Af laten maken of.......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:48

Horse_ schreef:
mirgino schreef:
je eigen paard is toch anders.
mijn Cheyenne stond in Lienden en vlakbij haar box lagen alle dode paarden achter het hek
ik heb er helaas veel zien liggen ook van een bekende
toen Cheyenne ingeslapen was wilde ik dat niet zien,ik heb haar dood in de box gezien en dat was goed

Vind dat niet zo netjes van de kliniek dat je dat te zien kreeg :(:) . Vond je dat niet erg om te zien?

de kliniek laat dat niet zien, maar het hek was eerst open en later dicht ,toen waren we nieuwsgierig wat er nu achter was en toen zagen we de paarden liggen

en omdat een bekende van ons ook met een paard daar was die moest blijven en wij deze de dag erop niet meer in de box zagen staan heb ik langs het hek gekeken en zag hem liggen |(

Bloem24

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:08

Lagen er geen zeilen over?
Ik heb toen ook een dood paard zien liggen toen ik een rondje maakte bij de kliniek..
Was wel heftig.. Was goed afgeschermd hoor! Alleen de benen waren zichtbaar en een plasje bloed..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:15

nee bij Lienden lagen er geen zeilen over.
het ligt achter een hoog hek je kan je normaal niet zien ,alleen als je om het hek heen kijkt

en dat deden wij, omdat Cheyenne in de laatste stal de laatste 2 boxen had en we buiten stonden te roken en nieuwsgierig waren wat er achter dat hek lag

nu heb ik niks van een dood paard dat ik niet ken,maar heb daar in die 11 dagen veel paarden / veulentjes zien liggen die we een dag ervoor nog binnen hadden zien komen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:24

Ik had een paar posts terug gelezen dat iemand zijn paard met een speciaal iets heeft laten ophalen, en niet door zo'n happer? (ik kan die reactie ff niet meer vinden) Door wat heb je dat laten doen?

Ik zou mijn paard nooit naar de slacht brengen. Ik zou het nooit over mn hart kunnen krijgen om mijn maatje, mijn beste vriend, mijn steun en toeverlaat daar heen te brengen. Ik ben er de laatste tijd ook een beetje mee bezig om te kijken hoe het allemaal gaat enzo en wat er allemaal gebeurd. Ik moet er ook een beetje rekening mee gaan houden dat de dag steeds dichter in de buurt gaat komen(mn pony is 28). Ik zou het ook heel mooi en fijn gevoel vinden om het de laten cremeren. Die pony betekend zo ongelooflijk veel voor mij.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:18

Ja maar laura, dat cremeren is echt heel veel geld! En mocht er voor jou een nieuw paardje komen heb je dat geld echt nodig..

Meid, als de tijd voor shannon gekomen is gaan we samen gewoon kijken wat we voor shannon kunnen doen..
Het ophalen apart is 400 euro extra geloof ik en omdat ik t zelf heb meegemaakt ga ik je er gewoon mee helpen.
We gaan er gewoon vannuit dat shan nog een paar jaar meegaat! Echt hoor!
En je weet het he, mocht ie een spuitje krijgen en je wilt er zelf niet bij zijn wil ik het met alle liefde voor je doen!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:02

Cremeren is echt vet veel geld! Maar zou wel een mooi iets zijn. En een nieuw paardje zou er niet komen, dat weet ik nou zo goed als zeker!

Ik ben toch wel benieuwd bij dat apart ophalen. En tja, dat spuitje... het is toch wel een hoofstuk afsluiten. Hoe erg ik het ook zou vinden en hoe moeilijk ik het ook zou hebben...

Fayaprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:48

Naja het is allebei een klote keuze.
Maar ik heb zelf veel over voor m'n paard en wil niet dat ie in de winkel komt.
Ik zou hem gewoon een prikje geven & laten begraven.
Maar dan moet je echt van je paard houden.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:23

[quote="Fayaprincess"]Naja het is allebei een klote keuze.
Maar dan moet je echt van je paard houden.[/quote]

Je paard laten begraven is voor zover ik weet in Nederland verboden, dus daar zou ik nog maar even goed over nadenken.

Cremeren en dan zijn as begraven of uitstrooien is dan een optie denk ik zo.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:48

Fayaprincess schreef:

Wat heb dat houden van nou met begraven te maken, ja sorry hoor, maar ik voel me hier een beetje door aangevallen.
Ik zou (als het mogelijk zou zijn) mijn paard nooit begraven, ik heb mijn paard verzekerd en ben dus verplicht om mijn paard naar de slacht te brengen, dus ik hou dan niet van mijn paard ?? ONZIN..

Ik hou net zoveel van mijn paard als een ander, maar die van mij gaat naar de slacht zodat het verzekeringsgeld word uitgekeerd en anders krijg ik niks en zou ik ook geen nieuw paard kunnen kopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:04

daar ga ik in mee. Echt van je paard houden betekent IMO dat je de keuze maakt die in zijn belang is, ook al gaat dat in tegen wat je zelf het liefste zou doen. Een oud paard laten inslapen omdat hij niet meer vervoperd kan worden terwijl je eigenlijk de slager een eerlijker optie vindt, dat is van je paard houden.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:40

Fayaprincess schreef:

En bovendien heb ik net zo lief dat mijn paard door mensen word opgegeten, dan door maden en ander ongedierte.
En van je paard houden heb verder niet echt te maken met hoe je paard overlijd, maar meer hoe je zijn leven met hem ben omgegaan.

Maar goed... dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:47

Het laten cremeren van je paard begint steeds meer bekend te raken, er stond zelfs iets over in het blaadje dat ik krijg van de uitvaartverzekeraar. Voor we het weten is het heel gewoon en misschien ook wat goedkoper. Het ligt echter aan jezelf hoe je tegen het stoffelijk overschot van je paard aankijkt en hoe ver je daarin wilt gaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:55

Je kan als je je paard slacht aangeven dat hij niet mag opgegeten worden.

Ik hou veel, zielsveel van paard. Ik kan het me zelfs niet meer voorstellen dat ik haar niet heb en ik ben echt doodsbang voor die dag want ik weet echt niet wat ik dan met mezelf aanmoet. Maar ik hou zielsveel van de ziel die erin zit, het karakter. Toevallig een merrievosje, maar voor hetzelfde geld was het een bruine ruin geweest. Aan het lichaam hecht ik geen waarde, dood is dood en hoe je het ook draait of keert, het verdwijnt toch, is het nu op een hoop of apart verbrand, geslacht, door maden opgevreten, of je moet het al gaan opzetten. Het is de herinnering die blijft. En daarom maakt het voor mij niet uit wat er later met het lichaam gebeurt, mogen mensen er gerust van eten want ik weet dat het een paard is geweest met een geweldig leven en dat heb ik liever dan een zielige kip. Er zullen mensen zijn die hun paard naar de slacht brengen, maar die verhoudingsgewijs veel meer gehouden hebben van hun paard dan iemand die het laat begraven, dus dat je dan echt van je paard moet houden daar ga ik niet in mee.

Ik zal mijn respect en mijn liefde wel aan iedereen tonen door de herinnering die ik met mij meedraag, door mij niet te schamen voor mijn paard en nog jaren later te vertellen wat voor een fantastisch uniek en onvervangbaar paard ik heb gehad. En dat als je je paard slacht het misschien op je eigen bord terrecht komt: ik zal mijn paard ook niet bewust zelf gaan opeten, maar ik acht de kans dat het toevallig jouw paard is wat op je bord ligt nog net iets kleiner dan dat je door de bliksem getroffen wordt als je je huis verlaat. Dan kan je je ook gaan afvragen als de lijm die je gebruikt toevallig niet van je paard is, of de stroom.

Je kan als je je paard slacht aangeven dat hij niet mag opgegeten worden.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:00

Nouja, wordt zomaar een topic gesloten omdat er al een 'soortgelijk topic' bestaat, mij ging t erom dat ik een filmpje heb gezien wat er gebeurd met je Paard bij bedraijven als Rendac, de machine waar ze doorheen gaan, en dat ik dat geen waardig afscheid vond voor mijn paard.
Indien mensen het filmpje 'durven' aan te zien, en vooral die rond schreeuwen dood=dood. dan hoor ik het wel via pb.. :(

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:16

Ik kom hier ook via het topic dat gesloten is.
Daar heb ik al aangegeven dat ik nog niet weet wat ik met mijn paard wil als hij overlijdt.

Ik durf die foto's ook echt niet te zien die hier in de beginpost worden geplaatst!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:24

Ik heb de sluitende moderator een pb gestuurd omdat ik vind dat deze twee discussies heel verschillend zijn.

De ene gaat erover wat te doen met je paard nadat het overleden is. Dit topic gaat erover hoe je een paard doodmaakt (even cru gezegd).

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:22

Ik heb de filmpjes en foto's wel gezien uit de beginspost.
Ik zat in het begin wel even te slikken maargoed, het paard was zo dood en heeft niks gevoeld..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:27

Abeltje77 schreef:
Ik heb de sluitende moderator een pb gestuurd omdat ik vind dat deze twee discussies heel verschillend zijn.

De ene gaat erover wat te doen met je paard nadat het overleden is. Dit topic gaat erover hoe je een paard doodmaakt (even cru gezegd).

ik niet eerlijk gezegd, aangezien de ene keuze ook meteen consequenties heeft voor de andere.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:33

ik heb uit deze beginpost 1 foto gezien, namelijk die van het leegbloeden, en durf niet verder te kijken!
mijn vriend werkt bij sonac (als bijbaantje gelukkig :+ ) en als ik daar soms verhalen over hoor hoef ik daar ook niet te kijken, mijn pony wordt geen voedsel, dat is een ding dat ik zeker weet.

ik hoop eigenlijk dat mijn pony komt te overlijden ivm hartstilstand of ouderdom oid, maar anders zou ik toch voor het spuitje gaan. slachten is misschien wel het diervriendelijkst maar oh oh die foto :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:13

Ik hoef geen filmpjes te zien van hoe het gebeurt bij de rendac, of bij de slacht, ik val letterlijk flauw wanneer ik een pink zie bloeden :D . Ik besef heel goed dat die dingen helemaal niet zo mooi zijn, dat er waarschijnlijk heel wat bloed en gehak en vreseljke verminking van het lichaam bijkomt, maar voor mij geld nog steeds dood = dood, mijn paard voelt er niets meer van en ik zal haar afscheid waardig houden door haar te herinneren als de beste vriendin die ik ooit heb gehad :) .

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:27

als ik voor de keus zou komen te staan dan laat ik mijn paarden schieten maar niet slachten
schieten gaat sneller
ze vechten er niet tegen
het is gebeurd voor ze er erg in hebben
mijn paarden zijn koudbloeden die kunnen ze hier op texel niet verwerken als je ze wilt laten slachten moet je naar groningen dat ga ik dus echt niet doen als je de keus moet maken om afscheid te nemen ga ik niet met een doodziek paard naar groningen rijden
dus de slager komt naar de wei en schiet ze daar af
dan regelt verder het ophalen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:55

Waarom kunnen ze koudbloeden daar niet verwerken? Zit daar zo'n verschil in? Of heeft het met de grootte/breedte te maken?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:28

in koudbloedenvlees zit het vet verweven in het vlees
koudbloeden gebruiken ze bijv voor cornetbeef (daar zie je dus ook het vet in het vlees zitten)
het is onwijs veel werk om het vlees van een koudbloed te verwerken door de structuur van het vlees
het vlees is ook grover van structuur waardoor het vlees taaier en vetter is
heel soms doen ze het hier wel als er tijd voor is maar 9 van de 10 keer dus niet

mijn vriendin heeft 3 weken terug haar shire laten schieten maar kon hier dus niet worden verwerkt
volgens de verzekering moest ze haar vervoeren naar groningen om daar te laten slachten
dat heeft ze dus niet gedaan want daar was het paard te ziek voor
ze heeft haar laten schieten en is toen door de redac opgehaald

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:41

Op de eerste pagina las ik veel reacties over vechten tegen de dood, maar bij ons op stal is dit jaar ook een pony middels een spuitje "verlost" en die ging heel snel en zonder gevecht.
Zelf kies ik voor crematie, omdat mijn pony voor mij net zoveel betekent als mijn familie. Ze doet zoveel voor me! Ik heb een stempel in haar paspoort laten zetten dat ze niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden, gewoon omdat dat me meer gerust stelt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:22

Ik ben suuupergek met mijn haflinger, maar voor mij is dood echt dood. Dus wat er dan met haar gebeurt, daar ga ik niet verder over nadenken. Cremeren vind ik eigenlijk jammergeld (niet boos worden mensen ;)).