[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:39

Wegbrengen gaat gewoon niet. Als eerste komt het TE duur uit omdat ik nog voor mijn stal moet blijven betalen waar ik nu sta. En ten tweede omdat limo een lange gewenningstijd nodig heeft op vreemde plaatsen.
Nieuwe omgeving + nieuwe mensen + trainen ... ik denk dat limo van de stress gewoon graatmager zal worden en misschien maagzweren ontwikkeld.
Daarbij raden meerdere mensen het me af.

Tevens heb ik gezegd met begeleiding. En voor het echt doorrijden heb ik ook iemand gevonden die ter plaatse komt. Zo kan ik er altijd bij zijn en weet ik ook wat er gebeurd met limo.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:41

Ik denk dat je het juist andersom moet bekijken. Zijn rug is op de foto geweest en daar is niks bijzonders uit gekomen. Dat weet je nu. Anders had je dat niet geweten en had je ook niet verder gekund. Dan ben je maar veel geld kwijt maar je kan wel dingen uitsluiten.

Ondanks ik niet in jouw portomonnee kan kijken ben i bang dat het zadelmak maken door een ander ook een geld dingetje is voor je. Waarom zou je anders zo hak op de tak het 1 beslissen en de week later het ander.

Ga bij jezelf eens goed ten raden. Wat kan ik Limo bieden en waar ik Limo gebaat bij? Ik denk dat houden van en hoe graag het zelf ook willen doen soms ook een stukje los laten is. Dat hoort ook bij het beleer proces. En dat geld ook zeer zeker voor jou. Je moet niet alles zelf willen doen.

Edit : Dus toch een geld dingetje. Deels snap ik het, maar deels ook niet. Dan had je geen jong paard moeten kopen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:48

En dan de vraag kan jij maandelijks 700€-800€ missen gedurende misschien 3-4 maanden?
Ik heb een vriend ja maar heb altijd gezegd dat ik voor de dieren alles zelf wil financieren.

Ook gelezen dat er iemand bij komt voor het doorrijden? Tevens óók een bokker.

Aangezien ik het overgaan van stap naar draf nu even niet meer aandurf want de vluchtreacties waren steeds in draf maar ook steeds als hij rechtsom liep. Ik denk nog steeds ook aan een slecht zicht in het rechteroog. En dat wil ik ook laten onderzoeken, stalgenoot haar paard heeft een minuscuul wondje in het oog wat niet zichtbaar is en schrikt aan ene kant ook sneller.
Ook bij longeren begin ik in te zien dat het misschien toch aan zijn zicht ligt.

Want...
Linksom loopt hij wel ontspannen maar duurt het langer voor hij zijn hoofd ook laat dalen. (Rechteroog is buitenoog)
Rechtsom is het zo dat hij zeer gemakkelijk daalt en gaat stofzuigen.
Bedenking: rechtsom ziet hij met linkeroog alles wat rondom hem gebeurd en linksom ziet hij met rechteroog misschien niet alles even goed als wanneer hij kan kijken met linkeroog.

Het is maar een bedenking maar misschien zit ik wel juist?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:52

Mijn oude wedstrijd paard was aan zijn rechteroog half blind een daar merkte ik weinig tot niks van. Hij kon wel zien, alleen iets minder goed.

Wanneer komen ze hem inrijden en doorrijden? En wat ga je in tussentijd doen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:55

Dus nu denk je weer dat hij gedeeltelijk blind is langs één kant? En wil je zelf inrijden ook al durf je zelfs een overgang van stap naar draf niet? Onderzoeken kan nooit kwaad, maar van dat geld staat hij al een maand in training. Ik zou er echt niet zelf mee beginnen wat betreft opleren en inrijden. Maar ja dan ben ik weer de zoveelste die dat tegen je zegt en daar hou je dan ook weer niet van. Maar ik zegt het toch, omdat ik het voor je paard echt een straatje zonder eind vind.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:59

Dinsdag komt ze kennis maken. Inrijden start in juni zodra ze terug is van vakantie.
Heeft zéér veel ervaring en ik volg haar ook al een tijd op Facebook. Normaal ging limo er vorige zomer al naartoe maar toen was hij er niet klaar voor volgens dierenarts en Osteopaat.
Nu gevraagd of ze ook ter plaatse komt, en ja dat kan :) en nog helemaal zo duur ook niet.

Tussentijd werk ik aan ontspanning met zadel op, dingen boven hem en op het zadel (grote bal, knuffelbeer etc) ook dubbele longe neem ik tussendoor mee.
In ieder geval is hij al minder vluchterig als ik met dingen bezig ben die hij eng vind (vlag bv).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:02

Fijn dat je iemand hebt geregeld, ben benieuwd hoe het gaat verlopen.

Ben je in de tussentijd nog bezig geweest met een schema met doelen voor de lange en korte termijn en een stappenplan hoe die doelen te bereiken?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:09

Och och och, arm paardje :n

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:15

Art_Ificious schreef:
En dan de vraag kan jij maandelijks 700€-800€ missen gedurende misschien 3-4 maanden?
Ik heb een vriend ja maar heb altijd gezegd dat ik voor de dieren alles zelf wil financieren.

Aangezien ik het overgaan van stap naar draf nu even niet meer aandurf want de vluchtreacties waren steeds in draf maar ook steeds als hij rechtsom liep. Ik denk nog steeds ook aan een slecht zicht in het rechteroog. En dat wil ik ook laten onderzoeken, stalgenoot haar paard heeft een minuscuul wondje in het oog wat niet zichtbaar is en schrikt aan ene kant ook sneller.
Ook bij longeren begin ik in te zien dat het misschien toch aan zijn zicht ligt.

Want...
Linksom loopt hij wel ontspannen maar duurt het langer voor hij zijn hoofd ook laat dalen. (Rechteroog is buitenoog)
Bedenking: rechtsom ziet hij met linkeroog alles wat rondom hem gebeurd en linksom ziet hij met rechteroog misschien niet alles even goed als wanneer hij kan kijken met linkeroog.

Nee, maar daarom zou ik dus ook niet zo'n keuze maken als jij hebt gedaan met een jong onbeleerd paard kopen.

Daarnaast ben ik van mening dat het voor Limo ook goed zou zijn als jij hem even loslaat en iemand anders zich focust op hem. Want komt er iemand bij om jou te begeleiden om zadelmak te maken of gaat diegene dat zelf doen? Ik vind namelijk zadelmak maken en doorrijden ook 2 verschillende dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:30

Art_Ificious schreef:
Wegbrengen gaat gewoon niet. Als eerste komt het TE duur uit omdat ik nog voor mijn stal moet blijven betalen waar ik nu sta. En ten tweede omdat limo een lange gewenningstijd nodig heeft op vreemde plaatsen.
Nieuwe omgeving + nieuwe mensen + trainen ... ik denk dat limo van de stress gewoon graatmager zal worden en misschien maagzweren ontwikkeld.
Daarbij raden meerdere mensen het me af.

Tevens heb ik gezegd met begeleiding. En voor het echt doorrijden heb ik ook iemand gevonden die ter plaatse komt. Zo kan ik er altijd bij zijn en weet ik ook wat er gebeurd met limo.

Tja, dat het te duur zou zijn, was dat niet iets wat je je kon bedenken vóór je weer een jong paard kocht? Je hebt op stel en sprong een nieuw (jong) paard gekocht. En nu kan/wil/mag je het geld er niet aan uitgeven terwijl dat wél nodig is. Anders spaar je eerst een paar maanden zodat je die ‘klap’ van het mak maken op kunt vangen. Waarom moet dit paard zo snel doorgereden worden?

Maar volgens mij ben je vooral aan het zoeken naar excuses waarom je je verhaal/methode weer kan veranderen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 13:00

Olympia schreef:
Art_Ificious schreef:

Want...

Nee, maar daarom zou ik dus ook niet zo'n keuze maken als jij hebt gedaan met een jong onbeleerd paard kopen.

Daarnaast ben ik van mening dat het voor Limo ook goed zou zijn als jij hem even loslaat en iemand anders zich focust op hem. Want komt er iemand bij om jou te begeleiden om zadelmak te maken of gaat diegene dat zelf doen? Ik vind namelijk zadelmak maken en doorrijden ook 2 verschillende dingen.

In principe is hij al zadelmak maar nog niet helemaal ruitermak. Zal ik het zo even stellen.
Die persoon gaat dus met hem rijden.
Zadelmak maken is in mijn ogen namelijk laten wennen aan het zadel zelf via longeren etc.
Doorrijden/inrijden is voor mij het berijden van het dier nadat hij het zadel accepteert.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:05

Ik heb een poos dit topic niet meer gevolgd. Heb je er zelf al opgezeten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 13:14

Ja een aantal weken terug.
Ging goed gedurende bijna een week. Hij heeft toen twee dagen rust gehad en daarna is hij hervallen waarbij hij uit het niets wegsprint richting de muur en daar zeer scherp draait waardoor ik eraf vlieg. Wel weer opgestapt en toen was er niks meer aan de hand.
Dan opnieuw rust gegeven ivm tandartsbezoek en trekken van wolfstanden (stalbaas vermoed dat deze het probleem gaven van het wegvluchten, maar volgens mij niet, kán wel meegeholpen hebben erbij.)
Daarna weer rustig willen opstappen en 5 minuten later lag ik er weer af op dezelfde manier. Maar had ik me wel bezeerd en dus wel nog even gaan hangen maar niet opgestapt want dat lukte niet door pijn in mijn lies. (Gelukkig alleen spierpijn).

Vorige week heeft stalbaas me geholpen door limo vast te houden en hebben we zo door de bak gestapt. Wat ook heel goed gegaan is zonder schrikmomentjes. Stalbaas heeft alleen te weinig tijd me op deze manier verder te helpen.
Jammer want limo vertrouwd de stalbaas ook heel goed.

Foto's van een van de eerste keren los rijden

Afbeelding

Afbeelding

Even schrikken door steigbeugels tegen bakwand
Afbeelding

Meteen daarna
Afbeelding

Tandartsbezoek

Afbeelding

De wolfstanden.
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:22

Wat goed dat je al zo ver bent gekomen. Jammer dat hij telkens vlucht. Doe je het helemaal alleen? Of heb je ook eerst gehangen en dan aan de longe gestapt?

Hoe ga je nu verder?
Bij onze merrie gaat het ook even wat minder. paar keer uit niets zet ze het op een lopen. Ik had te veel angst om er zelf weer op te gaan (mede doordat ik geen verklaring had waarom) we hebben er iemand bijgehaald die haar doorrijd. Bij haar heeft ze weer 2 keer vluchtreactie gehad. Vandaag ging het heel goed en we denken te weten wat de oorzaak is. morgen komt de magnetiseur kijken wat die ervan zegt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 13:25

sjanien schreef:
Wat goed dat je al zo ver bent gekomen. Jammer dat hij telkens vlucht. Doe je het helemaal alleen? Of heb je ook eerst gehangen en dan aan de longe gestapt?

Hoe ga je nu verder?
Bij onze merrie gaat het ook even wat minder. paar keer uit niets zet ze het op een lopen. Ik had te veel angst om er zelf weer op te gaan (mede doordat ik geen verklaring had waarom) we hebben er iemand bijgehaald die haar doorrijd. Bij haar heeft ze weer 2 keer vluchtreactie gehad. Vandaag ging het heel goed en we denken te weten wat de oorzaak is. morgen komt de magnetiseur kijken wat die ervan zegt.

Eerste keer gehangen maar niet aan de longe. Wel hield mijn zus hem vast aan de teugels.
Waarom niet de longe? Als hij wegvlucht is hij niet altijd te houden en trekt hij de longe uit je handen. Dat vind ik wat gevaarlijker dat hij dan losloopt met de longe tussen de benen.

De eerste draf rechtsom wel aan de longe gedaan maar toen kon hij wel al los draven linksom.

Wat is een magnetiseur?
Bij limo komt geregeld de Osteopaat langs.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:36

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:46

Even heel cru TS, maar stop even met geld uitgeven aan andere dingen dan training. De foto's waren een super uitgave, want nu zijn de ergste dingen uitgesloten.

Nu zou ik eerst kijken wat er gebeurt als hij professioneel opgeleerd wordt. Als er dan, na enige tijd, nog voortdurend problemen zijn, kan je gaan verder zoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 14:04

SinneJ schreef:
Even heel cru TS, maar stop even met geld uitgeven aan andere dingen dan training. De foto's waren een super uitgave, want nu zijn de ergste dingen uitgesloten.

Nu zou ik eerst kijken wat er gebeurt als hij professioneel opgeleerd wordt. Als er dan, na enige tijd, nog voortdurend problemen zijn, kan je gaan verder zoeken.

Dinsdag komt er iemand. In juni zal deze persoon hem inrijden/doorrijden.
Als het vluchtgedrag blijft behouden dan zal er idd verder onderzoek nodig zijn. En misschien moet ik nadenken of limo dan wel als sportpaard/rijdier gebruikt kan worden. Maar zo ver is het nog niet. Eerst afwachten of hij bij een héél ervaren persoon ook vluchtgedrag neemt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:06

Art_Ificious schreef:
SinneJ schreef:

Dinsdag komt er iemand. In juni zal deze persoon hem inrijden/doorrijden.
Als het vluchtgedrag blijft behouden dan zal er idd verder onderzoek nodig zijn. En misschien moet ik nadenken of limo dan wel als sportpaard/rijdier gebruikt kan worden. Maar zo ver is het nog niet. Eerst afwachten of hij bij een héél ervaren persoon ook vluchtgedrag neemt.

Dat vind ik een hele goede instelling ;) nu daar bij blijven!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 14:58

Áls het vluchtgedrag blijft. Opteer ik voor een scintigrafie van de rug.
Aangezien er in het medisch topic vermeld werd dat de zenuwen vanuit de facetgewrichten lopen. En het was bij de facetgewrichten dat de artsen op equitom íets zagen.

Momenteel geeft hij geen reactie als er op de rug geduwd wordt of bij lift van de rug door onder de buik lichte druk te geven.

Maar je weet natuurlijk nooit he. Dus eerst afwachten wat hij doet bij ervaren ruiter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:26

lk heb gemerkt dat jij geneigd bent teveel te denken. Soms is dat goed, soms ook niet.
De foto's van de rug hebben geen erge afwijkingen laten zien. Dat is al fijn om te weten. Wil ook niet alles zeggen natuurlijk, maar je weet in ieder geval al iets.
Ik vind zijn rug nog steeds niet fijn eruit zien. Ondanks wat je allemaal al met m doet. Het lijkt wel of de bespiering maar niet wil groeien. Maar ik kan natuurlijk niet goed beoordelen wat je met hem doet.

Ik denk dat je er goed aan doet om de pony nu geleidelijk aan te belasten. Als er problemen zijn, komen die er onder belasting wel uit. En dan is duidelijker waar je moet zoeken.
Het gaat of goed, of niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 16:48

Hij komt ook lastig bij. Heeft bijna geen reserves om naar spieren om te zetten.
Krijgt nu ook slobber bij en een magnesiumsupplement eroverheen en over zijn gewoon voer maïsolie zoals dierenarts aanraadde.
Krijgt genoeg ruwvoer maar eet dit moeilijk. Ik ga daarom ook nog luzerne bijgeven. Moet alleen nog toekomen thuis (is besteld).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:18

Komt hij dan nu niet aan van het jonge gras? Misschien is myoplast een optie, maar dat kan dan enkel als je ook daadwerkelijk met je paard aan de slag gaat om spieren op te bouwen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 17:26

Staat bijna geen gras op de paddock

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:34

Waarom staat hij nu niet lekker op de wei dan?