Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oza04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:16

Hi, ben ik weer.

Mijn pony staat nogsteeds te koop. Wel wat kijkers gehad, maar kwamen allemaal tot de conclusie dat het niks was. De 1 vond haar te klein, de ander te oud. Dan was er 1 die vond dat ze niet voorwaarts genoeg was, die was al trekken en schoppend aan het proberen de bak door te komen terwijl ponylief helemaal dichtsloeg... als klap op de vuurpijl gaf de ruiter haar zo'n harde tik dat ik al schreeuwend, trillend en met tranen in mn ogen door de bak heb getierd dat ik het genoeg geweest vond en dat dit niet de manier is waarop er met mijn pony word omgegaan..

Daarna nog een vrouw met 2 jonge meiden waarvan ze net onder het zadel uitkwamen (dat werd m dus ook niet, terwijl pony lief echt zo zoet met ze door de bak ging en heerlijk t halsje liet vallen)

Nu dit weekend komen er weer 2 'gezinnen'. Over die van zondag voor nu erg enthousiast wegens overeenkomst tussen mij en haar dochter

Hopelijk zit haar juiste match er dit weekend bij. Het is haar zo gegund

En waarschijnlijk gaan wij volgende week zelf weer ergens kijken! Heel benieuwd naar. Zij gaven aan ook opzoek te zijn naar een brave e pony en hun hebben voor mij een (op het eerste oog en op papier) een super kandidaat staan! Een 4 jarige ierse merrie rond de 167, spring al wat en is niet echt onder de indruk van alles. Klinkt erg goed dus we gaan het zien stiekem wel een beetje gezonde spanning

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:19

Oza04 schreef:
Hi, ben ik weer.

Mijn pony staat nogsteeds te koop. Wel wat kijkers gehad, maar kwamen allemaal tot de conclusie dat het niks was. De 1 vond haar te klein, de ander te oud. Dan was er 1 die vond dat ze niet voorwaarts genoeg was, die was al trekken en schoppend aan het proberen de bak door te komen terwijl ponylief helemaal dichtsloeg... als klap op de vuurpijl gaf de ruiter haar zo'n harde tik dat ik al schreeuwend, trillend en met tranen in mn ogen door de bak heb getierd dat ik het genoeg geweest vond en dat dit niet de manier is waarop er met mijn pony word omgegaan..

Daarna nog een vrouw met 2 jonge meiden waarvan ze net onder het zadel uitkwamen (dat werd m dus ook niet, terwijl pony lief echt zo zoet met ze door de bak ging en heerlijk t halsje liet vallen)

Nu dit weekend komen er weer 2 'gezinnen'. Over die van zondag voor nu erg enthousiast wegens overeenkomst tussen mij en haar dochter

Hopelijk zit haar juiste match er dit weekend bij. Het is haar zo gegund

En waarschijnlijk gaan wij volgende week zelf weer ergens kijken! Heel benieuwd naar. Zij gaven aan ook opzoek te zijn naar een brave e pony en hun hebben voor mij een (op het eerste oog en op papier) een super kandidaat staan! Een 4 jarige ierse merrie rond de 167, spring al wat en is niet echt onder de indruk van alles. Klinkt erg goed dus we gaan het zien stiekem wel een beetje gezonde spanning

Wat bied je aan? Ben ook op zoek naar een E pony voor mijn 14 jarige zie voorgaande reacties.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:25

Ik zou dat even privé doen, in dit topic mag je geen advertenties of verkoop plaatsen.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:35

@ evilginger

Had ook een paardje met een gevoelige rug was röntgen en klinisch goed maar reageerde meteen als het zadel niet lekker zat. Het was een heel sensibel paardje. Dat kan natuurlijk ook. Zou hier ivm leeftijd e.d echt niet mee door rijden… eerst een goede zadelmaker erbij(geen zadelpasser). En al het medische uitsluiten. Even helemaal door de molen halen gezien je niet gekeurd hebt.

Wat hierboven al genoemd werd. Zadelmak en doorrijden zijn 2 dingen. Je moet wel goed de knopjes kunnen bevestigen. Dat zou ik zeker laten doen door iemand die dit kan. (Kan niet iedereen) Evt je stalruiter.. Met een goede basis staat alles mee.. het kost wel heel veel tijd en energie maar is het zeker waard. Rustig opbouwen. Eerst de basis goed, zadel goed, en vertrouwen opbouwen dan komt het best goed! Met zo’n jong paard kost het tijd..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:43

Eef_Bam schreef:
Sababer: als je er een goed gevoel bij hebt dan laten keuren voor de proefperiode, weet je zeker dat je een gezond paard hebt om mee te beginnen. Ook om risico's zoals in het verhaal hierboven uit te sluiten. Medische risico vanaf dat hij bij jou is is dan ook voor jou. Krijgt hij koliek of een blessure dan is dat voor jou. Blijk je binnen die maand toch geen klik te hebben kan hij terug. Of als de verkoper niet thuis geeft in het ergste geval.. dan heb je een gezond paard om te verkopen.

Zou wel terughoudend zijn bij een paard dat eerst fijn was en nu ineens stijver in het werk. Keuring moet gewoon goed zijn.

Ik vind dit wel een goed idee. Maar wat zou jij dan aanraden Eef? Gewoon klinisch voor nu of the whole shabam? En Sababber, stel je doet nu klinisch en er is wat? Doe je de proefperiode dan sowieso niet? Want ook dat is een momentopname, denk dat mijn destijds volledig röntgenologisch goedgekeurde paard nu ook wel ns een dagje niet door de klinische keuring zou komen.. :')
En wil de verkoper dat je (een deel van) de koopsom vooruit betaald? Hebben jullie het daar over gehad? Ik geloof dat wij toen paar 100 euro vooruit hebben betaald ook als tegemoetkoming in de benzine kosten (hij kwam ze brengen en de eerste weer halen) en dat een deel daarvan in de koopsom is verrekend. De verkoper neemt ook een risico hè?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:02

Sowieso klinisch keuren en rontgen afhankelijk van je eigen wensen en budget. Voor mezelf zou ik altijd rontgen doen met hals en rug, ivm eventuele aandachtsgebieden om het paard gezond te houden op de lange termijn. Maar niet iedereen is daar van. Is dit een jong paard voor de sport (?). Dan is rontgen wel fijn, ook als je misschien ooit weer wil verkopen in de toekomst. Een onschuldige chip hoeft geen probleem te zijn, maar geeft wel een verhoogd risico en doet dus iets met de prijs , zowel bij aankoop nu als latere verkoop.

Paard op proef zonder te betalen zou mooi zijn als koper maar denk niet dat een verkoper daar in trapt. Dan ligt het risico volledig bij de verkoper, ook als de koper het paard in de prak rijd en terugbrengt na een maand... Ik zou voorstellen een deel aan te betalen maar niet alles. Hangt af van hoe flexibel de verkoper is.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 01:04

Bedankt voor de reacties allemaal! Heb de verkoper gesproken en we konden het niet eens worden. Hij wilde dat het paard direct volledig werd afgerekend, bij mij op stal werd gezet en dan mocht hij binnen een maand terug gebracht worden. Als de klik er niet is. Met een aantal keer rijden ben ik me wel bewust of die klik er is of niet, die was er wel. Ik zag gisteren alleen een paard wat in mijn ogen signalen afgaf dat hij niet oké was met een ruiter op zijn rug (opzadelen oren in de nek, staart zwiepen. Kort aan de longe en niet constant, rennen en op de rem. Weglopen van het krukje met opstappen, kort in de stap, van de linker schouder af willen, steeds rechtsom gaan lopen in draf, bit vast pakken, zo kan ik nog door gaan..) daarin dus mijn twijfel of ze überhaupt zuiver was, het voelde allemaal zeer twijfelachtig aan. Hiervan kreeg dan het tuig en ik de schuld dat er dan te veel van haar gevraagd word. Nu zal elke ruiter vinden dat hij niet te veel vraagt, maar ik ben al blij als een jong paard uit zichzelf een bit probeert aan te nemen en actief loopt, ik vind 20/30 minuten inclusief in en uitstappen lang genoeg voor zo’n jonkie.

De verkoper woont hier niet ver vandaan, ik had voorgesteld dat ik het paard liever bij hun op het terrein op proef wilde. Dat ik een serieuze vergoeding zou betalen, leek mij ook een fijne optie voor de verkoper? Dat zag hij alleen niet zitten.. allerlei argumenten dat het paard daar te weinig constante factoren heeft en dat ik er dan te weinig mee zou doen (net zoveel als thuis, maar oké). Bij de tweede keer kijken begon hij ook al over dat er andere geïnteresseerden waren en dat hij het wel snel wilde weten.. daar gaan mijn nekharen ook al van overeind staan. Ik heb gewoon de angst dat als het op deze manier “op proef” gaat, wanneer het paard toch kreupel is het net als nu met rijden overal aan ligt, maar niet aan het lichaam van het paard of aan de verkoper en dat ik kan fluiten naar terugname of (een deel) van de aanschafprijs. Er begonnen bij mij helaas steeds meer alarmbellen te rinkelen..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:05

Terecht Sababber, had ik ook niet gedaan. Dat zaakje stinkt. Of het nu medisch is of niet, dat dier laat dat gedrag niet voor niets zien. Met dat hele verhaal eromheen… dat stinkt

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:29

Het zou mij niet verbazen dat het dier overvraagd is en daarmee nu dus spierpijn heeft en mentaal afstompt. Snap je overweging en jammer dat je het dier niet daar mocht rijden paar weken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:07

Jammer, lijkt mij juist een super optie als je het paard daar nog een paar weken had kunnen proberen al dan niet onder hun begeleiding.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:57

Kun je niet gewoon nog een keer gaan kijken en dan eventueel iemand meenemen voor extra ogen?

Ik zou mijn paard persoonlijk ook nooit onbetaald of deels betaald meegeven, je weet maar nooit tegenwoordig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:11

Kan allemaal redenen bedenken waarom iemand paard weg wil hebben. Tekort aan stallen, paard wordt gratis doorgereden, risico ligt bij een ander.. het is de vraag of je het wil en of je het risico wil lopen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:40

Onderbuikgevoel is belangrijk en met dit soort constructies al helemaal. Na het lezen van de ervaring van Olikea genoeg alarmbellen om er niet zomaar aan te beginnen.
Ik denk heel verstandig.

Als verkoper zou ik een 4 jarige die nog niet zo bevestigd en stabiel klinkt nooit meegeven op proef. Ook zoveel wisselingen en waarschijnlijk al vaak uitgeprobeerd vind ik geen goed teken.

Je bent zelf ook al 3x gaan kijken, wat eigenlijk al meer dan gebruikelijk is. Als je nog twijfelt, dan zou ik dat al een duidelijk genoeg signaal vinden voor jezelf.

En stel je doet het wel en je was van plan om te keuren dan zeg ik sowieso voordat het paard bij je op stal komt. Scheelt iedereen tijd en mogelijke ellende. Had je dat ook al besproken met de verkoper?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:54

Dat er nog meerdere geinteresseerden zijn dat zeggen ze altijd .Om je tot een snelle koop te bewegen. Echter, tegenwoordig is het meestal ook de waarheid dat er meer kapers op de kust zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:37

Compleet off topic dat momenteel gaande is, maar met het doorlezen van het topic kom ik natuurlijk meermaals de discussie rondom keuren tegen. Mijn huidige vierjarige is als veulen destijds ook gekeurd. Keuze van de fokker omdat het vrienden van ons zijn en ze achteraf gezeik wilden voorkomen. Nou kijken ze bij een veulen voornamelijk naar hoe het dier in elkaar steekt en of ze een hartruis horen, maar naar mijn idee kan zo'n hartruis ook later nog ontwikkelen, toch?

Afijn, mijn vraag is dus of jullie bij een veulen een aankoopkeuring doen?

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:55

Bij zoveel twijfel had ik het ook niet gedaan. Jammer dat het op proef daar niet kon misschien door stallen tekort. Of hij wil er gewoon snel vanaf..

Verstandige keuze!

Over hart ruis weet ik niet hoe dat bij paarden zit. Weet alleen dat je ermee geboren word (bij mensen) maar dat je dit niet later kan ontwikkelen. Ik ben geboren met een hart ruis maar die is toen ik ouder werd verdwenen. Miss dat het bij paarden ook zo werkt?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:06

Het paard stond in de stille verkoop, ik zou de eerste zijn die kwam kijken. Een bekende zou hebben opgevangen dat ze te koop stond en die zijn dus tussendoor gekomen om te rijden. Verder werd ze nu niet gereden want de ruiter zou gestopt zijn wegens mentale redenen.

Er wordt met dat paard van alles gedaan maar niets is constant, wisselende mensen en wisselende spullen. Spierpijn zou kunnen, maar dan moet zo’n verkoper je de kans moeten geven om dit te onderzoeken. Dit mag ik onderzoeken, als hij volledig is afgerekend en dan liggen alle risico’s bij mij. Volgens hem mankeert dit paard niks, ligt het allemaal aan een andere neusriem etc.. ik mag hem wel 6 weken bij mij op proef als ik wil, maar een week langer daar rijden is geen optie. Zoals hij de derde keer met rijden was, zou hij klinisch niet goed gekeurd worden denk ik. Althans als ik arts was niet. Ik denk als ik nu in een week ondervind dat ze nog niet zuiver is dat ik het eerst meer de kans moet geven, als ik het later weer aangeef is het mijn eigen schuld volgens de verkoper. Dan heeft een proeftijd in mijn opinie ook geen meerwaarde. Op ten duur ga je aan alles twijfelen, dat is het punt dat ik liever spijt heb van iets wat ik niet heb gedaan, dan van iets van wat ik wel heb gedaan. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:43

Ik lees gewoon genoeg rode vlaggen, klinkt ook niet of het dier fijn getraind of afgericht wordt. Aan de andere kant is proeftijd wel een luxe waarbij al het risico bij de verkoper ligt. Als het paard niks mankeert is het een kwestie van keuren.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:52

Wij gaan waarschijnlijk volgende week keuren, iemand toevallig ervaring met een kliniek rond Etten Leur/Breda?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 17:01

Gemlo schreef:
Wij gaan waarschijnlijk volgende week keuren, iemand toevallig ervaring met een kliniek rond Etten Leur/Breda?

Visdonk (Roosendaal), bij Mark van der Harst. Ik vind hem eerlijk en realistisch (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk).

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 17:55

turtlelito schreef:
Gemlo schreef:

Visdonk (Roosendaal), bij Mark van der Harst. Ik vind hem eerlijk en realistisch (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk).

Dank je! Heb even bij hen geïnformeerd ook.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:15

Gemlo schreef:

Eventueel Paardenpraktijk West Brabant en eDigit beide ook in Roosendaal, dan heb je wat opties. eDigit komen op locatie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:44

Ik zou informeren net over de grens in België. Tot nu toe is mijn ervaring dat het goedkoper en gewoon net zo goed is in België en je zit niet erg ver van de grens af.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:29

Thanks voor de tips, ik heb België ook gebeld! Zitten best verschillen in, de goedkoopste die ik heb gesproken zit rond de 700 en de duurste rond de 910. Wel voor klinisch en RX hals, benen, rug.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:35

Ik heb laatst voor klinisch en röntgen totaal €550 betaald. Kliniek zit in de buurt van Uden.