Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Betteke schreef:Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.
amykimmie schreef:Mijn vraag aan wielrennerx, stel jij bent lekker aan het fietsen. Opeens doemt er een paard voor je op. Paard staat dwars over het fietspad, paard gooit hoofd omhoog, ruiter is tegen paard aan het praten in de trand van: hooo, rustig maar, is niets, hooo maar.
Wat denk je dan? (En ik wil niet mn gelijk halen, maar vraag me af hoe een geen paardenkenner daar over denkt, afgezien van het feit dat het fietspad geblokkeert wordt)
Rocamor schreef:We moeten allemaal rekening houden met elkaar. Ook als we hopen dat wielrenners en fietser even bellen of roepen dat ze eraan komen. Stel dat een wielrenner ca 30 km/u rijdt (no offence WielrennerX, ik vermoed dat "jullie" gemiddeld wel harder gaan). Dat betekent dat ze ongeveer 8,5 meter per seconde overbruggen. Dit om even aan te geven dat de tijd tussen (ruimtelijk gezien) ruim van te voren aangeven dat er iemand aan komt en de tijd die ertussen kan zitten.
sflj schreef:Ik heb alleen even de eerste pagina gelezen maar ben verbaasd over het grote aantal bokkers dat vindt dat die wielrenner maar begrip moet hebben of niet boos had mogen worden?!
Een paard blokkeert een weg waar het niks te zoeken heeft. Een weggebruiker die daar wettelijk moet rijden schrikt (omdat hij/zij misschien niks van paarden weet of bang is?) en reageert dus als zodanig en dan id dát vreemd?! De ruiter had zich moeten verontschuldigen! In plaats van zo verbolgen te reageren! Wie is er hier nou à sociaal?!
WielrennerX schreef:Betteke schreef:Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.
Mijn verwachtingen gaan puur over mijn veiligheid en die van anderen. Ze zijn dus erg minimaal en geen leidraad voor goed gedrag. Als ik zou verwachten dat mensen zich netjes zouden gedragen zou ik heel veel ongelukken hebben. Maar ik heb de volgende wensen van elke verkeersdeelnemer:
1. De wet naleven, tenzij je heel bewust besluit om dit vanwege de veiligheid (van jezelf EN anderen) niet te doen
2. Geen acties doen zonder te controleren dat het veilig kan
3. Niet de weg onnodig blokkeren. Dus niet met twee paarden naast elkaar bij een smalle weg en/of bij drukte.
4. Communiceren wanneer er verwarring kan ontstaan. Dit kan bestaan uit gebaren, praten, maar ook uit gedrag dat duidelijk maakt wat je gaat doen.
Nu weet ik best dat 2 niet voor iedereen haalbaar is. Zo verwacht ik vrijwel niets van kinderen en honden, al vind ik principeel wel dat ouders en hondeneigenaren hun kroost onder controle moeten hebben. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor ruiters.
Wat betreft 3 denk ik dat ruiters ergernis zouden kunnen verminderen door minder sociaal te zijn en vaker achter elkaar te rijden. Paarden lopen relatief traag waardoor het achter elkaar gaan rijden zo lang duurt dat de snelheid er voor een fietser volledig uit is. Datzelfde geldt trouwens ook voor fietsers zelf, die zouden ook ergernis kunnen verminderen bij andere verkeersdeelnemers door meer ruimte te laten.
). Als je het vraagt krijg je waarschijnlijk gewoon antwoord (wat inzicht geeft in het gedrag voor een eventuele volgende ontmoeting) en hopelijk ook excuses.
papagroom schreef:buiten dat....het probleem speelt voornamelijk op landwegen en niet op fietspaden......
*nee hoor, ik ben niet gefrustreerd
*)), en pas als de auto's vertraagd hebben, of tegenliggers ook rekening houden met mij (pas op, ik knik altijd goeiedag, wnnr een auto traag passeert steek ik altijd mijn hand op ter bedanking, ben de beleefdheid zelf!), dan ga ik aan de kant.WielrennerX schreef:amykimmie schreef:Mijn vraag aan wielrennerx, stel jij bent lekker aan het fietsen. Opeens doemt er een paard voor je op. Paard staat dwars over het fietspad, paard gooit hoofd omhoog, ruiter is tegen paard aan het praten in de trand van: hooo, rustig maar, is niets, hooo maar.
Wat denk je dan? (En ik wil niet mn gelijk halen, maar vraag me af hoe een geen paardenkenner daar over denkt, afgezien van het feit dat het fietspad geblokkeert wordt)
Eerst denk ik: $#@%&, blokkade
Dan kijk ik meteen naar de opties en in dit geval denk ik dan: remmen!
Dan denk ik: Waarom krijgt ze dat paard niet onder controle?
Achteraf denk ik: Die combi (ruiter + paard) is niet geschikt voor de weg.
Mate van stress tijdens de eerste twee denkprocessen hangt af van hoe ver van te voren ik dit zie gebeuren en dus hoe snel ik moet reageren. Mate van ergernis hangt gedeeltelijk af van wat ik aan het doen ben. Als ik een intervaltraining aan het doen ben wil ik continu een bepaalde snelheid rijden voor een aantal minuten en is het extra vervelend als je moet remmen (daarom doe ik dit op relatief rustige stukken weg, maar ja...Randstad).
daphnijntje schreef:sflj schreef:Ik heb alleen even de eerste pagina gelezen maar ben verbaasd over het grote aantal bokkers dat vindt dat die wielrenner maar begrip moet hebben of niet boos had mogen worden?!
Een paard blokkeert een weg waar het niks te zoeken heeft. Een weggebruiker die daar wettelijk moet rijden schrikt (omdat hij/zij misschien niks van paarden weet of bang is?) en reageert dus als zodanig en dan id dát vreemd?! De ruiter had zich moeten verontschuldigen! In plaats van zo verbolgen te reageren! Wie is er hier nou à sociaal?!
amykimmie schreef:[/quote]Tja als iemand schrikt, roept ie misschien iets wat ie niet meent?Met kanker schelden vindt jij wel sociaal? En buiten dat; stel er loopt een koe op de weg. Rijdt je die dan dood? Tja, hallo, hij houdt zich niet aan de wet en mag daar niet komen. Er kan altijd iets misgaan waardoor je je op dat moment even niet aan de wet kunt houden, maar dan nog kun je respect tonen. Als mevrouw niet meteen was gaan schelden, had ik alsnog mn excuses aangeboden. Met kanker schelden en mij en mijn paard daar aan verbinden, is voor mij echt zo respectloos, dat je op dat moment geen respect of excuus van mij terug hoeft te verwachten.
) is ontsnapt en de weg blokkeert, is het jouw plicht om het andere verkeer te waarschuwen en te zorgen dat er niks gebeurd. amykimmie schreef:Tja als iemand schrikt, roept ie misschien iets wat ie niet meent?daphnijntje schreef:
Met kanker schelden vindt jij wel sociaal? En buiten dat; stel er loopt een koe op de weg. Rijdt je die dan dood? Tja, hallo, hij houdt zich niet aan de wet en mag daar niet komen. Er kan altijd iets misgaan waardoor je je op dat moment even niet aan de wet kunt houden, maar dan nog kun je respect tonen. Als mevrouw niet meteen was gaan schelden, had ik alsnog mn excuses aangeboden. Met kanker schelden en mij en mijn paard daar aan verbinden, is voor mij echt zo respectloos, dat je op dat moment geen respect of excuus van mij terug hoeft te verwachten.
) is ontsnapt en de weg blokkeert, is het jouw plicht om het andere verkeer te waarschuwen en te zorgen dat er niks gebeurd. purny schreef:Als jij klein bent en je paard is groot vind ik het al helemaal niet verantwoord om naar buiten te gaan, wat doe je als je eraf klettert tijdens een lange buitenrit? Dan word het toch echt bankjes zoeken om erop te klimmen. Of stap je met een trapje op in de bak?
Als iemand schrikt of boos word gaat die persoon niet eerst nadenken wat ie gaat zeggen, dan floept het eerste beste er gewoon uit wat in die persoon opkomt. En dat het misschien toevallig die ziekte is, ja das wel k*t ja... maar misschien dacht die vrouw later ook dat ze dat beter niet had kunnen zeggen. Heb je wel gebaren gegeven dat ze af moest remmen?
sflj schreef:Dan had je daar misschien beter een topic over kunnen openen.
Maar da's een heel ander verhaal dan alle wielrenners over een kam scheren.
Feit blijft dat jij ergens met je paard stond te prutsen waar dat niet had gemoeten.
WielrennerX schreef:3. Niet de weg onnodig blokkeren. Dus niet met twee paarden naast elkaar bij een smalle weg en/of bij drukte.
purny schreef:Als jij klein bent en je paard is groot vind ik het al helemaal niet verantwoord om naar buiten te gaan
Noissue schreef:purny schreef:Als jij klein bent en je paard is groot vind ik het al helemaal niet verantwoord om naar buiten te gaan
Sorry maar dit vind ik echt onzin en zelfs een beetje beledigend... Ik ben 1,58 en mijn paard heeft een schofthoogte van 1,70 en er is bij mij nog nooit een situatie ontstaan waardoor ik en mijn paard een gevaar hebben gevormd voor het verkeer ondanks dat mijn paard groot is en ik klein ben. Ik ben overigens wel lenig genoeg om zonder krukje op mijn paard te komen maar dat is helemaal niet belangrijk. Overigens is mij altijd geleerd dat ik in het bos altijd OP mijn paard moet blijven zitten, dan heb je er altijd meer controle over dan erlangs, (niet dat ik me hier altijd aan houd) Ik denk niet dat mijn lengte of die van Amykimmie iets te maken heeft met de verkeersveiligheid in deze....
edit: Dat wil dan ook zeggen dat mensen die groter zijn en niet lenig genoeg zijn om te kunnen opstappen zonder krukje niet het bos in morgen volgens jou??? Ik denk dat dat boek nog geschreven moet worden.
Vind wel dat je gelijk hebt wat betreft het aanbieden van excuses, boeiend dat de wielrenster zo tegen jou doet houd de eer lekker aan jezelf en zeg gewoon sorry. Dan kan zij ook niet oprecht zeggen dat jij onbeleefd en asociaal bent.
Noissue schreef:Was ook niet "tegen" jou bedoeld amykimmie ik vond het gewoon bijna discriminerend om te zeggen dat kleine mensen met grote paarden of mensen die niet op kunnen stappen niet het bos in mogen.. Is onzin slaat nergens op.. Als het moment daar is dat het veiliger is om af te stappen dan doe je dat toch wel neem ik aan? En so wat dat je er dan niet op kunt? dan loop je toch een stukje tot je een boomstronk of iets dergelijks tegen komt? Daar breng je niemand mee in gevaar hoor..
Karl66 schreef:Maar het is wel zo dat het feit dat je niet of moeizaam op je paard kan komen je eigen probleem is en niet die van de overige weggebruikers. Op het moment dat jij er eigenlijk af zou moeten, omdat je op die manier het beste of snelste een onveilige situatie op kan lossen, dan kan je dat niet op andere verkeersdeelnemers afwentelen onder het motto "sorry, maar anders kom ik er niet meer op". Dan loop je maar naar huis, zoek je een bankje op of hang je op mijn part een touwladder aan je zadel![]()
Het excuus "ik ben niet afgestapt, want het paard is te groot en ik ben klein" is gewoon geen excuus.