Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:11

Ik rij met strijklappen achter. Kev begint met strijken als hij moe wordt (in praktijk is dat dus alleen op ritten langer dan 2 uur), maar goed, 'just to be sure'.

Peesbeschermers en springschoenen doe ik er wel om als ik wil gaan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:24

Mijn vorige paard stond ook gewoon vierkant in de beschermers, die benen gingen alle kanten op en als ie 1 keertje op zijn pees trapt...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:55

Sjuimpje schreef:
Daar hoeft totaal geen verband tussen te zijn...
Volgens mij heeft dat meer te maken met de slechte kwaliteit van het gestel welke aan het licht komt wanneer het paard gaat werken.
Al mijn paarden werken altijd met bescherming, vaak peesbeschermers maar ook regelmatig bandages en die hebben allen kurkdroge benen.

Gallen kunnen ook erfelijk zijn, volgens mij. Onze Quarter had ze als veulen al, net als d'r moeder. Soms gaan ze weg of worden minder als er wat meer mee gewerkt wordt, soms juist door rust. Niks van te zeggen dus. Hebben ze al eens op de foto laten zetten en niks aan gevonden. Ze lijkt er ook geen enkele last van te hebben.

Overigens rijden we alletwee meestal zonder bescherming. Ik heb het idee dat onze paarden er meer last van hebben dan voordeel. Bovendien raadde onze DA het ons ook af. Hij vertelde meer paarden behandeld te hebben met blessures als gevolg van (verkeerd gebruik van) bescherming dan blessures die met bescherming voorkomen hadden kunnen worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:56

voor het rijden heeft dat paard niets en na het rijden heeft ze enorme gallen.... de DA is er al voor geweest en heeft blijkbaar niets over foto's gezegd, anders had ze mij wel ingehuurd, want ik ben van het trailervervoer bij ons....

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:01

promptertje schreef:
Ja Arabesk, en voor oudere paarden, paarden met een slecht gebit en paarden met bepaalde allergieën is dat een uitkomst, omdat ze het makkelijker op kunnen nemen.

Maar dat was toch geen overweging voor het paard van Gouda? Verward

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:11

smurf schreef:
voor het rijden heeft dat paard niets en na het rijden heeft ze enorme gallen.... de DA is er al voor geweest en heeft blijkbaar niets over foto's gezegd, anders had ze mij wel ingehuurd, want ik ben van het trailervervoer bij ons....

Da's wel vreemd ja. Verward Dan zou je toch eerder aan een soort overbelasting denken.
Bij die van ons gaat het niet zo snel. En echt enorm zijn ze ook niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:15

ze is dat beestje pas gaan beleren toen ie al 4 was en zoveel heeft ze er niet mee gedaan: beetje stappen aan lange lijnen en sinds een paar dagen zit ze erop: 5 minuten stappen en weer snel eraf

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:16

sflj schreef:
Da's wel vreemd ja. Verward Dan zou je toch eerder aan een soort overbelasting denken.
Bij die van ons gaat het niet zo snel. En echt enorm zijn ze ook niet.

Lijkt inderdaad eerder op iets met ligamenten of banden - en dat is wel iets minder schadelijk dan een gal. Vindt het trouwens bijzonder vreemd dat dat na 5 minuten rijden al ontstaat??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:20

ik weet het ook niet hoor, niet mijn paard, ik zie haar in de weer met groene kleizooi en hoor haar over gigantische gallen en zie bulten op de benen...... en het is geen Ijslander, dus 4 jaar is wel een redelijke leeftijd om een tuiger te beleren, denk ik, maar het weerhoudt mij er wel van om dingen om de benen te gaan wikkelen bij Morrie.
Ik heb wel strijklappen, maar daar heeft hij zo'n hekel aan dat hij eerst heel raar gaat lopen en als je dan doorrijdt, gaat ie liggen (met mij erop) en net zo lang rotzooien tot ze af zijn, ik neem dus aan dat hij het niet prettig vindt zitten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:24

Waahhaha gaat ie liggen, dat ie dat niet bij de hoefschoenen doet. Arabesk stond ook heel raar te kijken toen ik voor het eerst de reflectoren om zijn benen deed. Lachen en heel vreemd lopen hahaha.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:32

Die Morrie is echt een geweldig paard Smurf Haha!. GEweldig gewoon. Ik, als beelddenker, zie dit dus meteen voor me en lig onder het bureau van het lachen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:39

*spartel* "Wat heeft baas nou weer om mijn pootjes gestrikt" Boos!
(met hoefschoenen spartelend he Haha! Haha! Haha! )

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:48

Ponto (27) heeft voor peesbeschermers om en achter strijklapjes. Die heeft hij pas sinds 4 jaar om. Vanwege zijn leeftijd ging hij wat strijken, en de fysio vond het beter om ze om te doen. Op die leeftijd hersteld een blessure zich ook niet meer zo snel. Die jonge dingen krijgen ze straks om met inrijden en daarna niet meer (als het niet nodig is) Ze hebben ze al een keer omgehad en liepen er zo mee weg. Veseo vind alles leuk en geweldig, als ze maar aandacht krijgt. Alleen als we gaan springen zou ik ze wel omdoen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:32

De DA en mijn lesmeneer vinden het ook beter als ie met strijklappen loopt, maar ik vind het een beetje riskant. Als ik ze alleen maar tevoorschijn haalde van de zomer, ging ie al slaan en met voeten geven hield ie helemaal op. Nu doet ie dat weer gewoon, heeft iets handigs met hoefschoenen aandoen

Met de hoefschoenen heeft ie nooit problemen gehad: aantrekken en wegwezen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:32

Bedankt voor alle reacties over het wel of niet rijden met peesbeschermers ! OK dan! Gam heb ik dus altijd MET die dingen gereden. Maar omdat er dus nu op zijn benen wondjes zitten, rijd ik nu zonder. Voelt behoorlijk kaal aan. En ik ben telkens bang dat hij met zijn achterhoeven zijn voorbenen aanraakt. Maar misschien dat het went ? Ik bedoel, in het wild hebben ze ook niets om.

Over de mais, tis idd wat Arabesk zei ( geloof ik ) - dat gepofte mais veranderde eiwitten bevat die niet gezond zijn voor paarden. Gaat ook specifiek om mais, dus niet over andere granen. Volgens mij had het niet echt iets te maken met geexpandeerd voer.

Groetjes,

Maris

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:01

>>hoi lusitana,
oke ik lok je uit de tent...
stel de volgende vraag eens op het forum...
ik heb 3 uur gereden en als mijn paard erg bezweet is zet ik hem op stal met een zweet deken... die van PN zetten ze zonder deken bezweet of niet bezweet zo in het land... ook in de winter met zware vorst en sneeuw@! succes<<

Hier moet ik toch even reageren.
Als jij net met je paard 3 uur lekker gereden heb en hij is erg bezweet; dan is toch normaal dat jij hem weer lekker 1/2 uurtje uitstapt en met hem wandelt?
Jij gaat hem niet op stal of waar dan ook stil zetten maar jij gaat hem stappen???
Ik vind de stelling van je vraag niet eerlijk tegen je paard het lijkt me dat jij over zijn welzijn niet veel nadenkt.
Je paard is je leerproces.
Van zo'n site over natuurlijk houden van paarden zou jij veel kunnen leren.
Ik was zelf niet tevreden met hoefsmeden die mijn paard hoeven bekapten en over hun antwoorden op mijn vragen. Daarom heb ik strassertrim geleerd en bekap ik mijn paard zelf.
(Dus ik bekap niet volgens hun site maar volgens mw. Strasser.)
En hoeven zijn nu in 2 jaar 100% beter dan met gediplomeerde hoefsmeden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:09

Hoi jirina,

Ik kan je niet helemaal volgen hoor. Waar ben je het nu niet of juist wel mee eens ?
Ik doe mijn paard na het rijden ook een deken op. Want als hij nat is van het rijden, krijg ik hem echt niet droog gestapt ( veel te lange haren ). Met die deken op gaat hij vervolgens in de wei. Dan weet ik dat hij EN geen kou kan vatten ( omdat hij nog nat is ) en zijn spieren koelen niet teveel af.
Als ik hem om 16.30 op stal zet dan gaat die deken weer af.

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:12

Hoi,

Nog een vraagje van mij Knipoog
Doen jullie s'avonds de bovendeur van de buitenstal dicht als het gaat vriezen ? Deze vraag is dus alleen voor degenen die hun paard WEl op stal zetten s'avonds.
En ikm snap dat paarden die dag en nacht buiten staan ook gewoon in de vorst staan. Maar paarden op stal kunnen natuurlijk minder bewegen en dus minder goed warm blijven lijkt me, vandaar de vraag.

Groetjes,

Maris

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:17

Liefst niet, en bij lichte vorst zeker niet, maar als het echt bar gaat vriezen doet onze stalhouder de bovendeuren 's nachts dicht. Niet omdat dat koud is voor de paarden, die kunnen er prima tegen, maar omdat de waterleidingen anders bevriezen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:22

Ik heb een binnenstal met luiken naar buiten en we hebben nu nog 2 luiken open, met meer open luiken krijgen we bij deze temperaturen tochtverschijnselen.
Nu hebben we veel frisse lucht en een temperatuur van zo rond de 5 - 7 graden. (Ik heb zowel in de stal als buiten de stal een thermometer hangen zodat ik ook kan zien of er niet te veel verschil in binnen en buiten temperatuur zit)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:25

Morries bovenluik blijft altijd open, hij zou gek worden als ik het dicht zou doen.

Anderen bij mij op stal doen het bovenluik wel dicht en die paarden staan ook al onder dubbel dek.
Morrie staat zonder dek.

Van dat extreme zweten heeft hij nu helemaal geen last meer, na het rijden is ie niet eens meer nat onder het zadel. Dit is echt zijn favoriete temperatuur!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:09

Hoi Maris,

Merrit en Andor staan in de kalfjesstal s nachts. Ze zitten bij de ingang.
Die is in principe altijd open, tenzij het behoorlijk begint te vriezen, dan gaat ie dicht, voor de leidingen. Maar met -1 graad blijft ie gewoon open hoor!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:11

Sinds 2 weken hebben we een schuilstal aan onze paddock dus de paarden kunnen deze winter ook 's nachts buiten blijven. Heerlijk hoor. Ze komen 's avonds even binnen om te eten en daarna voeren we hooi buiten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:20

Ik kreeg deze week nog een compliment van de DA voor het goede klimaat en de goede ventilatie hier in de stallen Lachen
En dat ondanks dat we maar 1 stal met buitenluik hebben en verder gewone binnenboxen. Tja dat kan niet anders met dit type boerderij.
Maar door de hoogte (14m) en de ventilatiemogelijkheden is het klimaat in de schuur heel gezond voor paarden.
Overdag is altijd de grote deur open, ook met vorst. Er staan dan toch geen paarden binnen en de waterbakjes kunnen dan dicht.
's Nachts gaat de deur wel dicht, niet om de warmte binnen te houden maar om vervelende mensen buiten te houden Knipoog

En ik heb maar 1 groepje dat 's nachts binnen komt, de andere groepen blijven buiten. Zonder schuilstal maar met bomen om de wei.
Ze hadden vanmorgen aardig wat ijs op hun vacht en manen liggen en waren lekker vrolijk aan het dollen toen ik kwam voeren.
Koud? Wel nee! Die dieren vinden dit een heerlijke temperatuur met hun wintervacht.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:34

Vanochtend was voor het eerst het water in stal bevroren. Dus nu nog vaker water verversen. Maar ze lopen bij ons gewoon buiten, overdag en 's nachts. Volgens mij bevalt ze dat ook prima. Het zijn ondanks hun dekentjes wel teddybeertjes geworden Haha!