Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:14

Fly_high schreef:
Nou, ik heb gisteren zo'n leuke bezichtiging gehad dat ik net een afspraak heb gemaakt om te keuren :o :D

En dames en heren het is een RUIN :wow:
Als het doorgaat hoop ik een handleiding erbij te krijgen, ik rij namelijk sinds altijd alleen van die zure merries, geen idee wat men met een ruin moet := Hij voelt wel onwijs prettig en 100% betrouwbaar met springen - dat terwijl ik hekel heb aan springen met onbekende paarden, rijd dan echt als een natte krant, dus dat zegt heel wat :)

De keuring is jammer genoeg pas volgende week, omdat ik per se bij mijn eigen kliniek (Bodegraven) terecht wil. Paar slapeloze nachten gegarandeerd :')

Dat leuke paard met rare eigenaren heb ik maar laten staan, er waren net te veel rode vlaggen doordat het management bij die leken gewoon niet klopt :n jammer voor het paard, maar het is niet aan mij om andermans problemen op te lossen voor zoveel geld ook nog :o

Wat leuk! Ik duim voor je dat alles goed is.

Enne, een ruin heeft over het algemeen niet zo'n ingewikkelde gebruiksaanwijzing hoor :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:19

Tenzij je dezelfde soort ruinen uitzoekt als ik deed. Dan is mijn merrie veel makkelijker, die ruinen waren echt geen typische ruin, eerder merrie met hengstentrekjes :')

opisop_shop

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:29

Wat leuk fly!
Het is je gegund, ik duim voor je.

Ik zit in dubio of ik wel echt zelf het verkoopproces in wil of dat uit handen wil geven gezien de tijdsdruk hier.
Iemand ervaring met verkoopstallen omgeving Groningen?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:00

StalNollie schreef:
Je keurt juist om bepaalde dingen uit te sluiten. Op voorhand keur je dus bij 'afkeuring' niet kopen. Maar ik merk vaker dat kopers dan toch de keuring minder nauw nemen en concessies gaan doen.... Ik denk dan waarom keur je dan?

Misschien gewoon om te weten wat je kunt verwachten de komende jaren? Volgens mij wordt er nooit 'afgekeurd' toch? Er komt gewoon een lijstje met bemerkingen.

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:01

Iets kan wel goed of afgekeurd worden voor een bepaald gebruiksdoel, zoals bepaalde typen sport.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:03

c_alsemgeest schreef:
Iets kan wel goed of afgekeurd worden voor een bepaald gebruiksdoel, zoals bepaalde typen sport.

Dat is inderdaad zo. Dan krijg je een negatief aankoopadvies, toch?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:05

Ik wil me graag melden hier, maar voorlopig nog in de meeleesmodus. 2 weken geleden is mijn 27 jarige ruin overleden, dat is voor nu nog veel te vers om al naar een ander paard op zoek te gaan, maar ik weet wel dat ik nog niet met de paarden zou willen stoppen. Ik heb nog nooit een paard gekocht, deze ben ik eerst gaan verzorgen en er zo ingerold. Dus wel fijn om jullie ervaringen te lezen :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:06

c_alsemgeest schreef:

het echte afkeuren doen ze niet (meer). Ze geven dan hooguit een negatief koopadvies :)
(komt op hetzelfde neer, maar is toch net iets anders)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:07

Lieser schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dat is inderdaad zo. Dan krijg je een negatief aankoopadvies, toch?

Klopt, een negatief aankoop advies met je doel er achter.
Dat bedoelde ik ook.
Echt "afkeuren" doen ze idd niet meer (op papier :+ )

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:23

Fly_high schreef:
Nou, ik heb gisteren zo'n leuke bezichtiging gehad dat ik net een afspraak heb gemaakt om te keuren :o :D

En dames en heren het is een RUIN :wow:
Als het doorgaat hoop ik een handleiding erbij te krijgen, ik rij namelijk sinds altijd alleen van die zure merries, geen idee wat men met een ruin moet := Hij voelt wel onwijs prettig en 100% betrouwbaar met springen - dat terwijl ik hekel heb aan springen met onbekende paarden, rijd dan echt als een natte krant, dus dat zegt heel wat :)

De keuring is jammer genoeg pas volgende week, omdat ik per se bij mijn eigen kliniek (Bodegraven) terecht wil. Paar slapeloze nachten gegarandeerd :')

Dat leuke paard met rare eigenaren heb ik maar laten staan, er waren net te veel rode vlaggen doordat het management bij die leken gewoon niet klopt :n jammer voor het paard, maar het is niet aan mij om andermans problemen op te lossen voor zoveel geld ook nog :o

Wat leuk! En met een beetje geluk heb je gewoon een gemoedelijke ruin straks waarvoor je geen handleiding nodig bent.

Ik ga voor je duimen dat ie goed door de aankoopkeuring komt!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:43

MyWishMax schreef:
Tenzij je dezelfde soort ruinen uitzoekt als ik deed. Dan is mijn merrie veel makkelijker, die ruinen waren echt geen typische ruin, eerder merrie met hengstentrekjes :')

Ik ken ook meerdere hengstachtige, ietwat brutale ruinen en daar heb ik echt helemaal niets mee. Durf ik ook niet aan, vooral die jeugdige types niet.

Maar deze is juist zo'n lieve sukkel, nou ruin 1.0 ;) . Heel relaxed in omgang, heel simpel onder het zadel, iets wat ik gewoon niet gewend ben :=

Fly was namelijk een onwijs eenkennige merrie met een hele lijst aan gebruiksaanwijzingen. Als ze jou niet mocht dan kreeg je haar niet eens uit de wei, mijn vriend noemde haar liefkozend een bitch :+ Aangeraakt worden hoefde van mevrouw ook niet zo tenzij ze klik met iemand had. Kon bij bepaalde hoefsmid enorm lopen te klieren, tot aan steigeren toe, terwijl mijn andere hoefsmid haar altijd zelf uit de paddock plukte om vervolgens aan een los touwtje te beslaan. Erg emotioneel onder het zadel ook, maar als ze jou eenmaal mocht was er niets onmogelijk, dan deed ze 200% haar best.

Een ruin dat zo'n beetje alles prima vindt is dan gewoon een heel ander verhaal ;) en heel erg wennen rijtechnisch ook. Ik ben namelijk veel te passief en te onduidelijk voor paarden die niet zo hyper zijn, mijn manier van rijden is afgesteld op drukke merries die permanent op ontploffen staan, wat grotere hulpen mogen of zelfs moeten gebruiken voelt ineens heel gek :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:05

Fly_high schreef:
MyWishMax schreef:

Ik ken ook meerdere hengstachtige, ietwat brutale ruinen en daar heb ik echt helemaal niets mee. Durf ik ook niet aan, vooral die jeugdige types niet.

Maar deze is juist zo'n lieve sukkel, nou ruin 1.0 ;) . Heel relaxed in omgang, heel simpel onder het zadel, iets wat ik gewoon niet gewend ben :=

Fly was namelijk een onwijs eenkennige merrie met een hele lijst aan gebruiksaanwijzingen. Als ze jou niet mocht dan kreeg je haar niet eens uit de wei, mijn vriend noemde haar liefkozend een bitch :+ Aangeraakt worden hoefde van mevrouw ook niet zo tenzij ze klik met iemand had. Kon bij bepaalde hoefsmid enorm lopen te klieren, tot aan steigeren toe, terwijl mijn andere hoefsmid haar altijd zelf uit de paddock plukte om vervolgens aan een los touwtje te beslaan. Erg emotioneel onder het zadel ook, maar als ze jou eenmaal mocht was er niets onmogelijk, dan deed ze 200% haar best.

Een ruin dat zo'n beetje alles prima vindt is dan gewoon een heel ander verhaal ;) en heel erg wennen rijtechnisch ook. Ik ben namelijk veel te passief en te onduidelijk voor paarden die niet zo hyper zijn, mijn manier van rijden is afgesteld op drukke merries die permanent op ontploffen staan, wat grotere hulpen mogen of zelfs moeten gebruiken voelt ineens heel gek :P

Haha ja dat is ineens heel wat anders. Mijn ruinen waren eerder zoals jouw merrie. Maar huidige merrie is gemoedelijker en moest ik ineens duidelijker en soms grotere hulpen bij geven. Na een half jaar was zij net zo gevoelig dus kon ik weer rijden zoals ik al deed :') Blijkbaar kan ik ze ook heel goed zo sensibel maken als ik fijn vind, terwijl dat echt onmogelijk leek.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:07

Hier ook aan de hand gehad in de megalange zoektocht hoor.
Paard 1 kwam niet door de keuring op de harde volte. Is toen verkocht aan stagiaire vd verkoopstal en die schijnt er veel plezier van te hebben gehad.
Paard 2 kwam niet door de harde volte en buigproef, ook niet na x aantal weken stappen. Is verkocht aan kennissen van verkoper en wordt nu getraind voor M1 proeven.
Paard nr 3 kreeg opmerking op de ruggewervels en schijnt aan een oudere recreactieruiter verkocht te zijn die er mee kan lezen en schrijven.
Ook meerdere bezichtigde paarden die ik heb laten staan weer terug online gezien als geen klik, projectpaard of fokmerrie.
Keuringen zijn altijd momentopnames en bedoeld om risico's op dat moment in te schatten. Tuurlijk denk ik ook wel eens aiii maar op dát moment was het de juiste beslissing om te nemen, anders kun je die dure keuring beter achterwege laten ;-)

Leuk Fly! Nu nog ff omschakelen van gedoetjespaard naar doemaargewoonpaard. Ik ga voor je duimen!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:17

En gewoon omdat het leuk is foto's van je nieuwe aanwinst te delen... :+
Ff tussendoor, mag wel he?

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:19

Noblesse_ schreef:
Ik heb als stille meelezer toch even een vraagje hier omdat het door mijn hoofd blijft spoken of ik misschien de verkeerde keus gemaakt heb :+ . Overigens wel heel blij met mijn huidige paard voor alle duidelijkheid!

Vorig jaar was ik gaan kijken bij een 2,5 jarig springpaard. Prijs was aan de lage kant maar dier was zo van de fokker uit het land geplukt en kende dus echt nog héél weinig qua omgang met mensen.

Dier was door verkoper recent RX gekeurd. Foto’s naar mijn eigen DA gestuurd en deze bevond ze ook goed.
Toch wou ik zelf nog eens herkeuren door eigen DA. Klinisch en RX.
Paard ging op de eerste drie benen netjes door de buigproeven. Op het vierde been echt stokkreupel. Niet een paar passen, maar over de hele lijn stokkreupel.
Na een halfuurtje nogmaals gedaan, zelfde resultaat.
Mijn DA raadde meteen af niet verder te gaan met de keuring en paard te laten staan. Dus zo geschiedde. Vond t héél jammer want was echt mijn droompaard.

Afijn.
Zo’n half jaar later word ik nieuwsgierig en zoek op internet naam van paard op.
Bleek het beste dier kort na mij verkocht te zijn, en stond half jaar later te koop in Frankrijk voor het driedubbele van de toenmalige vraagprijs bij toenmalige verkoper.
Paard zag er heel goed uit op de foto’s. Advertentie sprak dat het dier recent RX goedgekeurd was en goed bevonden voor de sport.

En dan ga je dus twijfelen aan jezelf :Y) . Had ik toendertijd toch verder moeten kijken, bv herkeuren na twee weken rust,… ?
Het frustreert me heel hard dat ik mijn droompaard heb laten voorbij glippen.
Ookal wéét ik dat ik nooit een geruste minuut gehad zou hebben, wetende hoe stokkreupel hij was op één been met de buigproef.

Wat had bokt gedaan? Meteen laten staan zoals ik, extra onderzoek, herkeuren?
Paard had moeten dienen voor spring- en eventingsport. +- niveau L.

Ik weet dat ik hier nu niks meer mee kan, en ben zeer blij met mijn huidige paard. Maar ik wil toch even weten hoe anderen dit hadden aangepakt :')

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt.
Ik was ook ooit weg van een prachtig zwart damespaardje. RX helemaal goed maar klinisch niet. Ook mank zoals bij jou het geval was. Omdat ik het paard zó ontzettend graag wilde, heb ik een scan laten maken. Hij bleek een chronisch peesletsel te hebben. Eigenaresse was danig onder de indruk van mijn DA dat ze met mijn DA’s kundigheid het paard “opgelapt” hebben en na een paar maanden kwam hij netjes de keuring door. Maar het blijft wel dat paard met een chronisch letsel.
Zoiets kan bij “jouw” paard ook het geval geweest zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:22

Kay_Kim schreef:
ik kom hier binnenvallen, ik heb een leuk ruintje op het oog, op zich vind ik hem best prijzig aangezien hij recreatief gereden is en enkel de basis kent en geen papier heeft... het is een kruising. Maar ik krijg hem niet uit mijn hoofd dus ik ga toch testen! Maar wat als het klikt? hij is klinisch gekeurd en ik wil zowiezo RX-keuren maar doe ik dan enkel de benen of ook rug en hals? en met welke regio begin ik dan?

dit is het eerste paardje die ik ga testen.

ps ik ben op zoek naar een E-pony, klein paard, braaf voor recreatief/dressuur gebruik, af en toe een wedstrijd meepikken, komt op pension met veel weidegang. Normale prijsklasse.

Ik zou ook RX testen, incl hals en rug. Beginnen doe je onderaan bij de voetjes. Ik zou eerst de hals en dan de rug doen omdat ik zelf meer problemen met hals dan rug ken maar mss denkt de DA daar anders over?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:26

Charmaine schreef:

[ [url=m/pxLO1Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hoor, gefeliciteerd!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:27

happy2014 schreef:
hoe zouden jullie staan tegenover een draught die een paar maanden geleden verkocht is, nu weer te koop staat vanwege geen klik?

Het kan natuurlijk dat er geen klik is, hoewel ik mij daar zelf niet zo veel bij kan voorstellen omdat je toch tijd nodig hebt om een combi te worden, maar goed iedereen is anders en het kan. Maar ik merk dat ik daar toch wat huiverig voor ben...

Goh, ik begrijp je wel maar het kan natuurlijk dat hun verwachtingen anders lagen. Ik zou goed doorvragen naar die klik en klinkt dat logisch, zelf gaan proefrijden. Hadden deze kopers laten keuren?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:31

Lukasje schreef:
Kay_Kim schreef:
ik kom hier binnenvallen, ik heb een leuk ruintje op het oog, op zich vind ik hem best prijzig aangezien hij recreatief gereden is en enkel de basis kent en geen papier heeft... het is een kruising. Maar ik krijg hem niet uit mijn hoofd dus ik ga toch testen! Maar wat als het klikt? hij is klinisch gekeurd en ik wil zowiezo RX-keuren maar doe ik dan enkel de benen of ook rug en hals? en met welke regio begin ik dan?

dit is het eerste paardje die ik ga testen.

ps ik ben op zoek naar een E-pony, klein paard, braaf voor recreatief/dressuur gebruik, af en toe een wedstrijd meepikken, komt op pension met veel weidegang. Normale prijsklasse.

Ik zou ook RX testen, incl hals en rug. Beginnen doe je onderaan bij de voetjes. Ik zou eerst de hals en dan de rug doen omdat ik zelf meer problemen met hals dan rug ken maar mss denkt de DA daar anders over?

Begin eerst klinisch, dan weet je überhaupt of je door moet gaan met foto’s ;)

Fly, leuk en spannend! Nog even duimen draaien tot volgende week. Succes alvast!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:32

Geen klik maakt mij niet uit.
Heb paarden gehad waar ook anderen niet zo mee overweg konden, maar voor mij waren het de liefste en braafste beesten.
Zoiets zou ok dan zelf goed uitvragen... wat de niet klik- maakt en dan zelf ook proberen.

Fly_high schreef:
MyWishMax schreef:

En toch zal het best relaxed zijn, ook al is het omschakelen :D
Ik ging van een onzekere gekke, drukke extreem kijkerige merrie. Naar een echt bomproof, dominante wat luiere ruin, die zich dan wel weer boos kon maken als iets niet ging zoals meneer had bedacht. En hengsten gedrag idd... dekte ook gerust.

Warina en Uni ook nog 4 jaar samen gehad tot zij overleed op een mooie leeftijd van ruim 29 (en nog net zo gek :') )
Maar dat was echt dagelijks omschakelen. Als ik ze meteen na elkaar reed. Die twee konden bijna niet verder uit elkaar liggen qua karakters :D

Daarna, na de dood van Uni, naar een hele drukke maar hele meewerkende :')
Heb alles wel een beetje gehad zo :+

Charmaine schreef:

Foto's zijn altijd leuk!
En klikt het goed tussen jullie?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:38

Lieser schreef:
StalNollie schreef:
Je keurt juist om bepaalde dingen uit te sluiten. Op voorhand keur je dus bij 'afkeuring' niet kopen. Maar ik merk vaker dat kopers dan toch de keuring minder nauw nemen en concessies gaan doen.... Ik denk dan waarom keur je dan?

Misschien gewoon om te weten wat je kunt verwachten de komende jaren? Volgens mij wordt er nooit 'afgekeurd' toch? Er komt gewoon een lijstje met bemerkingen.

Klopt daarom staat dit ook bij mijn tussen haakjes.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:46

Charmaine schreef:

Oh, ik zie het al. Jullie passen helemaal niet bij elkaar :D . Nou vooruit, ik offer me wel op en neem hem van je over _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:12

Noblesse_ schreef:
Ik heb als stille meelezer toch even een vraagje hier omdat het door mijn hoofd blijft spoken of ik misschien de verkeerde keus gemaakt heb :+ . Overigens wel heel blij met mijn huidige paard voor alle duidelijkheid!

Vorig jaar was ik gaan kijken bij een 2,5 jarig springpaard. Prijs was aan de lage kant maar dier was zo van de fokker uit het land geplukt en kende dus echt nog héél weinig qua omgang met mensen.

Dier was door verkoper recent RX gekeurd. Foto’s naar mijn eigen DA gestuurd en deze bevond ze ook goed.
Toch wou ik zelf nog eens herkeuren door eigen DA. Klinisch en RX.
Paard ging op de eerste drie benen netjes door de buigproeven. Op het vierde been echt stokkreupel. Niet een paar passen, maar over de hele lijn stokkreupel.
Na een halfuurtje nogmaals gedaan, zelfde resultaat.
Mijn DA raadde meteen af niet verder te gaan met de keuring en paard te laten staan. Dus zo geschiedde. Vond t héél jammer want was echt mijn droompaard.

Afijn.
Zo’n half jaar later word ik nieuwsgierig en zoek op internet naam van paard op.
Bleek het beste dier kort na mij verkocht te zijn, en stond half jaar later te koop in Frankrijk voor het driedubbele van de toenmalige vraagprijs bij toenmalige verkoper.
Paard zag er heel goed uit op de foto’s. Advertentie sprak dat het dier recent RX goedgekeurd was en goed bevonden voor de sport.

En dan ga je dus twijfelen aan jezelf :Y) . Had ik toendertijd toch verder moeten kijken, bv herkeuren na twee weken rust,… ?
Het frustreert me heel hard dat ik mijn droompaard heb laten voorbij glippen.
Ookal wéét ik dat ik nooit een geruste minuut gehad zou hebben, wetende hoe stokkreupel hij was op één been met de buigproef.

Wat had bokt gedaan? Meteen laten staan zoals ik, extra onderzoek, herkeuren?
Paard had moeten dienen voor spring- en eventingsport. +- niveau L.

Ik weet dat ik hier nu niks meer mee kan, en ben zeer blij met mijn huidige paard. Maar ik wil toch even weten hoe anderen dit hadden aangepakt :')

Sterker nog ik heb een pony laten staan waarvan wijzelf zeiden, die loopt kreupel na de buigproef en de DA toch anders beweerde maar die lette op dat moment niet goed op. Je had het paard na 1 week nog een keer klinisch kunnen laten keuren. In dit geval was dat een optie geweest. Maar jij besloot op dat moment anders. Nu achteraf kun je daar niets meer aan doen. Bij twijfel moet je gewoon nooit een paard kopen. En ja, dat zeg ik diegene die door schade en schande 2x zo wijs geworden is O:) Blijkbaar had je toen genoeg twijfel een herkeuring niet eens te overwegen in die tijd. Probeer het los te laten.

Kreupel op de buigproef kan vanalles zijn. Een prettig gevoel geeft dat gewoon niet. Wel sneu voor het paard dat het nu al zo vaak verkocht is. Wie weet komt hij ooit wel op je pad. Je weet het nooit. Wie weet kun je hem dan alsnog goed keuren.

Gefeliciteerd fly high met je fijne bezichtiging!

Hier gaat alles goed met mijn aanwinst. Alleen dit weer, dat verzin je toch niet... Nog een paar dagen, dan kan het land weer bijkomen. Dan ga ik ook wat meer losweken met haar.

De lichte is mijn blonde pensioenfjord. Die mocht er tijdelijk even bij en dat was direct dikke mik, die twee.
Afbeelding

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:26

Charmaine schreef:

Wat een knapperd! Ook niet gek dat ik dat vind natuurlijk want qua vlekkenpatroon lijkt die sprekend op die van mij, inclusief verschillend gekleurde ogen! <3
Hopelijk heb je met die van jou wat meer geluk, jullie zien er stralend uit op de foto. *\o/*

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:35

Charmaine schreef:

Wat is hij leuk zeg. <3