Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:26

Ik ga paardje laten keuren, toestemming van eigenaar en mag eigen keuze da maken.
straks een dierenarts belllen, deze is 1 de buurt http://www.dierenartsenwb.nl/home
als iemand andere in de buurt weet, laat maar weten. ben er helemaal niet bekend in :o
heb ook al probleem met stal vinden...

ik wens je succes studiemiep, hoop dat iets is.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:34

Ach we shall see! Heb ook totaal geen haast, heb alle tijd om een paard te vinden wat ik echt wel een klik mee heb (en die ik een bepaalde prijs waard vind).

Ik hoef namelijk van mijzelf niet perse die 6500 euro uit te geven (is toch een flink bedrag) als ik een leuk paard zie voor 4000 euro is het ook goed namelijk.

Twilight1Jarig

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:46

ik vind het een hoop geld voor een klein paard met niet zon goede afstamming

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:03

@Safire: Ik hoop voor je dat ze wordt goedgekeurd! :D
@Studiemiep: Klik is inderdaad heel belangrijk, dat begrijpt mijn vader helaas niet.

Straks ga ik nog een keer op de ruin rijden (omdat het moet) en dan maak ik daarna de beslissing.
De ruin is ook supermooi en kan ook heel goed lopen, maar om te rijden en in de omgang is de merrie véél fijner en past ze veel beter bij me.
En dat is toch ook belangrijk? Ik vind de merrie namelijk ook hartstikke mooi en goed lopen.
Ik merk gewoon bij de ruin dat hij nog erg jong is en niet veel kent, ik denk dat ik daar gewoon nog te onzeker voor ben.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:32

Hmm, lees even van alles over jonge paarden op bokt, maar het lijkt me voor mij beter om voor de 10-jarige te gaan.
Dat is ook wel een mooie leeftijd toch?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:44

Ja een 10-jarig paard kan nog wel 10 jaar mee, dus als dat beter bij je past is het zeker geen slechte keus. Het ene jonge paard is het andere niet, maar ze zullen natuurlijk wel wat vaker schrikken of gek doen. Ik denk alleen wel dat je ook een beetje rationeel moet kijken naar de kwaliteiten van een paard. De klik is wel belangrijk, maar de klik groeit ook wel als je veel samen meemaakt. Ik heb de klik nooit zo met paarden waar ik niet op heb gezeten, maar vaak komt het wel, zelfs als het lastige paarden zijn. Dus ik zou niet alleen op je gevoel afgaan als de 4jarige veel beter is dan de 10jarige en je met beiden fijn kunt rijden.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:50

Ja, dat begrijp ik ook. :j
Maar het is niet zo dat de 4jarige veel beter is dan de 10jarige, de 4jarige heeft een betere galop en de 10jarige een betere stap en draf.
Ik zou met allebei even ver kunnen komen en ze zijn allebei ook even mooi.
Met de merrie kan ik wel veel fijner rijden dan met de ruin, niet dat dat heel slecht gaat ofzo hoor.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:58

Maar als je je vooraf al minder zeker voelt over de ruin, zou ik er niet aan beginnen! Vaak is onzekerheid een gevoel waar je niet echt een reden kunt opplakken, maar het paard voelt het wel.. Dus kan het zijn dat die brave 4jarige na 3 ritjes voelt dat je niet zeker bent, en gaat uitproberen.. Op de merrie voel je je wel zeker, dus daar ga je automatisch meer aan rijden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:00

Hoi,

Ik meld me ook! Ik ben sinds 18 mei op zoek naar mijn eerste eigen paard. Ik mocht van mezelf pas een kopen op het moment dat ik hem (want het word een ruin!) op onze pensionstal kwijt kan, door vervelende omstandigheden is daar sinds 18 mei een plekje!

Ik hoef niet morgen al een paard te hebben, maar de stal kan natuurlijk ook geen half jaar leeg blijven staan. Daarom heb ik in 1 maand tijd alweer 12 paarden bekeken en als ze me wat leken gereden, maar nog niet gelijk een match gevonden. Morgenochtend ga ik naar mijn theoretische match kijken (5 jaar, ongeveer 8 maanden onder het zadel, ruin, stkm 165 en betrouwbaar en koel karakter), nu hoop ik natuurlijk erg dat ik met hem klik. Ik ben er ook wel achter met mijn bijrijdpaardje dat het 'klik'gevoel er niet gelijk is, maar na een jaar intensief samenwerken, mag ik zeggen dat we fantastische maatjes zijn.

Na deze 12 paarden kan ik ook de conclusie trekken dat ik pas onder het zadel merk of ik het wat vind en dat er een gevoel bestaat van 'fantastisch, dit is het'. Helaas ben ik tijdens de zoektocht vele ongezonde of incorrecte (geen goede bouw of liepen niet rad) dieren gezien, wat behoorlijk demotiverend werkt. Maar de gedachte dat we straks met de trailer wegrijden om 'mijn' paard op te gaan halen, houdt me positief!

Mocht morgen niets worden, dan heb ik nog een 10-jarige gribaldi ruin 'achter de hand'. Heerlijk om op te rijden en ging erg makkelijk, maar ik voelde nog geen kriebels gieren. Daarnaast is mijn max. leeftijd eigenlijk 8, wil ik nog geen paard dat tot Z geschool is en kan deze handelstal mij helemaal niets over zijn verleden vertellen... Morgenavond ga ik daar voor een tweede keer naar toe, als het 's ochtends niets wordt bij de 5-jarige ruin.

Is dit nu allemaal niets, dan kunnen jullie mij vast helpen :)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:08

Wat leuk, Jotoma! Jeetje ik moet nog een half jaar wachten voordat ik op zoek ga, maar ik word echt enthousiast van jullie verhalen haha :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:26

@MRIIIS: Waarom wacht je nog een half jaar (heb niet alle 39 pagina's gelezen, misschien heb je het al uitgelegt?). Het orienteren kan niet vroeg genoeg beginnen blijkt nu bij mij ;)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:32

@ Lauste. neem het paard, waarbij je best bij voelt.
@ Jotoma. succes morgen.

meh eigenaar nog niet terug geantwoord, wanneer ze zelf erbij kan zijn.
email maar gestuurd naar dierenarts, om te vragen dat ze keuren.
beetje nutteloos bellen om afspraak maken, als je niet weet wanneer kan :D

heb gisteren me zolder omgespit ,opzoek naar spullen die ik eerst niet kon vinden.
toch alles gevonden. alleen kijken straks wat past en wat niet.
moet toch wat nieuwe dingen kopen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:58

Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor een keuring?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:01

Ik heb voor mijn klinische keuring belachelijk weinig betaald: € 50. Heb dan ook een goedkope dierenarts :P

Toen ik vorig jaar een klinische + röntgen liet doen bij de kliniek was ik rond de 400 euro kwijt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:06

Hier betaal je 145 euro voor een klinische keuring, ik weet niet wat zij voor rontgenologisch rekent.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:09

sxik rond de 500 voor gehele keuring, incl foto's van de rug

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:12

Oh dat valt heel erg mee!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:13

Zo, een heel verschil bromfiets! Ik schrok ook wel van de prijs hoor, in positieve zin. Had er 125 euro voor voorzien, en dan komt ie plots aanzetten met 50 euro. Ik keek echt zo van "hu, klopt dat wel?" maar blijkbaar wel :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:16

Dat soort dingen is altijd lekker meegenomen :D

Ik weet dat het vrij duur is, maar het is ook onze vaste da en ik weet zeker dat ze goed is. Dat telt natuurlijk ook mee :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:17

Ja precies, als je net een paard hebt gekocht zijn alle meevallers een feest ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:18

Hoe doen jullie dat trouwens met betalen?

Stel: Ik heb mijn paardje gevonden. Hij wordt dan klin+rontgen gekeurd, neem je dan gelijk het paard mee (mits goedgekeurd)? Betaal je dan gewoon contant en stel je zelf het koopcontract op?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:19

Jotoma schreef:
@MRIIIS: Waarom wacht je nog een half jaar (heb niet alle 39 pagina's gelezen, misschien heb je het al uitgelegt?). Het orienteren kan niet vroeg genoeg beginnen blijkt nu bij mij ;)

Ik ga in september naar school en dan moet ik eerst kijken of ik m'n school goed kan combineren met m'n werk en m'n auto. Als dat goed gaat en ik genoeg tijd en geld overhou, komt er een pony. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:21

MRIIIS schreef:
Jotoma schreef:

Ik ga in september naar school en dan moet ik eerst kijken of ik m'n school goed kan combineren met m'n werk en m'n auto. Als dat goed gaat en ik genoeg tijd en geld overhou, komt er een pony. :)

Ik snap het! Heel verstandig dat je dit soort zaken eerst bekijkt! Ik hoop voor je dat je het kan combineren :j

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:39

Ja zo heb ik dat ook gedaan. Ik ga nu naar de 3 de klas, en ik heb elke dag heeeel veel tijd over, huiswerk heb ik altijd op school alf, leren doe ik maximaal een uurtje over, en mijn punten zijn heel erg goed. En we zijn nu verhuisd en (gelukkig) betalen mijn ouders alles, behalve dekjes peesbeschermers leuke setjes etc. O:) Daar mag ik lekker zelf voor sparen :) maar dat vind ik niet erg :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:56

Ik heb contant betaald. Geen koopcontract opgemaakt, wel het mutatiedocument laten invullen en de eigenaarswissel laten aftekenen in zijn papieren.