de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:44

hihi hij is nog echt een baby. Maar echt een lekker beest om mee te werken op de grond. Grondwerk zit er bij hem goed in. Af en toe is hij een beetje pittig door de energie, maar werkt altijd wel mee +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:45

Batlow schreef:
hihi hij is nog echt een baby. Maar echt een lekker beest om mee te werken op de grond. Grondwerk zit er bij hem goed in. Af en toe is hij een beetje pittig door de energie, maar werkt altijd wel mee +:)+

Wat voor bloed is het? Een springer denk ik?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:50

Jep springer! Andiamo en acorado I

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:17

Wat een mooierds allemaal <3

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:55

Omdat mijn 3 jarige weinig looplust/voorwaarts was heb ik besloten hem te laten onderzoeken. Vandaag de osteopaard (woordgrapje..) op bezoek gehad en ontzettende spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Mijn 3 jarige bleek een ernstige blokkade in de lendenen te hebben die er waarschijnlijk al van jongs af aan zit. Omdat hij nog maar 3 jaar is denkt de osteopaat dat het nog wel goed kan komen. Ben ontzettend benieuwd hoe het vanaf nu gaat. Hij was superbraaf bij het beleren, maar erg sloom en weinig voorwaarts. Het kan zijn dat hij straks zo los wordt dat hij zijn opgekropte energie eruit moet gooien, dussss...misschien wordt mijn lieve, rustige ruin wel ineens heel vurig :D

Heb ook even mijn 2 zadels laten testen en mijn inrijzadel bleek goed te liggen, mijn dressuurzadel moet nog aangepast worden, maar eerst wachten tot hij zich wat meer ontwikkeld heeft.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:06

ik heb op 2 jarige leeftijd de osteopaat er eens bijgehad en op drie jarige leeftijd ook nog een keer extra voor ik ze zadelmak heb gemaakt.
de osteopaat komt bij mij zowiezo 1x per jaar

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:07

@manubres: Wil ik binnenkort ook een keer laten doen.

Phoebe was vandaag weer heel erg braaf. Vorige week zondag er voor het laatst opgezeten met een buitenrit (was erg druk deze week). Gisteren wel even gelongeerd en bijgezet. En vandaag hop, zo er weer op. Aangalopperen ging al veel beter (met dank aan de langere zweep :D )

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:08

manubres schreef:
Omdat mijn 3 jarige weinig looplust/voorwaarts was heb ik besloten hem te laten onderzoeken. Vandaag de osteopaard (woordgrapje..) op bezoek gehad en ontzettende spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Mijn 3 jarige bleek een ernstige blokkade in de lendenen te hebben die er waarschijnlijk al van jongs af aan zit. Omdat hij nog maar 3 jaar is denkt de osteopaat dat het nog wel goed kan komen. Ben ontzettend benieuwd hoe het vanaf nu gaat. Hij was superbraaf bij het beleren, maar erg sloom en weinig voorwaarts. Het kan zijn dat hij straks zo los wordt dat hij zijn opgekropte energie eruit moet gooien, dussss...misschien wordt mijn lieve, rustige ruin wel ineens heel vurig :D

Heb ook even mijn 2 zadels laten testen en mijn inrijzadel bleek goed te liggen, mijn dressuurzadel moet nog aangepast worden, maar eerst wachten tot hij zich wat meer ontwikkeld heeft.

Daarom laat ik dat nu doen bij mijn 3-jarige... Maandag naar de kliniek voor complete check up, van kop tot hoef, bij Laarakker. Ben namelijk bang dat mocht hij iets hebben, dat hij beleren/het zadel associeert met pijn... En dat moet ik echt niet hebben :(

Dus naar aanleiding hiervan wordt hij beleerd, óf niet.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:24

Leukert, Batlow!

Gideon is ook door de fysio en de tandarts behandeld voor er iets mee gedaan werd. Er kwam gelukkig niets bijzonders uit maar uit voorzorg om dezelfde reden als Batlow.

Morgen komt de fokker van Gideon kijken bij het rijden. Ik ben benieuwd wat ze van hem vindt. Leuk!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:19

Ha ha wat een puppy nog Batlow, lekker de tijd nemen idd.
En heftig manubres dat er dan zoveel aan de hand blijkt te zijn met je paard.
Ik probeer er zelf altijd vanuit te gaan dat een paard altijd mee wil werken.
Als ik het niet vertrouw of het voelt niet goed haal ik er ook een dierenarts of osteopaat bij.
Uiteindelijk blijkt gevoel altijd te kloppen.
Beter nu sleutelen nu je spieren aan het opbouwen bent al over een aantal jaar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:40

Ja, ik ben blij dat ik er nu achter ben gekomen waar (hoogstwaarschijnlijk) het probleem ligt. Het voelde voor mij gewoon niet goed. Heb hem in het begin aan de longe wel eens aangepakt omdat ik dacht dat hij gewoon lui was, maar toen dat niet bleek te helpen begon ik toch te twijfelen. Maar dan denk je, het zal misschien wel aan het voer liggen...dus meer voer en vitaminen en mineralenbrok erbij, dan denk je misschien is het nog jongigheid of slapte...en zo ben ik een paar maanden verder en nu blij dat ik toch een osteopaat heb ingeschakeld.

En het lijkt me inderdaad heel goed op eigenlijk standaard voor het beleren dit te doen en daarna elk jaar weer...om (grote) problemen te voorkomen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:34

Ik kan de video niet bekijken... is privé Batlow!

Al die leuke jonkies hier :)

Gisteren voor het eerst op stap geweest met de mijne. Vorige week trailerladen geoefend en vandaag kon ik hem heel makkelijk alleen laden. Echt super :)
Dan heeft er op locatie een lesgeefster mee gereden. Hij was superbraaf. Bij aankomst een beetje zenuwachtig. Tijdens het rijden super. Helemaal blij :) nu gaan we regelmatig eens een uitstapje proberen maken!

Een ander vraagje: worden er hier 3jaartjes geschoren? Ik was er tegen maar Galant zweet na 10 min. En na 20 a 30 min is hij helemaal nat. Heeft echt een teddyvachtje...

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:57

Traileroefenen heb ik ook een aantal keren herhaald.
In het begin had ze wel wat losse achterbenen.
Maar na een aantal orrecties was dat ook duidelijk.
Heb alle tijd genomenen de eerste keer duurde het een half uur.
De tweede keer 15 minuten en de derde keer liep ze er zo op.
Met het oefenrondje stond ze wel flink te trappelen.
En ze heeft een keer met haar hoofd onder de stang door gestaan.
Schrok me helemaal rot.
Gable stond heel relaxt te kijken van, kom je nog helpen, geen paniek niks.
Nou mijn vorige merrie had de hele trailer verbouwt.

Mijn merrie blijft verrassend kort in het haar.
Daar ben ik erg blij mee.
Anders had ik haar wel geschoren.
Te lang nat blijven is ook niet fijn.
En de kans op verkoudheid is groot.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:03

Ik scheer niet, hij zweet wel flink maar zet hem dan met een zweetdeken in de stapmolen. Dan is hij zo droog. Hij is best wel heet en vlug, dus ga niet scheren

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:12

Bij een hete vlugge zou ik ook twee keer nadenken mavantos.
Zeker als er een stapmolen aanwezig is.
Ieder heeft een persoonlijke voorkeur.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:17

Ja inderdaad, hij is op zich heel braaf, maar heeft af en toe van die buien.... Gelukkig met rijden niets aan de hand, maar op stal moet hij wel te hanteren blijven.

Maar als ze braaf zijn, waarom niet? Dan is het alleen maar fijn als ze van dat pak haar af zijn

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:29

Galant is voorlopig erg braaf. Hopelijk blijft dit ook eens hij dan geschoren zou zijn ;)
Handig zo die stapmolen. Bij ons zijn ze ook 1 aan het bouwen. Maar weet nog niet wat de regeling voor gebruik zal zijn...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:59

Ik heb eigenlijk nog niet echt nagedacht over scheren. De dagen dat het wat kouder was, was Gideon niet echt heel erg bezweet na het rijden. Mocht dat anders worden, kan ik altijd de machine erover halen, ik verwacht niet dat hij heel lastig zal zijn met scheren. Met rijden wordt ie dan vast wel iets frisser.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:48

Guess zit nog dun in haar vacht en heeft zelfs nog geen deken op.
en met 2 x in de week max 20 min iets doen raakt ze nog niet erg nat.
dus ik kijk wel als het kouder word hoe of wat maar voorlopig nog niks.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:06

Het is ook gewoon nog heel warm voor de vacht die ze al hebben. Op zich zitten die van mij voor de tijd van het jaar mooi in de vacht, maar het is gewoon te warm en daarom zweten ze zo veel. Ik hoop dat als het wat kouder wordt dat ze dan wat minder zweten.

Een stapmolen, hoe fijn is dat! Echt geweldig, ik zie het niet zitten om te gaan wandelen met een 3 jarige. En dat uitstappen is zo goed voor ze, zweetdeken op en na het rijden nog lekker een half uurtje afkoelen. Ondertussen kan ik de spullen opruimen en zijn ze klaar om na te verzorgen als ze eruit komen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:15

Grande wordt morgen ook geschoren.... Zweet loopt er na 10 minuten al af dus ik heb weinig keuze, helaas. Vind een geschoren vos echt niet mooi, maar voorlopig komt ie toch nog niet openbaar ;)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:17

Oohja en stapmolen is hier ook aanwezig, maar Grande kent hem nog niet... Ook maar eens gaan oefenen!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:19

Ik ga vanavond weer even op Broer, ben benieuwd hoe hij gaat. Van de week nam hij het tempo soms van me over en ging de hoeken afsnijden. Hij voelt zich schijnbaar goed en gaat zich dan vervelen met dat weinig doen, dus maar iets meer aan het werk zetten nu. }:)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:33

Gigi wordt binnenkort ook nog geschoren. Vorige week geprobeerd, maar dat was toch nog wel heeeeel eng voor dr hahaha

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:41

Ik ga niet scheren denk ik. Hij heeft nog een dunne vacht. Morgen dekens passen en krijgt hij een deken op.
Gisteren voor het eerst thuis gereden. Gingen vooral hard en stuurloos door de baan. Hij is helemaal niet sloom. Ga morgen maar eens langer longeren. Was zelf gesloopt na 10 min longeren en een kwartier rijden.