[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: [VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:46

Ik vind het wel heel interessant je topic te lezen Constantijn. Je beschrijft je ups en downs erg duidelijk. En zo te lezen heb je aan Jaopie ook een schot in de roos, hij spiegelt jou jij spiegelt hem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:51

Jaopie is een gewéldige spiegel, zowel in the good things als in the wrong things.
Jammer dat ik de laatste tijde de onderlinge eenheid en het échte contact een beetje kwijt lijk te raken.
Dat is niet zoals het was, we waren eerst veel meer maatjes, nu zijn we een ruiter en een paard.
Zo voelt dat overigens ook in de les.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:57

Da's op zich niet verkeerd, iets meer afstand nemen (of althans, zo voelt dat misschien). Dat schept ruimte voor nieuw.... Nieuwe gedachten, nieuwe wegen etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:34

Eigenlijk weet ik het wel: ik moet stoppen met die lessen. Dan pas is er ruimte voor nieuw....

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:11

Meelezer kruipt onder steen vandaan: soms kan je een geweldige instructeur hebben, met veel kennis en stand van zaken, waar het ook mee klikt qua manier van rijden, en blijkt het toch niet te passen als je daar bij gaat rijden, zonder aanwijsbare reden.... Ik rijd al meer dan 30 jaar en heb heel wat paarden en instructeurs gehad. Soms is 1 en 1 geen 2. En waar je eigenlijk naar op zoek moet is 1 + 1 = 3.... Misschien moet je inderdaad (een tijdje) stoppen met lessen of een keer een clinic rijden bij een ander ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:49

Je maakt vast een goede keuze. :)

JosanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:20

Hier nog een meelezer die onder haar steen vandaan komt haha. Ik lees met veel plezier je topic en je lijkt me iemand die goede keuzes maakt. Maar wat als je nu eens een tijdje alleen 'leuke' dingen (activiteiten die jij én je paard beide leuk vinden) met je paard gaat doen? Ikzelf bouw het meeste een band op buiten het rijden om. Gewoon even tutten op stal en dergelijke.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:46

Ik juist niet . Heb een merrie die niets heeft met tutten, die kijkt me na 5 minuten poetsen echt weg... Maar van een goeie les waarbij we echt samenwerken krijgen we toch echt allebei een voldaan gevoel hoor, dat zie ik aan haar koppie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:12

Mmmmm

Weet je.. Het punt is.. Wanneer je voor je zelf rijd, alleen met je paard, dan gebeurd het toch vaak dat je met je paard in je comfortzone blijft. Je doet dan datgene wat goed voelt, waar je plezier aan beleeft, en waar je in harmonie met je paard blijft. Dat kan als meer "samen", meer "maatjes" voelen.

Zodra je gaat lessen wordt dat anders. Je instructeur heeft een bepaald doel ( als het goed is in overleg met jou bepaald..), en er worden eisen aan je gesteld. Je wordt als combinatie uit je comfortzone gehaald, en rijden wordt toch doelgericht werken ( hoe bescheiden dat doel mogelijk ook is). En daarin kom je dan toch veel sterker/confronterender de beperkingen/ de "nog te leren" en de "al bekend maar op momenten stééds weer een aandachtspunt" zaken van jezelf, van jullie als combinatie tegen.

En ja... dan ben je soms jezelf als ruiter kwijt... ben je jullie als combinatie kwijt.. .en snáp je dingen wel, maar blijken zaken in de praktijk nog lang niet ingesleten, nog lang niet écht gewoonte. En dan is het leren en verder ontwikkelen soms gewoon ploeteren en stug, gedisciplineerd doortrainen om elkaar weer te hervinden..

Volgens mij is de vraag hier misschien dan ook:
Wíl ik deze ontwikkeling, wíl ik me rijkunstig steeds meer scholen... of wil ik gewoon lekker met mijn paard bezig zijn, maar minder bezig met lessen, scholen....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 15:23

Dat ben ik wel met je eens @Punz, maar ik wil niet CONTINU naast mijn comfortzone hangen, in zo'n mate dat ik als ik 1 op 1 met Jaopie (buiten de lessen om) bezig ben ik óók ineens niet meer weet wat ik moet doen...dat voelt meer als jezélf kwijt zijn, als je ook bij je zelf niet meer te rade kan gaan.

De vraag is: hoe kan ik leren het paard rijtechnisch/biomechanisch verantwoord steeds correcter (met name voor het paard, want daar begon het allemaal mee, wat voor hém goed is) te rijden.

Op dit moment kon ik me de huidige benadering -waaraan dat dan ook mag liggen - ieg niet verder, en hebben noch Jaopie, noch ikzelf er nog plezier in.

Tijd voor een nieuwe kijk op de zaken en een verfrissende wind door onze manen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:51

Volgens mij denk je teveel terpentijn. Laat al dat 'moeten' nou eens los, en geniet van de kleine dingen die goed gaan. Je leert altijd bij, ook als een les volgens jou niet goed gaat. Volgens mij stel je veel te hoge eisen aan jezelf.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:04

Ik lees al een tijdje mee, en ik lees ook vooral 'het moet dit' en 'het moet dat'. Waarom rijd je eigenlijk paard? Waarom train je met Jaopie? Is dat omdat je het léuk vindt om het te doen, of omdat er van alles moet/beter kan/verbeterd dient te worden? En is het voor hem goed dat jij met een verbeten kop vol frustraties erop zit te 'moeten', of dat hij een ontspannen, vrolijke ruiter (jij!) heeft die sámen met hem het avontuur aan gaat? In welke hoek dat dan ook zit?

Ik wil ook dat mijn grote Tinkerruin minstens 40 wordt ;) , en daar heeft hij een gezond lichaam voor nodig. Maar dat kan alleen als hij er lol in heeft, als we er sámen lol in hebben. Een paard wordt geen happy athlete als de ruiter dat ook niet is! Dus ik train wel, en ik heb lessen, maar daarin staat samen met plezier leren voorop. En verder rijden we vooral buiten, want ook daar kun je je paard verbeteren, sterker maken en gymnasticeren. Ik kan wel heel veel trainen op beter, correcter, etc, maar daar word ik niet gelukkiger van, en hij al helemaal niet.

Dus nee, de vraag is niet hoe beter/verantwoorder/technischer, maar hoe wordt het weer léuk voor jullie allebei?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:16

Ik ben definitief gestopt met de lessen bij huidige instructeur.Geweldige man, enorme rijtechnische kennis maar voor ons werkte het niet meer.
We gaan nu (Jaopie en ik) weer eens uitvinden hoe het ook echt leuk kan zijn, dmv buitenritten.
Even niks, alleen samen elkaar weer leren verstaan.

Ik heb toch maar eens de knoop doorgehakt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:48

ClauH schreef:
Ik juist niet . Heb een merrie die niets heeft met tutten, die kijkt me na 5 minuten poetsen echt weg... Maar van een goeie les waarbij we echt samenwerken krijgen we toch echt allebei een voldaan gevoel hoor, dat zie ik aan haar koppie.

Herkenbaar ;)
Mijn merrie is ook zo, geen getut, gewoon hard aan het werk aub. Ze vind niets leuker dan samen zwetend uitstappen na de les. Ik haal alle tuig er dan af en zo lopen we dan onze rondjes en zeg ik haar hoe goed en braaf ze is. DAT vind ze leuk maar dan moet ik niet ook nog eens aan haar gaan zitten }:0

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:01

Ik lees tussen de regels door veel waardeoordelen over wat goed/fout is en volgens mij zit je dat erg in de weg.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:09

TS, goed van de knoop maar ben je niet gaan lessen omdat je paard het voor zijn lijf nodig had? Het rare huppeltje moest eruit toch? Straks ben je een jaar of wat verder en kom je weer op dit punt, scheef, krabbelen, huppeltje. Vind je het echt een goed idee om in dit stadium buitenritjes te gaan maken? Wat ik van je lees is er de controle niet om dit verantwoord te doen. Begrijp me niet verkeerd, ik snap het helemaal want ik heb mijn paard ook voor dat doel aangeschaft (gewoon lekker met zijn tweetjes de paden op en lanen in). Als je nu even heel eerlijk kijkt, is jouw paard daar wel geschikt voor? Je hebt hem tenslotte al wat jaartjes en nog gaat ie buiten behoorlijk aan de kletter en heb je weinig tot niets in te brengen. Kijk, je kan het wel willen, maar is dat haalbaar? Ik denk dat je nog een lang proces van naast je comfort-zone hangen voor de boeg hebt, als in lessen en controle voordat dit haalbaar is voor jullie. Succes!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 17:04

Ik ga weer lessen bij iemand anders, met een wat breder spectrum, als het goed is komen we dan juist niet meer op datzelfde punt. Ik ga natuurlijk niet een beetje zelf door zitten stuntelen. En ik heb natuurlijk een hoop van Steef geleerd, zonder meer.

Eerder had ik jarenlang nooit echte problemen met Jaopie op buitenrit, en zeker weten dat we elkaar daarin ook weer terugvinden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:29

Mijn reactie komt natuurlijk van wat ik hier lees, wat mij nog bijstond is dat je de laatste keer in de sloot was beland en Jaopie los over de dorpsstraat crosste, vandaar mijn bedenkingen...ik had er eigenlijk geen idee van dat dat vroeger geen probleem was, dat buitenrijden. Het prutslootverhaal was ook direct het enige buitenrit-gerelateerde stukje waar je hier over geschreven hebt volgens mij? Op een of andere manier zit Jaopie nu in mijn hoofd als zijnde niet-meeneembaar-naar-buiten ofzo.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 17:38

Haha, nee dat is beslist niet het geval, ik reed er vrolijk mee met een los (zelfs zo los als in de Western) teugeltje mee door bos en dergelijke, in alle gangen.
Dat van die knallerij en mijn duikel in de sloot was vorig jaar winter al weer, bijna een jaar geleden.Ik was toen met hem op weg naar een binnenbak-leslocatie hier in de buurt omdat de buitenbak niet te rijden was door de aanhoudende regen indertijd.
Ik wil niet zeggen dat hij zo heel mákkelijk is op buitenrit, het is bij tijd en wijle een nogal opgewonden standje, maar we konden het eigenlijk allemaal wel samen klaren, uiteindelijk. Dat vertrouwen had ik altijd wel in hem (en in mezelf).

Dit topic zal dan ook binnen afzienbare tijd tot een eind komen, aangezien de titel de lading niet meer dekt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:41

Bij wie ga je nu lessen Terpentijn? Succes! Hoop dat je een nieuw volg topic maakt (of even de titel laten wijzigen).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:42

Dát komt in het nieuwe (volg)topic te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:49

Ik ben benieuwd!
Ik gun het je zo om je plezier weer echt terug te vinden

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:14

Spannend, ik ga zeker weer volgen zodra ik het nieuwe topic heb gevonden.

En in de tussentijd: veel plezier met je ponies :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:15

Ik heb een hele tijd met plezier meegelezen, je schrijft heel fijn en met veel humor over de belevenissen met Joapie.

Even hart onder de riem, verandering van spijs doet eten.
Soms les je een hele tijd bij iemand, je leert veel maar op een gegeven moment kom je niet meer verder. De koek is op en de ontwikkeling stopt.
Het lastige is om te bepalen wanneer het moment is om afscheid te nemen, dit is vaak moeilijk omdat je een band opbouwd met die persoon en zeker als je het goed met hem kan vinden op persoonlijk vlak.

En bij nieuwe instructie is het toch weer even zoeken, maar achteraf denk je meestal; dat had ik veel eerder moeten doen!

Veel succes en ik hoop dat je het plezier weer terug gaat vinden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:39

Ik kan me goed vinden in de post van @ingvdh.

Het is niet dat ik nu ineens a la minute over hops naar een andere instructie, ik las wel even een (kleine) pauze in, om de omhoog gewoelde stukjes van de "puzzel" eerst eens even de kans te geven weer in alle rust te landen, want ik had een erg onrustig en opgejaagd gevoel ontwikkeld, dus éérst weer innerlijke rust, plezier met en in de paarden en het rijden. Dan krijg ik vanzelf weer de aandrang om er weer eens onder begeleiding van een passende instructie iets van te gaan maken. Eerst effe terug naar mezelf, niks moeten, niks hoeven. Andere dingen doen, gewoon voor de leuk.
A.s. zondag ga ik bijv. bij iemand anders ipv lessen op iemand anders diens IJslander buitenrijden.
Weer eens echt iets geheel anders....