Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lukasje schreef:cissy schreef:Iemand ervaring met paarden uit Hongarije? Heb een leuke op het oog, was me aangeraden via een kennis die die handelaar een beetje kent. Eerlijke kerel met eerlijk verhaal bij de paarden die hij verkoopt.
Transport wordt geregeld en de paarden zijn robuust en hard, weinig medische problemen zegt die kennis. Handelaar geeft ook garantie.
Lastig is dat proefrijden niet makkelijk kan.
Op de filmpjes zit er een hork van een ruiter op maar paard is braaf en loopt verder goed zo te zien.
Ik heb er verder geen ervaring mee dus vandaar de vraag.
Andere kennis zegt juist dat er op FB div louche Hongaarse handelaren zitten die van alles goedkoop aanbieden, transport regelen etc.
Iemand de gok al eens gewaagd?
Goh, vroeger in de mensport was er iemand die vrachtwagens met Hongaarse paarden van ginds naar België importeerde. Hij ging die ginds “uitzoeken “. Hier en daar zat er een goed paard bij. Ik denk dat je het kan vergelijken met de PRE’s … En evenzeer als in Spanje gaan ze er in Hongarije anders mee om als wij.
mavantos schreef:En wij hebben een keer een paard gekocht met een cyste op een risicovolle plek in het spronggewricht die volledig dichtgegroeid is.
Babootje schreef:Benzz schreef:Dat was vroeger, dat is al jaren niet meer zo.
Nee je wil liever niet kopen wat overblijft. Meestal niet je van het
mavantos schreef:Babootje schreef:
Nee je wil liever niet kopen wat overblijft. Meestal niet je van het
Dat is natuurlijk complete onzin. Bij de echt grote stallen die er van elke jaargang tientallen hebben staan kan je best hetgeen kopen wat 'overblijft' zoals jij zegt. Dat zijn namelijk degene die niet goed genoeg zijn voor de hengstenkeuring ed maar echt wel hele goede sportpaarden kunnen worden.
Het 'afdankertje' dat ik voor niet veel geld kocht liep mooi 83 punten en een tweede plaats op de voorselectie van de Pavo Cup tussen de profs destijds.
MyWishMax schreef:Mijn vorige was ook te klein voor de HK en werd dus half jaar terug gegooid in de opfok, daarna meteen gecastreerd en ingereden. Maar dat was een handelaar die dus als veulens inkocht, opfokken en inreed. Dat was zeker geen rotzooi en miste ook maar 1 punt voor volgende ronde van pavo Cup. En dat kwam vooral door mij als ruiter die er vanaf gestort was en met gebroken stuitje reed
Het ligt enorm aan de fokker en stal. Sommige zullen inderdaad rotzooi weg doen maar bij de stallen met hogere kwaliteit paarden zijn de slechtere alsnog heel goed.
Gulpje schreef:Nou, wij gingen met een lege trailer terug naar stal![]()
Ze werd afgekeurd op een aantal foto’s door onze keuringsarts. Het keuringsrapport was goed dus het was best een enorme schok. Ik heb een dure en verdrietige les geleerd. Volgende keer zorg ik dat de keuringsarts ruim voor de klinische keuring de foto’s beoordeelt. Ik had het hem wel gevraagd maar niet aangedrongen. Zo jammer. Ze was echt mijn droompaard. Ik laat mijn eigen DA de fotos nog bekijken morgen maar ik denk niet dat ik dit aan zal durven om eerlijk te zijn.