De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:39

Gefeliciteerd had ook in je topic gereageerd!

Finley is in de zomer echt mega uit model geweest toen hebben we hem een week of drie compleet met rust gelaten toen trok het bij. Heb het idee dat kleine pony's altijd wat gelijkmatiger groeien dan paarden

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:45

Thanks <3
Had het gezien inderdaad, F_inley :)

F_inley schreef:
Heb het idee dat kleine pony's altijd wat gelijkmatiger groeien dan paarden

Zou het?
Zijn dat ook jullie ervaringen?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:48

Het is mijn eerste pony (had eerst een paard) maar er staan nog een aantal jonge pony's waar ik sta op stal en die zijn eigenlijk nooit zo erg overbouwd als de paarden wel een beetje maar niet zo extreem

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:54

Irocco stond zn eerste twee jaar echt met een heel overdreven hoge achterhand, maar dat is nu weer goed in verhoudingen gegroeid.

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:13

Gefeliciteerd Aleeneh!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:13

Aleeneh schreef:
Thanks <3
Had het gezien inderdaad, F_inley :)

F_inley schreef:
Heb het idee dat kleine pony's altijd wat gelijkmatiger groeien dan paarden

Zou het?
Zijn dat ook jullie ervaringen?

Ook mijn ervaring. Mijn pony's oogden zeer vroeg al compleet en volwassen in verhouding.

De jonge paarden daarentegen...

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:46

Ivy is echt heel erg uit model geweest. (Het kindje van toen 3 jaar riep toen ook; kijk mama er staat een ezel op onze manege!) heb ze vandaag eens over een sprongetje laten gaan, vorig jaar ook al eens gedaan maar toen niet hoger dan 40cm, deze keer een beetje hoger! Ze deed het wel flink

Even een screenshot, dit was haar laatste en hoogste sprong!
Afbeelding

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:30

wat vinden jullie van het feit dat ik weinig met mijn 2 a bijna 3 jarige doe.
ik heb een kleine van 8 maanden en kan dus niet vaak naar stal toe. ook omdat manlief s'avonds vaak te laat thuis is om nog te gaan.
Ik leg af en toe een x een tuig op en poets hem af en toe, maar soms ook 2 a 3 weken dat er niets mee gedaan wordt. ik voel me er soms best schuldig om. anderzijds heb ik juist een jong beestje gekocht, omdat ik nu weinig nog kan en niet een paard wilde die elke dag gereden moet worden.
Ik heb niet het idee dat hij er onder lijdt. Hij staat elke dag samen met een maatje in de wei en krijgt dagelijks ook zijn natje en droogje.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:09

Hij is jong en vermaakt zich waarschijnlijk prima met zijn weide genootje. Zou me er niet druk om maken hoor.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:11

Hier staat de 2,5 jarige thuis maar doe ook niets met hem behalve een knuffel en pak af en toe eens een beentje op.
Ook als ik niet zwanger was geweest had ik niets meer gedaan.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:29

thanks!

ik wil graag met hem aan de slag, maar ik kan er nu de tijd niet voor vinden en de vraag is wanneer wel?
ik wil graag hem in het voorjaar gaan beleren voor de kar. maar zit echt met de tijd. liefst breng ik hem weg en komt ie klaar terug, maar man. wat is dat duur.
Best kans dat ik niet veel kan aankomend jaar. maar goed.. tijd zal het leren.
tot die tijd kan ik me vermaken met mijn oudje. Die hoeft gelukkig ook niet dagelijks te lopen en als ik op stal ben kies ik eerder voor hem, omdat ik het idee heb dat hij het meer nodig heeft.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:33

magicmist; niet schuldig over voelen, het is ook prima om hem als vier jarige te laten beleren toch?
Later beleren is eerder lichamelijk beter dan slechter.
Mijne wordt ook pas als 4jarige beleerd, ze is nog ontzettend puppy en geloof niet dat het nu in een half jaar ineens paard wordt. Ga als ze drie is wat beginnen met serieus longeren en werken aan de hand.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:53

Geen probleem toch als hij elke dag buiten komt. Al vind ik wel dat je hem beter kan laten beleren voor de wagen tenzij je er zelf heel veel ervaring mee hebt.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:22

magicmist schreef:
thanks!

ik wil graag met hem aan de slag, maar ik kan er nu de tijd niet voor vinden en de vraag is wanneer wel?
ik wil graag hem in het voorjaar gaan beleren voor de kar. maar zit echt met de tijd. liefst breng ik hem weg en komt ie klaar terug, maar man. wat is dat duur.
tot die tijd kan ik me vermaken met mijn oudje. Die hoeft gelukkig ook niet dagelijks te lopen en als ik op stal ben kies ik eerder voor hem, omdat ik het idee heb dat hij het meer nodig heeft.

Ik snap je gevoel TS, maar zolang je jonge paard ook gewoon lekker buiten komt denk ik niet dat hij het erg vindt ;).
Ik heb ook 2 jonge paarden van 3,5 waar eigenlijk nog nauwelijks iets mee gedaan wordt. Eentje is drachtig dus daarvoor maakt het niet zo veel uit, daar doen we lichtjes wat mee zodat ze wat extra conditie krijgt voor de bevalling straks.
De andere zou eigenlijk klaar zijn om aan het werk te gaan maar staat nog lekker te genieten op de wei :). Heb niet het idee dat hij dat vervelend vindt :Y) .

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:55

magicmist schreef:
thanks!

Waar woon je (regio)?
Een vriendin van me heeft afgelopen jaar haar pony voor de wagen laten beleren en dat viel qua prijs best mee (en een hele goede en bekende menner ;) )

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:09

Wil even een poging doen om dit topic wat actiever te volgen! Dus hierbij mijn reactie. Mijn merrie wordt 3 in maart maar vind haar zelf absoluut nog niet klaar voor het werk. Zij staat dus ook gewoon leuk te genieten op de wei en wordt op geregelde tijdstippen gepoetst (om haar dan binnen de 10 seconden terug in de modder te rollen..) voor de rest wordt er ook niks met haar gedaan.
Ben van plan om haar deze zomer aan alles te laten wennen en veel grondwerk te doen en te wandelen etc. Zou eigenlijk pas de zomer van 2017 echt pas willen beginnen werken met haar onder het zadel, maar we zullen zien of ik het zo lang volhou :D

Toch al even een foto omdat ik zo blij ben met hoe ze verzwaard is! Hier trouwens geen gebrek aan winterhaar..

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:31

Wie voert vitalbix?
Heb besteld op 30 dec bij feralhorsecare maar nog steeds niks binnen. Terwijl levering binnen 24u wordt gezegd. Ik had mijn hoop op maandag gezet, gisteren dus. Maar op mijn account bij de bestelling staat nog steeds geen andere status. Enkel betaling geaccepteerd maar is al het hele weekend die status.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:39

Art_Ificious schreef:
Wie voert vitalbix?
Heb besteld op 30 dec bij feralhorsecare maar nog steeds niks binnen. Terwijl levering binnen 24u wordt gezegd. Ik had mijn hoop op maandag gezet, gisteren dus. Maar op mijn account bij de bestelling staat nog steeds geen andere status. Enkel betaling geaccepteerd maar is al het hele weekend die status.

Ik voer (en verkoop) Vitalbix. Dat je bestelling iets langer duurt vind ik te verklaren, 31 december en 1 januari zijn er niet veel bedrijven aan het werk. Het weekend hebben ze op paard2015 gestaan, dus zal er wellicht over jouw bestelling heen gekeken zijn. Ik kan het wel even voor je navragen als je wilt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:44

Diva doet ook niets hoor. Komend jaar wil ik rustig gaan longeren en zadelmak maken en volgend jaar ergens er eens op. Ze vind het prima op de wei.

Vitalbix heb ik altijd vrij vlot binnen gehad maar niet de volgende dag al.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 11:50

Geeft toch niks als je een jong paard nog wat langer laat staan? :) Die zal het echt niet missen hoor want die weet ook niet beter ;) Hartstikke fijn toch als je paard nog wat langer uit kan groeien.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:09

Vandaag voor het eerst volledig alleen gemend was even spannend doordat er van alles gebeurde in de bak maar na een minuut of 10 had ik niet eens meer door dat er niemand achterop stond :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:50

Heel goed finley.

Thnx voor de uitleg Pottegieter, had wel een mail van DPD met dit daarin iets over een levering vandaag, maar niet van feralhorsecare.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:52

Harley zijn eten is aangekomen zojuist :D
Er zit tot mijn verbazing zelfs een zakje van 130gral luzerne bij. Als Harley dat ook lust morgen bestel ik dat ook bij.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:43

Super! Wat fijn dat het opgelost is!

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:24

Leuk dat het zo goed ging Finley!!
En ook fijn dat Harley weer kan gaan eten haha, ben ook benieuwd of hij het lust ja! Nu ik veel paardjes hier al met zadeltje zie gaat t bij mij ook kriebelen om te kijken of mijn zadels er überhaupt op passen aangezien hij veel breder is dan alle vorige paarden. En ja er komt natuurlijk een zadelmaker bij, maar ik kan zelf ook wel zien of een zadel veel te smal is, dan kan ik alvast opzoek naar een nieuw tweedehandsje. Maar ja geduld... Ben bang dat ik te snel ga omdat hij zo makkelijk is en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Dus voorlopig nog even aan de gang en kijken hoe hij eerst op longeersingel reageert