Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:55

Leuk toch xZiva! Beetje lol met je knol moet kunnen :D

Ik ben het met je eens Ambre. Al wil ik dat wandelen nu even niet doen. Joy is erg fris en eerlijk gezegd heb ik geen zin in ongelukken. Naast de fiets heb ik nog nooit geprobeerd. Is bij ons op stal ook best lastig aangezien we dicht bij een drukke weg en snelweg zitten. Dus om echt te wandelen moet ik de trailer pakken en naar het bos/strand. Dus dat doen we als het weer wat warmer wordt. :)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:07

Isabel_k schreef:
Ik ben ook geen geweldige ruiter en dat zou ik ook nooit claimen. Ik heb wel 14 jaar ervaring en een hoop gekken onder mijn kont gehad :+

Verder ben ik rustig en niet zo snel van mijn stokje te brengen (is dat het spreekwoord?). Of ik de meest ideale ruiter ben om een paard in te rijden? Dat weet ik niet. Ik denk sowieso dat het niet handig is om Joep in te rijden als inrij-maagd. Maar goed. O:) Ik ben wel rustig, consequent, voorzichtig en vriendelijk. Dat zijn denk ik wel belangrijke componenten om een paard mee op te leiden.

Bang om fouten te maken ben ik niet. Ik ken mijn paard goed en kan hem (inmiddels) goed lezen. Daardoor durf ik het met gezond verstand (!) en goede begeleiding (!) aan. Al is het geen aanrader. Nu niet, nooit niet. :))

Toen ik begon met het inrijden van Joep heb ik wel een paar fouten gemaakt. Maar nu ik die gemaakt heb en Joep op dit moment niet meer bang is voor de voorgaande stappen (zoals hangen), denk ik dat het wel goed komt. Het gaat nóóit een ideaal rijpaard worden. Daar heb ik mij wel in vergist. Hij gaat absoluut een behoorlijke lijst met eisen, regels en volgordes van zijn kant meekrijgen. Als wij daar samen goed mee om leren gaan denk ik dat ik er een heel fijn paard aan ga hebben. Anderen durf ik niet te zeggen. En dat zeg ik niet omdat het mijn 'stoere-wilde-zwarte-hengst-die-alleen-ik-kan-rijden-is' <<) :+
Die ervaring heb ik zelfs niet, ik heb voornamelijk manegepaardjes gereden in mijn beginjaren en vanaf mijn 10e voornamelijk mijn eigen paard en het paard van mijn lesgever toen. Daar blijft het zowat bij denk ik. xD
Ik ben ook rustig en consequent. Ik wist dit eerst zelf niet maar heb dit te horen gekregen tijdens mijn lessen grondwerk. :') En verder is geduld denk ik een heel belangrijke factor, samen met tijd. Aliaa hoeft niet op 3 maand alle basis knopjes te hebben. Doen we er een jaar over, so be it. Duurt het langer, dan is het ook maar zo. Dat voordeel heb ik dan, tegenover als je ze wegbrengt naar iemand die voor jou zadelmak maakt/inrijdt.
Ik heb ook nog nooit een paard ingereden of zadelmak gemaakt, maar zoals je zegt zijn gezond verstand (wat ik denk ik wel heb) en goede begeleiding (dat zit ook wel goed) daarbij heel belangrijk. Er moet toch eens een eerste keer zijn en ik denk dat ik dit met Aliaa kan doen. :j En mocht het niet lukken, wat altijd kan, dan kan daar nog een oplossing voor gezocht worden. Soms moet ik echt stoppen met piekeren hierover haha. :o
Joep zal misschien nooit het ideale rijpaard zijn voor de doorsnee ruiter, maar eens je zijn 'gebruiksaanwijzing' beter leert kennen, zal dat voor jou vast nog meevallen. En anders heeft ie nog een schattig en onschuldig snoetje waar je niet kwaad op kan zijn. }> Joep is misschien niet de simpelste, maar er zit geen kwaad in toch?

xZiva_ schreef:
Ik wil dit toch met jullie delen :D
Toch de kans gepakt om een slee te kopen en te gaan sleeën :D

Eerst een vriendin er op, en ik er naast lopen. Toen geruild en toen verzette hij geen stap meer _O-
Hij keek alleen maar achterom waar ik was en wilde niet meer. Toen vroeg ik of ze hem lang touw wilde geven en ben ik tegen hem gaan praten. Toen werkte het gas weer :D

Toen heeft ze het touwtje vastgemaakt aan het tuig (zodat we hem nog konden pakken mocht het nodig zijn) en ben ik zelf gaan sturen. Uiteindelijk draafden we lekker en zelfs 2 galopjes gedaan :D
Hij ontspande, oortjes er op en hij ging zelfs momenten nageeflijk lopen (met een los teugeltje :)) )

[ [url=m/GLDPG8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n0bNTk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/a6iprq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kleine note: hiervoor had hij alleen nog maar een bandje gesleept, waar hij niks om gaf. Met het puzzelen hoe de slee moest kwam hij even "helpen" en draaide hij dus om met slee er bij. Hij stond klem en keek alleen maar 'help ik heb iets gedaan wat niet werkt'. Hieruit maakte ik dus op dat hij de slee niet eng vond

Ik heb namelijk een hoop commentaar gekregen dat het niet verstandig was en dat hij een trauma had kunnen oplopen en dat ik dan nooit meer zou kunnen mennen.
Ik ken hem goed, we vertrouwen op elkaar en hij is zo nuchter dat ik dit aandurfde.
Misschien niet heel verstandig inderdaad om meteen de slee erachter te hangen, maar wat fijn dat het zo goed ging zeg! :D Het ziet er ook ontspannen uit op de foto's! En het ene paard is het andere niet. Gewoon je gevoel volgens. :)

ambre schreef:
Ooit moet de 1ste keer zijn om een paard zadelmak te maken, niemand leert het zonder te oefenen.
Ik heb er nooit begeleiding in gehad, ben het gewoon gaan doen en heb inmiddels mijn eigen methode.
Vroeger was ik voor de duvel niet bang en deed ik het voor iedereen en elk paard maar, ondanks dat er met mak maken nooit iets gebeurd is, tegenwoordig doe ik alleen nog paarden van mezelf en bij hoge uitzondering 1 voor iemand waarvan ik weet dat er nooit iets mee gedaan is.

Gimme-joy: leuk hoor, inmiddels kun je er best wat mee doen.Die van mij mag morgen weer mee naast de fiets naar de manege en weer ff op de spuitplaats etc.
Leg ik ook gelijk ff een zadel er op om te kijken of die past.Daar reed ik haar moeder altijd mee maar past helaas op geen van mijn andere paarden.
Dat is waar, iedereen moet het ooit een eerste keer doen. Soms ben ik best wel bang om hierop commentaar te krijgen trouwens, want op stal beschouwt iedereen een paard zadelmak maken en inrijden als levens gevaarlijk. :') Maar dan lees je op bokt verschillende verhalen waarbij het hele proces rustig en zonder spanning verloopt... Op Youtube zie je ook zoveel filmpjes van trainers die het paard in 30 minuten zadel- en ruitermak maken om het zo maar te zeggen... Daar zie je flinke bokpartijen en dan slik je toch wel even. :')

Edit: fietsen lijkt me ook een leuk projectje richting de zomer, lekker rechtuit trainen in stap en draf. Maar ben ik de enige die bang is om van de fiets gesleurd te worden? :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 00:15

Hahah nee en precies de reden dat ik ietwat terughoudend ben in uit wandelen gaan met deze puber :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 01:05

Ik heb wel ervaring met het inrijden van jonge paarden. Toch heb ik er v, gezien mijn leeftijd en lichamelijke ongemakken, ervoor gekozen om er de eerste paar keer een jonger iemand op te laten stappen. Na 3x ben ik echter van stal verhuisd en dus bleef er niets anders over dan er zelf op te stappen. Gelukkig is hij tot nu toe superbraaf.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 01:13

Er zit zeker geen kwaad in! Een ontzettend lief en sociaal paard (naar mens en dier). Heel nieuwsgierig ook. Dat is het belangrijkste. Wat dat betreft vertrouw ik hem 100%.

Hij is ook heel grappig en slim, maar dat laat hij niet snel zien. En hij denkt in oplossingen en mogelijkheden. Niet altijd de beste oplossingen (zoals omdraaien in een trailer, omdat hij mijn stem aan de achterkant hoorde := ) maar niet meer zo paniekerig.

Afbeelding

Laatst had ik het hek van de bak open laten staan. Joep inclusief zijn vriend in een zinderende galop naar het hek. Ze zijn verdomde slim. Dus ik roep een beetje lacherig: "Oh nee, niet ontsnappen!". Ging hij meteen op de rem en kwam in hetzelfde tempo weer terug :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 01:22

Ik heb alleen ervaring met de jonge trekpaarden beleren maar tot nu toe lijken die allemaal zadelmak geboren te zijn :+

En ik krijg steeds meer de indruk dat Duke nog wel eens een uitdaging kon worden :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 03:21

@Retjehorse
Kun je vertellen waarom dit niet een slimme keus zou zijn? Hij heeft een band gesleept en gaf hier niks om, deed braaf alles en had een goed stuur, gas en rem in alle gangen. Wat zou dan de volgende stap moeten zijn volgens jou?
Ik vond dit juist een mooie tussenstap naar een menwagen :=

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 08:20

@ziva ik zou het zelf inderdaad ook niet doen. Dat komt meer omdat je in je verslag vertelde dat hij nog heel erg zoekend was, omdat hij je kwijt was. Voor mij leest dat als een paard dat iets achter hem nog heel spannend vind waardoor hij elke keer omdraait. En dat wil je écht niet voor de wagen, dat is het gevaarlijkste wat een paard kan proberen. Zo heb ik een keer een (ervaren!) paard zijn been zien breken.

Maar zoals Retjet zei: jij kent je paard het beste. Persoonlijk zou ik ook niet gelijk in draf en galop gaan. Je hebt een jong paard, weinig evenwicht en sneeuw. Wat als hij te hard was gaan galoperen, jij van die slee was gevallen en het paard aan de kletter zou gaan met die slee achter hem aan. :n Ik zou persoonlijk eerst willen dat stap perfect gaat. En dat duurt geen vijf minuten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:55

@ziva
Hoe kun je galopperen op die bodem? Of is die niet bevroren? _O-

Mag ik met alle blijheid melden dat de sneeuw weg is! *\o/*
En hopelijk blijft die weg. En ontdooid de grond.
En komt de zomer <<)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 12:00

Cioccolato schreef:
@ziva

En komt de zomer <<)

Amen to that _/-\o_

Ik ga Joy op de merriekruiden zetten ook. Kreeg vanochtend van de stalbaas een appje dat ze giga hengstig is. Dus dat kan ook nog de dunne mest en haar gedrag veroorzaken. Ik dacht overigens dat de cyclus in de winter stagneerde >;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:02

Hahahahahaha nope :D Ik heb mijn hele leven merries gehad en nog nooit een die in de winter stagneerde. Ze worden alleen extra vrolijk in de lente <<) <<)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 12:15

Echt waaaaarooooom kocht ik een merrie... whyyyyy????

:oo ;(

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:44

Wie weet doet het buitenstaan komende tijd ook wonderen en wordt ze weer rustiger :)

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:37

Ik heb al heel wat paarden zadelmak gemaakt, jonge paarden en probleem paarden gereden en mijn ervaring is dat wanneer je het rustig aanpakt en in logische stappen doet voor het paard er over het algemeen weinig spannends gebeurd (al heb je er natuurlijk wel een paar 'bijzondere' bij, daar stap ik niet op. Heb wel een goed gevoel van lijfsbehoud :Y) )
Kenna ga ik dan ook zelf doen :j Heb er ook geen haast mee, dat is her voordeel als ze van jezelf zijn. Je kan er zo kang over doen als je wilt. Na de zomer is ze 3.5 en begin ik rustig met haar, voor ze dan echt een beetje aan het werk is is ze ongeveer 4.

Gaaf dat je een slee erachter hebt gehangen ziva! Mennen vind ik eng, geen idee waarom :'). Een slee gaat hem dus ook nooit worden

Retjehorse zo gaaf dat je op aliaa hebt gezeten, ben stiekem verliefd op je mooie merrie <3

Gimme-joy hengstigheid stangeerd zéker niet bij alle merries in de winter haha... Heb zelden een merrie gehad waarbij het wél stagneerde, enkel dat het iets minder duidelijk was -O-

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:45

Gimme_Joy schreef:
Echt waaaaarooooom kocht ik een merrie... whyyyyy????

:oo ;(
Je leert er vanzelf van houden... :D

Dunkeedoo schreef:
Ik heb al heel wat paarden zadelmak gemaakt, jonge paarden en probleem paarden gereden en mijn ervaring is dat wanneer je het rustig aanpakt en in logische stappen doet voor het paard er over het algemeen weinig spannends gebeurd (al heb je er natuurlijk wel een paar 'bijzondere' bij, daar stap ik niet op. Heb wel een goed gevoel van lijfsbehoud :Y) )
Kenna ga ik dan ook zelf doen :j Heb er ook geen haast mee, dat is her voordeel als ze van jezelf zijn. Je kan er zo kang over doen als je wilt. Na de zomer is ze 3.5 en begin ik rustig met haar, voor ze dan echt een beetje aan het werk is is ze ongeveer 4.

Gaaf dat je een slee erachter hebt gehangen ziva! Mennen vind ik eng, geen idee waarom :'). Een slee gaat hem dus ook nooit worden

Retjehorse zo gaaf dat je op aliaa hebt gezeten, ben stiekem verliefd op je mooie merrie <3

Gimme-joy hengstigheid stangeerd zéker niet bij alle merries in de winter haha... Heb zelden een merrie gehad waarbij het wél stagneerde, enkel dat het iets minder duidelijk was -O-
Ah dank je, ik ben niet zo stiekem verliefd op mijn meisje. <3 Het is zo erg zelfs dat ik de hele dag door aan haar denk en met een onozele grijns op mijn hoofd rondloop. :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:57

Ik zei altijd dat ik ruinen wou, voor merrie gedrag en hengstigheid enzo. Ik heb 4 merries _O-

En een merrie veulen en hengsten veulen. Maar dat was dus geen keuze

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:25

Hier ook merries gewoon het jaar rond hengstig :j In najaar en winter iets minder duidelijk maar zodra het voorjaar is kun je je lol op..
Plakbenen, plakstaart , stilstaan en plassen en dan die lucht..
Maar toch kies ik telkens weer voor een merrie :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:27

Hier worden ze ook allemaal gewoon hengstig in de winter hoor. De 1 iets duidelijker dan de ander, maar nu we een hengst op stal hebben staan zijn ze ineens allemaal heel duidelijk hengstig :))

Hebben jullie er trouwens altijd iemand bij als jullie echt gaan hangen en zo? Ik loop er best wel tegenaan dat mijn vriend en ik niet zo'n heel gecoördineerd werkrooster hebben en dat ik dus vaak alleen ben, of we na het donker pas iets kunnen doen en we geen goed genoege verlichting hebben. De verzorgster is er ook maar 2x per week en ook niet altijd als ik er ook ben, dus die kan ook niet altijd helpen. Zeker met het opstappen bij Lady Brown heb ik graag dat iemand haar nog even vasthoudt. Onze verzorgster longeert Prganza veel en als we er allebei zijn gaan we ook al een beetje hangen enzo, maar aangezien we elkaar niet zoveel zien gaat dat ook niet echt snel.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:38

De aller eerste keer dat ik gehangen heb op Aliaa (ondertussen alweer een tijdje geleden) was mijn moeder erbij. Toen was het eigenlijk nog een stapje te vroeg om al te hangen, dat zag ik duidelijk aan haar reactie, maar ze bleef braaf. De eerste keer dat ik erop gezeten heb, ondertussen net geen 2 weken terug geloof ik, was ik alleen op stal. Gisteren was mijn moeder er ook bij, maar dat was voornamelijk samen een rondje te stappen terwijl ik op Aliaa zat.
Als je paard rustig blijft staan, kan je het wel eens proberen, maar het is wel verstandig als er iemand in de buurt is, mocht het fout lopen en jij hebt hulp nodig, dan ben je niet alleen.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:53

Ik heb er in principe altijd iemand bij. Een keer hangen wil ik nog wel eens in stal doen tijdens het poetsen op een krukje als ze aangeven daar oké mee te zijn, maar ook dan weet er altijd iemand wat ik aan het doen ben en is diegene in de buurt.
Hoe ik het straks met Kenna ga doen weet ik nog niet (mijn moeder of zusje zijn vaste mijn hulp, die weten wat er gebeuren moet en we doen al jaren samen de jonge paarden)... :O
Ik had ze altijd bij huis, maar nu niet meer en ik woon (als het goed is) straks ook niet zo dicht meer bij huis en Kenna verhuisd natuurlijk met me mee. Maar dan is er vast een stalgenootje die even helpen wil

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:01

Cioccolato schreef:
@ziva

En komt de zomer <<)

Nee, de sneeuw was heel los en het zand er onder was al ontdooid.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:04

Ik ben niet gezegend met een fijne bodem hier thuis :Y)

Ik doe jonge paarden altijd als er iemand bij is. In het begin maak ik ze natuurlijk zadelmak met m'n vader. Die blijft erbij tot het vertrouwd is dat hij ondertussen ergens anders bezig kan zijn. Mocht ik schreeuwen dat hij me gelijk hoort. Daarna heb ik genoeg aan m'n moeder die in huis is, ik zeg dat ik ga rijden en zij kijkt uit het raam.

Wisselt per paard hoelang het duurt etc. Het liefst zo snel mogelijk mee naar les, lekker km maken. Springles in mijn geval dan. Vaak de eerste lessen 'maar' een balkje ofzo. Maar zo veel oefening op een vreemde omge ING

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:10

Jullie gaan zo snel hier! :')

Ziva al aan het sleeën geweest, dat kon ook niet wachten, de sneeuw is alweer weg! _O-
Maar fijn dat je paardje het zo goed deed!

Merries, vreselijk! ~~}>
Ik heb alleen mannetjespaarden. :Y)

In het begin is het wel fijn als er in ieder geval iemand is voor als er iets gebeurd.
Verder doe ik meestal ook alles alleen, als je er de tijd voor neemt is alles al zo vertrouwd, ik vind het ook meestal prettiger, kan ik gewoon mijn eigen ding doen.
Dit was de eerste keer op mijn vorige paard, mijn man had me een voetje gegeven en het was gewoon een spontane actie, als het goed voelt.
Beestje heeft met inrijden nooit een stap verkeerd gezet.

Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:57

Sleeën dat is leuk. Ik he het ook ooit gedaan met mijn pony. Als jij vertouwen hebt dat het goed gaat moet je het vooral doen.

Ik wil graag een keer snowboarden achter mijn paard, maar hoe ik dat ga aanpakken ofzo heb ik nog nooit over na gedacht omdat er nog nooit genoeg sneeuw heeft gelegd.

Zadelmak maken doe ik zelf, een beetje afhankelijk hoe het voelt het gaat doe ik dit zelf in mijn uppie. Maar wel altijd als er iemand thuis is zodat mocht er iets gebeuren er wel iemand alarm kan slaan.

Ik las nog iets over merries. Na mijn ponys heb ik ge zegt dat ik nooit meer een merrie wil, en kocht ik een ruin. En volgende heb ik zelf gefokt en Ja dan weet je niet wat er uit komt, en dat was gelukkig een hengst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:38

Als je een band op bouwt met je paard gaat het zadelmak maken bijna van zelf, is mijn ervaring. Natuurlijk zitten er uitzonderingen tussen.
Ik heb er nu 1 zadelmak laten maken, omdat er wat meer haast achter zat voor een hengstenkeuze. Die we ook graag baseren op gedrag ohz. En gelijk gemerkt dat zonder band het het heel anders is. En ik dan liever een ander erop zet voor dat beetje geld.
Nu 2 veulentjes gefokt en 1 onderweg. Dus k ga er over 3 a 4 jaar weer op terug komen hoe day gaat. Met zo'n baby vanaf get begin, ik denk dat dat ook onwijs mooi is :j