Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:05

op zoek is een groot woord!
maar zou wel graag een wat ouder dier willen hebben die wat gepresteerd heeft.
ik kan door mijn rugklachten niet altijd even goed rijden en mijn 10 jarige merrie word helemaal gek van stil staan en zou daarom wel een wat ouder dier willen hebben die er tegen kan ( als bij mij het rijden niet lukt)
om een tijdje niks meer te doen maar wel zo opstappen en wegrijden zeg maar :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:13

Lijkt me een heel interessant paard :D
Mooie leeftijd ook

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:34

Foto O:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:35

Beetje creatief zijn dames, paard staat op SH, compleet met filmpje.

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:36

inderdaad, daar heb ik 'm ook gezien.
Ze valt helemaal binnen m'n eisen, maar helaas wel boven m'n budget.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:36

En in de markt incl film :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:38

Waarom verkoop jij die united merrie? Die heb ik al heen vaak voorbij zien komen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:39

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:17

Ze is voor mij te groot uitgegroeid, plaatje klopt gewoon net niet, en ik merk gewoon dat ik haar heel moeilijk verzameld krijg voor de hogere klasses, een langere ruiter met langere benen kan veel meer uitrichten. Als ik er twee kon houden mocht ze gewoon blijven, alleen ik sta op een pensionstal, en twee x 300 euro per maand is gewoon teveel. Verder is ze ideaal, is nergens bang voor, niet snel onder de indruk van vreemde dingen. Nu hebben we weer ponykampen en heb haar voorop mee met buitenritten met een groep kinderen. Heb er heel lang over getwijfeld ( en nog steeds) of ik haar wel moet verkopen, maar jaarlijks is 't gewoon een heleboel geld en dan wil ik iets wat gewoon echt goed past.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:18

Marjolein, toch eens met Jeannette Haazen gaan praten :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:29

Mw Haazen had een heel gevoelig paard volgens mij, dan maakt het inderdaad niet uit :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:37

Ja, Jeanette Haazen gaf ooit in een interview aan dat ze inderdaad wel heel licht te rijden paarden (nodig) had. Maar dan nog, ze is 1.54/1.56 mtr ofzo? En dan een paard van 1.80 de GP doorsturen! Ik neem mijn petje er voor af.

Edit/toevoeging:
@Alja: denk je niet dat het "opstappen en wegrijden" niet ook wat te maken heeft met het temperament en niet alleen met leeftijd?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:49

http://www.equilibre-horses.nl/DetailPage.aspx?id=10

Misschien het paard voor iemand hier die nog opzoek is? Paard staat bij mij op stal en is echt een mooi dier en ook echt een knuffel!

Ruin
9 jaar
Z dressuur
Is in 2008 (uit mijn hoofd) ront gekeurd, foto's zijn opvraagbaar.

Video's staan bij de link, hier nog even een omschrijving van haar zelf:

Wauter W is een echte allrounder. Hij is reactief en kan met kleine hulpen gereden worden. Hij is op Z-niveau getraind (dressuur) en enkele malen uitgebracht. Hij heeft geen parcourservaring maar is dol op springen.

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:24

Inderdaad, denk dat een gevoelig paard daarvoor ook meespeelt. Mijn paard is heel nuchter, je kan haar ook gerust een paar dagen laten staan en dan weer opstappen. En verder lijkt bouw me ook meespelen. Ze is geen poppenpaardje. Ik ben zelf ook maar 1.62.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:58

tita schreef:
Sommige mensen hebben geluk ik heb geluk met niet verzekeren.

De pony kwam in mijn bezit toen ie 10 was en de verzekering voor hem was toen 80 gulden per maand... Hij werd 11,12,15,20,24 en toen moest een keertje naar de kliniek. (we hebben hem niet verzekerd)

Ik denk dat ik in totaal 2500 euro kwijt ben aan DA kosten in de afgelopen 20 jaar!!!! voor de pony.
Ik hoop dat mijn paard(en) en ook zulk geluk gaan brengen

Mijn paard staat laag in de verzekering voor de dood (2500) maar uitgebreid voor dierenartskosten. Dat betekent dat ik 2500 per jaar mag verspijkeren aan dierenartskosten. Kosten per jaar nog geen 400. Heb je echt iets heel vervelends, zoals een koliekoperatie ben je wel meer kwijt, maar dan helpt 2500 ook al. Gelukkig heb ik de verzekering nog niet nodig gehad, maar het stelt wel een beetje gerust.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:04

monica08 schreef:
Update: paard wordt morgen gekeurd.. die mensen hebben der kalmeringspasta gegeven, omdat ie nog maar 2x op de trailer is geweest en nu mag ze niet gekeurd worden. Ze blijft nu in Wolvega staan en zo kunnen wij morgen zelf bij de keuring aanwezig zijn.
En ja, ik laat ook bloed afnemen :)

Da's niet heel slim van ze 8)7

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:04

ik heb halleandro ook verzekerd.. 15 euro pm

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:07

@ monica; dat is dom vn ze..

Mijn peerd ook niet verzekerd :)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:09

Ben ook wat aan het rond kijken en heb dr 1 op het oog, ook een leuke stalling gevonden maar moet bij zowel het paard en de stalling nog langs gaan. (heb het paard al wel een x gezien en de stal ook).

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:13

ik heb verder geen paarden verzekerd hoor.. alleen hengstveulen :) niet duur en prima verzekering!

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:25

Ik kom ook even trots binnenvallen, heb maandag een jaarling merrie gekocht. Volgens mij is ze al een keer voorbij gekomen in dit topic.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zo ontzettend blij met haar <3

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:33

leuk gefeliciteerd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:37

Evelien_1987 schreef:
hallo,
ik ben me ook aan het orienteren voor de aankoop van een paard. Het zal het eerste paard worden wat ik koop dus ik wil het ook goed doen. Ik kom niet uit een paardenfamilie. De stal waar ik nu rijd zal met me meegaan paarden bezichten maar ik heb het idee dat jullie ook veel weten.
Ik kijk naar paarden van rond de 3000 euro. Het hoeft geen hoogvlieger te zijn en ik heb (nog) geen ambities om z te rijden maar wil wel een leuk dessuurmatig gereden paard.
Hebben jullie een verzekering voor jullie paard? Zouden jullie een paard klinisch en rontgologisch laten keuren? Wat zijn gemiddeld de kosten hiervoor? Wanneer het paard niet goedgekeurd wordt zijn de keuringskosten dan voor de eigenaar? Is het verstandig een proefperiode af te spreken? Wat zijn de kosten van ijzers gemiddeld? Hebben jullie verder nog tips waar ik op zou moeten letten of waar ik rekening mee moet houden?

Als je kijkt naar paarden van rond de 3000 euro dan kijk je wel in een risicoklasse. In die prijsklasse worden veel paarden aangeboden die niet gezond zijn. Een klinische en rontgenologische keuring is dan wel verstandig. Gemiddeld liggen de kosten voor een klinisch inclusief rontgenkeuring (benen) tussen de 5 en 600 euro. Koop je je paard bij een handelaar zou je moeten kunnen afspreken dat de verkoper bij afkeuren de keuring betaalt. Bij een particulier ligt dat vaak iets moeilijker, maar daar zou je kunnen voorstellen samen de keuringskosten te dragen.
Vaak kun je bij een handelaar een proefperiode afspreken. In feite is een handelaar verplicht om binnen 6 maanden na aankoop het paard terug te nemen als er sprake is van een verborgen gebrek. Dat betekent nu ook weer niet dat bij een gebrek je zomaar altijd het paard terug kunt brengen; het gebrek moet wel gedateerd worden. Is er twijfel over het ontstaan van het gebrek dan ligt - in het geval van een handelaar - de bewijslast bij de verkoper.(Dat heet consumentenkooprecht) In het andere geval (aankoop bij een particulier) ligt de bewijslast bij de koper.
Als je weinig ervaring hebt met het kopen van een paard zou ik niet zomaar de particuliere markt opgaan. Het is enorm moeilijk zo niet onmogelijk een paard terug te krijgen al het niet beantwoordt aan jouw eisen. Op proef lukt bij een particulier vaak ook niet. Het is - naast een goede keuring - ook altijd goed om in een verkoopcontract af te spreken wat je hebt gekocht.
Wil je bijvoorbeeld een braaf en verkeersmak paard, zet dat erin. Trailerladen? Ook belangrijk. Etc, Etc. Zet dat alles in het koopcontract. Is het paard als braaf verkocht maar gaat hij bij het minste of geringste omhoog, dan heb je in ieder geval nog iets op papier.

Voorbeeld: een kennisje van mij kocht ooit een paard van een particulier. Moest braaf en verkeersmak zijn want wij moeten altijd langs een drukke weg als we naar het buitenrijgebied gaan. Bij ons langs de weg? Zelfs haar instructrice heeft een paar keer geprobeerd, maar hij was echt gevaarlijk. De verkoopster was "niet thuis". O, hier deed ie dat nooit. Dan ben je uitgepraat. Niks verkoopcontract, niks op papier. Later hoorden we via via dat de vorige eigenaresse uberhaupt nooit met hem naar buiten ging. Kennisje heeft hem met flink verlies weer moeten verkopen.

Als je het mij vraagt, zou ik je adviseren nog ff door te sparen tot je tussen de 6 en 8000 kunt uitgeven. Dan heb je toch iets meer te kiezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:38

Iris_Casper schreef:
Ik kom ook even trots binnenvallen, heb maandag een jaarling merrie gekocht. Volgens mij is ze al een keer voorbij gekomen in dit topic.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ben zo ontzettend blij met haar <3

Wat een leuk dier. Wat is het voor afstamming?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:50

Dure verzekeringen hier. De onderlinge is bij ons 2.25% tot 4500 euro en dat loopt dan vervolgens op. En over dat bedrag dan nog bijna 10% assurantie belasting. Dit is overigens voor de dood en blijvende ongeschiktheid. Paard terug kopen van de verzekering is altijd mogelijk.

Iris, is dat de floris ? Leuk dier hoor!