[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 12:10

Stúkken beter, het is nog niet 100% zoals 't was, maar ze komt nu weer gewoon samen met Jaopie naar me toe bij het hek, beweegt weer ruimer en soepeler, ik verwacht dat ze over het weekeind weer helemaal "normaliseert".

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:54

Heb je de DA er nog bij gehad?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 12:53

Jawel, uitslag bloedproef verwacht ik maandag.
Er was géén verdenking van hoefbevangenheid, die verdenking heb ik zelf echter toch wél gehad, nu dus even afwachten.
Vanmorgen was het wederom iets beter, maar nog niet hlemaal wat het daarvoor was.

Hoefsmid moet ook nog komen, ben ook benieuwd of hij iets aan de hoeven waarneemt.

We zijn er nog niet, hoor, ik ben niet zo van "de dingen die vanzelf overgaan" al je plotseling zo een bewegingsprobleem waarneemt. Al helemaal niet als ze dan niet eens gereden worden ook, dan kun je er ook geen fout boel in gereden hebben, om het maar plat te zeggen.

Maar het ziet er all in all toch gunstig uit.

Ik hou jullie op de hoogte!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 13:37

Bloedanalyse: he-le-maal niets afwijkends.

Khavanna is overigens weer helemaal de oude.

Wel staan Jaopie en Khava op stripbegrazing op stukken doorgeschoten gras.

Ik zal er waarschijnlijk nooit achterkomen wat 't nou was....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:44

Terpetijn, Terpetijn, Terpetijn. Ik volg dit topic al vanaf het begin, zo'n 1.5 jaar terug. Ondanks dat ik respect heb voor je manier om dingen op te lossen, zie ik steeds hetzelfde patroon terug keren. Je vind weer een andere manier om met je paarden om te gaan, je volgt weer een andere methode, en uiteindelijk staan de paarden aan het eind van het verhaal nog 20 jaar op die wei. Als je echt wat wil doen met ze, doe het dan gewoon. Zoals ik de paarden nu uit jouw verhalen zie, zijn het 2 giga verwende knollen die overal mee wegkomen. Japie die op je afstormd als je paaltjes verzet? Doe ff heel. snel normaal. Trainen omdat Khavanna te zenuwachtig is om de weg over te steken? Dan doet ze maar ff wat minder zenuwachtig. zolang jij normaal doet heeft zij dat ook te doen. En dan mag ze best een keer schrikken of blazen, maar verder heeft ze gewoon te luisteren.
Verder valt hey me op dat je licht hypochondries reageert als je paarden wat hebben, zoals met de kreupelheid van Japie, gelijk aan het ergste denken. Relax, ieder paard heeft wel eens wat.

Echt Terpetijn, het is jouw goed recht met wat je doet, en wanneer je er weer opzit. Maar hou jezelf niet voor de gek. Behandel de paarden als paarden, en niet als porseleinen poppen waarmee je overal mee in overleg moet. Sommige dingen hebben ze gewoon te luisteren. Wennen is prima, maar daarna normaal doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:04

Hoe gaat het nu verder met Khava, Terpentijn. Geen terugval gehad?
Verder erg nieuwsgierig naar je vorderingen met beide rossen. Kun je Khava inmiddels al alleen uit de wei halen zodat je met haar bij de buurman kan trainen en is Japie inmiddels al weer onder het zadel?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:19

Hi Terpentijn, heb je recentelijk weer gereden op een of beide knolletjes, of is het daar bij jou ook te warm voor?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:38

Hoe is het bij je? Ik mis je updates (ook al lees ik slechts mee ;-) )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 13:03

Het is toch weer mis met Khavanna, ik zei al dat ik niet zo van de "vanzelf-overgaan-dingen" was. Nou het kwam na korte tijd weer terug.
Maar dan duidelijk kreupel op rechtsvoor (in draf, in stap zie je vrijwel niets).

Eerst morgen de hoefsmid, wat diens bevindingen zijn, anders gaan we toch echt het DA traject in.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:17

Knudde, dat is niet wat ik wilde horen.

Altijd goed om iets na te laten kijken. Ik hou ook niet zo van dingen op zijn beloop laten als het om dieren gaat. Ik hoop dat het meevalt want het zou super zijn als je lekker met Khavanna aan de slag zou kunnen.

Hoe gaat Jaopie? Rij je daar wel lekker mee in de rondte?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 14:17

Met Jaopie gaat alles meer dan uitstekend, gaat 't eigenlijk altijd wel, da's ook echt wel een loeiharde, die heeft eigenlijk nooit wat, behalve de bekende nukken en/of streken. Is een sterk paard, inside en out.

Had ik van Khava ook nooit gedacht eigenlijk, dat ze zoiets raadselachtigs zou ontwikkelen, ik bedoel er wordt amper met haar gewerkt, amper ooit gereden, dus daar kan 't niet aan liggen.

Nu ja, we zien wat er morgen uit de bus komt, misschien heeft de hoefsmid een idee, of ziet hij alvast iets dat niet in de haak is.
Vooralsnog sta ik voor een compleet raadsel: er is niks dik, warm, raar, niet aanraakbaar etc. Ook niet hogerop, ruglijn, lendenen, alles is beklop en beknijpbaar ze vertrekt niks.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:55

Nou ja.... Khavanna: hoefsmid geweest: plat stukje ijzer (soort smal reepje, waarvan is een volslagen raadsel) in rechter voorhoef, evenwijdig aan de straal, als je de hoef dus oppervlakkig uitkrabt glij je er zo overheen met de punt van de hoevenkrabber. Nu krab ik ook oppervlakkig uit - áls ik dat al doe - omdat ze 24/7 op de wei staan, dag en nacht. Zool was al begonnen compensatiehoorn te vormen om het "in te bedden".
Met een renet was het er echter nog vrij makkelijk uit te pulken. Het lag dus horizontaal naast de straal, en drukte dus aardig tegen zowel zool als straal,
Na bekappen weer in de weide teruggezet... mijn bek viel open. Daar ging juffrouw Khava hoor... PIWUWW... een paar loeihoge bokken, SJTTTZZZZ, een sliding stop, KABAM, een knalharde galop, gevolgd door een pracht van een zweefdraf en een paar waanzinnig harde rodeocirkels. Op topsnelheid.
Ze was overduidelijk super-opgelucht.

WTF?!?

Ik moet nu rekening houden met een tijdje (dagen, een week mogelijk) mogelijke spierpijn, daar ze natuurlijk een behoorlijke tijd compenserend heeft moeten lopen/bewegen. Als dit echt het euvel was... pffft dan doe ik een dankbaar schietgebedje, dat het niet iets ernstigers was.

Beide paarden gedroegen zich overigens méér dan beleefd en netjes, wel natuurlijk een beetje de bekende Jaopie-knurftigheid tijdens héén naar de stallen (plus twee gratis bokken), terugweg was weer eitje aan los halstertouwtje, maar Khava.... de keurigheid zelve. Heen en terug, een toonbeeld van normaligheid en netheid, ook aan een los halstertouwtje.

Ze moesten toch nog (wegens de regen, hoefsmid gaat niet buiten in de regen bekappen)) een paar uurtjes op stal wachten voordat de hoefsmid er was, heb ik me maar eens met Jaopie zijn manen bemoeid en wat gepoetst. Ik had hooi in de stallen gelegd, hadden ze wat te doen en het gekauw geeft rust.

Nu komende dagen even afwachten of dit het euvel nou was, maar voorlopig ben ik opgelucht!

Dan kunnen we weer verder, met Jaopie kán ik natuurlijk na 1 of 2 dagen gewoon verder( ik wacht sowieso altijd even na bekappen, ga er nooit de volgende dag al weer op).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:19

Wat een fijne update!

En nou aan de gang met die knolletjes. Al dat geteut :D.

En anders wil ik Khava best een eindje op weg helpen }>.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:32

Ahhh, je valt een beetje op Khava, he?

Nou volgens mij zijn er meer die op Khava "vallen" dan die op Jaopie "vallen" (als ik van Internet moet uitgaan). J. heeft een beetje een bad press gekregen door zijn streken, denk ik, maar dat vind ik persoonlijk nou juist zo leuk aan hem. Ben ook wel erg met hem en zijn onzin vergroeid geraakt natuurlijk in al die jaren.
Khava is voornamelijk ontzettend LIEF.

We gaan er weer voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:38

Jaopie is lief en stoer. <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:46

Meer stoer dan lief, maar het is me een karakterknol apart, dat was-ie als veulen al, een echte macho, die de kruiwagen die hem in de weg stond gewoon een boze gooi gaf: Weg jij!
Hij heeft ook weinig geduld, ook met zichzelf.
Een van de opmerkelijkste karaktertrekken vind ik nog wel zijn giga-werkwilligheid, je zadelt op, gaat rijden... en daar gaat-ie het vuur voor je uit zijn sloffen... áltijd weer.
Wereldpaard.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:21

Tjisses wat een verhaal van dat stuk ijzer! Kan me voorstellen dat ze blij was dat het er uit is!

Ben het verder even kwijt, daarom vraag ik het even: je rijdt nu dus wel op Joapie en (nog) niet op Khavanna toch?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:53

Ja hoor, ik geef het toe, wat ik tot nu toe van Khava heb gezien en gehoord is uiterst aantrekkelijk! Van Khava ben ik benieuwd hoe ze het als westernpaard zou doen.

Hoewel ik ook best benieuwd ben naar werkwillige macho Jaopie, maar daar hoef ik dan weer niets mee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 13:20

Nou, vanmorgen ging ik benieuwd en toch nog wel wat bezorgd naar de wei, maar we kwam daar me van verre al enthousiast tegemoet? Khavanna. De wei in en met petje in rechterhand en met linkerarm wijzend madammeke even om me heen laten draven (wat doet ze dat toch netjes op je aanwijzingen, zo los in de wei, hoef je op die manier dus niet met Jaopie te proberen): niets meer te zien, ook niet stijvig of iets dergelijks. D'r gewone elastieken ouwe (jonge) zelf.
Kan niet zeggen hoe opgelucht ik ben... wel voel ik me een enorme idioot dat ik er niet ben achter gekomen dat er tóch een voorwerp naast haar straal in haar hoef gedrukt zat... het was natuurlijk geen breekijzer, maar een nog geen 2 cm lang, 2 millimeter breed streepje metaal... waarvan? Zeg het maar, zal wel in de weide hebben gelegen. Heb toch een paar keer die hoef in m'n handen gehad en er in geloerd en de rommel er uit geborsteld en gekrabd, dat was blijkbaar niet diep genoeg, echt niks gezien of gevoeld.
Nou ja, fouten maken we allemaal, er is - zo het zich laat aanzien - niets onherstelbaars aangericht, dus laat ik daar nou maar weer niet in blijven hangen.

Dat doet me er wel aan denken: paarden kunnen soms zulke onwaarschijnlijke idioterie oplopen. Zo heb ik Jaopie eens een keer, toen hij een jaar of 2-3 was met een bloedende tong in de wei aangetroffen, eten kon hij niet, kwijlen wel. Inderhaast opgetrommelde DA zette een sper op 'n mond en scheen met een lichtje naar binnen en zag helemaal achterin iets glinsteren. Na lichte verdoving met allerlei tangen en weetikveel geprobeerd het voorwerpje (kon niet eens zien wat dat was) er uit te peuteren, dat lukte ook de DA niet. Dus met Jaopie naar kliniek Klijndijk, daar kreeg-ie nóg een verdoving (stond te tollen op z'n benen), en met een halve open-haard tangen en pokenset hebben ze daar drie kwartier staan peuteren. Een handige dokter kreeg het uiteindelijk te pakken: tussen twee laatste kiezen zat overdwars een stukje metaal, dat leek op een platgeslagen nietje, dat had zijn tong opengehaald. Dat dingetje heb ik naderhand nog opgestuurd naar de DA, kon hij ook eens zien wat voor klein prutsdingetje dat was. Had-ie ook nog nooit meegemaakt, zoiets. Zal wel in het hooi gezeten hebben. Nrmaal eten ze dat toch niet op zou je denken, het zijn geen koeien (of toch wel, zo zwartbont...? Sorry Jaopie..)

Ik heb zeker magneet-paarden, die metaaldeeltjes aantrekken, hahaha.

Nou goed, het is weer achter de rug, ik ben opgelucht en als ik me niet vergis merrietje ook. Ze had vanmorgen ook meteen al weer een andere, opgewekte en wakkere blik in haar ogen, ik vond dat ze nl. ook niet "normaal" keek, een beetje gedrukt. Arme ziel, die had natuurlijk last en pijn. heb d'r maar eens flink geknuffeld en haar een fijne poetsbeurt in het vooruitzicht gesteld. Daar is ze dol op, gepruts en aandacht, mits rustig en zachtaardig gebracht, ze kan helemaal niet tegen abrupt of haastig gedoe of bewegingen, daar wordt ze nerveuzig van.
Jaopie houdt van een stevige rosborstel en korte, krachtige poetssessies, want hij is dan weer niet de geduldigste, maar Khava houdt juist weer van zachte borstels en langdurig "gekoos" zeg maar. Tsja.... dametje, he?
Gelukkig is de zomer nog niet voorbij, en kan er nog van alles Ik hoop dan ook op een lange zachte en productieve herfst.
KBK fotografie komt over een tijdje ook weer foto's maken!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:00

Gelukkig is alles weer oke met khava! Wat stom he dat zoiets kan gebeuren?

Van die soort nietjes: vroeger niette ze de ijzerenschrikdraad vast aan de palen, zou het zo'n nietje geweest kunnen zijn?

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:02

Wat fijn dat ze zich weer helemaal goed voelt. De smid zal voor haar een grote vriend zijn geworden nu hij haar verlost heeft van het pijnlijke ijzerstukje in haar hoef. Ben benieuwd of ze de volgende keer anders op hem reageert.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:45

Nou ze is altijd wel braaf bij de hoefsmid hoor, geen getrap of zo.
Wel heeft ze we eens geprobeerd omhoog te komen (als ze zo'n erg hyper bui heeft), maar dat stelt verder niets voor, en is al weer een lange tijd geleden.
Jaopie is in verhouding wel eens wat lastiger bij de smid, die wil wel eens opzettelijk gaan hangen op het opgenomen been, maar dat is ook maar heel soms. Jaopie is gewoon wat ongeduriger, zowel met poetsen als met hoefsmid, als met opzadelen, het wil hem we eens te lang duren allemaal.
Khavanna is toch wat "lijdzamer", die laat het allemaal maar een beetje over zich heen komen. MITS zij rustig is, want als zij nerveus/onzeker wordt raakt ze snel van de leg... Maar ze herstelt zich van de meeste dingen ook veel sneller dan Jaopie, bij har is bijv. schrikken ook écht gewoon even Hoei! Schrik! en dan is het daarna ook weer gewoon okee. Jaopie kan na een schrik nog lange tijd heel opgedraaid blijven en kan dan ook onvoorspelbaar reageren, nog een tijdje daarna. "t Lijkt alsof de dingen maar moeizaam afvloeien bij hem.
Khavanna blijft eigenlijk nooit ergens in "hangen". Die gaat gewoon weer over tot de orde van de dag. Dat is wel verfrissend aan haar.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:46

Tot..............0 :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:09

farahdiba46 schreef:
Tot..............0 :+

Mijn idee :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:40

Oh terpetijn... Ik zoek net je eerste volgtopic op over Khavanna en die ben je gestart in juli 2014... Wat staat er nu nog in de weg om eens met deze merrie aan de gang te gaan?

Heb je er nog wel lol in? Wil je wel met haar gaan rijden of hoeft dat eigenlijk niet zo voor je? Dat kan prima natuurlijk, maar nu is het net of er steeds wel weer wat met haar moet zijn waardoor jij niet kan doorpakken. (het stuk ijzer in haar voet nu even buiten beschouwing gelaten)

Rijd te nog op Jaopie? Gaat dat wel naar je zin?