Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:08

Onze situatie is wat apart. We hebben bij onze farm een 80 km weg, een berm, dan een 60 km weg (parallelweg) met weer een berm. Dan een sloot en weilanden. Geen fietspad waar we niet mogen dus. Wij rijden dus op de 60 km weg, maar daar worden wij ook behandeld alsof we daar niet thuishoren. Auto's razen voorbij met zeker 80 km/u (die gaan dus sowieso al te snel) en de meeste groepen wielrenners aldaar lijken toch ook echt te vinden dat hun rechten daar zwaarder tellen dan die van ruiter en paard.

Wij rijden zo mogelijk in de berm, maar wanneer daar obstakels liggen (snoeihout ofzo) of wanneer de berm erg oneven is, rijden we op de weg. We rijden ook wel naast elkaar, maar kijken telkens achterom en gaan in geval van inhalend verkeerd achter elkaar rijden (of 1 even in de berm).

Wij zijn dus allerminst asociaal, en hebben echt vooral last van anderen die vinden dat wij daar niet thuishoren, en dus langsrazen. Dat is een kwestie van mentaliteit.

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:24

Betteke schreef:
Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.

Mijn verwachtingen gaan puur over mijn veiligheid en die van anderen. Ze zijn dus erg minimaal en geen leidraad voor goed gedrag. Als ik zou verwachten dat mensen zich netjes zouden gedragen zou ik heel veel ongelukken hebben. Maar ik heb de volgende wensen van elke verkeersdeelnemer:
1. De wet naleven, tenzij je heel bewust besluit om dit vanwege de veiligheid (van jezelf EN anderen) niet te doen
2. Geen acties doen zonder te controleren dat het veilig kan
3. Niet de weg onnodig blokkeren. Dus niet met twee paarden naast elkaar bij een smalle weg en/of bij drukte.
4. Communiceren wanneer er verwarring kan ontstaan. Dit kan bestaan uit gebaren, praten, maar ook uit gedrag dat duidelijk maakt wat je gaat doen.

Nu weet ik best dat 2 niet voor iedereen haalbaar is. Zo verwacht ik vrijwel niets van kinderen en honden, al vind ik principeel wel dat ouders en hondeneigenaren hun kroost onder controle moeten hebben. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor ruiters.

Wat betreft 3 denk ik dat ruiters ergernis zouden kunnen verminderen door minder sociaal te zijn en vaker achter elkaar te rijden. Paarden lopen relatief traag waardoor het achter elkaar gaan rijden zo lang duurt dat de snelheid er voor een fietser volledig uit is. Datzelfde geldt trouwens ook voor fietsers zelf, die zouden ook ergernis kunnen verminderen bij andere verkeersdeelnemers door meer ruimte te laten.
Laatst bijgewerkt door WielrennerX op 04-08-12 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:34

Ik heb alleen even de eerste pagina gelezen maar ben verbaasd over het grote aantal bokkers dat vindt dat die wielrenner maar begrip moet hebben of niet boos had mogen worden?!
Een paard blokkeert een weg waar het niks te zoeken heeft. Een weggebruiker die daar wettelijk moet rijden schrikt (omdat hij/zij misschien niks van paarden weet of bang is?) en reageert dus als zodanig en dan id dát vreemd?! De ruiter had zich moeten verontschuldigen! In plaats van zo verbolgen te reageren! Wie is er hier nou à sociaal?!

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:37

amykimmie schreef:
Mijn vraag aan wielrennerx, stel jij bent lekker aan het fietsen. Opeens doemt er een paard voor je op. Paard staat dwars over het fietspad, paard gooit hoofd omhoog, ruiter is tegen paard aan het praten in de trand van: hooo, rustig maar, is niets, hooo maar.
Wat denk je dan? (En ik wil niet mn gelijk halen, maar vraag me af hoe een geen paardenkenner daar over denkt, afgezien van het feit dat het fietspad geblokkeert wordt)

Eerst denk ik: $#@%&, blokkade
Dan kijk ik meteen naar de opties en in dit geval denk ik dan: remmen!
Dan denk ik: Waarom krijgt ze dat paard niet onder controle?
Achteraf denk ik: Die combi (ruiter + paard) is niet geschikt voor de weg.

Mate van stress tijdens de eerste twee denkprocessen hangt af van hoe ver van te voren ik dit zie gebeuren en dus hoe snel ik moet reageren. Mate van ergernis hangt gedeeltelijk af van wat ik aan het doen ben. Als ik een intervaltraining aan het doen ben wil ik continu een bepaalde snelheid rijden voor een aantal minuten en is het extra vervelend als je moet remmen (daarom doe ik dit op relatief rustige stukken weg, maar ja...Randstad).

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:05

Rocamor schreef:
We moeten allemaal rekening houden met elkaar. Ook als we hopen dat wielrenners en fietser even bellen of roepen dat ze eraan komen. Stel dat een wielrenner ca 30 km/u rijdt (no offence WielrennerX, ik vermoed dat "jullie" gemiddeld wel harder gaan). Dat betekent dat ze ongeveer 8,5 meter per seconde overbruggen. Dit om even aan te geven dat de tijd tussen (ruimtelijk gezien) ruim van te voren aangeven dat er iemand aan komt en de tijd die ertussen kan zitten.

Gemiddeld gaan recreant wielrenners niet snel veel harder dan dat* (over een hele rit), maar het gaat om de snelheid op het moment van inhalen. Bij wind mee of bergaf zit je al snel richting de 40 km/u, maar met name heuvel af kan het oplopen tot boven de 60. Zoals iemand anders opmerkte gaat het dan vooral om het snelheidsverschil. Het 'probleem' daarbij is dat paarden zo langzaam lopen dat je er als wielrenner zo bovenop zit. Roepen is dan erg lastig, want je moet je dan helemaal schor schreeuwen van grote afstand als je op tijd wilt waarschuwen. Dat heb ik al met recreant-fietsers die toch een stukkie sneller gaan dan een paard. Daarom heb ik ook een luide bel, zodat ik van grote afstand kan bellen en toch gehoord wordt. Ik bel regelmatig al van 25 meter afstand wanneer fietsers de weg blokkeren, zodat ze voldoende tijd hebben om achter elkaar te gaan rijden, zonder dat ik hoef te remmen. Mijn ervaring is ook dat ze dat prettiger vinden en niet zo schrikken. Maar volgens mij zijn er niet veel wielrenners die dat doen.

* De luchtweerstand neemt kwadratisch toe bij hogere snelheid, waardoor het verhogen van het gemiddelde naar 31 km/u ipv 30km/u erg veel extra energie kost.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:28

sflj schreef:
Ik heb alleen even de eerste pagina gelezen maar ben verbaasd over het grote aantal bokkers dat vindt dat die wielrenner maar begrip moet hebben of niet boos had mogen worden?!
Een paard blokkeert een weg waar het niks te zoeken heeft. Een weggebruiker die daar wettelijk moet rijden schrikt (omdat hij/zij misschien niks van paarden weet of bang is?) en reageert dus als zodanig en dan id dát vreemd?! De ruiter had zich moeten verontschuldigen! In plaats van zo verbolgen te reageren! Wie is er hier nou à sociaal?!

Ben het er deels mee eens; ja de ruiter zit verkeerd maar kan er niets aan doen... en ja de wielrenner zou bang kunnen zijn of kunnen schrikken. maar hij hoeft neit zo te reageren want ruiter doet al hara best om het paard weer terug te krijgen op het ruiterpad. De wielrenner had ook kunnen vragen of hij/zij er langs kan. en de ruiter kan hem inderdaaad ook waarschuwen wat handig zou zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:32

WielrennerX schreef:
Betteke schreef:
Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.

Mijn verwachtingen gaan puur over mijn veiligheid en die van anderen. Ze zijn dus erg minimaal en geen leidraad voor goed gedrag. Als ik zou verwachten dat mensen zich netjes zouden gedragen zou ik heel veel ongelukken hebben. Maar ik heb de volgende wensen van elke verkeersdeelnemer:
1. De wet naleven, tenzij je heel bewust besluit om dit vanwege de veiligheid (van jezelf EN anderen) niet te doen
2. Geen acties doen zonder te controleren dat het veilig kan
3. Niet de weg onnodig blokkeren. Dus niet met twee paarden naast elkaar bij een smalle weg en/of bij drukte.
4. Communiceren wanneer er verwarring kan ontstaan. Dit kan bestaan uit gebaren, praten, maar ook uit gedrag dat duidelijk maakt wat je gaat doen.

Nu weet ik best dat 2 niet voor iedereen haalbaar is. Zo verwacht ik vrijwel niets van kinderen en honden, al vind ik principeel wel dat ouders en hondeneigenaren hun kroost onder controle moeten hebben. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor ruiters.

Wat betreft 3 denk ik dat ruiters ergernis zouden kunnen verminderen door minder sociaal te zijn en vaker achter elkaar te rijden. Paarden lopen relatief traag waardoor het achter elkaar gaan rijden zo lang duurt dat de snelheid er voor een fietser volledig uit is. Datzelfde geldt trouwens ook voor fietsers zelf, die zouden ook ergernis kunnen verminderen bij andere verkeersdeelnemers door meer ruimte te laten.

Ik vind dat je heel reële verwachtingen hebt. +:)+

Tip: Bij ruiters altijd eerst vragen wat er aan de hand is voordat je je ongenoegen uitspreekt, want anders is de kans op een sneer best wel groot (getuige dit topic :D ). Als je het vraagt krijg je waarschijnlijk gewoon antwoord (wat inzicht geeft in het gedrag voor een eventuele volgende ontmoeting) en hopelijk ook excuses. :)

Het laatste heb je waarschijnlijk het meest aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:40

papagroom schreef:
buiten dat....het probleem speelt voornamelijk op landwegen en niet op fietspaden......

Als ik eerlijk ben, kan ik op landwegen te paard ook als asociaal bestempeld worden.
ik ben hélaas al nét een keer te veel van de weg gereden als ik netjes in de berm rij, (waarop autos beslissen om elkaar vlak naast mij te kruisen zodat ik met paard bijna in de gracht duik, tot auto's die mijn been met hun spiegel aantikken toe! gelukkig heb ik een koel paard!
Autos die beslissen om me aan 90 voorbij te steken (STEL dat mijn paard net dan opzij springt voor iets, zou niet mogen maar kan wel, dan zijn we alledrie kikdood), tractors die niet vertragen en voorbijsjoeven, fietsers die me zonder waarschuwen inhalen, etc)
dus is mijn tactiek als volgt: ik rij op het midden van de weg (net zoals autos, want ik ben een voertuigbestuurder (en ik rij zo met mijn auto ook, ook net teveel van de weg gereden met mijn vroeger micra'tje, omdat meneer in de bmw of in de dikke jeep dacht voorrang te hebben op mij, ook al was het modderig, winter en hebben zij 4X4 en raakte ik hopeloos vast in de berm :D *nee hoor, ik ben niet gefrustreerd :P *)), en pas als de auto's vertraagd hebben, of tegenliggers ook rekening houden met mij (pas op, ik knik altijd goeiedag, wnnr een auto traag passeert steek ik altijd mijn hand op ter bedanking, ben de beleefdheid zelf!), dan ga ik aan de kant.
ik verwacht niet dat ze vertragen tot stilstand, maar 30 - 40 ter uur vind ik hard zat om me te passeren, alles dat vlugger rijdt gaat er niet langs of moet door de berm. (uiteraard dit enkel in weggetjes die net breed genoeg zijn voor anderhalve auto, zonder fietspad, en zonder veilige berm, als de berm 2 meter breed is rij ik uiteraard daar, op een tweevaksbaan hou ik ook uiterst rechts aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:49

WielrennerX schreef:
amykimmie schreef:
Mijn vraag aan wielrennerx, stel jij bent lekker aan het fietsen. Opeens doemt er een paard voor je op. Paard staat dwars over het fietspad, paard gooit hoofd omhoog, ruiter is tegen paard aan het praten in de trand van: hooo, rustig maar, is niets, hooo maar.
Wat denk je dan? (En ik wil niet mn gelijk halen, maar vraag me af hoe een geen paardenkenner daar over denkt, afgezien van het feit dat het fietspad geblokkeert wordt)

Eerst denk ik: $#@%&, blokkade
Dan kijk ik meteen naar de opties en in dit geval denk ik dan: remmen!
Dan denk ik: Waarom krijgt ze dat paard niet onder controle?
Achteraf denk ik: Die combi (ruiter + paard) is niet geschikt voor de weg.

Mate van stress tijdens de eerste twee denkprocessen hangt af van hoe ver van te voren ik dit zie gebeuren en dus hoe snel ik moet reageren. Mate van ergernis hangt gedeeltelijk af van wat ik aan het doen ben. Als ik een intervaltraining aan het doen ben wil ik continu een bepaalde snelheid rijden voor een aantal minuten en is het extra vervelend als je moet remmen (daarom doe ik dit op relatief rustige stukken weg, maar ja...Randstad).

Zoiets zou ik ook denken. Maar een paard is een levend dier, en kan dus ergens bang voor zijn (niet om goed te praten, maar dat kan nu eenmaal gebeuren) Dus eigenlijk vind ik dat die moment opname niet zoveel kan zeggen over of de combi wel of niet de weg op kan. Mijn eigen pony was vroeger van een manege, en is al aardig oud. Toch was ze laatst bang voor een nieuw geplaatst bord, en kwam dus even op het fietspad. Zoiets bedoel ik, dat altijd kan gebeuren.
Verder begrijp ik heel goed dat jullie ook jullie sport willen beoefenen! Maar ik ken hier genoeg die het voor de meeste wielrenners verpesten. Vandaar mijn reactie, het is niet bedoeld om jullie als aso neer te zetten maar sommigen halen echt het bloed onder mn nagels vandaan. Zelfs als ik op de fiets zit, wordt ik soms zo afgesneden dat ik in de berm belandt.
Jullie zullen je vast ook wel eens ergeren aan paarden. Als we gewoon rekening met elkaar houdem, en elkaar respecteren, ook al kan er eens iets mis gaan, zou het helemaal top zijn.
Helaas zullen er toch altijd rotte appels blijven bestaan, in de paardensport, in de wielersport maar ook qua automobilisten ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:53

daphnijntje schreef:
sflj schreef:

Met kanker schelden vindt jij wel sociaal? En buiten dat; stel er loopt een koe op de weg. Rijdt je die dan dood? Tja, hallo, hij houdt zich niet aan de wet en mag daar niet komen. Er kan altijd iets misgaan waardoor je je op dat moment even niet aan de wet kunt houden, maar dan nog kun je respect tonen. Als mevrouw niet meteen was gaan schelden, had ik alsnog mn excuses aangeboden. Met kanker schelden en mij en mijn paard daar aan verbinden, is voor mij echt zo respectloos, dat je op dat moment geen respect of excuus van mij terug hoeft te verwachten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:03

amykimmie schreef:
Met kanker schelden vindt jij wel sociaal? En buiten dat; stel er loopt een koe op de weg. Rijdt je die dan dood? Tja, hallo, hij houdt zich niet aan de wet en mag daar niet komen. Er kan altijd iets misgaan waardoor je je op dat moment even niet aan de wet kunt houden, maar dan nog kun je respect tonen. Als mevrouw niet meteen was gaan schelden, had ik alsnog mn excuses aangeboden. Met kanker schelden en mij en mijn paard daar aan verbinden, is voor mij echt zo respectloos, dat je op dat moment geen respect of excuus van mij terug hoeft te verwachten.
[/quote]Tja als iemand schrikt, roept ie misschien iets wat ie niet meent?
Feit blijft dat jij daar fout zat. Dat een wielrenner eerst moet vragen wat er aan de hand is, vind ik vreemd en een beetje de omgekeerde wereld. Als jouw koe ( of paard dus ;) ) is ontsnapt en de weg blokkeert, is het jouw plicht om het andere verkeer te waarschuwen en te zorgen dat er niks gebeurd.
De ruiter uit de openingspost had dus beter af kunnen stappen en de fietser waarschuwen/ zich verontschuldigen voor de overlast die zij veroorzaakte met haar paard.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:06

Maar Amy, moet jij jezelf dan verlagen tot het niveau van de ander en je excuses niet aanbieden? Als iedereen zo gaat doen dan is de wereld ver te zoeken. Hou de eer gewoon aan jezelf en bied netjes je excuses aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:09

amykimmie schreef:
daphnijntje schreef:

Tja als iemand schrikt, roept ie misschien iets wat ie niet meent?
Feit blijft dat jij daar fout zat. Dat een wielrenner eerst moet vragen wat er aan de hand is, vind ik vreemd en een beetje de omgekeerde wereld. Als jouw koe ( of paard dus ;) ) is ontsnapt en de weg blokkeert, is het jouw plicht om het andere verkeer te waarschuwen en te zorgen dat er niks gebeurd.
De ruiter uit de openingspost had dus beter af kunnen stappen en de fietser waarschuwen/ zich verontschuldigen voor de overlast die zij veroorzaakte met haar paard.[/quote]

Zoals al gezegd kon ik op dat moment niet afstappen, paard druk, en als ik afstap kom ik er niet meer op (paard is groot, ik ben maar 1.55)
Het is inderdaad zo dat je zelf verantwoordelijk blijft. Maar ga je serieus gewoon op die koe afrijden, hij hoort daar immers niet, omdat je vindt dat de veehouder hem maar moet vangen? Ik zou dan toch remmen, idem met het paard.
In mijn familie zijn er verschillende mensen die kanker hebben gehad. Daarmee schelden ligt voor mij dus heel gevoelig.
Dan kan het nog een schrikreactie zijn, maar scheldt dan als het zo nodig moet met K*t of weet ik wat.
Al had ze nog zo gelijk, met kanker schelden is voor mij vele malen erger dan een blokkade op het fietspad.

purny, zie wat ik over het schelden met kanker in dit bericht heb gezet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:16

Dan had je daar misschien beter een topic over kunnen openen.
Maar da's een heel ander verhaal dan alle wielrenners over een kam scheren.
Feit blijft dat jij ergens met je paard stond te prutsen waar dat niet had gemoeten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:18

Als jij klein bent en je paard is groot vind ik het al helemaal niet verantwoord om naar buiten te gaan, wat doe je als je eraf klettert tijdens een lange buitenrit? Dan word het toch echt bankjes zoeken om erop te klimmen. Of stap je met een trapje op in de bak?

Als iemand schrikt of boos word gaat die persoon niet eerst nadenken wat ie gaat zeggen, dan floept het eerste beste er gewoon uit wat in die persoon opkomt. En dat het misschien toevallig die ziekte is, ja das wel k*t ja... maar misschien dacht die vrouw later ook dat ze dat beter niet had kunnen zeggen. Heb je wel gebaren gegeven dat ze af moest remmen?

En is het niet zo dat je in het bezit moet zijn van een certificaat buitenrijden? Daar moet je aan kunnen tonen dat je kunt opstijgen en afstijgen. En dat kan je niet met je verzorgpaard dus ben je ongeschikt(in mijn ogen) om buiten te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:26

purny schreef:
Als jij klein bent en je paard is groot vind ik het al helemaal niet verantwoord om naar buiten te gaan, wat doe je als je eraf klettert tijdens een lange buitenrit? Dan word het toch echt bankjes zoeken om erop te klimmen. Of stap je met een trapje op in de bak?

Als iemand schrikt of boos word gaat die persoon niet eerst nadenken wat ie gaat zeggen, dan floept het eerste beste er gewoon uit wat in die persoon opkomt. En dat het misschien toevallig die ziekte is, ja das wel k*t ja... maar misschien dacht die vrouw later ook dat ze dat beter niet had kunnen zeggen. Heb je wel gebaren gegeven dat ze af moest remmen?

Scheelt dat als ik een lange buitenrit ga maken, ik dat altijd met zn 2en doe. Die kan mij dus een voetje geven.
Als ik alleen zou zijn, zou ik de beugels langer kunnen maken.
Ik stap altijd met een laag krukje op.
Eigenaar van de paarden vindt het verantwoord, vindt ik ook dus ik denk houden zo.

Dan nog valt het niet goed te praten! Ik voel me gewoon gekwetst als iemand mij daarmee uitscheldt, echt waar.
Waarom ik daar geen topic over open, is omdat het tegenwoordig schinbaar zeer normaal is om met deze ziekte te schelden. Naar mijn idee weten die mensen echt niet waar ze mee schelden, echt niet!
Had me uitgemaakt voor ktwijf ofzo, echt dat zou me niks boeien. Maar dit is echt niet normaal meer.
Ik kon niet gebaren zo snel, ze belde, ik draaide om en ze fietste zo verder. Het was zo gedaan, binnen een paar seconden.
Omdat ik me er ook gewoon over verbaasde dat ze door fietste, heb ik ook niets gezegd van wacht even aub of pas op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:27

sflj schreef:
Dan had je daar misschien beter een topic over kunnen openen.
Maar da's een heel ander verhaal dan alle wielrenners over een kam scheren.
Feit blijft dat jij ergens met je paard stond te prutsen waar dat niet had gemoeten.

Ik scheer niet alle wielrenners over 1 kam. Ik heb het over de meesten hier uit de omgeving.
Dat staat er ook wel een paar keer in, maar blijkbaar wil men dat dan weer niet lezen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:50

WielrennerX schreef:

Even ter verduidelijking voor WielrennerX:

Hiervan is meestal sprake in de volgende situaties:
- Het paard wat aan de binnenkant van de weg (dus bij de berm) gehouden wordt is een paard wat nog in opleiding is in het verkeer. Het andere (ervaren) paard fungeert dan dus als buffer tussen het mogelijk schrikkerige paard en het verkeer. Paarden zijn kuddedieren en kalmeren elkaar dus de ruiters doen het juist om gevaarlijke situaties met een schrikkend jong paard te voorkomen. Waar mogelijk kunnen ze vervolgens ergens samen aan de zijkant van de weg gaan staan zodat ander verkeer toch kan passeren.
- De ruiters stellen zich expres even breed op om te voorkomen dat mensen snel snel proberen in te halen. Wat je veel tegenkomt als ruiter (en misschien jullie als wielrenners ook?) is dat sneller verkeer zich snel tussen kleine gaatjes erlangs propt (en je bijna van de weg drukt, waar bij paarden een extra schrikfactor bijkomt) of dat mensen het wel grappig lijkt om in het passeren te toeteren, de paarden op hun kont te slaan of iets naar ruiter en/of paard te gooien. Er zijn best wat mensen (vooral jongeren) die expres hun best doen om paarden te laten schrikken, er niet bij stilstaand dat het gevaarlijk is voor iedereen als de ruiter wordt afgeworpen en het paard los op de weg komt.
Hierbij zullen ruiters zich dus tijdelijk even breed opstellen om inhalen te voorkomen, om dan zsm ergens op een oprit, inham of pleintje te gaan staan wachten tot het andere verkeer gepasseerd is.
- Asociaal gedrag van twee ruiters die het wel gezellig vinden om met elkaar te kletsen en geen enkele interesse hebben in de rest van het verkeer. Waarbij je bij deze mijn volledige goedkeuring hebt om ze aan te spreken op hun gedrag en verkeersinzicht ;)

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:40

purny schreef:
Als jij klein bent en je paard is groot vind ik het al helemaal niet verantwoord om naar buiten te gaan

Sorry maar dit vind ik echt onzin en zelfs een beetje beledigend... Ik ben 1,58 en mijn paard heeft een schofthoogte van 1,70 en er is bij mij nog nooit een situatie ontstaan waardoor ik en mijn paard een gevaar hebben gevormd voor het verkeer ondanks dat mijn paard groot is en ik klein ben. Ik ben overigens wel lenig genoeg om zonder krukje op mijn paard te komen maar dat is helemaal niet belangrijk. Overigens is mij altijd geleerd dat ik in het bos altijd OP mijn paard moet blijven zitten, dan heb je er altijd meer controle over dan erlangs, (niet dat ik me hier altijd aan houd) Ik denk niet dat mijn lengte of die van Amykimmie iets te maken heeft met de verkeersveiligheid in deze....

edit: Dat wil dan ook zeggen dat mensen die groter zijn en niet lenig genoeg zijn om te kunnen opstappen zonder krukje niet het bos in morgen volgens jou??? Ik denk dat dat boek nog geschreven moet worden.

Vind wel dat je gelijk hebt wat betreft het aanbieden van excuses, boeiend dat de wielrenster zo tegen jou doet houd de eer lekker aan jezelf en zeg gewoon sorry. Dan kan zij ook niet oprecht zeggen dat jij onbeleefd en asociaal bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:53

Noissue schreef:
purny schreef:
Als jij klein bent en je paard is groot vind ik het al helemaal niet verantwoord om naar buiten te gaan

Sorry maar dit vind ik echt onzin en zelfs een beetje beledigend... Ik ben 1,58 en mijn paard heeft een schofthoogte van 1,70 en er is bij mij nog nooit een situatie ontstaan waardoor ik en mijn paard een gevaar hebben gevormd voor het verkeer ondanks dat mijn paard groot is en ik klein ben. Ik ben overigens wel lenig genoeg om zonder krukje op mijn paard te komen maar dat is helemaal niet belangrijk. Overigens is mij altijd geleerd dat ik in het bos altijd OP mijn paard moet blijven zitten, dan heb je er altijd meer controle over dan erlangs, (niet dat ik me hier altijd aan houd) Ik denk niet dat mijn lengte of die van Amykimmie iets te maken heeft met de verkeersveiligheid in deze....

edit: Dat wil dan ook zeggen dat mensen die groter zijn en niet lenig genoeg zijn om te kunnen opstappen zonder krukje niet het bos in morgen volgens jou??? Ik denk dat dat boek nog geschreven moet worden.

Vind wel dat je gelijk hebt wat betreft het aanbieden van excuses, boeiend dat de wielrenster zo tegen jou doet houd de eer lekker aan jezelf en zeg gewoon sorry. Dan kan zij ook niet oprecht zeggen dat jij onbeleefd en asociaal bent.

Zoals ik al zei ben ik 1.55 en rijd ook op paarden van 1.65/1.70m
Als ik echt, echt zou willen zou ik er op kunnen komen zonder krukje. Dit wordt dan wel echter een gesjor en gehang aan het zadel, wat ik niet echt bevorderlijk vindt voor de rug van het paard en daarom een krukje pak.
Mijn lengte heeft er vooral mee te maken dat ik er niet op kom, maar daarintegen ben ik ook gewoon niet echt lenig van mezelf en kan mijn been gewoon neit hoog de lucht in krijgen.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:56

Was ook niet "tegen" jou bedoeld amykimmie ik vond het gewoon bijna discriminerend om te zeggen dat kleine mensen met grote paarden of mensen die niet op kunnen stappen niet het bos in mogen.. Is onzin slaat nergens op.. Als het moment daar is dat het veiliger is om af te stappen dan doe je dat toch wel neem ik aan? En so wat dat je er dan niet op kunt? dan loop je toch een stukje tot je een boomstronk of iets dergelijks tegen komt? Daar breng je niemand mee in gevaar hoor..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:13

Maar het is wel zo dat het feit dat je niet of moeizaam op je paard kan komen je eigen probleem is en niet die van de overige weggebruikers. Op het moment dat jij er eigenlijk af zou moeten, omdat je op die manier het beste of snelste een onveilige situatie op kan lossen, dan kan je dat niet op andere verkeersdeelnemers afwentelen onder het motto "sorry, maar anders kom ik er niet meer op". Dan loop je maar naar huis, zoek je een bankje op of hang je op mijn part een touwladder aan je zadel :D

Het excuus "ik ben niet afgestapt, want het paard is te groot en ik ben klein" is gewoon geen excuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:31

Noissue schreef:
Was ook niet "tegen" jou bedoeld amykimmie ik vond het gewoon bijna discriminerend om te zeggen dat kleine mensen met grote paarden of mensen die niet op kunnen stappen niet het bos in mogen.. Is onzin slaat nergens op.. Als het moment daar is dat het veiliger is om af te stappen dan doe je dat toch wel neem ik aan? En so wat dat je er dan niet op kunt? dan loop je toch een stukje tot je een boomstronk of iets dergelijks tegen komt? Daar breng je niemand mee in gevaar hoor..

Nee, dat begrijp ik! Maar ik vertel waarom ik dus bewust kies voor het opstappen met een kruk.
En dat ik het net als jij niets vindt zeggen over veiligheid oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:32

Karl66 schreef:
Maar het is wel zo dat het feit dat je niet of moeizaam op je paard kan komen je eigen probleem is en niet die van de overige weggebruikers. Op het moment dat jij er eigenlijk af zou moeten, omdat je op die manier het beste of snelste een onveilige situatie op kan lossen, dan kan je dat niet op andere verkeersdeelnemers afwentelen onder het motto "sorry, maar anders kom ik er niet meer op". Dan loop je maar naar huis, zoek je een bankje op of hang je op mijn part een touwladder aan je zadel :D

Het excuus "ik ben niet afgestapt, want het paard is te groot en ik ben klein" is gewoon geen excuus.

Wel dat ik geen tijd had omdat wielrenster al voorbij was? Dat lijkt me een aardig argument.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:47

Daar heb je gelijk in karl66 maar mijn punt was dat er gezegd werd dat het onverantwoord is voor kleine mensen met grote paarden of mensen die minder lenig zijn om buiten te rijden.Dat is echt onzin en discriminerend! Ik ben met je eens dat als er een situatie ontstaat waarin het beter is om af te stappen je dat ook moet doen. Het is uiteindelijk jou probleem dat je er niet makkelijk op komt en niet het probleem van de fietser of andere weg gebruiker. Maar naar mijn menig is het wel zo dat als je dan toch op een angstig onvoorspelbaar paard buiten aan het rijden bent (wat dan weer eigenlijk niet zo verstandig is) je er beter op kunt blijven zitten dan er langs gaan lopen. Als het paard dan aan de kletter gaat probeer het dan maar eens bij je te houden of bij te houden. Naar mijn inziens is een paard op hol zonder ruiter een nog groter gevaar voor het verkeer en zichzelf dan met :Y)