Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:31

[quote="suikermeisje"]
Drachtig laten worden en zadelmakmaken vind ik een slechte combinatie. Stress zorgt er vaak voor dat ze minder makkelijk drachtig worden.

Ze gaat eerst naar de hengst en dan twee weekjes later gaan we haar beleren. Ik heb hier niet veel verstand van maar dan zou ze toch al drachtig moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door BBD op 03-04-17 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:35

darkadia schreef:
Eens met suikermeisje. Daarbij: Zadelmak maken is ook niet in 1 weekje Klaar. Hoe ga je dat na je vakantie dan doen? En wat als het die week toch tegen valt bijv? Er zijn meerdere manieren, maar je kan t maar 1x doen, dus als t mis gaat door te krappe tijdsplanning bijv zou zonde zijn.

Wij hebben er ruim twee maanden voor gepland..? Ik heb twee weken meivakantie. Dan willen we gaan beginnen. De basis enzo. Daarna valt het ook gewoon te combineren met school. Ik heb ook nooit gezegd dat ik het in een week tijd ga doen :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:38

Kent ze wel al iets BBD of is alles echt nog helemaal nieuw?
Als in, kent ze wel al een zadel op dr rug enz :)

@Liindy, leuk dat je er zelf ook weer op kon! :D Moet een fijn gevoel geven :j

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:43

YamaSaki schreef:
Kent ze wel al iets BBD of is alles echt nog helemaal nieuw?
Als in, kent ze wel al een zadel op dr rug enz :)

@Liindy, leuk dat je er zelf ook weer op kon! :D Moet een fijn gevoel geven :j

Ik kan der makkelijk longeren, ze kan hoofdstelletje in en een dekje op haar rug.

YamaSaki

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:45

Dat is fijn BBD :)
Longeer je met longeersingel of heeft ze nog nooit iets om gehad verder?
Die "druk" om de buik kunnen ze soms ff op reageren namelijk, ben benieuwd hoe t jullie zal vergaan :)

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:04

YamaSaki schreef:
Dat is fijn BBD :)
Longeer je met longeersingel of heeft ze nog nooit iets om gehad verder?
Die "druk" om de buik kunnen ze soms ff op reageren namelijk, ben benieuwd hoe t jullie zal vergaan :)

Nee nog niet met longeer singel, wel al met dubbele lijnen. Ik ben pas net begonnen en doe rustig aan haha :)

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:12

suikermeisje schreef:
Drachtig laten worden en zadelmakmaken vind ik een slechte combinatie. Stress zorgt er vaak voor dat ze minder makkelijk drachtig worden.

Ze gaat eerst naar de hengst en dan twee weekjes later gaan we haar beleren. Ik heb hier niet veel verstand van maar dan zou ze toch al drachtig moeten zijn?[/quote]

[quote="suikermeisje"]
Klopt wat je zegt. Echter kan net na de bevruchting het eitje nog afgestoten worden door de baarmoeder. Het eitje moet zich namelijk eerst nestelen zodat het vast zit in de baarmoeder en de embryo dus ook gaat groeien.[/quote

We gaan dan ook heel rustig aan doen. Longeren met dubbele lijnen enzo. We doen echt niet meteen het zadel erop en rijden. Ik dacht juist van ik kan beter beginnen met beleren als ze nog geen dikke buik heeft enz. Vandaar rond deze tijd. En het is een fokmerrie dus zou volgendjaar ook wel weer gedekt worden. Ik moet een keer beginnen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:14

BBD schreef:
darkadia schreef:
Eens met suikermeisje. Daarbij: Zadelmak maken is ook niet in 1 weekje Klaar. Hoe ga je dat na je vakantie dan doen? En wat als het die week toch tegen valt bijv? Er zijn meerdere manieren, maar je kan t maar 1x doen, dus als t mis gaat door te krappe tijdsplanning bijv zou zonde zijn.

Wij hebben er ruim twee maanden voor gepland..? Ik heb twee weken meivakantie. Dan willen we gaan beginnen. De basis enzo. Daarna valt het ook gewoon te combineren met school. Ik heb ook nooit gezegd dat ik het in een week tijd ga doen :)

Dan heb ik het verkeerd begrepen uit je bericht sorry :o Maar omdat er stond: ' We kiezen trouwens voor het beleren rond deze tijd, omdat we dan meivakantie hebben (dus alle tijd).' kwam het over op mij alsof jullie het in die korte tijd wel even gingen doen.

Maar gewoon lekker rustig aan al bezig gaan zoals je verderop aangeeft lijkt me prima. Zou wel de periode rondom de dekking stress wat mijden ivm nestelen van het eitje idd.

loonaCSV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:56

Dit jaar begin ik ook met het opleren van mijn pony :) dus ik volg hier ook even voor jullie verhalen en ervaringen.

Dit is Valiënta die dit jaar wordt beleerd, ondertussen kan je al rustig een dekje op haar rug leggen en begint ze (met halster gewoon) goed aan de longe te lopen.

Afbeelding

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:17

darkadia schreef:
darkadia schreef:

Dan heb ik het verkeerd begrepen uit je bericht sorry :o Maar omdat er stond: ' We kiezen trouwens voor het beleren rond deze tijd, omdat we dan meivakantie hebben (dus alle tijd).' kwam het over op mij alsof jullie het in die korte tijd wel even gingen doen.

Maar gewoon lekker rustig aan al bezig gaan zoals je verderop aangeeft lijkt me prima. Zou wel de periode rondom de dekking stress wat mijden ivm nestelen van het eitje idd.[/quote]

Ja doen we ook, maar kan longeren dan kwaad? Nee toch?

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:16

LiiNd_Y schreef:
Weer mooie berichten hier!

foto's hierboven zien er veelbelovend uit!

Dankje ben erg benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen :D

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:47

Wat een brave poons allemaal! Dawson ben al erg fan van die van jou, beweegt mooi zeg

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:37

Heel erg bedankt voor alle reacties, ik twijfel nu wel een beetje. Iedereen heeft er natuurlijk ook een andere mening over. Het zijn niet mijn pony's. Maar er is wel een verhaal achter. Ik verzorg dat paardje bij mensen met een paar welshjes. Eerst zou ik een drachtige merrie gaan beleren (als het veulen er zou zijn, die is er nu wel inmiddels). Uiteindelijk hebben we besloten verder bezig te gaan met een andere merrie (dat is dus de pony die ik nu wil gaan beleren). Ze past wat meer bij mijn lengte (iets groter) en is meer een rijpony dan die andere. We hebben besloten omdat dus te doen nadat ze naar de hengst is geweest. Ik verzorg de paardjes daar nu ongeveer een half jaar. Die tijd heb ik veel met de pony's gelopen, geborsteld en stalgemest enz. Twee weken terug ben ik begonnen met het longeren en het gaat super goed. Vandaar dat ik eigenlijk echt niet kan wachten met beleren. Heb er stiekem gewoon zin in! Maarja.. ik wil natuurlijk niet door de stress dat het mis gaat 'een drachtige pony beleren' Dus struggels hier :D

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:49

Gaat goed dus @Suikermeisje! Zag je topic ook voorbij komen via bokt fb haha superleuk!
Ben benieuwd naar t beeldmateriaal dat gaat komen :D

@BBD ja, keuzes zijn lastig idd, hier was t plan ook om vorig jaar al meer te doen, maar dat is er toen door omstandigheden niet van gekomen. Ach hij is nu net pas 6 en als k em vergelijk met vorig jaar, nu ook echt een stuk stabieler in zijn lijf en meer in balans, dus prima zo :)
De merrie is nog jong ook toch? Anders richt je je nu toch meer op t werken en voorbereiden aan de hand en in je vakantie dat meer aanpakken? Dan kan je dit jaar het voorbereidende werk doen en volgend jaar als t veulen er is t verder oppakken :)

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:56

@yamasaki Hoe ik er nu over denk, is dat ik eventjes 1/2 maanden der met rust laat (gewoon verder met rustig aan longeren) en het dan verder oppakken. Dan is ze nog niet heel dik. Dus moet denk kunnen. Wat jij zegt zou ook een optie kunnen zijn, alleen ze wordt vanaf nu ieder jaar gedekt dus volgend jaar ook. Dan zou ik eigenlijk nooit kunnen beginnen. Ik kan het dekken ook niet kunnen uitstellen, want het zijn niet mijn pony's. En dat ze een veulentje krijgt vindt ik natuurlijk ook heel leuk:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:00

Afbeelding

mijn liefde net 2 minuten het zadel erop. Hij doet het fantastisch! Deze zomer lekker nog mee de weide op en daarna alles weer oppakken. Topper

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:00

In principe kun je volgens mij de eerste maanden van de dracht in principe gewoon rijden, zolang het eitje goed is genesteld en je zorgt voor zo min mogelijk stress. Maar het is nou eenmaal geen ideale situatie waar je in zit. Ik zou vooral niet de lat leggen op dat ze straks na die 1/2 maanden het in 1x goed moet kunnen oppakken. Sommige merries veranderen qua gedrag ook wat tijdens de dracht, dus goed op haar signalen blijven letten en daar goed mee omgaan. Het moet voor jullie beiden leuk en veilig blijven :j

@RoyceMack, ik kan de afbeelding niet zien? :\

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:03

RoyceMack schreef:
[ Afbeelding ]

mijn liefde net 2 minuten het zadel erop. Hij doet het fantastisch! Deze zomer lekker nog mee de weide op en daarna alles weer oppakken. Topper

Super goed! Toen ik het dekje er op legde werd ze al gek haha

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:06

@yamaki Ja, dat snap ik. We gaan zeker ook rustig aan doen. Als ze niet drachtig zou zijn natuurlijk ook. Het is namelijk nog een jonge pony. Ze is alleen af en toe een beetje een aansteller, soms schrikt ze al van een blaadje dat op de grond valt haha. Maar toch pakt ze alles heel snel op. Ze was nog nooit gelongeerd en na 1 keer snapte ze al super goed dat ze een rondje om me heen moet lopen, ze luisterd ook al goed naar stem :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:13

Gaat lekker Suikermeisje :)

Hoe vaak en hoe lang rijden jullie een paard dat net onder het zadel is?

Gisteren weer gereden. Vandaag komt ze thuis :)

Wat moeten nog flink wennen aan elkaar, maar dat komt vast wel goed.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:05

@BBD ach sommige paarden blijven hun leven lang bakkabouters zien :') Maar t is idd fijn als dat minder wordt :)

@Liind_Y, ziet er goed uit al hoor! :D Ik zou zelf 2-3x rijden denk k, max en dan liever 15min kort en goed dan 30min of langer en zonder effect. Vaak heb je aan een minuut of 15-20 in t begin ook voldoende en kan je lekker uitbreiden vanuit daar :)
(Naast t rijden wel nog aan de hand werken ook haha)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:56

Hier idd ook tussen de 10-20 minuutjes erop incl op en afstappen wat we ook nog in training mee pakken (ookal doet ze dat al heel braaf). Op dit moment 1-2x per week.

Vandaag is ze bij de tandarts geweest, 2 wolfskiesjes eruit, en 2 doppen verwijderd, dus komende dagen zal ze wel wat last van haar kaken hebben. Gelukkig doen we het meeste toch nog bitloos. Hoop er morgen weer even op te kunnen (mits rustig op stal).

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:18

RoyceMack, wij doen even longeren en dan 10 minuten rijden, even gas en rem testen beetje sturen en klaar. Is voor de komende weken wel genoeg. En dan 1-2x perweek erop en nog 1-2x dan longeren

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:06

Vandaag mochten de paarden lekker het land op, lekker even chillen {:}
Afbeelding

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:25

Zo! Die is al glad! {:}