[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:50

Listiglistje, die tijd heb ik niet meegemaakt, maar ben het wel met je eens.
Pak 'm beet 20 jaar geleden moesten ze echt met 5 in het Z op wedstrijd, dat is echt niet eerder geworden, dus ik weet niet wat ikke onder vroeger verstaat??

Er zijn alleen heel veel meer ruiters en een onevenredig hoog percentage dat zichzelf overschat/niet kan rijden.Tel daarbij dat de paarden de afgelopen 20 jaar ook een stuk groter worden en het is niet zo verwonderlijk dat er meer in puin worden gereden. Niets te maken met jonger en hoger moeten dan vroeger, op een andere manier getraind worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:57

Nu is het wel zo dat de Engelse volbloed geen positieve bijdrage heeft geleverd op lange termijn :o
De ouderwetse NWP, Gelderse, Groningers waren hard, na de F1 producten (F1 = Volbloed vader)
zijn wel veel gebreken gekomen (oa hoefkatrol en andere beengebreken) en de hardheid is verloren gegaan...

De F1 zelf generatie is wel top geweest, maar daarna met de fokkerij heeft dat niet altijd positief uitgepakt!

SophievdV

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:06

Wie nog een hard paard zoekt: koop een Gelder :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:09

Pletje123 schreef:

De Gelder van nu is ook niet meer de Gelder van vroeger :D

Tegenwoordig wordt alles gekruist met gewone warmbloedhengsten zonder gelders bloed en de KWPN HK commissie accepteert dat....

Zelf vind ik dat geen positieve ontwikkeling, Gelders moet puur Gelders blijven!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:11

En bedankt -O- onze merrie is heel Gelders hoor :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:14

listiglistje schreef:
Pletje123 schreef:

De Gelder van nu is ook niet meer de Gelder van vroeger :D

Dat maakt ook uit of je als koper dergelijke paarden wil accepteren.
Voor degenen die goede Gelders zoeken, zijn er echt wel serieus goede paarden te vinden zonder KWPN-modeverschijnselen. Kwestie van de weg weten, maar dat is voor die mensen meestal geen probleem. Voor de anderen: zoek eens serieus op Bokt rond, dan vindt je vanzelf de goede contacten om de juiste paarden te vinden. Beetje off the beaten track durven gaan......

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:18

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:19

Probleem is dat men voor een goede Gelder geen stuiver over heeft. Daarom hebben wij nog geen echte Gelderse hengst gebruikt. De markt wil er niet aan...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:21

Leuke dieren Sundral, alleen voor de meeste bokkers hier niet de juiste prijsklasse of geschikte kleur :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:21

vind die eerste leuk! Hou wel van die stoere, pony-achtige paardjes :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:23

Pletje123 schreef:
Probleem is dat men voor een goede Gelder geen stuiver over heeft. Daarom hebben wij nog geen echte Gelderse hengst gebruikt. De markt wil er niet aan...

Erg jammer dat de fokkerij dit accepteert en het ras verloren gaat -O-

De 1e kruisingen zijn leuk voor de sport, maar voor de fokkerij op lange termijn :n

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:24

listiglistje schreef:
Leuke dieren Sundral, alleen voor de meeste bokkers hier niet de juiste prijsklasse of geschikte kleur :D

:') *proest*

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:25

Past de kleur niet bij de setjes :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:27

Dees schreef:
Grotere paarden, dat zal. Het valt mij vaak op dat het toch wel te vinden is op lange paarden, met zo'n lange lendenpartij en weinig 'buik' daaronder, vaak ook wat een platte kont. Ik heb het nog nooit gezien op grote maar naar verhouding compactere paarden.

Die van mij is klein en zeer compact met krampbeen en lichte hanetred. Alleen vinden mijn hoefsmeden het geen krampbeen (hij staat soms enkele seconden met een opgetrokken achterbeen, maar hij schiet niet in de kramp) en volgens de dierenarts vallen zijn problemen in het grijze gebied van een klinische keuring, dus wat het nou precies is....

Ik heb geen idee of ik een paard zou laten staan om een krampbeen. Misschien wel. Die van mij is zelfgefokt en heeft de problemen sinds zijn castratie, dus ik heb die overweging nooit hoeven te maken.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:31

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:32

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:35

Sundral, dat ziet er nog eens uit als een geweldig leven :D
BSSK: leuk ding! Wel echt een damespaardje wat met mijn maat 40 weer wat minder uit zou komen:P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:39

listiglistje schreef:
Pletje123 schreef:

Erg jammer dat de fokkerij dit accepteert en het ras verloren gaat -O-

De 1e kruisingen zijn leuk voor de sport, maar voor de fokkerij op lange termijn :n

Negro voert anders aardig wat Gelders bloed hoor en het is nog altijd geen ras maar een typefokkerij. Daarbij komt dat dit al decennia lang gebeurt met goede resultaten :) de Negro staat goed in het Gelders type en beweegt goed.

Zijn broer is nooit naar de keuring geweest.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:40

Danoesje: Inderdaad een prachtige plek. Ik heb gevraagd of ze mij ook over wilden kopen, maar ik ben rontgenlogisch niet goedgekeurd en een buigproef zal ik ook niet doorstaan, helaas :').

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:41

Haha sundral, sowieso toch pech dat wij mens zijn geworden en gelukkig meestal niet te koop zijn :D En die sneeuw vind ik als mens denk ik ook niet eeuwig leuk! Als ik zo naar buiten kijk vrees ik dat ik toch echt ook mijn regendekentje op moet voor ik naar stal ga, wat een baggerweer!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:44

Ze zijn hem hier november komen proberen, en toen was het daar al -23. Ik vind het wel mooi. Heb liever zo'n winter dan zo een als in NL. En in de zomer is het er echt prachtig! Als ik google moet geloven tenminste.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:48

De winter in NL is inderdaad altijd nat en vies,dan beter sneeuw :) Die kou, daar wen je wel aan!

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:05

Pletje123 schreef:

Grote kans dat ik je advies ga op volgen :D ... ga zaterdag voor een gelderse merrie kijken.

en ik ben even benieuwd naar jullie mening, ik heb nog een merrie gezien die ook nog op de optie lijst staat zeg maar. maar deze heeft aan 1 kant (rechter) een klein oog. (gewone oogbol) maar laat veel wit zien aan die kant. Ik vindt het zelf wat onvriendelijk over komen, maar om een paard nu daarvoor te laten staan... ? wat vinden jullie (paard past verder volledig in het wensen lijstje)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:08

Ik heb ook een paard met zo'n oog, maar ik vind hem ondanks het oog nog steeds heel vriendelijke kijken. Absoluut geen reden om een paard te laten staan.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:18

denk dat het ook gewoon een kwestie van wennen zou kunnen zijn. even zaterdag maar afwachten