Nou ja.... Khavanna: hoefsmid geweest: plat stukje ijzer (soort smal reepje, waarvan is een volslagen raadsel) in rechter voorhoef, evenwijdig aan de straal, als je de hoef dus oppervlakkig uitkrabt glij je er zo overheen met de punt van de hoevenkrabber. Nu krab ik ook oppervlakkig uit - áls ik dat al doe - omdat ze 24/7 op de wei staan, dag en nacht. Zool was al begonnen compensatiehoorn te vormen om het "in te bedden".
Met een renet was het er echter nog vrij makkelijk uit te pulken. Het lag dus horizontaal naast de straal, en drukte dus aardig tegen zowel zool als straal,
Na bekappen weer in de weide teruggezet... mijn bek viel open. Daar ging juffrouw Khava hoor... PIWUWW... een paar loeihoge bokken, SJTTTZZZZ, een sliding stop, KABAM, een knalharde galop, gevolgd door een pracht van een zweefdraf en een paar waanzinnig harde rodeocirkels. Op topsnelheid.
Ze was overduidelijk super-opgelucht.
WTF?!?
Ik moet nu rekening houden met een tijdje (dagen, een week mogelijk) mogelijke spierpijn, daar ze natuurlijk een behoorlijke tijd compenserend heeft moeten lopen/bewegen. Als dit echt het euvel was... pffft dan doe ik een dankbaar schietgebedje, dat het niet iets ernstigers was.
Beide paarden gedroegen zich overigens méér dan beleefd en netjes, wel natuurlijk een beetje de bekende Jaopie-knurftigheid tijdens héén naar de stallen (plus twee gratis bokken), terugweg was weer eitje aan los halstertouwtje, maar Khava.... de keurigheid zelve. Heen en terug, een toonbeeld van normaligheid en netheid, ook aan een los halstertouwtje.
Ze moesten toch nog (wegens de regen, hoefsmid gaat niet buiten in de regen bekappen)) een paar uurtjes op stal wachten voordat de hoefsmid er was, heb ik me maar eens met Jaopie zijn manen bemoeid en wat gepoetst. Ik had hooi in de stallen gelegd, hadden ze wat te doen en het gekauw geeft rust.
Nu komende dagen even afwachten of dit het euvel nou was, maar voorlopig ben ik opgelucht!
Dan kunnen we weer verder, met Jaopie kán ik natuurlijk na 1 of 2 dagen gewoon verder( ik wacht sowieso altijd even na bekappen, ga er nooit de volgende dag al weer op).