Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:50

Wat fijn Laura!

En al onder de man naar het bos, heerlijk. Zo deed ik dat vroeger met pony's ook, gewoon gelijk naar buiten. Lekker rechtuit kilometers maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:40

Zo te zien ben ik nog niet zo ver met mijn jonge paardje.

Vandaag pas voor het eerst wat alleen met haar gedaan. Ze plakt zo erg aan de kudde het is gewoon drama! Maar ik heb mijn moed bij elkaar verzameld en ben alleen met haar op pad gegaan. Het eerste stuk echt super braaf en heel relaxt. Ook als de kudde ging rennen bleef ze mooi rustig. Daarna wat van de kudde af maar dat ze nog wel in beeld waren ( zat een kaal bosje tussen) maar mevrouw begon te drammen. Ze luistert op zich wel en heeft wel het besef dat ik er nog naast loop. Maar de kudde ging in volle rengalop door de wei. Op zich niet erg maar wat heel vervelend is , is dat ze in een natuurgebied staan waar mensen rustig op een bankje gaan zitten of in dit geval kleine kinderen aan het spelen waren... Kudde ging netjes bij de mensen vandaan maar Ofira vond het logisch ook maar niks. Wou perse naar rechts want dan waren we er sneller. Ik heb niet toegegeven en haar uiteindelijk ook meegekregen naar links om haar terug de wei in te doen bij een plek waar geen wandelaars komen zodat het de volle rengalop vermeden werd. Wel heel onrustig en af en toe plots 180 graden omdraaien , maar het is mij wel gelukt dat ze toegeeft aan waar ik heen wil. 1 keer rende ze nog weg maar ik kon haar wel houden. Zodra ze druk voelt staat ze wel weer stil.

In de wei terugzetten was drama! De draadjes zaten enorm strak vast ( heel onhandig maar het moet wel) en ik kreeg die niet los. En daar sta je dan met een 2,5 jarige die eigenlijk wel dwars door het hek wil. Het duurde even maar uiteindelijk kreeg ik ze weer los. Ofira erin ze wou direct wegrennen maar reageerde eigenlijk daarna wel goed door toch te blijven staan. Los gemaakt en mevrouw ging in volle galop weg. Maar ik ben nu wel de barrière die ik in mijn hoofd had gecreëerd voorbij. Het viel mij namelijk wel meer mee als dat ik had verwacht. Tuurlijk was ze sterk en was dit niet een ideale training , maar ik moet toch ergens beginnen.

Volgende stap is dit even blijven oefenen en haar dan meenemen naar stal ( is vlakbij) en haar even in de paddock te hebben. Ik heb iemand die veel verstand heeft van grondwerk en longeren gevraagd of ze mij wil helpen zodra ze naar stal kan komen.

Ze is totaal niet bang dat is dan wel weer lekker ondanks haar drukke gedrag laat ze enge dingen totaal links liggen. Tevreden ben ik niet echt , maar wel de barrière in mijn hoofd over.

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 01:15

Dankjewel allemaal!

zijn afstamming is Davenport VDL X Sam R. Hij is gewoon echt nog een slungel hahah. Ik was vandaag ook nog even met aan het stappen aan de hand en toen was die gewoon zo erg afgeleid dat hij op mn hak ging staan. Ik zette hem meteen stil en 2 passen in zijn achteruit. Hij keek me toen ook echt aan van "huh heb ik iets verkeerd gedaan? " Zijn naam past daarin wel echt bij hem hahah.

Foto van toen we hem gingen ophalen ( niet mijn charmantste foto :') )
Afbeelding

Eerste dag in zijn nieuwe stalletje
Afbeelding

Eerste keer in de paddock
Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:08

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:58

Ik heb even bijgelezen vanaf pagina 36:
Nobel01: fijn dat de dierenarts waarschijnlijk de oorzaak heeft gevonden. Je hoort het ook niet veel een allergie voor neopreeen.

Debbie & Qimm: wat schattig die tanden. Bij max nog geen fietsenrek wel dat het niet zo mooi zit haha.

K_nolan: wat fijn dat ze door de buigproeven is gekomen.

Vulina: leuke foto’s snap dat je trots bent :D

Fillis: Echt vervelend niet, wel af en toe een uitspatting mijne haha. Hopelijk is de jouwe snel weer wat rustiger.

Blaze1994: vervelend de verlatingsangs. Mijn oudere haf heeft dat ook erg gehad. Heel soms nog beetje last van.

Eknimcaya: ah arme schat al 3 maatjes verloren dat is inderdaad best pittig. Wat fijn dat jaar nog even lekker de tijd geeft.

Pagina 37:
K_nolan: ow wow fijn dat de hengst zo goed deed. En de merrie gaat ook fijn super leuk.

_lauraaa_: wat fijn dat het weg stappen en draven zo goed ging. Fijn zo voorruitgang. :D

Myrthee_: super dat het zo voor eerste keer erop zo goed deed!! Heerlijk.

Mooblie: yeeh eerste keer hoofdstel om. Een stapje dichterbij naar paard in opleiding. :D

_activeme: Ziet er al super goed uit zo de eerste keer het appuyement. Ik als instructeur hierin zou graag wat willen zeggen. Maar ik hou mijn mond. Niet omdat het slecht is haha maar omdat ja al een goede instructeur heb hier in. :D heel leuk :D om te zien hoe jij hier mee bezig bent.

Pagina 38:

opisop_shop: vervelend die bultjes. Ja kunnen eiwit butljes zijn of muggen. Maar zijn er best wat, dus ik denk eiwitten, maar ben geen dierenarts.

rayoow: ik ga zo je topic lezen.

_lauraaa_: wat super fijn dat je zo alleen heb kunenn rijden. Zo had het soms van moeten zijn dat de comunicatie met je hulp niet helemaal top was. Fijn zo overwinning.

Mer1980: fijn dat opstappen zo lukte :D ik ben ook benieuwd wat maximus gaat doen straks maar die is zowel lichamelijk als mentaal nog niet aan toe.

Zebrastreep: ik ben ook nog niet zo ver, en dat is prima elk paard en eigenaar is anders. Doen waar jij je prettig bij voelt. Je moet beide het gevoel hebben er klaar voor te zijn. Plakken aan kudde is logich even blijven oefenen. Of misschien kleine stukjes oefenen dat je gewoon eerst maar klein stukje van de kudde afhaalt en dan rustig terug loopt. En dan zo langzaam uitbreiden.?

Update Maximus:
maximus gaat goed wil nu langzaam het grondwerk meer bij pakken. Erop zitten zal verlopig niet, hij is nu lekker aan het groeien, maar echt nog een puppy een laat bloeier. Misschien na de zomer dat hij al meer mentaal gegroeid is. Wil wel gaan wandelen enz.

Essxan

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:13

Wat gaan jullie hard.
Leuk om te lezen dat er al een aantal begonnen zijn met rijden/ruitermak maken.

Trippel staat helaas op dit moment op rust. Afgelopen vrijdag de dierenarts erbij gehad i.v.m. een dik sprongewricht. Na 5 dagen novacam lijkt de zwelling gelukkig minder te worden. Ze mag voorlopig even niet in de kudde en staat nu elke dag op de paddock samen met haar grote vriend.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:25

Zebra, wat bijzonder dat die van jou in een natuurgebied loopt. Hoe komt dat zo?

Geen idee hoe jullie paarden er op zouden reageren maar wellicht kun je voor verlatingsangst proberen of
Confidende EQ gel werkt.
Het werkt op basis van feromonen, paarden ervaren minder stress.
Resultaten zijn best positief wat ik er zo over las.
Ik had zelf twee zakjes gekocht om te oefenen met de achterbenen optillen maar het leek mij zoveel dat ik een half zakje had geprobeerd.
Ik zag geen verschil, maar de dosis kan dus ook te weinig zijn geweest.

Hier zit M nu echt compleet onder de bulten -O-
Ik heb hem vanmorgen onder eczeemdeken gezet, kijken of het door vliegen komt of toch iets in het gras.

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:32

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:44

Wat gaaf om jullie er zo op te zien zitten! Ik kijk er al zo naar uit, maar alles op zijn tijd :) Het ziet er lekker ontspannen en vertrouwd uit. Ik ken ook meerdere die inderdaad lekker naar buiten gaan, niks mis mee!

Plakken aan de kudde of een paard is inderdaad wel logisch inderdaad, zeker voor een jong paard. Heb er alleen geen tips voor, zelf nog weinig tot geen ervaring mee. Ik ben blij dat Nimbus dat vanaf veulen al kent.

Een oorzaak zoeken/vinden kan soms zo lastig zijn... Hopelijk gaat het snel beter met de paarden die nu aan het tobben zijn :(:)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:51

Jeetje wat een bulten :oo

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:07

Zijn jullie paarden ook al zo uit verhouding?

Maximus wordt 3. En foto's vertekenen wel wat. En op moment is maximus behoorlijk in de hoogte aan het groeien. MAar toch lijkt hij op deze foto net een jonge 2 jarige, terwijl hij toch echt 3 wordt in mei.

Kwa voeding krijg bij breed&grow van vitalbix en wat kruiden. Ik twijfel om wat anders te geven kwa krachtvoer.

Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:19

Hij zit gewoon weer in een groeispurt denk ik zo. Mijn bijrijdpaard had dat ook, dat bleef tot een jaar of vijf steeds op en af qua bouw :') Vergeet niet dat ze pas uitgegroeid zijn met 6-7!

Ik zal de mijne eens bekijken morgen. Ik gok zo dat hij behoorlijk overbouwd staat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:21

@plutolover

Fijn dat er nog iemand is die het dus rustig aan doet. Ik voelde al dat ik wat achterliep maar ik wil inderdaad overal rustig de tijd voor nemen. Ik zit ook in het examenjaar dus ik moet naar mij nu ook nog veel op focussen. En ik wil het graag goed doen en niet dat ik straks een verpest paard heb. Bedankt voor je tip , ik wou het precies op die manier aanpakken. En ook al hebben we dan even strijd ik hoor van anderen dat als je het een paar keer oefent het ook al vrij snel weer over is. Ze besluit uiteindelijk wel met mij mee te gaan dat vindt ik op zich al wel een goed teken.

@opisop_shop

Door het weiland loopt een stuk van het Pieterpad. Staatsbosbeheer heeft het verhuurt dacht ik aan de staleigenaren. Staatsbosbeheer wil graag natuurlijke grazers in hun gebieden hebben lopen. In de zomer staan ze ook samen met een kudde koeien. Het gebied is ook een klein beetje heuvelachtig dus de spieren worden ook goed getraind. Er is altijd voldoende eten wat ook wel moet want bijvoeren in de vorm van hooi is verboden in verband met wilde dieren die dan mee gaan eten en niet meer in staat zijn om zelf op zoek te gaan naar voedsel. Het gebied is 22 hectare groot. Het is een mooi gebied om op te groeien. Enige nadeel zijn wandelaars en toeristen.... Maar ze worden er wel mooi tam van. Ofira is bijvoorbeeld al heel erg gewend aan mountainbikers die dicht en uit het niets langs komen fietsen. Onverwachte bewegingen schrikt ze ook amper van omdat ze het dagelijks ziet. Laatst zag ik dat ze ging buurten bij mensen en echt even aandacht kwam vragen. Ze is in ieder geval niet bang ingesteld doordat ze veel contact heeft. Maar soms kan ik mij ook ergeren aan toeristen die tussen de kudde gaan staan , dat moet je nog niet doen tenzij je ze een beetje kent.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:54

Oh wat bijzonder zeg, meestal zijn het dan geen privé paarden.
Lijkt me wel lastig ivm mensen die misschien dingen aanleren of voeren?
Moeten de paarden ook 'natural' worden gehouden of dragen ze wel dekens enz?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:06

opisop_shop schreef:
Oh wat bijzonder zeg, meestal zijn het dan geen privé paarden.
Lijkt me wel lastig ivm mensen die misschien dingen aanleren of voeren?
Moeten de paarden ook 'natural' worden gehouden of dragen ze wel dekens enz?

Deze paarden die hier staan zijn allemaal in particulier bezit of van de stal waar ik sta. Met voedsel is inderdaad wel lastig ik spreek mensen wel aan dat het jonge paarden zijn en niet wild maar dat ze heel onverwacht kunnen reageren en daarbij geen rekening houden als er bijvoorbeeld een kind in de buurt staat. Maar je hebt er gekke mensen tussen hoor , vorig jaar gingen er gewoon mensen tussen de koeien inliggen. En die koeien zijn nog een stuk wilder als de paarden ik vindt ze al niks :')

Ze dragen geen dekens maar is ook niet echt nodig. Het zijn Fjorden dus die krijgen al een mega dikke vacht. Ze trekken ook regelmatig een sprintje. We mogen wel bijvoeren in de vorm van brok maar dan buiten de wei. Maar die van mij is dik zat dus echt geen extra voer nodig :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:28

ja ik snap ook nooit zo goed wat sommige mensen tussen het 'wild'doen. Dat ze mensen gewend zijn betekend niet dat ze tam zijn...

En dan nog gek vinden als er wat gebeurd. Zo liep ik keer op het wandel pad stonden allemaal van die schotse hooglander koeien met jonkies. Ik zeg tegen mijn vriend we gaan wel even dwars door het bos..

Mensen dus wij lopen door het bos met grote boog om de koeien. 2 mensen met hun hond blijven gewoon op wandelpad lopen en lopen dwars door de kudde heen... Ze gingen ze nog net niet aaien... nou mij niet gezien..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:44

Wat een leuk topic! Ik sluit me graag aan. Ik heb een bijna 3-jarige (eind mei) Lusitano x PRE merrie van een kleine 1.60 hoog. Ik heb haar in oktober gekocht met het plan haar zelf in te rijden als ze 4 is en tot die tijd wat werk aan de hand te doen. Ik weet alleen niet of ik dat vol ga houden :D :D Mijn doel is er straks weer een fijn wedstrijdpaard aan te hebben.

In oktober 2020

Afbeelding

Met een bevroren toupetje :D Ik heb haar voor die vieze week toch maar een deken opgedaan.

Afbeelding

En in volle glorie <3 <3

Afbeelding

Oliva is vreselijk slim, nuchter en stoer (wat brutaal ook) en pikt alles razendsnel op. Ze woont in een paddock paradise met 25 soortgenoten in alle leeftijden en dat is echt heerlijk voor haar. Ze heeft echt een eigen leventje en is de hele dag aan het spelen, eten en slapen.

Wat opleiden betreft ben ik een beetje zoekende. Ik zoek wat uitdaging met haar. Vooral om mezelf zoet te houden, als ik eerlijk ben. Ik wandel vanaf dag 1 overal naar toe en ze is verkeersmak (en skeelerende kinderenmak, moutainbikersmak) geboren. Aan de longe loopt ze braaf in alle 3 de gangen. Ik wil haar liever niet bijzetten en daarom ben ik haar nu met klikkeren aan het leren voorwaarts neerwaarts te lopen. Dat had ze in no time door en houdt het al een paar rondjes vol. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk longeren omdat ik dat toch wel een behoorlijke belasting vind.
Mijn vorige paard heb ik vanaf de grond beleerd volgens de academische rijkunst en het wordt tijd dat ik dat ook met Oliva ga oppakken. Komende zaterdag heb ik een eerste les van iemand die daarna ook kan helpen met inrijden. Dat wil dan weer niet volgens de academische rijkunst O:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:10

opisop_shop schreef:
Wat fijn Laura!

En al onder de man naar het bos, heerlijk. Zo deed ik dat vroeger met pony's ook, gewoon gelijk naar buiten. Lekker rechtuit kilometers maken.

Vandaag het eerste galopje gedaan in het bos rechtuit en dat ging prima, was na 10 galopsprongen wel moe, maar verder poep braaf.

Nobel: ik heb ook zo'n paard gehad (zelf gefokt) die kon zich echt doodlopen als dat ene vriendje wegging al stond de hele stal vol, het is er nooit uitgegaan. := nu heb ik ze niet meer binnen staan. Ik heb er nu ook 1 bij die gaat weven op stal en 1 met verlatingsangst en nu ze 24/7 buiten staan is het gedrag echt 80% minder. De wever (oude fokmerrie) weeft niet meer en die gene met verlatingsangst (de andere fokmerrie) gilt alleen nog maar 5 min en rent 1 rondje paddock en dan is het over, die liep zich ook kapot. is er een mogelijkheid dat die van jou wat meer buiten staat? Of eerst naar buiten kan voor de buurvrouw gaat?

Mrijn: wat een plaaaaaaaaaatje.....

En verder was ik het even kwijt kids kwamen binnen en 3 telefoontjes verder. :=

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:29

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:58

Dat is echt wel lastig Nobel.
Mijne staat wel te brullen binnen als ze alleen is en mama buiten, maar verder niet opgefokt ofzo.

Hier nog steeds twijfel wat te doen, ze "smeekt" om te mogen werken, als in erg veel aandacht vragen en rottigheid uithalen (alle bordjes van de bak moeten weer vervangen worden :+ ) maar ze blijft zo groeien.
Inmiddels redt ze bijna de 1,70 denk ik met 2,5 jaar..

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:01

Barbabientje schreef:
Dat is echt wel lastig Nobel.
Mijne staat wel te brullen binnen als ze alleen is en mama buiten, maar verder niet opgefokt ofzo.

Hier nog steeds twijfel wat te doen, ze "smeekt" om te mogen werken, als in erg veel aandacht vragen en rottigheid uithalen (alle bordjes van de bak moeten weer vervangen worden :+ ) maar ze blijft zo groeien.
Inmiddels redt ze bijna de 1,70 denk ik met 2,5 jaar..

Misschien wat grondwerk/balken/pionnen dingen? Wat hersenwerk waarbij het lichaam niet te erg belast wordt. Heeft het hoofdje toch weer iets om over na te denken :)

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:02

Ik ben trouwens verschrikkelijk slecht met op iedereen reageren momenteel... ik ga Nena aanstaande zondag verhuizen en samen met alle stress van de afgelopen tijd hoop ik volgende week weer op al jullie super verhalen te reageren :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:03

Oeh dat is ook spannend natuurlijk, succes alvast

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:05

Cheyenne0252 schreef:
Ik ben trouwens verschrikkelijk slecht met op iedereen reageren momenteel... ik ga Nena aanstaande zondag verhuizen en samen met alle stress van de afgelopen tijd hoop ik volgende week weer op al jullie super verhalen te reageren :D

Haha ik moet zeggen dat ik het ook niet echt bij kan houden, en dan zit ik nog de hele dag thuis _O-

edit: Succes met verhuizen! *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:07

Gister heb ik het zadel weer voor het eerst in een aantal weken op M gehad.
En ik dacht, blij dat ik er niet als eerste opstap :')
Kan duidelijk verschil merken trouwens sinds de fysio een paar week geleden is geweest. Hij sprong rechtsom 80% verkeerd aan in galop en draaide zich om in het minste of geringste om aan de longe rechtsom. Beide doet hij nu nagenoeg niet meer!

Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 24-02-21 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt