voor MIJN gevoel zonder eerbied naar mijn paard gaat voel IK met er achteraf toch niet goed bij?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:14

met jou is echt geen discussie aan te gaan, als zje tegen jou zou zeggen dat het gras groen is, zou je nog zeggen dat het geen groen, maar paars is Rolleyes

Nogmaals (om nog maar ff intelligent te doen): een paard weet niet dat hij dood gaat als ie in een trailer stapt, of een slachthuis binnenstapt, dat weten ze niet, want ze kunnen niet op die manier nadenken, niet zoals wij dat kunnen. Dus doe niet zo vreselijk naief

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:36

Neem aan dat je het niet tegen mij hebt?