Marein schreef:Wat een knapperd! Het opblazen van spanning als een ruiter op de rug zit, is herkenbaar. Dat zien wij ook. Maar als hij ook kan ontspannen met een ruiter op de rug, is toch ook al een stap vooruit, niet?
Wordt hij eigenlijk gelongeerd voordat Menke op zijn rug gaat zitten? Merk je daar al signalen van ontspanning of juist van opbouw van spanning tijdens het longeren zonder ruiter?
Hij wordt inderdaad gelongeerd van tevoren, maar ik moet zeggen dat hij dan nooit uit zijn bol gaat. Hij is altijd vrij koel, doet gewoon netjes wat ik vraag tijdens het longeren en is ontspannen
Vorige keer had ik zelfs te weinig tijd om hem voldoende te longeren, hooguit 10 minuten (dus zonder bijzet, want hij was nog niet goed warm) een beetje gelongeerd. Maar ik merk geen verschil tussen lang of kort longeren bij hem, als de ruiter erop gaat.
Vandaag heb ik hem 10 minuten los gelongeerd en 20 minuten met bijzet (touwtje) zodat hij zijn rug dus gebruikt en traint. Daarna nog 10 minuten aan de hand gestapt (Menke was iets later) zonder touwtje, weer even los en nog warm houden.
Daarna heeft ze weer in 1 beweging op kunnen stappen en zijn we aan de hand gaan wandelen. Na een paar voltes zijn we weer beide kanten de gehele bak door gestapt. Ondertussen heeft zij op haar commando halt gehouden en weggestapt. Wat we vandaag merkten is dat als hij schrikt hij alleen nog maar een paar dribbelpasjes maakt onder de man, en dan heel snel weer tot zichzelf komt en dan kun je weer prima wegstappen.
Daarna heeft Menke hem weer van mij weggestuurd en zijn we zo al kletsend op de volte gegaan. Ook daar heeft ze het halthouden en wegstappen geoefend en vervolgens een paar keer voor mij langs van hand veranderd. Echt super knap!
Ook zo, met mij in het midden meelopend, de hoefslag kunnen volgen op beide handen!
Hij schrok nog hooguit 2 keer, maar bleef keurig onder Menke en stapte daarna ook zonder gedoe weg.
En vervolgens al weer afgestapt en natuurlijk zeer goed beloond 
@ Joolien; ik ben benieuwd naar je filmpje! Ideeen en tips zijn altijd welkom! Zal ze zeker voorleggen aan Menke