Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
FitzChivalry schreef:Ik zou het niet merken.. lol.. ik rijd al bitloos..
Citaat:Geen moeder zal haar kind toestaan rond te rennen buiten terwijl het een appel eet. Ze weet namelijk instinctief dat een kind deze twee dingen niet tegelijk kan doen: het kind eet of het kind rent. Dat geldt ook voor een paard. Hij kan niet diep ademhalen met iets in zijn mond, of dat nou voedsel is of een vreemd voorwerp als een bit. In het wild heeft een rennend paard een gesloten mond, de lippen gesloten, een ontspannen en onbeweeglijke tong en onderkaak en een lege en relatief droge mondholte. Een bit verbreek de geslotenheid van de lippen, opent de mond, veroorzaakt beweging van de tong en onderkaak, roept speekselen op en belemmert het paard in zijn mogelijkheid om adem te halen. Afgezien van de pijn en angst die een bit kan oproepen, is de aanwezigheid van een bit niet verenigbaar met training en arbeid. Een galopperend paard ademt in bij iedere pas. Als de ademhaling beperkt is, of zelfs verkrampt, dan is de beweging (locomotie) dat ook. Een paard met een bit in is een gehandicapte atleet.
www.bitloospaardrijden.info
Myour schreef:2 wezenlijke verschillen:
- een paard is geen kind
- een paard haalt altijd onafhankelijk van de mond adem, iets anders dan bij mensen. Ik kan best hardlopen met iets in m'n mond, dan ga ik simpelweg door m'n neus ademhalen. Geen enkel probleem. Daarbij, als ik een paard rijd dan zitten de lippen op elkaar, mond gesloten en nogmaals: bit in belemmert helemaal de ademhaling niet.
Als dat wel bij jou het geval is, dan wil ik niet weten hoe jij een paard rijdt.
Myour schreef:een paard haalt altijd onafhankelijk van de mond adem, iets anders dan bij mensen. Ik kan best hardlopen met iets in m'n mond, dan ga ik simpelweg door m'n neus ademhalen. Geen enkel probleem. Daarbij, als ik een paard rijd dan zitten de lippen op elkaar, mond gesloten en nogmaals: bit in belemmert helemaal de ademhaling niet.
JoviBan schreef:Als iemand die pretendeert zóveel kennis in huis te hebben op de proppen komt met de vergelijking tussen een praam op de bovenlip en een neusband over de neus, dan schiet ik toch wel in de lach.Echt een beetje zielig om op die manier te willen aantonen dat bitloos onvriendelijk of zelfs pijnlijk tot zelfs slaapverwekkend zou zijn en je gelijk te willen halen dat het bit toch véél vriendelijker is.
suleilitha schreef:De eerste wetenschappelijke bewijzen dat een bit slecht zou zijn moeten nog komen overigens.
kazary schreef:En daarom vallen er ook bosjes paarden dood neer in een cross en in een dressuurproef en ook tijdens het losrijden voor de wedstrijd alVooral bij de piek belastingen zoals zware verzameling zie je het erg veel. En de cross, ja dat duurt te lang hoor, in galop met bit. En ook een parcours op 1.50 is nauwelijks te doen met dat belemmerende bit. Elke wedstrijd weer opnieuw doden. Daarom zie je er daar steeds vaker bitloos, maar ze staan dan niet elke keer voor de paarden met bit. Dat is wel weer raar.
Maar elke week zie je dat fenomeen weer, paarden die door zuurstof gebrek ter aarde storten. Zeker als ook nog eens die aansnoer neusriem te strak zit.
Maar ach, we gaan gewoon verder met de sport. Een dood paard meer of minder dood gevallen door ademnood maakt niet uit. En het barbecue weer komt er weer bijna aan, dus dat zit wel weer goed komende tijd.
Lielle schreef:@Daan, volgens mij oa JoviBan, die ook ooit de bitloze Clinic van Bokt ging organiseren.
ik heb er een deel van gelezen, en tot op heden hangen ze voor het grootste deel van aannames en misschiens aan elkaar.
Kazary, klopt hoor. Je ziet ook nooit paarden twee seizoenen achter elkaar crossen, dan zijn ze al lang dood.