Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:31

Aah leuk een fjord! :D Welkom!

Sherivey

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:48

Wij hadden hier een doorbraak.

We moesten even wachten tot er paddocks vrij kwamen, dus vriend heeft met Gup wat over het terrein rond gestapt. Ik met zn grote broer erachteraan. En er is niet een keer gebokt of gesteigerd. *D
En met binnen zetten liep ie ook voorbeeldig mee. :j

Ik ben zo blij als ie straks weer helemaal genezen is en hij weer samen met zn maat mag rennen/spelen. En we ook weer wat kunnen qua longeren.

Maar het lijkt de goede kant op te gaan, zowel met zn been als met zn gedrag.
Als mijn vriend met 'm loopt dan. Van mij moet ie nog niet zoveel hebben buiten het poetsen en tutten om, geloof ik.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:02

Aah fijn dat het beter lijkt te gaan! Ik ga voor jullie duimen dat het been de betere kant op blijft gaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 07:30

Hey een gele tank die nog niet eens uitgegroeid is, hij gaat denk ik een flinke jongen worden.

Fijn Sherivey, is eindelijk de doorgang voor dat kwartje gemaakt bij hem (dat het eindelijk kan vallen).

Ik heb al dagen niks anders gedaan dan hooi en water brengen en poep opruimen. Zelfs te weinig geknuffeld

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:28

Oh wat heeft Fred een onwijs leuke uitstraling <3

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:06

Mer1980 schreef:
Oh wat heeft Fred een onwijs leuke uitstraling <3

Dank je :D

Het is een dikke boef <3

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:12

Ahhh die Fjord is cute! Als kind was ik eigenlijk altijd al mega fan van koudbloedjes. Grappig dat ik die nu nét niet heb, soms vergeet ik even het bestaan ervan, zie ik opeens een leuke tink, fjord of fries en dan gaat mijn pennyhartje weer sneller kloppen hihih.

Heb Brego deze week wat rust gegeven aangezien we vorige week behoorlijk hebben doorgebuffeld en ik hem niet te intens getraind terug op stal wilde zetten. Ik had er zelf spierpijn van dus dat zal voor hem niet anders zijn. Paarden kwamen afgelopen dagen weinig buiten ivm de kou. De paddocks waren overstroomd en toen vastgevroren dus in ijsbanen veranderd. Nu het dooit komen ze weer meer buiten.

Rijden pakt knollie goed op. Objectief trekt het nog op niks (als je van een afstandje kijkt zal het er amateuristisch uitzien), maar ik merk elke keer weer een beetje vooruitgang en hij zet zich zelf 110% in. Het karakter van dit paard is echt onovertroffen. Hij begint zo echt al lekker te "stampen" in een gedragen drafpas hihih. Komende paar weken wil ik iets meer grondwerk en schriktraining doen, met name voor zeilen en rinkelgeluidjes. Brego is braaf bij bijvoorbeeld fietsers, wandelaars en auto's, maar een rammelende aanhanger of een grote berg hooi onder zeil is dan opeens emmertje vol. Wil uiteindelijk wel veilig met hem de weg op en het bos in, en momenteel zijn er toch nog wat obstakeltjes die voor mij wat risico vormen. Zit zelf te denken aan een training i.c.m. geur/smaak dingen. Een zeil op de grond met snacks erop zodat hij er overheen moet lopen en wordt gedwongen te onderzoeken. Hij is echt mega geobsedeerd door eten dus makkelijk te lokken.

Morgen draaien we de rollen een keertje om. Heb een jonge kennis die erg worstelt thuis met zijn ouders en niet lekker in zijn vel zit. Mag Brego de therapeut uithangen, we gaan knuffelen en in de bak spelen met zijn 3en. Paar uurtjes er tussenuit

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:07

Mooie plannen :j
Succes morgen :D

Sheri liep gisteren als een mak schaap met mijn vriend mee. Het lijkt misschien niks, maar voor mij is dat echt zo fijn om te zien. :j

En knap van hem ook, ondanks dat ie zn energie nog niet echt kwijt kan/ mag, toch steeds braver worden.

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:33

Is er eigenlijk iemand die overweegt om haar paard boomloos zadelmak te maken en/of in te rijden?

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:41

Ja ik!! Ik wil alles eerst gaan doen met de bbp.

Maar ik twijfel heeel erg om mijn paard zelf in te gaan rijden. Ben nog even alles aan het afwegen. Ik vind het ook heel lastig om een stal te vinden die paarden doet inrijden volgens een methode dat ik fijn vind. Maarja..

Niet veel gedaan hier, maar vanwege de kou & wind toch maar een dekentje opgedaan (ze staan 24/7 buiten bij mij) en Goof gedroeg zich alsof hij al jaaaaren een dekentje op had. Ik was best wel trots, echt een ontzettend makkelijk paard. En ik heb pas als een debiel naast hem staan springen en zwaaien met mijn armen. Beetje druk op zn rug gegeven met mijn handen tijdens het springen. Hij vond het een beetje gek, maar bleef staan en bleef ontspannen.

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:52

jitskenienke schreef:
Ja ik!! Ik wil alles eerst gaan doen met de bbp.

Maar ik twijfel heeel erg om mijn paard zelf in te gaan rijden. Ben nog even alles aan het afwegen. Ik vind het ook heel lastig om een stal te vinden die paarden doet inrijden volgens een methode dat ik fijn vind. Maarja..

Niet veel gedaan hier, maar vanwege de kou & wind toch maar een dekentje opgedaan (ze staan 24/7 buiten bij mij) en Goof gedroeg zich alsof hij al jaaaaren een dekentje op had. Ik was best wel trots, echt een ontzettend makkelijk paard. En ik heb pas als een debiel naast hem staan springen en zwaaien met mijn armen. Beetje druk op zn rug gegeven met mijn handen tijdens het springen. Hij vond het een beetje gek, maar bleef staan en bleef ontspannen.

Met de bbp wilde ik inderdaad ook eerst beginnen maar ik las daarover dat dit dan weer juist niet handig is omdat de druk dan niet evenredig wordt verdeeld. Maar ja geen idee ik twijfel ook nog.

Ja herkenbaar hoor, ik ben mijzelf al veel aan het inlezen en ik denk dat ik het eerst zelf ga proberen. in ieder geval zadelmak maken en ik zie het daarna wel. @Jitskenienke Wat goed dat hij bleef staan tijdens het springen haha!
Ik heb gisteren alleen gewandeld buiten, omdat de bak was bevroren dus dat liep niet heel lekker. Ik heb hem vorige week geleerd om 'in te parkeren', dit gisteren nogmaals bevestigd en dit snapte hij heel goed! Wel handig voor later met het opstappen. *\o/*

Enige voordeel van de winter is dat mijn paard zo'n lekker wollig knuffelbeertje wordt <3

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:59

Iemand nog een onbeleerde 5 jarige VOSSEMERRIE kopen O:) De VOSSEMERRIEstreken worden gratis meegeleverd. :+

Heb gisteren en vandaag weer de draden kunnen fixen, omdat ze deze week 2 keer deze week de wei op mochten omdat die hard was. Flikt ze uiteraard in de nacht he, want overdag weet ze dat ik haar kan zien... Vannacht zet ik er maar eens een fikse klap stroom op... Was onnodig tussen oktober en afgelopen weekend. Nu maar wel doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:19

Hier niet boomloos. Misschien dat mijn instructrice er met haar trainingszadel op gaat (die heeft een halve boom), anders mijn eigen wintec.

Maar ik ga er dus ook niet zelf op. We hebben er al een staan waarbij het mis gegaan was met zadelmak maken (voor wij hem kregen en wij dachten dus een paard te kopen dat nog niet verder was dan een keer een zadel gedragen te hebben).
Dus ik laat het over aan iemand die dit voor haar werk doet, veel beter rijdt dan ik en die ook de handigheid heeft voor jonge paarden.

Ik kan/ durf het niet meer. :o
Ik ga er wel een keer op als ie een jaar of 15 is :))

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:52

Prop mag hier aan de longe onder de barebackpad. Dat gaat prima, maar met rijden gaat hij wel onder het zadel. Ik ben voor wat meer houvast, ik heb ook een vlakke pad. Met tempur vulling, dus zit wel heel zacht maar echt veel steun om een bok uit te zitten geeft het niet. :+

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:02

@rocamor Vosmerries <3 Ik hou er van!!! Ze zijn ook zo lekker slim hahaha. Nee... hopen dat ze nu netjes achter de draad blijft met flinke klap stroom.

@sherivey een halve boom zadel, daar had ik dus nog nooit van gehoord. Ik ga eens kijken wat dat is. Ja zo denk ik er dus ook over, goede basis erop door iemand die dit voor haar werk doet en vanuit daar zelf oppakken. Ik ben ook helaas geen grandprix ruiter dus voel ook niet alles aan. :')

@sababber Ja ik snap de keuze, ik ben ook zeker niet tegen een boomzadel die heb ik nu voor mijn andere pony ook.

Lastige keuzes allemaal, ontzettend fijn dat we hier met elkaar er over kunnen sparren!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:11

Ik heb nog een heather moffett memoryfoam zadel liggen.
Als die past ( niet te lang is) ga ik die wel gebruiken voor het zadelmak maken/ inrijden.
Maar laat eerst iemand komen om te kijken of het goed ligt.
Zo niet, dan gaat ie weg en laat ik een boomzadel aanmeten.
Voordeel van t memoryfoam zadel is dat er geen harde onderdelen in zitten, dus als ie goed ligt, scheelt t me een hoop zadel gezeik.

Verder doen we niet veel, af en toe wat grondwer, als t weer mee zit en mn motivatie, beide ver te zoeken momenteel

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:13

Oh ik denk ook niet dat een GP ruiter per se een goede ruiter is voor groene paarden, eerlijk gezegd. :o

Ja, dat zadeltje is wel heel fijn hoor. Heel flexibel en de achterkant kan als het ware omklappen.
Geloof dat ze er vooral veel aan hebben bij paarden die ze moet hertrainen en die geleerd hebben te bokken ohz. Doordat die achterkant dus mee beweegt, krijgen ze minder klap op hun rug bij het bokken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:29

Mijne krijgt gewoon een boomzadel op. En ik hoop dat ze de pootjes wel aan de grond houdt als ik erop ga. Ik wil heel graag zelf alles doen, ook al ben ik niet meer de jongste.

Het zadel van mijn andere paard past er redelijk op, iets te lang voor het mooie (aldus de zadelmaker), maar liever iets te lang en goed liggend dan kort en teveel druk. (gup heeft lange stelten, oren en een lange neus) maar kennelijk wel een korte rug

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:54

Fred krijgt ook gewoon een boomzadel op. Mijn Massimo is nu nog tikje ruim, hopelijk groeit hij erin voordat we hem erop gaan leggen. Ik ga hem ook zelf beleren en doorrijden. *\o/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:56

Ik ga er ook niet zelf op, denk ik. Al moet ik zeggen dat we elkaar steeds meer vertrouwen en ik al half over hem heen heb gehangen. Dus wie weet. Maar inrijden ben ik niet handig genoeg voor en zoiets moet in mijn ogen gewoon meteen goed gebeuren om problemen te voorkomen. :)

Hier is de twijfel tussen een professionele ruiter die het als werk doet of een vrouw die aan huis komt en geloof ik meer erbij doet.

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:16

Hier ga ik hen zelf inrijden en gewoon met boom zadel. Het springzadel van mijn andere paard ligt goed, dit heb ik al laten controleren toen de zadelmaker er was voor mijn andere paarden.

Zodra het weer een beetje beter wordt en blijft ga ik hem inrijden. Echt veel zin in! Grondwerk en zadel en hoofdstel enzo kent hij al dus dalijk wordt het echt hangen en erop. Hangen al enkele keren gedaan en is ook geen probleem.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:20

Oeh spannend @Ulaantje !

@zertab een instructeur erbij kan natuurlijk ook. Ook een goed idee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:21

Ik heb toevallig nog een boomloos zadel liggen die voor nu goed lijkt te passen. Zou hem verkopen, maar laat hem nog maar ff liggen.
Ik ga haar zelf beleren.

Maar heb van de week eerst een echt enorm gave marathonwagen voor haar gekocht. Want ook al komt ze onder het zadel zal ze voornamelijk menpony worden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:10

jitskenienke schreef:
Oeh spannend @Ulaantje !

@zertab een instructeur erbij kan natuurlijk ook. Ook een goed idee!

Ja ik bedoel dat zij paarden inrijden meer als bijbaan doet en dus niet professioneel. :) Ik wil sowieso de eerste paar keren met een instructeur erbij erop.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:26

Ik heb mijn shire boomloos beleerd en daar mega spijt van, het lag gewoon niet goed, ze kreeg singel nijd en toen ik de zadelmaker erbij had, had ze zelf blaren achter onder het zadel onderhuids door wrijving.. (dat paard is veel te lief)

Had dat barefoot zadel nieuw gekocht dus baalde onwijs!

Nee Mijn jonkie krijgt een boomzadel op, hier geen boomloos meer.. ;(