Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:10

Vandaag weer bij me knappe stoere vent geweest, het is een echte lieverd (l) het roze halstertje om ze oor zit op de maat toen die 1 dag oud was hihi. Vind het echt een heerlijk beest, alleen vind het soms erg jammer dat die in de opfok staat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:21

8 oktober was jack alweer 1 jaar van mij

De eerste keer dat ik hem zag Afbeelding
Afbeelding

En een paar weken geleden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen groeien zijn manen weer omdat hij een ander weidemaatje heeft

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:31

Jeetje wat zijn die hoofdjes toch lekker meegegroeid. Bij Jorie mocht ik vandaag dan eindelijk eens zijn halster 1 gaatje groter maken bij de neus. Zijn neus is dus in een jaar tijd 1 gaatje gegroeid :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:33

Jack groeit echt super mooi uit!

Biancalaylo
Knap ding! Leuk met dat halstertje erbij zo. Dan valt het je pas echt goed op hoeveel ze nu eigelijk zijn gegroeid

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:41

Wat vind je jammer aan de opfok? biancalaylo en ik ben het even kwijt maar was hij nu al geruint?

Jack is wel een leukie hoor!!

Voor Lamar zijn we ondertussen al drie halsters verder.. :=

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:55

Fflur heeft inmiddels ook al haar derde maat.
Eentje is dan wel kapot gegaan, en toch een maatje groter gekocht tot die ook niet meer paste. Nu deelt zij met mijn andere merrie halsters :D

Die 'oude' die nog heel is krijgt gewoon een tweede leven bij Pop straks :D

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:13

@biancalayla wat een leuk beestje!! Zn koppie lijkt wel een beetje op het kopp ie van die van mij! En ben inderdaad ook wel benieuwd waarom je het soms jammer vindt dat hij in de opfok staat?

@ziva gefeliciteerd! Hij is zeker gegroeid!

Interessant om te lezen wat iedereen straks gaat doen met hun jonkies als ze drie zijn!

Vandaag ook even bij Bo geweest <3
Afbeelding

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:25

Omdat ik hem niet uit de groep mag halen en omdat ik er niet dagelijks naar toe kan. Tot zijn 4 maanden heb ik met gemak alle voetjes kunnen doen. Nu lukt het niet zo goed. Te drukke omgeving, de wei etc.

En nee hij is nog niet geruint maar hij heeft ook nog geen balletjes als echte hengst haha
En zolang het kan mag die hengst blijven.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:34

Ja same here..
Ik vind het enerzijds ook jammer hoor!! Had ook graag meer willen doen maarja hij heeft een leuke kudde en laat t daarom ook maar los..
Die dingen leert hij heus wel weer als je straks met hem aan de slag gaat! Ook leert hij nu veel van de paarden onderling denk ik..

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:36

Jaa dat is indd ook de reden dat die zoiezo nog een jaar blijft staan. Erna moet die weg volgens mij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:49

Hij ziet er goed uit Biancalaylo! Wat een reus lijkt het met dat baby-halstertje om zijn oor :D

Ziva, gefeliciteerd! Jack heeft zo een guitig hoofdje!

biancalaylo schreef:
Omdat ik hem niet uit de groep mag halen en omdat ik er niet dagelijks naar toe kan. Tot zijn 4 maanden heb ik met gemak alle voetjes kunnen doen. Nu lukt het niet zo goed. Te drukke omgeving, de wei etc.

Dat heb ik ook en ik herken je gevoel ook wel :j Zou haar graag nog dichterbij hebben maar aan de andere kant staat ze er altijd goed bij en hoeft ze nu nog even lekker niets. Gewoon ongestoord alleen maar jong paard zijn, later zal ze genoeg dingen moeten.

Ik heb vorige jaar precies op de 16 oktober de knoop heb doorgehakt en Joya gekocht. Een week daarvoor had ik haar voor het eerst in het echt gezien. Ik had haar toen al op video's op
Facebook gezien maar toen stond ze nog in Spanje. Het was, van mijn kant, liefde op het eerste gezicht.

Gemaakt met onze eerste ontmoeting 11 oktober 2015. Joya was hier bijna 7 maanden.
Afbeelding

<3
Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:49

Ja meestal tot 3 jaar, maar vind wel een gek idee dat die straks in een stal/paddock staat..

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:53

Gefeliciteerd Fransje ook een bijzondere dag dus! Ze is ook echt een leukerd!! Logisch dat je op slag verliefd was!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:38

Cvsdevries schreef:
Gefeliciteerd Fransje ook een bijzondere dag dus! Ze is ook echt een leukerd!! Logisch dat je op slag verliefd was!

Heb er vandaag niet echt bij stilgestaan eigenlijk.. Zag het op Facebook :=

Jij kent haar natuurlijk persoonlijk! ;) Lamar vind ik kracht maar tegelijkertijd toch ook rust uitstralen.

Is een opfok officieel tot hun 3e jaar?

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:59

Wat leuk om te horen Fransje hij is ook heel rustig en koel maar kan ook een soort van krachtig zijn als hij het er niet mee eens is. :)
Officieel weet ik niet of daar echt een richtlijn voor is volgens mij vaak tot 2,5/3 jaar..
In ons geval wel had ik begrepen en daarom wil ik in okt'17 dat peutertraject gaan doen zodat hij op een rustige manier de basisdingen leert vanaf de grond.. Daar hoort ook wennen in een stal bij..
van jan tot mei wordt nog even een vraagteken bij mij.. iets om verder uit te zoeken wellicht ga ik dan rustig verder opbouwen vanaf de grond en dan de zomer weer de vrije weide op en dan vanaf okt rustig starten met de rest..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:06

Opfok tot 3 jaar? Mag je niet zelf bepalen wanneer je hem eruit vist? :o

Hier staan ze gelukkig niet in de opfok. Gewoon lekker thuis, nu met een 6-jarige (?), een 20-jarige en een andere jaarling. & straks nog een veulen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:23

KittyDylan schreef:

Je kunt ze natuurlijk eerder ophalen maar er is wel een uiterste termijn. :D

Ik heb haar op twee plekken gehad voor ik bij de huidige meer traditionele opfok terecht kwam. Woon in een appartement dus aan huis is geen optie. Een traditionele opfok niet meteen mijn voorkeur maar soms moet je een plan aanpassen.

Bij de eerste stal, schuilstal met stukje weiland en paddock kreeg ze ruim 3 kilo brok maar veels te weinig hooi. Wei en paddock werd modder en door gebrek aan hooi werd het stro in de schuilstal meteen op gegeten waardoor ze in de mest liepen. Eigenaren beloofde beterschap maar daar heb ik niet opgewacht.
Toen bij een vriendin aan huis in een groep met 3 volwassen merries (18+) , een jonge merrie van 2 en 2 shetlanders. Ook een loopstal met paddock etc. Hier sprong ze over de omheining van 1.30 en toen durfde we dat niet meer aan. Stel je voor dat ze de weg op springt... Hebben haar toen een paar dagen bij de buurman op stal, in een box, gezet.

Uiteindelijk met wat zoekwerk bij de opfok terecht gekomen waar ze nu 11 maanden staat. Kan haar niet zomaar uit de groep halen en wat doen maar ze heeft onbeperkt goed ruwvoer en een schone loopstal met voldoende stro. Overdag staan ze een tijdje op de paddock met een voldoende hoge omheining. Daar komt bij dat ik haar sowieso nog een verhuizing wilde besparen. In haar eerste levensjaar is ze, inclusief de 3 verhuizingen bij mij, in totaal 5 keer verhuisd.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 16-10-16 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:36

Ja ze zitten prima daar! Ontzettend veel kennis en goede verzorging. Ze worden ook nauwlettend in de gaten gehouden en krijgen voldoende voer..
Ik heb ook geen klagen en bewust gekozen om hem tot die tijd met rust te laten en op te laten groeien..
Breng wel elke week een knuffel maar dat is meer voor mezelf als voor hem denk ik! Haha..

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:16

KittyDylan schreef:

Hier staan ze gelukkig niet in de opfok. Gewoon lekker thuis, nu met een 6-jarige (?), een 20-jarige en een andere jaarling. & straks nog een veulen

Omdat ik hem hengst wil laten, mag die tot 2,5 blijven. Dus tot eind zomerseizoen van volgend jaar. Ivm ze een aantal x onenigheid hebben gehad met een hengst tussen de ruinen helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:26

biancalaylo schreef:
Omdat ik hem hengst wil laten, mag die tot 2,5 blijven. Dus tot eind zomerseizoen van volgend jaar. Ivm ze een aantal x onenigheid hebben gehad met een hengst tussen de ruinen helaas.

Laat je hem hengst om er uiteindelijk te laten keuren als dekhengst? Of heb je een andere reden?
:-)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:36

Nee want zijn moeder is mijn merrie en die is geheel onbekend. Dus als dekhengst zal die vast niet goed gekeurd worden. Maar ik ken zoveel mensen met zulke brave hengsten. Dat ik hem niet onnodig wil ruinen. (Ala het moet, dan is het zo gedaan) en daarbij heb die nu nog helemaal geen ballen met ze bijna 16maanden oud hahaha

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:18

biancalaylo, wat een verschil met dat halster!
Ik kan me goed voorstellen dat je het jammer vind dat je er niet veel mee kan doen.
Maar voor je het weet is de tijd alweer om!

Jack is ook veel gegroeid!
Hij ziet er goed uit :)

Joya is echt een mooi paard, ik snap dat je ervoor gevallen bent :)
Ben benieuwd hoe ze uitgroeit.

Gister was het prachtig weer!
Dus een poging gedaan om foto's te maken.
Mijn vriend kan het helaas niet zo goed haha.
En Dex wil bijna nooit met de oren naar voren staan, dat is wel jammer.
Zitten toch wel wat leuke plaatjes tussen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:16

Ik heb hetzelfde biancalayla zolang het goed gaat blijft die hengst.. en misschien kan die dan ook naar de hengstenkeuring dat zou voor het ras heel goed zijn maar ja belangrijker vind ik wel dat ik er een leuk paard aan heb.
Dus ook dat is nog een groot vraagteken!

Ik vind de fotos juist heel leuk Noor!
Wat een plaatje is Dex!
Die laatste is vooral heel lief!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:32

Hier gaan de lessen grondwerk goed en ik leer blythe en mezelf op een andere manier kennen. Super fijn!
Onze plannen: heel veel grondwerk en het beleren komt wel als het komt ;) als we maar vertrouwd zijn met elkaar is dat het allerbelangrijkste de rest is extra !

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:53

Geronimo is al helemaal zadelmak! Lief pakezeltje van me <3

ja zadel is veel te groot en nee ik ben niet echt begonnen met zadelmak maken op 1,5 jarige leeftijd. Ik had hem er gewoon eens voor de grap opgelegd