Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:49

Danique_G schreef:
Pankina was jarig7 juni. Heb een borrelplankje voorbereid maar die snol vrat alleen wortels. De rest vond ze bah. Andere paardjes waren blij met de traktatie :j

Ah, Jarig zijn is wennen begrijp ik. :+

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:51

Nou 2 winstpunten toch hartstikke mooi Babootje! Ondanks het afgroeten en het feit dat Mexx nog niet zo veel wedstrijd ervaring heeft. Dat tongetje haha. Drop liksteen wordt hier ook geregeld gebruikt.

@Daiyho ik zag dat ze ondertussen verhuisd zijn, hoe bevalt het ze op de nieuwe plek?

@Danique nog gefeliciteerd, Etje was ook jarig, die is nu 2!
Ik denk ook zeker dat paarden ontwikkelingsstadia kennen zoals we ook bij mensen kennen.

De afgelopen tijd relatief veel geoefend met stil staan, gewoon even wachten, opletten, etc. met als laatste nog een lesje en hij weet echt wel wat de bedoeling is. Maar hij vind het ook heeeeel moeilijk. Dus dan staat hij stil en hij weet dat hij ook niet mag friemelen maar hij wil heeeeel graag friemelen want stilstaan is al zo moeilijk en dan trekt ie echt zo'n hoofd waaraan je ziet dat ie zichzelf probeert te beheersen :+ 'Ga ik friemelen? Nee mag niet friemelen. Maar ik wil zooooo graaf friemelen. Maar nee mag niet'

Laatst stond ik even stil onderweg naar de wei om te kletsen en hij bleef gewoon rustig staan, beetje om zich heen turen. Rustig stilstaan is een mogelijkheid en dat kwartje is nu echt gevallen.
Z'n castratie helpt daar denk ik ook wel echt bij. Z'n brein is nog steeds een flipperkast maar iets minder fanatiek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:33

We leven nog :+
Het bevalt mij goed. Lekker op de fiets er naartoe. Ze zijn vrij relaxt. Noura doet het super en Jim trekt zich enorm aan haar op. Je zou het andersom verwachten :D

Flipperkast _O-

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:07

Ik ben jaloers hoor :D
Fijn dat Jim veel heeft aan Noura wat dat betreft en dat Noura zich zo makkelijk aanpast.

Josien_

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:14

haha flipperkast ja? Wel heel braaf van Et dat hij zo zijn best doet :D !

Noura is ook maar een stoere meid dat ze zo'n steun kan zijn voor Jim :) .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:25

Oh die is zo nuchter. Ongelofelijk hoe makkelijk zij zich aanpast, hoe gezellig ze alles vindt, hoe braaf ze alles doet.
En ze ook gewoon haar spatjes heeft :+
Zo moest ze het er zondag ook echt even uit lopen. En Jim er maar achteraan :(:)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:34

Wat een super fijn plekje Daihyo! En goed dat ze ook lekker ontlaad. Staartje omhoog en gaan 8-) hoe gaat het met je haflinger nu?

En knap van Et dat hij zo z’n best doet. Vind dat zo lief altijd. Komt vast met de tijd goed. Hoe lang hoort het te duren tot ze mentaal een beetje gestabiliseerd zijn na een castratie op deze leeftijd? Hoe lang gieren de “hengsten hormonen” nog door z’n lichaam?

Wormentest was negatief maar vooralsnog ontwormd twee weken geleden met Pyrantel. Ze trekt heel langzaam iets bij qua gewicht. Was echt een nawee van de nieuwe kudde. Ze zit nog steeds onder de wonden maar ze laten haar wel eten inmiddels. Gezien verleden met maagzweren nog wel overlegd om een keer te scopen. Maar ze komt net weer aan en vertoont nul tekenen van pijn of ongemakken of elk ander symptoom. *klopt af*. Indien ze schraal blijft gaan we scopen.

Gisteren gaan wandelen op een weide. Daar liggen wat boomstronken en andere crosshindernisjes. Hier maken we gretig gebruik van. Soms draven we samen over de hindernisjes en over de brug die er ligt. Leuk dat ze dat vond! Ze werd helemaal enthousiast. Misschien nog een toekomst in de eventing? _O- Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:55

Wat een fijne plekjes komen hier langs.
En fijn dat de verhuizing zo goed is gelukt Dalyho! Wij zijn afgelopen periode wel 4 x in 1 jaar verhuist. Sinds februari staan we op de plek waar we nu staan. Mexx heeft ook wat verlatingsangst en dat wordt dan sterker als hij net verhuist is. Maar ze wennen ook wel weer snel, ook omdat ze met zn 2-en zijn.

Onze 2 jarige in de opfok wordt natuurlijk ook gewoon volgens schema ontwormd. Kan ook niet anders in zo'n groep natuurlijk. :D Maar ik denk ook wel dat het een goede methode is als ze nog zo jong zijn. Ze hebben nog niet veel natuurlijke weerstand.

Morgen met Mexx weer op stap. Nu naar Nootdorp. En er is weer regen voorspeld... Ik hoop dat het meevalt en we het tijdens de rit een beetje droog houden.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:42

Leuk filmpje Daiyho, lekker rennen :D
Blijven ze met z'n viertjes?

@Danique:
Fijn dat ze bij trekt en haar plek in de kudde een beetje heeft gevonden :j Het blijft lastig dat je er niet in kan kijken he.
Super leuk zo'n weitje met allerlei hindernisjes! Goede oefening ook.

Hoe lang de hormonen blijven schijnt enorm per paard te verschillen, leeftijd, hoe lang de hormoonspiegel al op peil was, of ze gedekt hebben, of ze bepaald gedrag al echt eigen gemaakt hebben etc. Ergens tussen de 6 weken en 6 maanden schijnt. Denk dat Et precies op het juiste moment is gecastreerd. Hij is alleen nog enorm lomp (als in: kan zo ergens op gefocust zijn dat ie pontificaal tegen de waterbak/hooibak/noem het op, loopt :+).

@Babootje
Succes met Mexx vandaag! Hopelijk niet te veel last van de regen, hoewel deze temperaturen fijner zijn dan de hitte van gisteren vind ik. Zijn jullie een wedstrijd gaan rijden?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:00

Leuk zo wandelen in die weide Danique!
Hier de 3-jarige ook ontwormd maar niks kunnen spotten wat er eventueel uit gekomen zou zijn.

Wennen op een nieuwe plek kan echt wel wat weken of zelfs maanden duren. Hier beginnen ze nu pas echt te wennen voor mijn gevoel.

Hoe is het gegaan Babootje?

Vraagje aan de wandelaars hier: Wanneer besloten jullie alleen met je jonkie op pad te gaan?
Ik probeer nu steeds ervoor te zorgen dat er iemand bij is en ik zou het liefst afwisselen met wandelen met één pony en wandelen met twee pony's. Maar het is heel lastig om steeds iemand mee te krijgen.
Ik durf nog niet zo goed in mijn eentje te gaan, maar op deze manier heb ik nu 3x met haar gewandeld in twee maanden. Schiet niet echt op :Y) . Dus misschien toch maar de stoute schoenen aantrekken en met haar alleen op pad gaan...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:33

Ik heb eigenlijk al kleine stukjes gewandeld vanaf 6 maanden. Gewoon stukjes van 10 minuten met een graasmomentje er in. Soms alleen, soms met mijn haflinger erbij. En max 1x per week.

Wat wordt ze groot hè?
Afbeelding

Noura is echt gek op kroelen. Heel mensgericht. Is overal graag bij, niet op een vervelende manier. Gewoon uit gezelligheid. Komt me ook altijd even begroeten.
Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:46

Ik ben gaan wandelen met Sadira vanaf het moment dat ik het vertrouwen had dat ze oke genoeg kon dealen met spannende situaties, en dat ik in de bak met vertrouwen een gas, rem etc had.

Dat was al heel vlot, toen ze een jaar oud was zijn we begonnen met wandelen. Eerst alleen de weg op en neer maar al gauw ook hele wandelingen.

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:40

Hier was Noura 6 maanden. We hadden wel de luxe dat we echt pal aan het bos stonden.

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:24

Josien_ schreef:
Hoe is het gegaan Babootje?

Laat ik het zo zeggen... de resultaten zijn nog erg wisselend. :+

Wat ook niet meehielp was dat:
Moeders (ikke dus) de weg niet kon vinden naar de wedstrijdlocatie omdat de tomtom op "fiets" stond en moeders dat pas doorhad toen ze het fietspad op werd gestuurd. En dus bijna te laat was voor al het geregel om de start heen...
Het stresslevel daardoor hoog lag...
Er 5 mensen hadden afgezegd zodat de startlijst enorm inliep...
Voor losrijden dus eigenlijk vrij weinig tijd was..
Losrijden ook bijna niet mogelijk was door 1 paard dat alleen maar achteruit de bak doorging...
En daardoor ook nog over zn baas heen liep....(gekke situatie hoor)
De jury's een tikkie chagrijnig waren omdat het allemaal zo'n chaos was....
Er veulens achter de bak op de wei stonden...
En de jury de bak niet liet verkennen....
Dochter en Mexx niet de gelegenheid kregen om even een rondje tussen de 1e en de 2e proef op adem te komen....
Er zat wel veel tegen. Geen winst deze keer, maar weer een ervaring rijker.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:43

Wat zonde babootje. Maar geen schande met dit weer en alles wat tegen zat! Die punten komen vanzelf weer en zonder wrijving geen glans :j na een tijdje volgt het alleen maar elkaar op en met een jong dier is het logisch dat je dan even minder stabiel kunt rijden dan een meer ervaren dier

Zes maanden is wel heel jong zeg Daihyo! Knap hoor, zegt veel over haar fijne karakter. Fijn dat je die kans al op die jonge leeftijd om lekker te wandelen. Is alleen maar waardevol op latere leeftijd

Knappe Sadira! Is ze al een beetje uitgegroeid, laatste keer kan ik mij herinneren dat ze goed overbouwt was haha

Josien, goeie vraag. Je kunt altijd even een paar minuutjes de straat uit. Ik wandelde met 1,5 al wel alleen met haar, nu met twee gaan we verder. Niet omdat ze het niet kon. Maar het verkeer is hier gewoon debiel en wilde zeker zijn dat ze meerdere langs crossende auto’s mentaal kon verwerken. Denk dat je er ook niet te zwaar aan moet trekken. Gewoon een paar minuutjes alleen weg en dan kun je het vanzelf wel uitbreiden.

Wel blij dat ik heb gewacht tot ze goed verkeersmak was. Vorige week zo’n ontzettende knallende ruzie gehad. Twee jongens vonden het leuk met veel lawaai keihard bijna tegen ons op te sjezen met zo’n 70/80 km/h. Ik ging op de weg staan zodat ze wel langzaam moesten passeren. Toen zo’n knallende ruzie gehad. Dat Pankina rustig was is wel gebleken. Terwijl twee heren dreigend tegenover me stonden en ik ook boos was stond Pankina heel rustig stil. Lieve pony <3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:24

Bedankt voor jullie ervaringen met wandelen!
Lees wel dat jullie allemaal je jonkie al een stuk langer hebben. Ik heb een 3-jarige die eigenlijk alleen op de weide heeft gestaan de afgelopen jaren. Er zijn wel basisdingen mee gedaan zoals verplaatsen, bekappen etc. Maar nooit wandelen ofzoiets.
Dus dan heb je al weer best wel veel paard om zoiets voor het eerst te doen, maar eigenlijk ben ik inmiddels wel overtuigd om het gewoon eens te doen. Al is het maar de straat op en neer :D .

Deze week gaan ze een paar dagen naar een weide aan het eind van de straat om die kaal te eten. Dus dan hebben we ook een soort wandeling :Y) .

Gisteren hebben we weer grondwerkles gehad. Hebben dit van een freestyle instructrice en zijn nu bezig met een cirkel opzetten en langzaam richting de positie van longeren werken.
Nog veel te oefenen, maar je ziet dat ze het elke les weer veel beter doet. Zo wordt het echt leuk om met haar te werken <3 .

@Babootje: Jeetje dat is inderdaad zonde en wel pech. Snap helemaal dat het dan niet zo lekker gaat.
Inderdaad zonder wrijving geen glans, de volgende keer gaat het met minder stress vast veel beter!

@Danique: braaf paard inderdaad!! Verkeersmak is inderdaad een ding. Ze zien hier best wat naast de wei, maar zonder er op uit te gaan is verkeersmak maken erg lastig.

@Daihyo: Ze ziet er prachtig uit, al een hele dame :D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:18

Afbeelding

Hier ben ik weer.

Mijn merrie is weer terug gekomen! Ze bleek een soort rainrotachtige plekken te hebben die na behandeling met antibioticazalf vrij snel weg gingen.

Vorige week hebben we de eerste les gehad in loswerken. Ze is gevoelig, slim en reageerd snel op wat er gebeurd. Heel leerzaam om te merken dat ik of te zacht of te direct mijn hulpen geef. Genoeg te leren dus.

In stal blijkt ze helemaal niet gewend dus dat woord ook nog wel een dingetje. Ze duwde de stalwand er bijna uit en hing zichzelf nog net niet op aan haar halster. Nu poets ik haar los bij stal en probeer ik goed mijn eigen ruimte te bewaken. In de trailer is ook 1 groot drama, ze gaat er gewoon niet in. Daar ga ik ook les in nemen.

Maar wat blijft ze leuk! Ze vind het zelf ook allemaal leuk wat ik met haar doe, heerlijk paard. En ze is vrij nuchter merk ik zo na de verhuizing weer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:10

Is de Welsh Cob merrie weer terug?
De verkopers gaven destijds al aan dat ze last had gehad van een schimmel oid en had inderdaad wat kale plekken op haar hals toen ik ging kijken.
Of was het nu weer iets anders?

Wel fijn dat je haar nog steeds zo leuk vindt en er fijn mee kunt werken :D !
Dan komt het trailer laden en de stal vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:17

Dat klopt inderdaad, volgens de verkopers was het nu rainrot.

Jazeker, ben ook heel blij dat ze weer terug is.
Ja idd :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:47

Evamarie schreef:
Dat klopt inderdaad, volgens de verkopers was het nu rainrot.

Jazeker, ben ook heel blij dat ze weer terug is.
Ja idd :)

Heb je de pony niet laten keuren dan? Een dierenarts kan toch zo zien dat ze rainrot heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:39

Dat zou je denken ja

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:19

Vreemd inderdaad dat de dierenartsen het niet goed beoordelen. Hopelijk voor jou en de pony is het nu goed en hoeft er niet meer heen en weer gesleept te worden :) .

Ik heb me ingeschreven met Ellie voor een clinic bij het Extreme Mountain Trailpark in Bergeijk over een maandje. Ben echt heel erg benieuwd hoe ze dat zal doen :D !

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:40

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:44

Wat fijn! Genieten is het dan <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:13

Wat leuk Josien, ben benieuwd hoe het zal gaan!

Ja idd, deze Da dacht bij een andere pony aan leverziekte, uiteindelijk bleek dat gewoon luis te zijn. En dat heb ik haar dan weer uitgelegd.

Klinkt goed LunarEclipse, wat kun je dan vrolijk worden he van je paard als het zo goed gaat!

Gister ben ik weer heerlijk aan de slag gegaan en ze leert al meer op mijn ruimte te letten. Ze is heel slim, dat vind ik wel erg leuk. Ze pakt het snel op en dat maakt het ook wel weer spannend omdat ik het graag goed doe. Met les heb ik geleerd milder maar wel duidelijk te zijn. Dat probeer ik dan, soms ben ik nog wat te zacht in wat ik wil om dan later weer iets te heftig te reageren.