Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 12:55

Uiteraard, een paard met een bemerking hoort niet gelijk te staan qua bedrag aan een gezond en correct paard..

Wat dat betreft is de markt nu wel krom. :) Maargoed, ik moet ook bekennen dat ik vind dat de paardensport ook niet een sport is voor iedereen. Als ik zie hoeveel geld wij hebben uitgegeven aan de paarden om ze goede zorg te kunnen bieden.. :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:58

Maar dat is ook weer lastig inschatten, hoeveel zakt een paard in waarde bij welke bemerking ( lichamelijk danwel stalgebrek of karakter) en in hoeverre weegt een ander voordeel daar juist weer tegenop?
Ik vond dat moeilijk om mee te wegen in de prijs toen ik 1,5 jaar geleden mijn paard te koop zette.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:01

c_alsemgeest schreef:
Romy1234 schreef:
Qua schofthoogte heb ik dat ook gehad, ze werd aangeboden als 1.57 en bleek 1.53 te zijn, geen wereld verschil maar toch.
Ik snap dat niet, je kan toch gewoon even meten, deze was ook gewoon officieel gemeten en stond in de papieren ook op 1.53

Nu was die van jou ook echt kleiner.
Maar kan wel voorkomen hoor dat ze kleiner op papier staan dan ze zijn.
Jam was voor het laatst officieel gemeten op 1m65 op 3 jaar.
Uiteindelijk was hij ruim 1m72. Ik heb hem daarna nooit meer officieel laten meten en veranderen, dus op papier bleef hij altijd kleiner :P

Warina was trouwens ruim 3 cm kleiner dan op haar papier, misschien met de jaren wat gekrompen :') of creatief gemeten :+

Meestal zijn ze echt kleiner dan wat in de advertenties en op papier staat, als ik op MP al die paarden van zogenaamde 165cm zie met een klein vrouwtje of een jonge meid erop die toch al met haar voeten onder de buik uitkomt, en het zadel ook zo'n beetje 3/4 van het beest bedekt, nee joh dat is echt geen 165cm := Normaal gebouwd dier van 165cm is op het eerste gezicht gewoon een groot paard, die damespaardjes zijn eerder rond 158cm maar dat verkoopt slechter dus ze krijgen er maar paar cm gratis bij :+

Mijn merrie was ook 165cm op MP, 163cm op horsetelex en 164 bij het KWPN als ik me niet vergis, in het echt is ze net 160cm hoe je het ook draait of keert :P

Qua prijzen valt het me alleen op dat braaf en geschikt voor iedereen zo'n beetje 2-3x zoveel kost als onzeker/pittig/you name it, maar dat is ook nooit anders geweest. Zat mensen die hun gebrek aan zelfvertrouwen in het zadel maar liever door het paard willen laten oplossen. En gezien die doodbrave beestjes ook nog harstikke jong moeten zijn is het helemaal niet gek dat zo'n zeldzaam type paard een fortuin kost :P

Bemerkingen snijden zo te zien flink in de prijs, luchtzuigers lijken bijna gratis te worden weggegeven...? Ik denk ook dat je een paard met slecht straalbeen of KSS-achtig beeld helemaal niet verkocht krijgt tenzij de koper alleen klinisch keurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:05

c_alsemgeest schreef:
Romy1234 schreef:
Qua schofthoogte heb ik dat ook gehad, ze werd aangeboden als 1.57 en bleek 1.53 te zijn, geen wereld verschil maar toch.
Ik snap dat niet, je kan toch gewoon even meten, deze was ook gewoon officieel gemeten en stond in de papieren ook op 1.53

Nu was die van jou ook echt kleiner.
Maar kan wel voorkomen hoor dat ze kleiner op papier staan dan ze zijn.
Jam was voor het laatst officieel gemeten op 1m65 op 3 jaar.
Uiteindelijk was hij ruim 1m72. Ik heb hem daarna nooit meer officieel laten meten en veranderen, dus op papier bleef hij altijd kleiner :P

Warina was trouwens ruim 3 cm kleiner dan op haar papier, misschien met de jaren wat gekrompen :') of creatief gemeten :+

Ja klopt, ik had zelf mijn twijfels bij 1.57 dus op stal nagemeten en kwam ik dus uit op kleiner.
Wat overeen kwam wat op papier stond, verkoopster zei ook wel dat er een aantal mensen haar toch te klein vinden, dan denk ik ja zet er dan gewoon eerlijk bij, heb je dat ook niet dat je mensen laat komen voor ‘niks’.
Als ik die van mij straks een advertentie maak voor de verkoop zet ik gewoon de correcte maat erbij.
En laat ook niet iedereen maar komen, alleen als ik denk dat het een match zou kunnen zijn, scheelt mij en mijn paard een hoop gedoe en tijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-22 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:05

Babootje schreef:

Gefeliciteerd Moniek! Ik had m op FB al gezien.[/quote]

Vanmorgen gelijk even gereden , super braaf <3

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:06

SteffiiY schreef:
Kimberly_83 schreef:
Gefeliciteerd Moniek. Veel plezier samen.
En inderdaad Steffiiy hoe is het gegaan?

Goedgekeurd en naar haar nieuwe huisje gebracht! (was verkoop van mn valkje, geen aankoop helaas)

Gefeliciteerd met de verkoop , ik heb hem volgens mij heel even gezien .. prachtige kleur <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:09

Romy1234 schreef:
Ja klopt, ik had zelf mijn twijfels bij 1.57 dus op stal nagemeten en kwam ik dus uit op kleiner.

Warina stond als 1m62... en bij meten na lang geen smid haalde ze bijna de 1m60 :+
Dat was wel een flinke merrie, en ik heb hele korte benen en zij veel nek en body dus het pastte prima.

Hier was ze al wel 28 jaar, dus iets minder spier dan er voor. Maar nog steeds duidelijker te zien qua model:
Afbeelding

Ik moet sowieso eerder kijken of mijn bovenlijf past... dus dat het er niet te veel boven uit steekt, mijn benen zitten altijd wel goed. Maar met een stevige kleine die mooi front maakt kom ik ook wel weg.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:11

Gebrek aan zelfvertrouwen of juist zelfkennis?
Het lijkt me heel slim om niet op een ril/onzeker paard te stappen als je net komt kijken of gewoon niet zo goed kan blijven zitten. Tenzij je graag op de ic verblijft.

Er zijn meer mensen die zich zelf overschatten gok ik zo. Om dan niet overweg kunnen met hun paard die vervolgens weer naar de volgende eigenaar gaat waar ze boevenstreken leren

Op 3 jarige leeftijd gemeten zijn ze daarna bijna altijd groter. Mijn merrie stond voor 1.70 op papier maar was zeker 1.75

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:33

Fly_high ik lees dan denk ik hele andere advertenties dan jij? Ik vind het juist schrikbarend hoog wat er nog voor paarden met bemerkingen gevraagd wordt. Daar waar die een aantal jaar geleden nauwelijks verkoopbaar waren, worden nu nog bedragen van 10/15 voor gevraagd en dan nog met de opmerking dat de prijs er op is aangepast....Een krampbeen of hanetred laat ik sowieso al staan maar voor die prijs al helemaal....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:59

@Charmaine kleinere bemerkingen hebben weinig invloed op de prijs, grotere naar mijn idee wel. En als het bijvoorbeeld om een 100% braaf en betrouwbaar (beginners)sportpaard gaat dan is 10K al flink afgeprijsd :o

Het viel me ook op dat vooral luchtzuigers vrij goedkoop wordden aangeboden zijn t.o.v. de kwaliteit, bij grotere bemerkingen staan de paarden ook gunstig geprijsd.

Ik moet er altijd aan denken dat meeste paarden vroeger ook waarschijnlijk allerlei roentgenologische bemerkingen hadden, alleen werd er toen niet zo binnenste buiten gekeerd met keuren zeker niet bij amateurs- en recreatiepaarden. Een aantal jaren terug zetten mensen de rug en hals niet zomaar op de foto.

@Derma ril/onzeker paard is een ding, maar een paard dat absoluut nooit onzeker wordt van een onzekere ruiter op zijn rug, nou dat is gewoon erg zeldzaam. Zeker als die tegelijkertijd ook nog jong moet zijn en lekker scherp aan de hulpen moet staan. IMO moet je dan niet het enige perfecte paard blijven zoeken maar je eigen rijkunsten en instelling onder de loep nemen.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:18

Angst en onzekerheid kun je onder de loep nemen, maar dit los je niet op met een training. Het juiste paard kan daarin een verschil betekenen tussen elke dag met plezier heen gaan of er eigenlijk niet meer op durven.
Natuurlijk kun je er iets aan doen, maar eenmaal angstig ‘voor bepaald gedrag’ is dat lastig op te lossen.
En ik snap ook wel dat bijna elk paard bang wordt van een angstige onzekere ruiter, maar de een legt je op de grond en de ander kijkt alleen een keer en loopt door.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:23

Meelezer meldt zich :wave:

Vind de "discussie" en ervaringen van het kopen (en ook verkopen) partij erg interessant om te lezen. Heb er al enkele verkocht in het verleden van mezelf of voor andere. En eigenlijk altijd het geluk gehad dat ze bij de 1ste kijkers verkocht waren :+

Ik zelf zit in dubio heb 1tje waarvan ik twijfel om eventueel te verkopen. En dan uit te kijken naar iets anders. Maar de knoop doorhakken blijft ne moeilijke := :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:57

Mijn merrie heb ik gekocht als zijnde braaf maar niet voor beginners, 6 jaar oud met een verhaal erbij. Talentvol, gezond en binnen budget :+
Ze voelde heel safe en eerlijk, dus gekocht.

Uiteindelijk was ze bij mij op stal met ander management best gecompliceerd...
Ondanks dat ik de aankoop geïnformeerd gemaakt had, werd ik er toch onzeker van en heeft het wel geduld en goede begeleiding gekost. Inmiddels is ze echt weer braaf, top instelling, maar zeker geen dooie...

Als ik de klik of begeleiding niet had gehad was het misschien wel heel anders afgelopen... Het blijft een sensibele, wat onzekere jonge merrie.

Dat blijkt dan ook belangrijk, los van het paard zelf bij aankoop. Begeleiding kan je ook 'kopen' ipv je budget maar blijven verhogen opzoek naar gezond+knap+talent+braaf :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:36

StalDiefdijk schreef:
Ik snap dat het geen 'tonnen' paard is, maar wat ik wilde zeggen is dat het voor kopers niet handig is om bij voorbaat niet verder te kijken dan de 'te lage' prijs, maar ook dat ik -gezien de berichten in dit topic- ws wel iets hoger had in kunnen zetten. :o

Dat had denk ik zeker wel gekund, tussen 15 en 20K.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:51

Charmaine schreef:
Fly_high ik lees dan denk ik hele andere advertenties dan jij? Ik vind het juist schrikbarend hoog wat er nog voor paarden met bemerkingen gevraagd wordt. Daar waar die een aantal jaar geleden nauwelijks verkoopbaar waren, worden nu nog bedragen van 10/15 voor gevraagd en dan nog met de opmerking dat de prijs er op is aangepast....Een krampbeen of hanetred laat ik sowieso al staan maar voor die prijs al helemaal....

Het ligt eraan hoeveel kwaliteit het paard heeft. Met een operabele chip hoeft een paard echt niet naar een bodemprijs.
Maar bemerkingen als een krampbeen e.d. koop ik sowieso niet. Ook niet voor een lage prijs.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:01

Babootje schreef:
Charmaine schreef:

Het ligt eraan hoeveel kwaliteit het paard heeft. Met een operabele chip hoeft een paard echt niet naar een bodemprijs.
Maar bemerkingen als een krampbeen e.d. koop ik sowieso niet. Ook niet voor een lage prijs.

Inderdaad. Als het echt een chip is met 100% kans op slagen zou ik hem kopen voor een prijs min de operatiekosten + wat extra. Bij voorkeur koop ik hem dan onder voorbehoud en herstel bij de oude eigenaar. Toch prettiger voor het paard zelf.

MariekeS, maar vind ook wel dat er een grote variatie binnen het begrip braaf is. Ik vind beleefde dieren die soms ff een beetje fris zijn en een bok geven ook gewoon braaf. Als hij een keer wat ondeugends doet denk ik niet direct: ah die is niet braaf. Goed begeleiding is ook gewoon alles. Ze hoeven geen machines te zijn bij mij en sommige mensen vinden bovenstaande al heel stout.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:10

Hier vandaag de eerste kijkers gehad voor mijn paard.
Ze wouden er gelijk zelf op, heb ze als advies meegegeven om altijd een paard voor te laten rijden door de eigenaar ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:17

Babootje schreef:
Charmaine schreef:

Danique_G schreef:
Inderdaad. Als het echt een chip is met 100% kans op slagen zou ik hem kopen voor een prijs min de operatiekosten + wat extra. Bij voorkeur koop ik hem dan onder voorbehoud en herstel bij de oude eigenaar. Toch prettiger voor het paard zelf.

MariekeS, maar vind ook wel dat er een grote variatie binnen het begrip braaf is. Ik vind beleefde dieren die soms ff een beetje fris zijn en een bok geven ook gewoon braaf. Als hij een keer wat ondeugends doet denk ik niet direct: ah die is niet braaf. Goed begeleiding is ook gewoon alles. Ze hoeven geen machines te zijn bij mij en sommige mensen vinden bovenstaande al heel stout.

Operatie kun je verzekeren. Dus zoveel risico loop je dan ook niet.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:17

Alja schreef:
Ze wouden er gelijk zelf op, heb ze als advies meegegeven om altijd een paard voor te laten rijden door de eigenaar ;)

Dat zou ik zelf juist niet willen(als koper) Misschien eerder erna om te zien hoe anders ze zou lopen onder de eigenaar.

Ik zou het fijn vinden om te voelen hoeveel spanning er in het paard zit, zonder dat er wat van die spanning uit is gereden.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:24

Na mijn ongeval, toch graag even checken of paardlief niet compleet loco is voor ik erop stap. En dat mag de eigenaar zelf laten zien :Y) van die spanning zie je ook wel vanop de grond vind ik. Ben eens naar een paard gaan kijken, eigenaresse had serieus de bibbers voor de galop. Moet dat echt, kan jij dat niet doen?? Euh.. als jij eerst toont dat het kan wel ja := achteraf gezien was ze niet heel onterecht zenuwachtig omdat hij idd gek deed, maar viel het meer mee dan ik had gedacht en ik deed het nadien ook wel met hem :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:27

Galeobdolon schreef:
Alja schreef:

Dat zou ik zelf juist niet willen(als koper) Misschien eerder erna om te zien hoe anders ze zou lopen onder de eigenaar.

Ik zou het fijn vinden om te voelen hoeveel spanning er in het paard zit, zonder dat er wat van die spanning uit is gereden.

Bij een eerste bezichtiging stap ik als eigenaar er ook eerst op. Je wilt je paard zo netjes mogelijk voorstellen. Bij een 2e keer mogen ze van mij pas direct zelf opstappen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:28

Ik ben altijd de marionet geweest die op jonge , onbekende paarden werd gezet door mijn werkgever. Of paarden van lesnemers die eerst even een bultje energie kwijt moesten, dus doet het mij niet zo veel :)
Mijn amygdala is een beetje apart ontwikkeld.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:29

Alja schreef:

Ook niet altijd hoor
Ligt aan het doel

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:33

Galeobdolon, mij ook niet, tot het dus een keertje erg mis ging. En ben sindsdien wel wat voorzichtiger geworden, het doet toch wat met je. Maar snap wel dat je daar anders in staat. Daarom vind ik een tweede bezichtiging nuttig, dan 'ken' je het paard en kan je er wel meteen op, zoals padoertje zei :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:35

Plus dat menig ruiter zichzelf overschat En ik zit toch echt niet te wachten op een paard wat over zijn theewater gaat daardoor.