Paarden die in 2016 beleerd worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tymone

Re: Paarden die in 2016 beleerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:29

De ostheopaat heeft een hoop gedaan.

Ze heeft aan 3 blokkades gewerkt.

1ste nekwervel zat vast. Ze vroeg of hij zijn hoofd ook kantelde met rijden, maar dat kan ik niet goed beoordelen omdat hij nog nauwelijks onder het zadel geweest is.

Ze heeft 2 rugwervels in zijn rug gemanupuleerd/gekraakt. Net achter het zadel. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt toen hij vorig jaar de trailer in elkaar heeft geslagen.

En ze heeft de banden die van net achter het zadel na onder zijn buik gaan behandeld.

Gezien zijn geschiedenis vond ze het nog wel meevallen, maar moet wel wat aan gedaan worden.

Advies is om 24 oktober de behandeling te herhalen, heb dan ook gelijk een vervolg afspraak gemaakt.

Nu krijgt hij een week rust, lekker de wei op.

Daarna mogen we rustig met hem aan de gang, mocht er protest komen dan een stap terug doen of wachten tot de volgende afspraak.

We gaan de toekomst positief tegemoet :).

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:07

Flinke onderhoudsbeurt dus Tymone!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:24

@jodi93, haha ja klopt, heb geen oud zadeltje wat goed op em ligt, maar deze van @Geryon ligt prima, dus heel blij mee :) Hoor ook veel mensen die een wintecje gebruiken.

@Chanel, wat fijn dat het zo lekker gaat met de Tinker! :D Lekker aan de slag met rechtrichten dus :j

@Tymone, daar is een hoop werk aan dan zo te horen! Fijn dat er al lekker wat los is gemaakt, ben benieuwd hoe t de volgende keer zal zijn :)

In ander nieuws, mn shettie die ook "beleerd" wordt, ben ik nu lekker mee aan de slag aan de longe.
Wil een deze dagen weer gaan beginnen met t stuur oppakken. Iemand nog handige tips? :P
Hij is erg gevoelig nog op elke kleine stuurhulp die ik geef als ik er achter loop.
(op halster trouwens nu nog, kaptoom is onderweg :) ).
Heb meer ervaring met stuur aanleren als ik erop zit, dan als ik erachter loop, dit is nog best nieuw voor mij haha

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:31

Vanochtend eerat chameur Ijn staart maar eena gewassen. Die hoort namelijk zwart met wit te Ijn maar was zwart met bruin hahahha. Hij genoot van het wassen maar was wat minder blij met het uitborstelen. Maar goed hij heeft weer een redelijk schone staart voor Ijn doen.nhoe lang dat zo blijftnweet ik niet maar voor nu is hij schoon.....

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:43

Dat is een beste onderhoudsbeurt ja Tymone.

Yamasaki: hier heb ik geen ervaring mee dus kan je niet helpen.

Hier was Floor heel vervelend met longeren. Heel druk en wegschieten. Bleek ze achteraf hengstig daar zal het wel wegkomen.

Ook in het kader van braaf zijn heb ik er maar een de paarden extensions van QHP in gehangen :') Die had ik ooit eens gewonnen.
Afbeelding
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:07

Mooi hoor _O-

Stuur er op zetten door er achter te lopen ben ik ook geen ster in. Er op zit het er bij mij wel zo op :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:50

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:26

Haha ja erop een stuur aanleren is toch wat de meesten doen denk ik :P
Met Binkemans een beetje lastig haha

Fijn zo een (tijdelijke), schone staart meisje2000!
Staat...prachtig Jodi! :o :Y) nu nog de manen erbij O:)
Heb je topic bekeken hoor Change! gave foto's geworden :j

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:28

Hallo iedereen! Hier meldt zich miss tardy to the party :D
Recent heb ik een 3-jarige gekocht om bij mijn pony te zetten na het overlijden van ons andere paard. Bij zijn vorige baasje had hij al wat dingen geleerd, maar omdat hij nog aan mij en zijn nieuwe omgeving moet wennen, heb ik besloten om niet verder te gaan waar zij al mee bezig waren, maar eerst wat grondwerk met hem te gaan doen om vertrouwen op te bouwen. Het is wel de bedoeling dat ik er dit jaar nog wat meer mee ga doen ;-)

Afbeelding

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:37

Wat een.leukerd

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:13

@YamaSaki: stuur erop vanaf de grond heb je eigenlijk al als ik het zo lees? Hij reageert alleen heel scherp? Anders gewoon hetzelfde vanaf dat je erop zit, alleen nu je beenhulp door stem vervangen. Wat ik zelf ook fijn vindt, is het buigen naar links en rechts met het hoofd als je er naast staat. Dit kan bijvoorbeeld met een snoepje, maar ook prima met teugels/halstertouw(en).
@Nessinator: welkom! Houd je ons op de hoogte van je vorderingen?

Hier gaat het in het zadel verrassend goed, maar op de grond loop ik tegen een probleempje aan. Aan de longe (zowel enkel als dubbel) reageert ze prima, maar laatst wilde ik dus gaan loswerken. Ik had een stuk van de bak afgezet met een draadje en ze vloog er zo doorheen... -O- Dit deed ze enkele maanden terug ook al. Er zijn dan geen signalen van angst o.i.d. Het is puur dat ze weet dat ze er doorheen (of inmiddels ook eroverheen...) kan. Iemand tips om haar dit af te leren?
Longeerbak is helaas geen optie.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:33

Heb je de mogelijkheid om er een stroomdraad te hangen?

Impala vandaag voor het eerst in het tuig. Hij durfde op het begin niet meer te lopen door de kleppen :') Stukje ernaast gelopen, even kort gelongeerd en toen er achter. Stuur werkt al super, zowel in stap als draf. <3

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:35

@xChanelx, ja opzich reageert hij inderdaad, maar dan te goed haha en soms ook weer niet echt, maar meneertje is nogal gevoelig :P Veranderen naar stemhulp is wat lastig, kan moeilijk "een klein beetje naar links" gaan zeggen :') Stemhulpen voor gangen kent ie uiteraard wel, maar qua werken zijn we nu vooral nog in stap bezig, in draf reageert ie al helemaal snel op t sturen _O-
Buig oefeningen wil ik ook zeker blijven oefenen, nu draait ie zn hele lijf nog als ik dat wil doen :')
Het is dus even een manier vinden om nog zachter de hulpen te geven, nog meer op mn pinken dan maar...en hopen dat die kaptoom nou eens snel door de douane komt :=

Voor jouw probleem, dubbele draden spannen helpt ook niet? Dat het net als op de weide wordt enz?

Knap van Impala @Nies!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:28

@xChanelx ik zal het proberen ;-) Met een beetje pech wordt het wel 2017 voor ik erop zit hoor :-)
Mijn knollie was de laatste paar dagen een beetje vliegerig (als in hij vloog door de wei als ik iets probeerde) dus maar weer terug naar alleen poetsen en vertrouwen kweken. Ik zie wel hoe lang het uiteindelijk gaat duren, we kennen elkaar ook pas net ;-)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:01

Charmeur vanavond weer even g elongeerd. Zou het rustig aan doen maar meneer dacht daar anders over. Die was nog niet in de longeerbak en ging gelijk in galop. Kreeg hem er dus ook niet uit. Heb hem maar laten lopen hahaha. Was een lekker relaxed ga kopje en hij as ook super ontspannen dus hij zal het wel even nodig gehad hebben na de hele dag op het land staan..... blij paard en dus ook een blij baasje......

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:22

@YamaSaki: ik bedoel inderdaad stemhulpen voor gangen, 'beetje naar links' wordt lastig ja haha. Maar ik merk bijvoorbeeld dat ik met een klikje met mijn tong net extra activiteit kan brengen als het sturen bijvoorbeeld lastig gaat. Wat ik in het zadel doe met mijn been, als een paard bijvoorbeeld terugkomt op mijn been in een wending of gaat trekken/hangen. Dus dat je makkelijk voorwaarts kunt, dat bedoel ik meer. Lastig dat hij gevoelig én soms wat stugger is. Dan zou ik vooral inzetten op dat hele gevoelige, maar dat komt ook omdat ik heeeel erg fan ben van een zachte hand/zachte mond. Je hulp verkleinen dus en desnoods herhalen. Misschien is alleen je buitenteugel ontspannen al genoeg: ga daar lekker mee spelen.
@nessinator: heel goed, fijn de tijd voor nemen!
@meisje2000: ach tsja, het is een jonkie, die moeten af en toe even gek doen haha.

Tinkertje begint terug te praten :+. Ze krijgt een eigen mening, maar vindt het ook zo enorm lastig nog en dan weet ze het niet meer en luistert ze naar me. Ze moet denk ik nog even snappen dat ik in eerste instantie beslis haha. Oh en ik moest niezen toen ik aan het rijden was en toen schrok ze. Ik heb zo hard gelachen :')

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:47

xChanex, zo ben ik ook idd :) Heel fijn dat gevoelige, nu zelf nog even zoeken hoe ik daar t beste op in kan spelen. Stemhulpen kent ie eigenlijk al heel lang. Hebben we onbewust al mee gewerkt toen ie jonger was, ook op t land enz. Meneer heeft 2 jaar lopen puberen met longeren en dwars doen met werken, dus nu hij t eindelijk weer leuk vind, lekker oppakken :D
(deed eerst alles met loswerken, totdat ie erachter kwam, dat ie de bak uit kon glippen *Shetties ~~}> * )
Zal nog meer op mn pinken proberen en kijken hoe subtiel ik de stemhulpen kan combineren :D

Hahaha schrikken van t niezen, ja daar zou ik ook van lachen idd :+

Meisje2000 hahaha soms hebben ze van die dagen _O- Lekker uit laten rennen dan idd :P

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:44

Helaas, helaas... Ik was iets te vroeg met me bij dit topic voegen! Ik heb me in het een en ander verdiept en besloten mijn ponypaard pas in 2018 te beleren onder de man. Voorlopig is het dus alleen spelen en een beetje grondwerk.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:30

De paarden stonden al binnen vanwege de warmte. Chameur was zeiknat van het zweet dus die heb ik eerst maar een douche gegeven. Hij is gek op water maar vanavond zag je hem echt genieten van de douche. Hij was blij dat hij kon afkoelen de axhat. Heb hem ook zeiknat weer op stal gezet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:44

Wat een knappe vos hierboven!

Ik rij mijn 3 jarige dus 1/2 keer per week en proberen een keer per week te longeren met touwtjes zodat hij iets zakt en zijn rug goed gebruikt. We oefenen met sturen en op het been reageren wat echt steeds beter gaat, verder voorwaarts rijden en dan komt de rest op z'n tijd wel!

Ik ben voor nu echt kei tevreden! :D

Een ministukje op de film:

En nog een foto van gisteren!

Afbeelding

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:51

Leuk om te zien hoe alle paarden zich toch best snel ontwikkelen!

Nessinator, zou ik mogen vragen waarom je pas voor 2018 kiest? kan me iets voorstellen dat je een jaartje opschuift, maar waarom ben je nu al zo zeker van 2 jaar uitstellen? is gewoon een interesse vraag en niks aanvallends.

Change3x, wat een gaaf groot paard! Wat is zijn stokmaat op dit moment?

Bij ons komt er zondag al een heus wedstrijd debuut aan _O- Omdat ik nog een ruim half jaar moet wachten op officiële wedstrijden en 1,5 jaar voordat we echt kampioenschappen etc mogen rijden leek me dit wel leuk. Het is een heel klein onderling wedstrijdje op de stal waar we staan. Ik heb zelf mijn bekers en lintjes uit mijn ponytijd gedoneerd voor de manege jeugd.
We hebben pas een keer een proefje geoefend en eigenlijk kwam ik daarbij tot de conclusie dat het nog niet ging zoals ik zou willen (meneer is bang om tegen de muur gereden te worden dus durft zich niet diep de hoek in te laten rijden), maarja we gaan gewoon genieten. Hem eerst een beetje mooi maken en daarna tussen een hoop andere losrijden is al een hele oefening voor hem ansich. Voor mij zal het wel even wennen zijn. Mijn laatste wedstrijden reed ik 3 jaar geleden en dat was toch wel op een beetje ander niveau met betere voorbereidingen :=

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:09

@welshfan97
Omdat het niet meer zo lang duurt voordat het 2017 is ;-) Dus niet 2 jaar, maar iets meer dan een jaar. Dit is omdat ik hem pas net heb en nog niet zo goed ken. Ik wil dus eerst die band verstevigen, en daarna via grondwerk aan de slag. Ook wil ik hem nog even de kans geven om te groeien. Die combinatie zorgt ervoor dat het waarschijnlijk 2018 wordt ;-) (ik heb het niet aanvallend opgevat :D )

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:14

Dankjewel!

Hij is niet zo groot hoor, ik ben mini. :=
Toen we hem dit jaar in maart kochten is hij tijdens het keuren gemeten om 1.63, hij is in die tijd tot nu een stuk gegroeid dus ik gok dat hij nu zo'n 1.66 is, nog steeds een kleintje dus. :D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:34

Change3x schreef:
Dankjewel!

Hij is niet zo groot hoor, ik ben mini. :=
Toen we hem dit jaar in maart kochten is hij tijdens het keuren gemeten om 1.63, hij is in die tijd tot nu een stuk gegroeid dus ik gok dat hij nu zo'n 1.66 is, nog steeds een kleintje dus. :D

haha oke wauw, ik had hem echt veeeeeeeel groter ingeschat dan de onze (dacht echt tegen de 1.80 ofzo, de onze is namelijk 1.69). Staat je dan wel mooi! Ideaal als je zowat overal op past!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:21

Change3x nou dat is toch een hele mooie maat? Leuk paard om te zien! en ziet er braaf uit ook?

Welshfan97 spannend! Proefjes zijn altijd een mooie graad meter om te kijken waar je nu staat. Gewoon lekker gaan genieten en lekker rijden alsof het heel normaal is. Maar waarom moet je een half jaar nog wachten op officiele wedstrijden?

Even weer een update vanaf mij kant. Ik heb besloten dat nu even iemand anders hem gaat rijden. Ik ben toch heel vaak alleen en lukt me niet een vast persoon me te laten helpen (kwa tijden). ben benieuwd hoe hij hierop gaat reageren als ik er een keer naast sta ipv. erop