Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:22

Nogmaals het verzoek aan cinnepin om op te houden mij uit te maken voor alles wat god verboden heeft. Ik zit er niet op te wachten en als je mij zonodig wilt uitschelden doe het dan hier, zodat de modjes ook kunnen zien wat jij allemaal naar mij uitkraamt...Als je tenminste zoveel lef in je donder hebt, maar denk het niet, want een normaal mens zou niet zulke pb's versturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:32

:?

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:46

FitzChivalry schreef:
Ik zou het niet merken.. lol.. ik rijd al bitloos..

Ik ook! Heerlijk! :D Maar toch weet ik uit ervaring dat er paarden zijn die niet goed reageren op bitloos rijden. Dus weet niet of dat goed zou komen. Ben ook wel benieuwd naar hoe de ruiters die nu aan de top staan hiermee om zouden gaan en hoe ver ze dan komen... :o

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:27

Cinnepin schreef:
@ kamsel het is niet de bedoeling persoonlijk te worden!

Je hoeft t toch niet meteen negatief op te vatten.
Dat je voldoende zelfkennis hebt om er niet mee te rijden is juist heel positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:45

Als iemand die pretendeert zóveel kennis in huis te hebben op de proppen komt met de vergelijking tussen een praam op de bovenlip en een neusband over de neus, dan schiet ik toch wel in de lach. _O- Echt een beetje zielig om op die manier te willen aantonen dat bitloos onvriendelijk of zelfs pijnlijk tot zelfs slaapverwekkend zou zijn en je gelijk te willen halen dat het bit toch véél vriendelijker is.

Lielle

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:48

*ignore mode on voor een hele hoop mensen en reacties*

Sanne, ik las net jouw reactie nav mijn vraag, dank je!
Artikel heb ik nog niet gelezen, ben gisteren lekker wezen crossen :))

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:21

Voor degenen die vinden dat het bit vriendelijker is dan een bitloos hoofdstel omdat dat als een knevel zou werken. Zou ik graag hun visie zien op onderstaande tekst.

Citaat:
Geen moeder zal haar kind toestaan rond te rennen buiten terwijl het een appel eet. Ze weet namelijk instinctief dat een kind deze twee dingen niet tegelijk kan doen: het kind eet of het kind rent. Dat geldt ook voor een paard. Hij kan niet diep ademhalen met iets in zijn mond, of dat nou voedsel is of een vreemd voorwerp als een bit. In het wild heeft een rennend paard een gesloten mond, de lippen gesloten, een ontspannen en onbeweeglijke tong en onderkaak en een lege en relatief droge mondholte. Een bit verbreek de geslotenheid van de lippen, opent de mond, veroorzaakt beweging van de tong en onderkaak, roept speekselen op en belemmert het paard in zijn mogelijkheid om adem te halen. Afgezien van de pijn en angst die een bit kan oproepen, is de aanwezigheid van een bit niet verenigbaar met training en arbeid. Een galopperend paard ademt in bij iedere pas. Als de ademhaling beperkt is, of zelfs verkrampt, dan is de beweging (locomotie) dat ook. Een paard met een bit in is een gehandicapte atleet.
www.bitloospaardrijden.info

En dít probleem treedt op, ongeacht of er wel of niet aan de teugels gezeten wordt. En dit probleem heb je ook niet als je bitloos rijdt. Zodra je wat in de mond stopt, bit, leren bitje etc, krijg je gewoon onherroepelijk te maken met het eetreflex dat op gang komt.

Zeg nou zelf, je gaat toch ook niet hardlopen met een balpen tussen je tanden geklemd, dan loop je voor gek en ga je kwijlen en gaat het ademhalen ook lastiger.

Als een bit zo'n subtiel communicatie middel is, waarom worden kamelen en olifanten dan zónder gereden. Een olifant wordt getraind op kriebelen achter het oor en een kameel wordt op een halster gereden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:34

Je laat een kind niet rondrennen met iets in de mond omdat je bang bent dat het valt en het stukje appel of snoepje achter in de keel schiet. Niet omdat het niet samen zou gaan.
Ik kan namelijk makkelijk een kaugom eten en harlopen. Geen proleem hoor. Maar met paardrijden doe ik ook de kaugom uit, stel ik val en dat ding schiet in mijn keel.
Die vergelijking gaat dus niet op.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:56

2 wezenlijke verschillen:
- een paard is geen kind
- een paard haalt altijd onafhankelijk van de mond adem, iets anders dan bij mensen. Ik kan best hardlopen met iets in m'n mond, dan ga ik simpelweg door m'n neus ademhalen. Geen enkel probleem. Daarbij, als ik een paard rijd dan zitten de lippen op elkaar, mond gesloten en nogmaals: bit in belemmert helemaal de ademhaling niet.

Als dat wel bij jou het geval is, dan wil ik niet weten hoe jij een paard rijdt.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:17

Wat zullen renpaarden (ev) een probleem hebben met hun snelheid........ :D Zouden ze zonder bit 80km/uur lopen en met bit 30????????? 8)7 Sorry arabesk maar dat kind van je kan beter zonder appel lopen dat ligt LOS in de mond een bit zit vast en kunnen ze niet doorslikken.... :7 Maar wat doe je met een tong zet je die vast of haal je die er ook uit als je rijdt.... En als een paard kwijlt rijdt je niet goed is hij niet ontspannen, laat het paard het bit "los" begint hij te schuimen en voelt hij zich lekker .

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:32

Gewoon bitloos proberen denk ik.
Maar ik denk niet dat ze dat gaan verbiede hoor?

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:13

Ik denk dat een hoop paarden gelukkig zijn als ze bitloos worden gereden, maar dat betekent niet direct dat die paarden ongelukkig zijn met een bit. Ik heb zelf geen eigen paard en ben dus niet in de positie om te bepalen of ik wel of niet met bit rijdt. Betreffende de vergelijking met een kameel/dromedaris en een olifant, een pin door de neus lijkt mij ook geen pretje. Voor een olifant is het anatomisch niet mogelijk om een bit in te doen, of überhaupt iets van een hoofdstel (ik zie het al voor me). Die dieren zijn te groot en te sterk om iets van tuig om te doen, dan ze meewerken is omdat het in hun karakter ligt, maar als een olifant iets niet wilt dan gebeurd het ook (meestal) niet.

Betreffende de stelling: ALS bitgebruik verboden zou worden... sorry hoor maar dat zou ik een grote stap te ver vinden gaan in het willen regelen van de overheid en andere instanties. Misschien dat verhuizen dan een idee is, niet omdat ik niet zonder bit zou willen rijden, maar dan heeft de overheid een grens gepasseerd in het willen controleren/beheersen van het land. Ga asjeblieft de energie in andere onderwerpen steken, de echte excessen aanpakken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:57

Myour schreef:
2 wezenlijke verschillen:
- een paard is geen kind
- een paard haalt altijd onafhankelijk van de mond adem, iets anders dan bij mensen. Ik kan best hardlopen met iets in m'n mond, dan ga ik simpelweg door m'n neus ademhalen. Geen enkel probleem. Daarbij, als ik een paard rijd dan zitten de lippen op elkaar, mond gesloten en nogmaals: bit in belemmert helemaal de ademhaling niet.

Als dat wel bij jou het geval is, dan wil ik niet weten hoe jij een paard rijdt.

Als jij het beter denkt te weten dan een wetenschapper die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar luchtwegproblemen bij paarden, prima ;-)

Dr. Cook kwam er in zijn jarenlange onderzoeken achter dat heel veel luchtwegproblemen worden veroorzaakt door rijden met bit.

www.bitlessbridle.com

veel van zijn onderzoeksresultaten kun je daar teruglezen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:04

tja als dat echt wordt verboden dan kan ik niet meer op mijn paard rijden. die kan absoluut niet bitloos gereden worden door verschillende redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:17

Myour schreef:
een paard haalt altijd onafhankelijk van de mond adem, iets anders dan bij mensen. Ik kan best hardlopen met iets in m'n mond, dan ga ik simpelweg door m'n neus ademhalen. Geen enkel probleem. Daarbij, als ik een paard rijd dan zitten de lippen op elkaar, mond gesloten en nogmaals: bit in belemmert helemaal de ademhaling niet.

Op het moment dat je slikt, stop je even met ademhalen. Je kunt het niet tegelijkertijd, probeer het maar eens. Het is òf slikken òf ademhalen.

Een paard kan ook niet tegelijkertijd ademen en slikken. Als een paard ademhaalt onder het lopen, wordt de slokdarm afgesloten en de luchtpijp helemaal opengezet. Theoretisch bezien zou de door het bit opgewekte kauwreflex, die maakt dat het paard wel moet slikken, een paard veel energie moeten kosten. En dat zou weer betekenen dat een bitloos gereden paard met minder inspanningen zijn werk kan doen.

Door verschillende mensen is deze link hier al geplaatst en blijkbaar door veel mensen niet eens geopend om het te lezen, dus bij deze nog maar even de schets in beeld:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:24

JoviBan schreef:
Als iemand die pretendeert zóveel kennis in huis te hebben op de proppen komt met de vergelijking tussen een praam op de bovenlip en een neusband over de neus, dan schiet ik toch wel in de lach. _O- Echt een beetje zielig om op die manier te willen aantonen dat bitloos onvriendelijk of zelfs pijnlijk tot zelfs slaapverwekkend zou zijn en je gelijk te willen halen dat het bit toch véél vriendelijker is.

Tja, zelfde werkwijze als die van het "bitlooskamp", net zo ongefundeerd en ook het gevolg van even creatief nadenken, dan krijg je dit soort uitspattingen. Plus dat de fanatieke bitloosaanhangers ook nog eens elke letter geloven die ze zelf schrijven.
De eerste wetenschappelijke bewijzen dat een bit slecht zou zijn moeten nog komen overigens.

Over slikken: een paard kan met een bit in de mond normaal slikken, verder moet een mens die aan het sporten is ook slikken. Schaatsers vergeten het wel eens ondanks dat ze bitloos schaatsen en dan zie je de kwijl van hun bezichten druppen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:25

En daarom vallen er ook bosjes paarden dood neer in een cross en in een dressuurproef en ook tijdens het losrijden voor de wedstrijd al :) Vooral bij de piek belastingen zoals zware verzameling zie je het erg veel. En de cross, ja dat duurt te lang hoor, in galop met bit. En ook een parcours op 1.50 is nauwelijks te doen met dat belemmerende bit. Elke wedstrijd weer opnieuw doden. Daarom zie je er daar steeds vaker bitloos, maar ze staan dan niet elke keer voor de paarden met bit. Dat is wel weer raar.
Maar elke week zie je dat fenomeen weer, paarden die door zuurstof gebrek ter aarde storten. Zeker als ook nog eens die aansnoer neusriem te strak zit.
Maar ach, we gaan gewoon verder met de sport. Een dood paard meer of minder dood gevallen door ademnood maakt niet uit. En het barbecue weer komt er weer bijna aan, dus dat zit wel weer goed komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:34

suleilitha schreef:
De eerste wetenschappelijke bewijzen dat een bit slecht zou zijn moeten nog komen overigens.

Die zijn er wel, maar die worden niet gelezen en al helemaal niet serieus genomen door "anti-bitlozen".

Naast Cook zijn er door meer wetenschappers onderzoek gedaan naar de inwerking van het bit, o.a. door:
- dr. Elisabeth Engelke & prof. Hagen Gasse van het anatomisch instituut van de diergeneeskundige hogeschool in Hannover;
- dr. Hillary Clayton (zie http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... nnection-1);
- H. Geyer van het Veterinary-Anatomical Institute, University of Zurich, Switzerland (zie: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm; in dit onderzoek wordt ook weer gerefereerd naar andere onderzoeken en gedane metingen door wetenschappers, zoals Preuschoft, Roepstorff, Frei, Webber en Warren-Smith).

Doe ermee wat je wilt. :)*

Wel/geen bitgebruik blijft een keuze van de ruiter. Ben je ervan overtuigd dat jij je paard geen pijn doet met een bit en dat je je paard niet hindert en belemmert met een bit, dan zal niemand je ervan kunnen overtuigen dat het misschien wèl zo zou kunnen zijn. Geen onderzoek, geen wetenschapper, geen website en geen mede-bokker die je tot een ander inzicht kan brengen. Het is dan in feite ook zinloos om hierover te discussiëren en er een welles-nietes van te maken en keer op keer naar onderzoeken te vragen. Want zodra er een link wordt geplaatst of er namen van wetenschappers worden genoemd, wordt dat niet eens gelezen en is dat toch allemaal maar kul en flut.
Mensen die wèl geïnteresseerd zijn in bitloos, gaan zelf wel op zoek, lezen zichzelf wel in en vinden hun weg wel. Die gaan echt niet op Bokt zitten roepen "kom eens met een gedegen onderzoek".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:41

Ik heb wel wat publicaties gelezen hoor Joviban. Maar ik kan er niet uithalen dat het materiaal is wat door wetenschappers is gemaakt, verder is het niet overtuigend genoeg voor mij en voor velen.
De site www.bitloospaardrijden.info trekt mij ook niet over de streep omdat die gewoon in elkaar is gezet door "leken".

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:46

kazary schreef:
En daarom vallen er ook bosjes paarden dood neer in een cross en in een dressuurproef en ook tijdens het losrijden voor de wedstrijd al :) Vooral bij de piek belastingen zoals zware verzameling zie je het erg veel. En de cross, ja dat duurt te lang hoor, in galop met bit. En ook een parcours op 1.50 is nauwelijks te doen met dat belemmerende bit. Elke wedstrijd weer opnieuw doden. Daarom zie je er daar steeds vaker bitloos, maar ze staan dan niet elke keer voor de paarden met bit. Dat is wel weer raar.
Maar elke week zie je dat fenomeen weer, paarden die door zuurstof gebrek ter aarde storten. Zeker als ook nog eens die aansnoer neusriem te strak zit.
Maar ach, we gaan gewoon verder met de sport. Een dood paard meer of minder dood gevallen door ademnood maakt niet uit. En het barbecue weer komt er weer bijna aan, dus dat zit wel weer goed komende tijd.

Nou, nou, nou, bij bosjes? Zelden meegemaakt, en vraag me af of de doodsoorzaak, o.a. bitgebruik, vastgesteld is door een DA.
Ik rijd parttime bitloos, maar ik zeg er eerlijk bij dat ik alleen mijn eigen paard bitloos durf te rijden. :o
Het lijkt me leuk om een keer in real life met Bokkers te discussiëren en niet altijd op het net.
Suleilitha - Die schaatser, je bedoelt vast Jochem Uytdenhage. (Die leek wel hondsdol de laatste rondjes van die 10 km.)

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:49

ik zou met bit blijven rijden, ik kan dit nu goed en met bitloos hoofdstel niet

bitloos hoofdstel werkt (voorzover ik weet) in op neusbot en soms ook op nek en bit op mondhoek en lagen (soms ook nek indien hefboom) maar of je nu op het een inwerkt of op het ander daar ligt volgens mij niet de oplossing in, eerder in de manier waarop je het hulpmiddel gebruikt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:52

Zijn er hier ook mensen die de door Joviban genoemde publicaties gelezen hebben? Ben benieuwd naar reacties daarop!

Ik vind bitloospaardrijden.info zeker wel een interessante en informatieve site :j Sul weet jij wie de oprichters achter de site zijn?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:53

Dejavu, echt heb jij dat nooit gezien? Wel tientallen op een wedstrijd hoor. Echt waar. Dat kan toch ook niet anders als ze met bit niet gewoon kunnen ademen. Maar meestal worden ze snel achter de tent gesmokkeld, anders komt er een verbod op bitten. Het valt mee dat het er nog zo weinig zijn. De doodsoorzaak wordt natuurlijk weggemoffeld. Anders mochten we vast niet meer paardrijden van de staat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:54

@Daan, volgens mij oa JoviBan, die ook ooit de bitloze Clinic van Bokt ging organiseren.

ik heb er een deel van gelezen, en tot op heden hangen ze voor het grootste deel van aannames en misschiens aan elkaar.

Kazary, klopt hoor. Je ziet ook nooit paarden twee seizoenen achter elkaar crossen, dan zijn ze al lang dood.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:58

Lielle schreef:
@Daan, volgens mij oa JoviBan, die ook ooit de bitloze Clinic van Bokt ging organiseren.

ik heb er een deel van gelezen, en tot op heden hangen ze voor het grootste deel van aannames en misschiens aan elkaar.

Kazary, klopt hoor. Je ziet ook nooit paarden twee seizoenen achter elkaar crossen, dan zijn ze al lang dood.

Ik heb naar beide sites een hele lange tijd geleden eens een mail gestuurd met een paar vragen. O.a de vraag waarom het dan niet uit dat paarden zo veel last van het bit hebben en nog heel veel andere vragen die er diep op in gingen waar ik graag antwoorden op wilde. Ik heb zelfs de e-mail zo getypt alsof ik zelf bitloos wilde gaan rijden maar heb na 2 emails gestuurd te hebben..nooit iets teruggekregen terwijl toen een vriendin de site een mail stuurde, over welk hoofdstel ze moest nemen, ze direct antwoord kreeg.