[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:56

He leuk weer updates in het topic! Ik volg weer!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:59

Vandaag was Menke er weer :D
Gisteren had ik al met zadel rondgestapt in de binnenbak en geoefend met naast het krukje staan en een beetje hangen. Dit deed ie echt meer dan prima. :j Dit oefende ik omdat Menke er graag in de binnenbak op wilde de eerstvolgende keer.

Heb eerst zelf gelongeerd aan de dubbele lijnen, en daarna ben ik even in de binnenbak gaan stappen zodat ie warm bleef. Menke was namelijk iets later dan verwacht, maar langer door longeren vond ik ook geen optie.
Maar ik weet dat ie binnen graag wil rollen, dus ik liep al goed door en bleef hem goed in de gaten houden. Maar meneer boeit het niet of we doorlopen en of ik oplet, want hop, hij liet zich echt zo vallen en begon te rollen! Was gewoon niks tegen te doen. :') Gelijk overeind gevraagd, wat nog best moeizaam ging :)) Stomme clown!

Net op dat moment kwam Menke natuurlijk aanlopen, beest onder 't zand :)) Weer even een borstel erover gedaan en toen heeft ze 'm gezadeld. Wat echt al een stuk fijner gaat inmiddels!
Daarna krukje erbij gepakt en toen langzaam weer erop gaan zitten en zo heeft ze een tijdje met mij en een stalgenoot zitten praten :D En Fiëgo was het er niet helemaal mee eens, zag Menke aan zijn gedrag, maar hij bleef braaf staan dus heb 'm goed moeten belonen.
Aangezien dit echt al heel goed ging, wilde ze er toch echt in de binnenbak op.
Daar heeft ze dezelfde situatie gecreëerd, dus tussen twee palen (waarvan ik 1 was) in en gewoon hetzelfde riedeltje gedaan. Ik merkte echt dat ik bewust moest blijven ademen :)) Menke zat me verdorie te vertellen dat ik gewoon relaxed kon zijn, terwijl zij daar zo zat.. En ja, het ging ook echt super. Dus hop, er weer af..
En toen wilde ze er nog een keer op, dus hop daar ging ze. Wel een stukje sneller dan de eerste keren, maar nog steeds goed oplettend op zijn reactie.
Zijn halshouding was al een stuk lager, sowieso vond ik hem hier relaxter dan de andere plek. Daarna weer eraf, en weer erop! Dit keer was het niet eens meer voor Fiëgo, maar puur voor mij. Zodat ik zag dat het goed ging.
En uiteindelijk een laatste keer, waarbij ze vanuit het hangen gelijk ging zitten en ook weer vloeiend af stapte.
Paard heeft zich echt zoo voorbeeldig gedragen! Ik ben zoo super trots! :)
Volgensmij kan Menke ook niet wachten totdat we een rondje kunnen stappen en echt aan de slag kunnen, maar eerst een goed zadel en ze wil dit eerst nog iets meer bevestigd hebben natuurlijk! Al ging het vandaag echt ver boven mijn eigen verwachtingen, zo in de binnenbak! :)

Hier nog een foto van gisteren in de binnenbak :)
Afbeelding

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:12

Oe, wat een puppy-oogjes! <3
Maar super dat het zo goed ging zeg, ben benieuwd naar de volgende update!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:33

Wat super om te lezen zeg!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:10

Menke is nog een paar keer langs geweest, maar eigenlijk had ik niet echt iets nieuws om te vertellen :))
Vandaag kwam echter de zadelmaker en had ik Menke ook uitgenodigd. Aangezien het bij ons dus al eens misgegaan is met een zadelmaker (waardoor we er dus zolang hebben uitleggen) leek een extra paar ogen (en iemand met iets meer verstand van zadels) mij wel noodzakelijk.
We zijn uitgekomen op een Albion, na het passen van enkele zadels.

Was wel grappig (als in, hij doet 't dus niet alleen bij mij), we stonden op het erf (Menke had Fiego vast) en de leerling van de zadelmaker kwam even aanlopen met zadel. Sjoef, Fiego om Menke heen gedraaid :+ Daarna in de stalgang wilde ie 't ook op 'n lopen zetten.
Maar uiteindelijk hebben Menke en ik het samen eerst gedaan, even weer ons ritueeltje (rustig vast zetten en op ons dooie gemak bezig) en daarna konden we buiten gewoon zadels wisselen zonder gedraai en weg willen rennen. Als het zadel eenmaal ligt is er ook niks aan de hand, en daarna maakt wisselen hem ook weinig meer uit.

Nou, met drie zadels eens gelongeerd en toen besloot Menke dat ze er eigenlijk wel gewoon op wilde.
Ik weet nog goed dat ze zei "We gaan alleen 1x op en afstappen hoor, niks anders.". Ze zat, en ja hoor. Ze wilde eigenlijk wel even stappen :')
Maar, ze wilde dan wel dat de leerling van de zadelmaker hem vast zou houden. Die had immers totaal geen spanning natuurlijk. Dus hop, lopen. En ik snap niet waarom ik verbaasd was, het ging echt super, want ik weet ook echt wel dat hij dit gewoon kan. Heb notabene gewoon fatsoenlijk op hem gereden :')

Stalgenoot en zadelmaker zeiden achteraf dat ik helemaal wit werd toen de zadelmaker vroeg of ze er niet ff op kon en Menke dus instemde. := Ik merk dus weinig van m'n spanning, maar bij mij komt de klap duidelijk achteraf. Was kapot nadat ze weg waren, terwijl Menke bijna alles gedaan heeft := (en ze zei al de heletijd "Wat ben je sloom, Cher. Hop!", maar ik voelde me gewoon 'fit' en 'normaal')
Ik voel mezelf dan ook echt zo stom. Ik wil deze stomme spanning niet. Is nergens voor nodig..

Nouja, weer een mijlpaal!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:52

Ik vind het knap dat je er zoveel in investeert. Wel ga jij met zo n jong paard echt heel erg ver uit je comfortzone. Zelf ben ik ook zo en ik zoek juist meer ervaren paarden op. Doorheen de jaren kan ik al een pak meer aan als vroeger maar ik zou nog steeds niet beginnen met eentje die nog zo groen is.. ik hoop dat jullie nu snel zorgeloos kunnen rijden maar anders hoop ik echt dat je de beslissing niet te lang meer uitstelt. Het is volgens mij echt een braaf maar ietwat sensibel en onervaren paard en in combinatie met een eigenaar die nog erg onzeker wordt (wat helemaal niet erg is) kan dat wel voor beide flink mis gaan.

Wel jaloers op je Albion zadel trouwens!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 16:34

Thanks poes! Ik ben juist door de jaren heen meer lef gaan krijgen en eigenlijk op alles en niks gestapt, ook in Amerika bezig geweest met groene paarden en gewoon gedáán.
Daarom dacht ik dit met de juiste begeleiding ook wel gewoon te kunnen, maar ik merk dat ik nu zooo onzeker inderdaad wordt. Hoe dat komt geen idee, denk dat ik gewoon niks mis wil doen bij hem, en je hebt gelijk dat als ik daarin blijf hangen dat het dan mis kan gaan.

Ik ga nu door met Menke tot het punt dat ik het over neem of het punt dat ik denk dit wordt niks meer..
Als het met ons niks wordt is hij dan iig hopelijk beter zadelmak en daarmee klaar voor een ander om op te pakken.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:43

Als ik mag gokken wordt jij meer onzeker van het feit dat je het al "mis" heb zien gaan en dat gewoon niet nog een keer wilt, voor jezelf en voor je paard.
Ik vind het stoer van Menke dat ze is opgestapt en rond heeft gestapt met zadels passen (en verstandig dat ze die jongen hem heeft laten vasthouden)
Ik denk dat als jij zo verder gaat samen met Menke en Fiego en blijft zien hoe fiego verandert en stabieler wordt dat jij dan zelf gaat denken van, oh waar heb ik mij druk over gemaakt? Dit kan ik ook!
Ik ben er nog steeds heilig van overtuigd dat dit goed gaat komen maar ja jij moet vooral goed naar je eigen gevoel blijven luisteren! Dat is het allerbelangrijkst.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 04:03

Hè typisch wel om met je eigen paard plots schrik te hebben en met een ander niet! Ik hoop in elk geval dat menke je hieruit kan halen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:01

Hai Cherry! Ik volg je verhalen ook al op facebook maar aangezien hier je updates net wat uitgebreider zijn ben ik hier ook begonnen met lezen!
Wat fijn dat jullie nu zo goed vooruitgaan! jullie komen er wel! (ik las op facebook dat het een goede start van het nieuwe jaar was) :):)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 16:12

Jaaa, zal als ik thuis ben ff updaten hier!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:34

Ik volg nog hoor! Volgens mij ga je plots de klik hebben met Fiego, en je zin om met hem te werken zal dan steeds sterker worden dan je angst.

Bij je eigen paard heb je plots de angst om iets verkeerd te doen, en sta je veel meer stil bij het bewust rijden. Ik ondervind dat nu ook allemaal bij ons eigen (eerste) paard... Zeker als het dan nog eens een paard met 'handleiding' blijkt te zijn.
Maar wat ik zelf al besloten heb: elk paard heeft een handleiding ;) . En het overwinnen van de eigen onzekerheid is een eerste stap naar het reduceren van due handleiding. Ik ben er zeker van dat het jou en Fiego ook zal lukken :(:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:52

Sorry voor m'n lange afwezigheid, Menke is uiteraard nog geweest!

Update 1
Menke wilde herhalen wat we met de zadelmaker ook gedaan hadden. Een rondje stappen aan de hand dus, en IK moest hem vast gaan houden. :j Opstappen ging echt veel sneller dan ooit tevoren, terwijl hij dus ook kalmpjes bleef, dat voelde voor mij al heel goed aan. En dat goede gevoel bleven we er dan ook echt inhouden, want de stapjes naar voren waren al snel gemaakt en al gauw stapten we al kletsend op de volte rond.
Ze ging kijken of hij op haar 'commando' kon halthouden en wegstappen, dit hebben we een paar keer gedaan en dat kende hij natuurlijk nog. :j
Hij deed dit zo goed, dat Menke me toch ietsje verder weg wilde hebben dan ernaast. Dus langzaam werd de afstand tussen ons groter, totdat ik opeens echt in het midden stond en zij dus aan de longe rond mij heen stapte. Weer een paar keer haltgehouden en weggestapt. En zelfs van hand veranderd! We stapten al een tijdje linksom, maar hij vind rechtsom altijd spannend (hij is ook links gebogen, dus wellicht schrikt ie dan als ie rechts ineens wat ziet? Was ook al zo op de trainingsstal) dus daar hebben we lekker rustig mee gedaan. Is uiteindelijk ook echt prima gegaan!
Toen schrok hij helaas wel weer bij het afstappen, dus dat hebben we nog eens opnieuw gedaan en toen was het al gauw klaar :j

Update 2
Dit keer heeft Menke in 1 keer op kunnen stappen. Veel fijner dan dat lange gehang aan 1 kant. Hij was hier echt heel relaxed mee. Totdat we weg wilde stappen, hij werd een brok spanning.
Uiteindelijk hebben we hem stapje voor stapje vooruit gekregen, maar hij was niet het paard van de vorige keer :n Gelukkig zijn Menke en ik heel geduldig en positief ingesteld, dus de kleinste dingetjes hebben we hem flink voor beloond. Uiteindelijk de paar stapjes weer uit kunnen bouwen naar het op de volte aan de hand lopen. Daar kregen we dan eindelijk weer een beetje ontspanning en toen wilde Menke toch nog een beetje meer afstand tussen mij en paard. Toen ik hem langer liet, wat we heel geleidelijk deden, was hij ineens weg. Hij sprong naar voren en begon daar te hupsen op de plaats. Niet gemeen, want hij bokte of steigerde niet, maar echt ontiegelijk veel spanning. Dus goed stilgezet en gigantisch beloont voor het stilstaan en daar even goed gekletst en gewacht totdat hij weer wat durfde te ademen.
Menke ging weer een beetje wiebelen in het zadel, laten voelen dat ze er zat en dat was ook prima.
Daarna nog een paar rondjes aan de hand gestapt en heel langzaam afgestapt, wat nu prima ging.

Het was best apart dat hij de vorige keer de klik leek te hebben en het allemaal herkende, maar dat het nu ineens allemaal weer nieuw en spannend leek. Maar we hebben geen haast en houden hem goed in de gaten :j We passen ons van dag tot dag aan en we zien wel wanneer we verder kunnen.
Morgen komt ze weer :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:30

Afbeelding

Vandaag weer knap zijn best gedaan. Hij was weer wat gespannen, maar bleef dit keer heel fijn bij me na een schriksprongetje. We zijn lekker kriskras door de bak gaan wandelen, ik noemde het al een bixieproef :') net zolang tot hij ontspande. Op een gegeven moment brieste hij flink een paar keer en was het even goed, toen zijn we ook gestopt :j Hij deed immers keurig zijn best en dat ie zijn spanning durfde los te laten met iemand erop vonden we weer heel knap!

Afbeelding
:+:

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:45

Wat kijkt ie zo rustig en vertrouwd op die laatste foto :+:

Fijn dat je een nieuw zadel hebt :D

Vervelend dat het steeds zo wisselend is, maar wel super dat ie niet als een malle gaat rennen en bokken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:46

prugelpiet schreef:
Wat kijkt ie zo rustig en vertrouwd op die laatste foto :+:

Fijn dat je een nieuw zadel hebt :D

Vervelend dat het steeds zo wisselend is, maar wel super dat ie niet als een malle gaat rennen en bokken.

Ja, hij is ook aan de hand echt zo rustig en vertrouwd. Het is dat hij nu zo wisselend doet, dat Menke ook zei van "Nou snap ik je!", want hij is verder zo ontiegelijk braaf en koel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:49

Wanneer ontwikkeld die spanning zich dan? Bij het opstappen al fo bij het moment dat je wegstapt?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:00

Joolien schreef:
Wanneer ontwikkeld die spanning zich dan? Bij het opstappen al fo bij het moment dat je wegstapt?

Bij het opstappen begint hij nu steeds meer te ontspannen en bewust zijn benen neer te zetten om z'n evenwicht te houden. Je merkt dat hij weet dat het gaat gebeuren, maar hij laat dat heel braaf toe. Ze kan de afgelopen keren dan ook "zo" (vrij vlot voor zijn doen, in een keer) opstappen. Zodra ze zit is het beetje spanning dat hij nog heeft met opstappen ook echt weg. Eigenlijk net als met het opzadelen, het moment van het zadel opdoen is gewoon "spannend", maar ligt het dan is het goed..

Vervolgens praten we even en zorgen we dat ik gewoon ontspannen ben. Zij gaat dan ondertussen wat "wiebelen" in het zadel, hem laten voelen dat ze er zit en 'm even recht schuiven als dat nodig is. Ze staat eens in de beugels en gaat weer zitten, dat laat ie allemaal prima toe. Wordt dan ook niet groter of meer gespannen in z'n lijf.

Dan vraag ik hem vooruit en wordt hij ineens groot en zet heel aarzelend en opgeblazen z'n paar stapjes schuifelend naar voren. We belonen dit uitgebreid en herhalen het totdat hij daarin minder groot wordt en op een gegeven moment zelf aangeeft weg te willen stappen (door al naar voren te leunen), dan proberen we minimaal een halve volte te lopen en belonen we hem weer uitgebreid. Zo bouwen we dat op, totdat we gewoon een hele volte onafgebroken kunnen lopen. Vanaf dan lopen we dus kriskras door de bak en ondertussen wiebelt zij af en toe en gaat ze meezitten in de wendingen. Vandaag moest ze hoesten en toen maakte hij even een sprongetje voorwaards, waarna hij toch weer stilstond op het puntje van z'n tenen en weer heel opgeblazen was. Weer heel goed beloond voor het stilstaan en toen konden we dus weer beginnen met een paar stapjes voorwaards en hebben we dat weer opgebouwd.

Zij is heel bewust bezig met het paard laten voelen dat ze er zit, dus ze heeft nog een paar keer gehoest (waarop hij dan weer niet meer reageerde). Ook been eraan gelegd (kent hij al) en een beetje gestuurd en halt gehouden (kent hij ook opzich al). Dat is allemaal prima. Alleen soms lijkt hij dat even te zijn vergeten ofzo?

Die twee sessies terug, dat ie gewoon aan de longe vrij ontspannen onder haar liep zonder mij zo dichtbij, was echt alsof we gewoon het werk van de trainingsstal weer op konden pakken. De keer daarna was het dus alsof hij het allemaal vergeten was en het allemaal weer nieuw was..
De momenten van spanningen wisselen bij hem best erg, maar zijn ook weer niet heel gek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:39

Heb je nu in de bak gewandeld of er op gezeten? Het is me even niet geheel duidelijk. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 02:56

Jessix schreef:
Heb je nu in de bak gewandeld of er op gezeten? Het is me even niet geheel duidelijk. :)

Ik ernaast, Menke er uiteraard op ;)
Zie ook de lange post boven jouw reactie, daar staat uitgebreider uitgelegt hoe en wat.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:41

Wat een knapperd! Het opblazen van spanning als een ruiter op de rug zit, is herkenbaar. Dat zien wij ook. Maar als hij ook kan ontspannen met een ruiter op de rug, is toch ook al een stap vooruit, niet?

Wordt hij eigenlijk gelongeerd voordat Menke op zijn rug gaat zitten? Merk je daar al signalen van ontspanning of juist van opbouw van spanning tijdens het longeren zonder ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:00

Wat misschien wel kan werken, is om hem te helpen ontspannen. Dat kun jij mooi doen als je naast hem loopt. Door neerwaarste druk uit te oefenen, zo te ontspannen. Zo ontspant het paard in zijn hele lijf, maar daardoor ook in zijn hoofd en in zijn mindset. Ik ben een filmpje in elkaar aan het zetten wat hierover gaat, ik hoop dit zondag af te hebben zodat je kan zien wat ik bedoel :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 18:24

Marein schreef:
Wat een knapperd! Het opblazen van spanning als een ruiter op de rug zit, is herkenbaar. Dat zien wij ook. Maar als hij ook kan ontspannen met een ruiter op de rug, is toch ook al een stap vooruit, niet?

Wordt hij eigenlijk gelongeerd voordat Menke op zijn rug gaat zitten? Merk je daar al signalen van ontspanning of juist van opbouw van spanning tijdens het longeren zonder ruiter?

Hij wordt inderdaad gelongeerd van tevoren, maar ik moet zeggen dat hij dan nooit uit zijn bol gaat. Hij is altijd vrij koel, doet gewoon netjes wat ik vraag tijdens het longeren en is ontspannen :j Vorige keer had ik zelfs te weinig tijd om hem voldoende te longeren, hooguit 10 minuten (dus zonder bijzet, want hij was nog niet goed warm) een beetje gelongeerd. Maar ik merk geen verschil tussen lang of kort longeren bij hem, als de ruiter erop gaat.

Vandaag heb ik hem 10 minuten los gelongeerd en 20 minuten met bijzet (touwtje) zodat hij zijn rug dus gebruikt en traint. Daarna nog 10 minuten aan de hand gestapt (Menke was iets later) zonder touwtje, weer even los en nog warm houden.
Daarna heeft ze weer in 1 beweging op kunnen stappen en zijn we aan de hand gaan wandelen. Na een paar voltes zijn we weer beide kanten de gehele bak door gestapt. Ondertussen heeft zij op haar commando halt gehouden en weggestapt. Wat we vandaag merkten is dat als hij schrikt hij alleen nog maar een paar dribbelpasjes maakt onder de man, en dan heel snel weer tot zichzelf komt en dan kun je weer prima wegstappen.
Daarna heeft Menke hem weer van mij weggestuurd en zijn we zo al kletsend op de volte gegaan. Ook daar heeft ze het halthouden en wegstappen geoefend en vervolgens een paar keer voor mij langs van hand veranderd. Echt super knap! :j Ook zo, met mij in het midden meelopend, de hoefslag kunnen volgen op beide handen!
Hij schrok nog hooguit 2 keer, maar bleef keurig onder Menke en stapte daarna ook zonder gedoe weg.
En vervolgens al weer afgestapt en natuurlijk zeer goed beloond :D

@ Joolien; ik ben benieuwd naar je filmpje! Ideeen en tips zijn altijd welkom! Zal ze zeker voorleggen aan Menke :j

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 02:46

Het neerwaarts halen van het hoofd gebruik ik idd ook tijdens spanning bij mijn pony's werkt heel fijn en je heb erg snel weer de ontspanning terug. Het is even oefenen en ik gebruik er een commando bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:27