Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:27

Ik weet niet of het belangrijk is om te weten.
Gevaarlijk niet schuw wild dier valt aan. Dat is waar het om gaat.

Een hond of hybride zou geschoten mogen worden en eefn wolf niet? Dat zou het verschil dus zijn.
Maakt dat uit voor de slachtoffers?
Nee. Bejagen is het antwoord.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:13

Nu 2 dagen achter elkaar even langs het fochtelooerveen gereden omdat ik het zelf ook graag wou weten.

Gister zag ik er 3

Afbeelding

En nu net toch minstens een stuk of 12.
Alleen deze goed uitziende man op de foto.

Afbeelding

pillow

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:04

Ik weet het ook niet hoor. Het werd mij verteld door iemand die in Ravenswoud woont.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:58

Achter wat voor raster staan deze? Horen ze net als in de OVP onder natuur? Dus dat ze er niets voor hoeven te doen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:31

Rizette schreef:
Achter wat voor raster staan deze? Horen ze net als in de OVP onder natuur? Dus dat ze er niets voor hoeven te doen?

Ze staan achter 2 draden. Ze zijn van een eigenaar, Mekel dus, die ze heeft ingeschaard in een natuurgebied.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:36

Dan mag daar ook wel een proefproces op door Animal Rights, aangezien ze veel en veel slechter staan dan de schapen van Stefan Worst die nu aangeklaagd wordt en Mekel zelf wolvenconsulent is. Die kan het wel lijden denk ik dan want die maakt zelf de keus om ze zo te plaatsen terwijl hij de afrastering van Worst afkeurt die door de wolvenconsulent van Gelderland goedgekeurd was. Of zouden ze connecties hebben Natuurmonumenten, Mekel en Animal Rights. Omdat Mekel en Natuurmonumenten in de wegkijkhoek zitten van AR?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:46

Het gaat er natuurlijk om dat de schapen van de schapenboer in Drenthe al tien keer zijn aangevallen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:54

"Goedkeuren" van wolvenrasters wil natuurlijk zeggen: volgens de huidige maatstaf van wolfwerend. In het natuurgebied van Fochtelooerveen is geen sprake van wolfwerende rasters en dus ook niet van enige keuring.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:16

Kaja schreef:
Het gaat er natuurlijk om dat de schapen van de schapenboer in Drenthe al tien keer zijn aangevallen.

Achter wolfwerende rasters zijn ze aangevallen. Gekeurd door Mekel. Iemand die totaal niet wolfwerend raster moet dan toch eerder gedagvaard worden? Of gaat AR mee in de keuze die de wolf maakt om aan te vallen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:20

Nee, maar dan is het de natuur. Dus dan is het niet erg.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:39

https://www.gld.nl/nieuws/7936552/paard ... -voor-wolf

Artikel over angst voor de wolf en paarden snachts op stal zetten. Het wordt weer een beetje weggezet of het onzin is dat je bang bent voor wolven als je paarden hebt. Want ja, het komt toch bijna niet voor.

Je zou maar weer net die ene zijn waarbij het toch gebeurd.. -O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:43

Mijn man zegt dan altijd: het risico is misschien niet zo groot, maar de gevolgen zijn gewoon zo groot als het wel fout gaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:48

Precies, als ik net die ene persoon ben waarbij de pony wel wordt opgegeten dan wil ik niet achteraf denken "had ik maar.."

Daarbij gaat men er steeds aan voorbij dat paarden ook door de draden heen kunnen gaan met alle gevolgen van dien als ze in paniek raken. Ook dat is misschien nog niet zo vaak gebeurd, maar dan kom ik weer op bovenstaande reactie.

Voor de mensen in mijn regio, Utrechtse Heuvelrug/midden Nederland, ik zag op Facebook een zichtmelding in Soesterberg/Zeist. Lijkt wel of we elke maand even kort bezoek krijgen. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:18

Hij schijnt daar vaak gezien te worden. Dus ik geloof niet meer zo in bezoek. Hij zag er trouwens niet schuw uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:22

Maar dat wist ik niet. Na een aanval in wijk bij Duurstede was het voor mij weer even stil.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:33

Rizette schreef:
Kaja schreef:

Achter wolfwerende rasters zijn ze aangevallen. Gekeurd door Mekel. Iemand die totaal niet wolfwerend raster moet dan toch eerder gedagvaard worden? Of gaat AR mee in de keuze die de wolf maakt om aan te vallen?

Hij heeft ook na de eerste aanval subsidie voor wolfwerende rasters aangevraagd.

Weet jij toevallig waar zijn proefperceel is, waar hij nu een nieuw raster test?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:04

Rizette schreef:
Kaja schreef:

De ellende is dat er volgens mij maar één aanval achter een wolfwerend raster heeft plaats gevonden. Bij de rest hebben ze allemaal het raster afgekeurd, aangezien het niet voldeed aan de norm.
Ik ben het met je eens maar dat is wel waar ze mee gaan schermen straks.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:05

Hij had laatst een oproep op FB waar hij percelen vroeg waar hij kan testen. Dus ik denk op verschillende locaties rondom Vledder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:10

pillow schreef:
Hij had laatst een oproep op FB waar hij percelen vroeg waar hij kan testen. Dus ik denk op verschillende locaties rondom Vledder.

Vraagt hij ook om dieren die als lokaas kunnen dienen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:24

Nou Kaja ik kan je zeggen bij de familie Lagewey op de Veluwe is het wolfwerend raster wat door wolffencing zelf aangelegd was ook afgekeurd toen de wolf daar schapen pakte.Dat nieuws werd ook meteen de wereld ingebracht. Het bijzondere was dat de schapen ten tijde van de aanval niet in dat land stonden maar in de wei ernaast toen de aanval plaats vond. Toen dat werd gezegd mankeerde er aan de wei die ernaast was ook van alles natuurlijk. Het is gewoon schering en inslag dat alsnog het raster afgekeurd wordt. Men vindt altijd wel een plekje waar het draad net een paar cm´s niet goed staat of iets anders. Er is altijd wel iets te vinden waar ze over kunnen zeuren en dat allemaal om keer op keer de schuld bij de dierhouder te leggen. Er is altijd wel wat te vinden. Wat vandaag goed is wordt morgen afgekeurd. Ik vind het streken, niets anders dan streken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:25

pillow schreef:

Hij werkt mee aan een onderzoek, Meende dat dat van het Ministerie was.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:31

Rizette schreef:
pillow schreef:

Hij werkt mee aan een onderzoek, Meende dat dat van het Ministerie was.

We hebben het over Stefan Worst toch, vlgs mij doet hij dat op eigen initiatief. En Kuggur ook met zijn eigen schapen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:35

Rizette schreef:
Nou Kaja ik kan je zeggen bij de familie Lagewey op de Veluwe is het wolfwerend raster wat door wolffencing zelf aangelegd was ook afgekeurd toen de wolf daar schapen pakte.Dat nieuws werd ook meteen de wereld ingebracht. Het bijzondere was dat de schapen ten tijde van de aanval niet in dat land stonden maar in de wei ernaast toen de aanval plaats vond. Toen dat werd gezegd mankeerde er aan de wei die ernaast was ook van alles natuurlijk. Het is gewoon schering en inslag dat alsnog het raster afgekeurd wordt. Men vindt altijd wel een plekje waar het draad net een paar cm´s niet goed staat of iets anders. Er is altijd wel iets te vinden waar ze over kunnen zeuren en dat allemaal om keer op keer de schuld bij de dierhouder te leggen. Er is altijd wel wat te vinden. Wat vandaag goed is wordt morgen afgekeurd. Ik vind het streken, niets anders dan streken.

Nou dat! Wij hebben nu in de Achterhoek ook 2x de wolf over ons perceel gehad. De paarden kwamen 's nachts altijd al binnen, alleen doen we dat nu ook met onze mini-koeien. Wil de wolf, dan kan hij nog. De stallen blijven open en de koeien hebben een voerhek in hun stalletje. Het moet wel 'leuk' blijven. Wij wonen aan de rand van een natuurgebied en daar hoort een metershoog hekwerk gewoon niet thuis en wil ik ook niet en ik weet ook zeker sat ik daar nooit toestemming voor ga krijgen. Ik woon landelijk en wil graag vrij wegkijken, daarom ben ik hier ook gaan wonen. Daarnaast glooit het landschap hier enorm, dat je de omheining niet wolfwerend gaat krijgen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:40

Kaja schreef:
De ellende is dat er volgens mij maar één aanval achter een wolfwerend raster heeft plaats gevonden. Bij de rest hebben ze allemaal het raster afgekeurd, aangezien het niet voldeed aan de norm.
Ik ben het met je eens maar dat is wel waar ze mee gaan schermen straks.

Was het ook niet zo dat het her en der een cm scheelde? Maar heel eerlijk 8 hectare afzetten, met de onderste draad op precies 30cm is toch ook niet te doen.
Het bleek ook dat op de plekken waar het niet goed stond, dat daar de wolf niet langs was gekomen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:43

pillow schreef:

Ik zag weer schapen achter wolfwerendraster staan aan de Huenderweg/Solweg, naast de schotse hooglanders tegenover de dagcamping, ik dacht dat dat ze misschien waren.

Kuggur, hij zet zijn eigen schapen erachter. Wolfwerend raster testen zonder dieren in de wei, gaat niet werken vanzelf :')