Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:49

Er ontstaat een gat in het bot die zich opvult met vocht, cystes kunnen ook schade opleveren aan het omringend gebied. Artrosevorming etc. en het kan heel pijnlijk zijn/ worden. Het is geheel afhankelijk van de plek waar het zit of en hoeveel last ze er van krijgen.

Ik heb een paard gehad met een cyste in zijn kroonbeen en dat was toch echt wel een lijdensweg en uiteindelijk ook het einde. Hoelang die cyste daar gezeten heeft weet ik niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:56

Het is dus toch best een behoorlijk grote afwijking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:58

Ja de DA zei bij mij toen dat een operatie alleen bij jonge dieren nut kan hebben, afhankelijk van waar de cyste zit. Maar dat er ook genoeg jonge dieren hier om ingeslapen worden. Maar goed, het kan ook verkeren dat ze er geen last van krijgen natuurlijk. Ik vind het wel een behoorlijk risico.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:07

En wij hebben een keer een paard gekocht met een cyste op een risicovolle plek in het spronggewricht die volledig dichtgegroeid is.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:12

Lukasje schreef:
cissy schreef:
Iemand ervaring met paarden uit Hongarije? Heb een leuke op het oog, was me aangeraden via een kennis die die handelaar een beetje kent. Eerlijke kerel met eerlijk verhaal bij de paarden die hij verkoopt.
Transport wordt geregeld en de paarden zijn robuust en hard, weinig medische problemen zegt die kennis. Handelaar geeft ook garantie.
Lastig is dat proefrijden niet makkelijk kan.
Op de filmpjes zit er een hork van een ruiter op maar paard is braaf en loopt verder goed zo te zien.
Ik heb er verder geen ervaring mee dus vandaar de vraag.

Andere kennis zegt juist dat er op FB div louche Hongaarse handelaren zitten die van alles goedkoop aanbieden, transport regelen etc.

Iemand de gok al eens gewaagd?

Goh, vroeger in de mensport was er iemand die vrachtwagens met Hongaarse paarden van ginds naar België importeerde. Hij ging die ginds “uitzoeken “. Hier en daar zat er een goed paard bij. Ik denk dat je het kan vergelijken met de PRE’s … En evenzeer als in Spanje gaan ze er in Hongarije anders mee om als wij.

Dit gebeurt nog steeds. Bijna alle vierspan indoorpaarden komen uit Hongarije. Je zou eens kunnen informeren bij een aantal menners (Ter Harmsel, Geerts, Chardon, Van der Wiel etc) of zij de handelaar kennen en/of iets anders weten te staan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:13

mavantos schreef:
En wij hebben een keer een paard gekocht met een cyste op een risicovolle plek in het spronggewricht die volledig dichtgegroeid is.

Dit had mijn oude E pony ook. Nooit kreupel gelopen, liep Z2 dressuur, Z springen en M cross. Kreeg acuut naar binnen geslagen mok waardoor er een foto werd gemaakt en ze dit ontdekten. Is met 16 jaar verkocht en beide zusjes hebben hem ook nog op dit niveau uitgebracht. Hij is 28 geworden en uiteindelijk aan koliek met nare draaiing overleden. Er zijn er dus die er prima oud mee worden, al zou ik de gok nu ook niet zo snel meer nemen. Of het moet operabel zijn met goede kans op herstel en vooruitzicht voor de sport.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:43

Babootje schreef:
Benzz schreef:
Dat was vroeger, dat is al jaren niet meer zo.

Nee je wil liever niet kopen wat overblijft. Meestal niet je van het :D

Dat is natuurlijk complete onzin. Bij de echt grote stallen die er van elke jaargang tientallen hebben staan kan je best hetgeen kopen wat 'overblijft' zoals jij zegt. Dat zijn namelijk degene die niet goed genoeg zijn voor de hengstenkeuring ed maar echt wel hele goede sportpaarden kunnen worden.

Het 'afdankertje' dat ik voor niet veel geld kocht liep mooi 83 punten en een tweede plaats op de voorselectie van de Pavo Cup tussen de profs destijds.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:48

Nee je wil liever niet kopen wat overblijft. Meestal niet je van het :D[/quote]

Dat is natuurlijk complete onzin. Bij de echt grote stallen die er van elke jaargang tientallen hebben staan kan je best hetgeen kopen wat 'overblijft' zoals jij zegt. Dat zijn namelijk degene die niet goed genoeg zijn voor de hengstenkeuring ed maar echt wel hele goede sportpaarden kunnen worden.

Het 'afdankertje' dat ik voor niet veel geld kocht liep mooi 83 punten en een tweede plaats op de voorselectie van de Pavo Cup tussen de profs destijds.[/quote]

Dat dus!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:25

mavantos schreef:
Babootje schreef:

Nee je wil liever niet kopen wat overblijft. Meestal niet je van het :D

Het 'afdankertje' dat ik voor niet veel geld kocht liep mooi 83 punten en een tweede plaats op de voorselectie van de Pavo Cup tussen de profs destijds.

Och, zo lang veel mensen die mindset hebben, blijven de ‘je niet van het’ pareltjes tegen fijne prijzen staan voor de mensen die wel verder kijken dan de neus lang is.

Ik ben ook blij met mijn puntgave ‘voor die prijs zal het wel rotzooi zijn’ KWPN-er.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:31

2jarige worden vaak geselecteerd voor de keuring.
Te klein, te iel, niet fijn in omgang, chipje

Meestal de kleinere dingen waardoor er geen potentie inzit om er nog meer geld aan uit te geven. En heel soms zit daar een echte verkeerde tussen maar meestal zijn het kleinere dingetjes

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:38

En eerlijk, niet iedereen zoekt potentie dekhengst of gp hé.. helemaal prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:07

Mijn vorige was ook te klein voor de HK en werd dus half jaar terug gegooid in de opfok, daarna meteen gecastreerd en ingereden. Maar dat was een handelaar die dus als veulens inkocht, opfokken en inreed. Dat was zeker geen rotzooi en miste ook maar 1 punt voor volgende ronde van pavo Cup. En dat kwam vooral door mij als ruiter die er vanaf gestort was en met gebroken stuitje reed :')

Het ligt enorm aan de fokker en stal. Sommige zullen inderdaad rotzooi weg doen maar bij de stallen met hogere kwaliteit paarden zijn de slechtere alsnog heel goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:19

MyWishMax schreef:
Mijn vorige was ook te klein voor de HK en werd dus half jaar terug gegooid in de opfok, daarna meteen gecastreerd en ingereden. Maar dat was een handelaar die dus als veulens inkocht, opfokken en inreed. Dat was zeker geen rotzooi en miste ook maar 1 punt voor volgende ronde van pavo Cup. En dat kwam vooral door mij als ruiter die er vanaf gestort was en met gebroken stuitje reed :')

Het ligt enorm aan de fokker en stal. Sommige zullen inderdaad rotzooi weg doen maar bij de stallen met hogere kwaliteit paarden zijn de slechtere alsnog heel goed.

Daar ben ik het wel mee eens hoor. Ik reageerde ook in de zin van de paarden die voor het winterseizoen voor een habbekrats weg gaan. Dan blijven niet de beste staan.
Bij stallen/fokkers met goede paarden gaan ook de niet-pareltjes niet voor een habbekrats weg.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:03

Ach, ik heb ook rommel gekocht waarschijnlijk, voor dit bedrag “ moet er wel wat mis mee zijn”..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:08

Niet alles is interessant voor de HK hè? Ze moeten en echt bovengemiddeld goed zijn, en ook nog eens uit een hele predikaatvolle moederlijn komen. Anders is de investering veel te groot dus dan is verkopen interessanter.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:13

En waar het ene paard voor minder/slecht wordt aangezien, kan het voor de ander een topdier zijn. Net wat je zoekt. Een simpele beweger om veel plezier mee te hebben en af en toe samen op pad, of die bewegingstopper die scores boven de 70% moet lopen op hoger niveau. Op ieder potje past een dekseltje gelukkig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:16

Precies, de slechte van stal A is misschien juist wel een paard wat de beste van B zou zijn en precies wat je zoekt. Elke fokker, stal, handelaar heeft betere en slechtere paarden en die laatste gaan voor ander geld weg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:48

Jam was ook de "slechtste" uit zijn lijn door zijn bouw, was ook relatief goedkoop aangezien er meerdere subtop paarden uit zijn moeder komen en ook 2 bez. hengsten. Top karakter en 3 bovengemiddelde gangen. Altijd ruim boven de 70pnt op jonge paarden wedstrijden e.d.
Maar in vergelijking met de rest uit die lijn en van die stal dus de goedkoopste... (12k) maar wel mijn beste paard ooit.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 23:59

Nou, wij gingen met een lege trailer terug naar stal ;(

Ze werd afgekeurd op een aantal foto’s door onze keuringsarts. Het keuringsrapport was goed dus het was best een enorme schok. Ik heb een dure en verdrietige les geleerd. Volgende keer zorg ik dat de keuringsarts ruim voor de klinische keuring de foto’s beoordeelt. Ik had het hem wel gevraagd maar niet aangedrongen. Zo jammer. Ze was echt mijn droompaard -O- . Ik laat mijn eigen DA de fotos nog bekijken morgen maar ik denk niet dat ik dit aan zal durven om eerlijk te zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:08

Hoe is het dan gelopen? Hebben ze nieuwe foto’s gemaakt of was het aan de hand van oude foto’s?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:09

“ Dit gebeurt nog steeds. Bijna alle vierspan indoorpaarden komen uit Hongarije. Je zou eens kunnen informeren bij een aantal menners (Ter Harmsel, Geerts, Chardon, Van der Wiel etc) of zij de handelaar kennen en/of iets anders weten te staan.”

De Nederlanders ken ik niet als handelaar/tussenpersoon. Bij diegenen vernoemd die in België wonen zou ik voorzichtig zijn om daar te kopen …

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:09

Gulpje schreef:
Nou, wij gingen met een lege trailer terug naar stal ;(

Ze werd afgekeurd op een aantal foto’s door onze keuringsarts. Het keuringsrapport was goed dus het was best een enorme schok. Ik heb een dure en verdrietige les geleerd. Volgende keer zorg ik dat de keuringsarts ruim voor de klinische keuring de foto’s beoordeelt. Ik had het hem wel gevraagd maar niet aangedrongen. Zo jammer. Ze was echt mijn droompaard -O- . Ik laat mijn eigen DA de fotos nog bekijken morgen maar ik denk niet dat ik dit aan zal durven om eerlijk te zijn.

Wat jammer voor je!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:22

Zonnetje81 schreef:
Hoe is het dan gelopen? Hebben ze nieuwe foto’s gemaakt of was het aan de hand van oude foto’s?

Aan de hand van de originele foto’s.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:46

Gulpje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Aan de hand van de originele foto’s.

Dat is extra zuur!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:30

Echt zuur Gulpje.