[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:52

Er staan toch foto's van dit paard op de eerste pagina?
Dus Peach je zou ze kunnen vergelijken want nu ben ik best benieuwd of die daar wel staat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:54

Nou bij deze als mijn paard ooit weg kan lopen en ik hem na 3 weken kennelijk nog niet heb kunnen vinden ondanks dat de vindster hem overal gemeld heeft dan graag wel aan het werk zetten. Hij vind het nu al vreselijk als hij meer dan 2 dagen niet mag 'werken'. 1 puntje hij is niet ingereden maar ik verwacht dat als je dat niet weet je er zo mee weg rijdt.
Met gevonden honden liepen wij ook kilometers en lieten we ook vaak spelen of gingen er zelf mee spelen. Totaal nodig qua basis verzorging maar oh zo welkom en verrijking van hun leven. Waarom het paard straffen omdat de eigenaar niets van zich laat weten?? Veel paarden worden echt niet gelukkig van 24/7 spelen als grasmaaier. Wij hebben 2 paarden en beiden willen echt meerdere keren per week wat met ons samen doen. Soms geen zin en dan komen ze gewoon niet aan uit zichzelf. Heel duidelijk en ook goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:58

dierenfan schreef:
Nou bij deze als mijn paard ooit weg kan lopen en ik hem na 3 weken kennelijk nog niet heb kunnen vinden ondanks dat de vindster hem overal gemeld heeft dan graag wel aan het werk zetten. Hij vind het nu al vreselijk als hij meer dan 2 dagen niet mag 'werken'. 1 puntje hij is niet ingereden maar ik verwacht dat als je dat niet weet je er zo mee weg rijdt.
Met gevonden honden liepen wij ook kilometers en lieten we ook vaak spelen of gingen er zelf mee spelen. Totaal nodig qua basis verzorging maar oh zo welkom en verrijking van hun leven. Waarom het paard straffen omdat de eigenaar niets van zich laat weten?? Veel paarden worden echt niet gelukkig van 24/7 spelen als grasmaaier. Wij hebben 2 paarden en beiden willen echt meerdere keren per week wat met ons samen doen. Soms geen zin en dan komen ze gewoon niet aan uit zichzelf. Heel duidelijk en ook goed.

Ben ik wel met je eens, mits je zeker weet of het paard gezond is. Dus niet aan het werk, zonder dat een veearts het dier heeft gekeurd en als rijpaard goed heeft bevonden.
Kan best zijn dat het dier en niet voor niets stond, niet meer rijdbaar was en dat de eigenaar geen geld had om m op te knappen en deze oplossing heeft gezocht. En dat het door langdurige rust is opgeknapt, maar bij werken mogelijk toch ongeschikt blijkt en slechter wordt dan het nu is.

Cinnepin

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:11

Hij ging nu toch ook ongewenst gedrag vertonen? Zou ook niet zomaar zijn?

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:12

Maar stel dat het waar is. Dat hij in het verleden is "afgekeurd" vanwege een schadeclaim, want zulke dingen gebeuren nou eenmaal, bij mijn oude werkgever (handelaar) werd er genoeg gesjoemeld tussen dierenarts en baas, en het paard is door "huidige" dierenarts nagekeken en in zoverre goedgekeurd dat er geen reden is om verder te zoeken, wat is er dan mis met kijken wat het paard kan? Met afentoe eens wat extra beweging geven?

Zelf zou ik het waarschijnlijk niet doen, maar ik snap TS wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:14

Jeetje mensen, laat ts lekker. Ga ergens anders rellen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:14

Goudhaan1 schreef:
Maar stel dat het waar is. Dat hij in het verleden is "afgekeurd" vanwege een schadeclaim, want zulke dingen gebeuren nou eenmaal, bij mijn oude werkgever (handelaar) werd er genoeg gesjoemeld tussen dierenarts en baas, en het paard is door "huidige" dierenarts nagekeken en in zoverre goedgekeurd dat er geen reden is om verder te zoeken, wat is er dan mis met kijken wat het paard kan? Met afentoe eens wat extra beweging geven?

Beweging geven kan ook zonder er op te zitten. Lekker wandelen, belast je hem ook niet te veel mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:19

Ts volg je gevoel.

Jij ziet het paard elke dag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:26

Cinnepin schreef:

Geen idee. Maar ik zou er persoonlijk niet op willen rijden als ik niet zeker weet dat het ook kan.
Een klinische keuring zijn ook de kosten niet. Tegen rijden heb ik op zich niets. Paard kan er ook van verbeteren. Maar het moet wel kunnen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:28

Cinnepin schreef:
Goudhaan1 schreef:

Beweging geven kan ook zonder er op te zitten. Lekker wandelen, belast je hem ook niet te veel mee.

Om vervolgens daar op Bokt gezeik over te krijgen omdat dat ook niet nodig is, want valt niet onder basiszorg, en "ik niet blij zou zijn als mijn paard mee wordt genomen om te gaan wandelen."

Mensen mogen lekker stoppen met hun gezeur. Fijn dat ze het zelf anders zouden doen, het paard staat niet bij hun. Er is controle, contact met politie, dierenarts, whatever. Dat gedram iedere keer, TS kan ook niets laten weten op zowel FB als Bokt en toch doen wat ze doet. Ik ben blij dat ik (blijkbaar) een van de weinigen ben die wél mee mag genieten.

Het is nóóit goed.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 18-09-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:30

Cinnepin schreef:

Hoeft niet, zat paarden die na verhuizen ivm verkoop na een aantal weken gaan testen wat wel en niet mag. Het staat hier ook vol met dat soort topics van "help nieuwe paard is vervelend".

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:31

tamary schreef:
Cinnepin schreef:

Hoeft niet, zat paarden die na verhuizen ivm verkoop na een aantal weken gaan testen wat wel en niet mag. Het staat hier ook vol met dat soort topics van "help nieuwe paard is vervelend".

Klopt, maar je weet het niet zeker...

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:33

Als ik de ts was had ik ten eerste een paar mensen uit de Facebook groep geknikkerd en helemaal geen updates meer geplaatst.

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, iedereen vind wel wat en waar de 1 zich prima in kan vinden steigert de andere daarover.

Nog geen 2 minuten op een paard zitten word bijna compleet afgefakkeld terwijl een ander een glimlach ervan krijgt.

Ts is nog steeds bezig om de eigenaar op te sporen,vind soms weer een puzzelstukje met of zonder hulp van de politie,ze heeft regelmatig overleg lees je in haar berichten.

Waarom dan zoveel gehak,dit is niet goed,dat is fout, zoveel mensen zoveel meningen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:24

LadyDii schreef:
Overigens begint hij enorme praatjes te krijgen. ;) Het koe-brave is er echt wel van af.

Net met hem uit de weide pakken en terug naar stal begon hij te steigeren en gek te doen. Dit is gedrag wat níet acceptabel is! Moet ik nu wachten tot een eigenaar zich zou melden om dit gedrag af te leren (op een diervriendelijke manier) en dus mezelf in gevaar brengen. Óf, mag dit gecorrigeerd worden onder het mon van "basis verzorging". Het blijven 1.66 en 700kg.

Geloof me dat het echt niet een penny-droom is iedere dag. Maar het hoort er bij.

TS, zou het misschien een klophengst kunnen zijn? Dat zou zijn gedrag wel kunnen verklaren en waarom iemand er misschien vanaf moest.
Hoeft niet natuurlijk. Ik probeer alleen maar mee te denken :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:31

Babootje schreef:
Cinnepin schreef:

Geen idee. Maar ik zou er persoonlijk niet op willen rijden als ik niet zeker weet dat het ook kan.
Een klinische keuring zijn ook de kosten niet. Tegen rijden heb ik op zich niets. Paard kan er ook van verbeteren. Maar het moet wel kunnen.

Ja, en toch, ik heb een oudere merrie van 22 nu.

Een klinische keuring komt zij perfect door. Alleen als je gaat röntgenen, zie je artrose bij het SI-gewricht. Ze heeft overigens ook een hunter's bump.

Deze merrie gaat een maand of 2 goed zijn met rijden, en dan is ze terug kreupel. Zolang zij niet belast wordt, loopt ze goed en is ze pijnvrij. Merrie is dus ook met pensioen, tot het niet meer gaat en dan zal ik afscheid moeten nemen, maar zolang ze niet wordt belast is er niets aan de hand.

Wat TS doet, moet zij zelf weten uiteraard :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:57

Van een positief topic naar naar dit? Komop zeg. Ik denk dat we in de basis allemaal blij moeten zijn dat het paard alles krijgt wat het nodig heeft. Zeker als paardenmensen moeten we blij zijn met mensen als TS die voor het dier zorgen. Ongeacht of de eigenaar (als die er al is) zich meld of niet. Of hij nu is ‘gedumpt’ door financiële problemen, ontsnapt is of weet ik wat. Wie zijn wij om te oordelen zonder compleet verhaal?

TS je doet het super! Jij ziet het paard, jij hebt contact met de dierenarts en weet wat het beste voor hem is op dit moment. Of je er nu wel of niet in de toekomst op gaat rijden gaat ons niks aan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:16

Cinnepin schreef:

Omdat ie een keer heeft gesteigerd?

Gos, dat doet die van mij al als iemand onzeker is, als je niet even wacht als ie iets "engs" ziet of als je een hoofdzwaai negeert :')
En met hem is niets mis en het ideale paard voor mij als minder valide, maar je moet wel 110% consequent zijn.

Het blijven dieren en misschien had ie wel terug naar het land gemogen door die actie. Proberen kan natuurlijk altijd :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:19

anjali schreef:
Een gevonden hond wordt na 2 weken waarin men alle moeite doet om de eigenaar te vinden eigendom van het asiel en kan dan een nieuw baasje krijgen. Ts heeft al veel meer dan 2 weken geprobeerd om de eigenaar van dit paard te vinden.Dus nu vervalt hij langzamerhand wel aan haar of er moet nog iemand komen opdagen met een heel erg sterk verhaal....

Bij een asiel, ja. Als jij zelf die hond in huis hebt is het alsnog een jaar. Voor een asiel gelden andere regels als voor particulieren, dus die 2 weken hebben echt niks met ts te maken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:00

Ik ben ook klaar met dit topic. Wat een azijnzeikers hier. Als jij er naar weken achter komt dat je paard weg is en bij TS terecht is gekomen zou ik niet meer dan dankbaar zijn. Iemand die het paard voorop zet en niet zichzelf of zn eigen portemonnee.

Ik verlaat dit topic ook, dan maar geen updates.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:09

Ik zou absoluut ook dankbaar zijn.

Mijn punt is meer dat niet op ieder paard gereden kan worden. Vooralsnog heeft ze er een keer opgezeten. Geen drama imo.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:25

Al die negatieve aannames voegen weinig toe. Ze heeft niemand om aannames of adviezen gevraagd. Ts kan prima zelf over dat soort zaken nadenken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:26

Ik verbaas mij ook, welke wending hier het topic genomen heeft.

Persoonlijk vind ik het schijnheilig en ongelooflijk laf om in de FB-groep onder de -inmiddels verwijderde -post te zwijgen maar hier op eens ter sprake te bringen zodat andere erop kunnen springen en TS even de les lezen - van achter het beeldscherm...

All die, die TS haar handelen afkeuren,veroordelen of te bekritiseren... ik vraag mij oorecht, hoe veel hiervan dan ook de zorg, de kosten,stalling,
ta, hoefsmid,politie enz op zich genomen hadden ?
Het is kennelijk een teken van de huidige tijd : achter het scherm laat zich makkelijk oordelen maar vooral veroordelen

En welk contrast in opzichte van een ander lopend topic, waar doodleuk geadviseerd wordt een pony wiens stalling niet betaald wordt even bij de eigenaar in de tuin vast te knopen...

Van erop zitten of rijden gaat dit paard zeker niet dood en als de TA zegt,hij is zover in orde, waarom dan niet ?

Het enige probleem wat ik zie, is misschien dat TS zich door de tijd en de zorg heen, erg aan het paard hecht en als toch een eigenaar komt opdagen het pijnlijk wordt om hem weer af te geven.

Last but not least : klophengst zou ik laten controleren, voor de zekerheid.
Want als ik lees "inwendig afgekeurd" en nu steigeren of praatjes krijgen zou het best kunnen. Moet niet maar kan

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:44

Wat betreft erop gaan zitten. Mijn merrie zou zeker weglopen. Gewoon omdat het kan. Al wordt die wrs binnen de eerst 10 min al doodgereden... maar goed, stel dat, ik lig ergens in coma en paard loopt weg en niemand zoekt ernaar want eigen weide blabla... ze wordt goedgekeurd. Absoluut. Tot je foto's van haar schouder maakt. Die heeft ze ooit gebroken. Daar moet je zeker niet zomaar op gaan zitten. Ik zou dolblij zijn met basisverzorging (al loopt ze zo weer weg want ik heb niet voor niets 2 meter hoog gaas er omheen he) maar ik zou je wel wat aan kunnen doen als je haar zomaar ging longeren of berijden. Meer dan basisverzorging is niet zomaar toegestaan dus je zou mogelijk nog een schadeclaim erop kunnen krijgen ook. Niet van mij dan wel van de verzekering...

Maar he, dat is wat betreft mijn merrie. Dat is niet dit paard. Ik ben niet de eigenaar van betreffend gevonden paard. Geen idee wat deze eigenaar (als die er nog is) wel of niet zou willen...

Dat merkt ts vanzelf. Dat is niet ons probleem. Dat mensen hun mening geven is echter misschien wel goed want misschien staat ts er wel helemaal niet bij stil dat het officieel niet zomaar mag en dat ze zelfs een schadeclaim kan krijgen. En dat de osteopaat niet binnen basiszorg valt. Dat een tandarts zelfs niet binnen basiszorg valt als het dier normaal kan eten. Dat je bij medische zorg, incl tandarts, verklaringen en werkbrieven nodig hebt om de kosten ervan terug te krijgen etc.

Dus ja, misschien is het zeiken, maar er kan ook van geleerd worden. Je mag wettelijk niet zomaar alles doen met een paard dat niet van jou is, ook niet als jij er alle tijd en zorg in steekt en geld etc. Doe je dat wel, dan loop je kans kosten te maken die je nooit terug krijgt of zelfs een schadevergoeding te moeten betalen.

Onder basisverzorging valt: voldoende ruwvoer, voldoende schoon drinkwater, voldoende vrije beweging in een veilige omgeving. Dierenarts indien medisch noodzakelijk.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:55

friezenfan2 schreef:
Er staan toch foto's van dit paard op de eerste pagina?
Dus Peach je zou ze kunnen vergelijken want nu ben ik best benieuwd of die daar wel staat.

Tnx! Helaas geen match. Maar wie weet, bij Limburg liggen een hoop landen dicht bij elkaar. Wanneer ik tijd heb zal ik in de omliggende landen eens zoeken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:02

Peach: precies dat. Paarden kunnen klinisch goed zijn, en toch hartstikke kapot.