[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:35

Ik heb bij mijn huidige merrie ook de rug op de foto laten zetten. Het kostte eenmalig 200 Euro extra, maar het gaf mij toch een fijn gevoel :) Natuurlijk zeggen die foto's ook lang niet alles, want het paard was (en is nog steeds) nog maar drie jaar oud, dus er kan nog een hoop gebeuren. Maar goed, dat geldt voor alle foto's die je laat nemen. Het enige dat je na een röntgenologische keuring weet, is dat het uitgangspunt op het moment dat je de kliniek verlaat goed is ;)

Mijn vorige paard had kissing spines in zeer ernstige mate. Tien jaar oud, nog maar kort onder het zadel (niets raars mee uitgespookt qua rijden) en totaal niet groot (1.58 meter). Dikke pech dus. Erfelijkheid kon een rol spelen, of ze was ooit achterover geklapt of iets dergelijks, maar dat kun je nooit meer achterhalen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:39

Dees schreef:
Romanoff schreef:
Nou Dees, niks mode aan hals en rug :n
Loopt te veel troep rond op het moment met KS en artrose.

Raar dat dit 10 jaar geleden veel minder voorkwam.
Bijverschijnsel van LDR?
Bij-effect van het alsmaar hoger fokken?
Wat zou de oorzaak zijn?

Vroeger bestond dit ook, alleen toen heette het "lastig paard" --> doorrijden & vechten, slager, manege, handel you name it...

Sunneva

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:03

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:18

ralphtdw schreef:
wat vinden jullie van een JAZZ maal daimler bloed?

daimler is een nimmerdor x luckyboy

Oh echt? Wat grappig.
Onze Daimler is twee weken geleden overleden. We hebben er 1 Jazz uit. Die is nu 2 jaar oud, dus echt veel wijzer kan ik je niet maken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:26

Behalve dat het een plaaatje is! :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:30

Lante schreef:
Kwam vroeger ook gewoon voor hoor, alleen werd het niet ontdekt. Die paarden kwamen in de manegelessen of gingen naar de slager.
Ik ken een paar jonge paarden ook die het hebben, waarschijnlijk opgelopen in de opfok...

Idd, mijn DA is onderzoek aan het doen naar halsproblemen, kwam vroeger net zoveel voor, maar werd niet ontdekt en dus gewoon doorgereden of verkocht.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:39

listiglistje schreef:
Dees schreef:

Bijverschijnsel van LDR?
Wat zou de oorzaak zijn?

Vroeger bestond dit ook, alleen toen heette het "lastig paard" --> doorrijden & vechten, slager, manege, handel you name it...

En zijn het puur de (kwpn)paarden? Bij de pony's hoor ik er maar heel weinig over. In mijn omgeving helemaal niet zelfs.
Mijn eigen pony's (vnl eigen fok) nooit gekeurd maar ook nooit wat aan gemankeerd.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:41

Zo is dat. Ligt er ook aan hoe gevoelig het paard is, waar het zit en hoe het paard gereden wordt (een die met zn hoofd omhoog mag tuffen zul je het minder snel bij ontdekken dan als het loopt in de oprichting).

Er lopen ook meer paarden rond met afwijkende ruggen/halzen dan bekend is, hoeven ze niet altijd last te hebben en zolang ze goed blijven wordt dat ook niet ontdekt.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:45

MyWishMax schreef:
Lante schreef:
Kwam vroeger ook gewoon voor hoor, alleen werd het niet ontdekt. Die paarden kwamen in de manegelessen of gingen naar de slager.
Ik ken een paar jonge paarden ook die het hebben, waarschijnlijk opgelopen in de opfok...

Idd, mijn DA is onderzoek aan het doen naar halsproblemen, kwam vroeger net zoveel voor, maar werd niet ontdekt en dus gewoon doorgereden of verkocht.

Dhr. van der Veen? Even geleden gaf hij een lezing bij onze fokkersclub over deze problematiek. Kan ik iedereen aanraden, verhelderend.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:46

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:47

Ik hoor het regelmatig bij pony's ook, maar wat Mosh zegt, het hangt van allerlei dingen af. Die van mij heeft er nog 4 jaar mee door gelopen, tot het niet meer ging. Nu hobbelt hij wat rond voor hoelang dat gaat. Dat was het 1e wat de DA zei als prognose 4 jaar geleden, er is niks over te zeggen.

Mosh, nee dhr. Bergman van de Lingehoeve, maar er zijn er veel meer die er mee bezig zijn. Ze hebben toch aparte symptomen die best 'vaag' zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:50

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:54

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:55

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:56

MyWishMax schreef:
Ik hoor het regelmatig bij pony's ook, maar wat Mosh zegt, het hangt van allerlei dingen af. Die van mij heeft er nog 4 jaar mee door gelopen, tot het niet meer ging. Nu hobbelt hij wat rond voor hoelang dat gaat. Dat was het 1e wat de DA zei als prognose 4 jaar geleden, er is niks over te zeggen.

Mosh, nee dhr. Bergman van de Lingehoeve, maar er zijn er veel meer die er mee bezig zijn. Ze hebben toch aparte symptomen die best 'vaag' zijn.

Vaak gebeurd het iid in de opfok of na een val, vastliggen stal etc.

Pony's mankeren vaak minder als paarden, maar er worden ook minder pony's gekeurd als paarden,
en er lopen er minder van in de sport, dus komt het ook minder aan het licht.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:06

ralphtdw schreef:
wat vinden jullie van een JAZZ maal daimler bloed?

daimler is een nimmerdor x luckyboy

Ik weet over welk paard je het hebt denk ik.
Verkoper van dit paard plaatst paarden alleen bij mensen die een passende combi zijn, zeer betrouwbare verkoper. Heb er ook mijn paard vandaan ;)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:13

listiglistje schreef:
Malou9 schreef:

Bij die stal...gebruik Google maar eens :+

Tsjonge dat is toch ook geen verkoop filmpje.. Ik irriteer me alleen al aan de combi rode trui + oranje dekje en bandages :').

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:15

kan echhttttttttttttttttttttttttt niet :+ :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:24

Sundral schreef:
Tsjonge dat is toch ook geen verkoop filmpje.. Ik irriteer me alleen al aan de combi rode trui + oranje dekje en bandages :').

:') je druk maken om een kleurencombinatie?

Het is wel zo dat ik bij het zien van een oranje setje meteen de link met deze stal leg :')
vind het zo trouwens helemaal geen verkeerd dier.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-12-12 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:25

Hihi ik zal ook nooit met een vloekend setje rijden al ging ik niet op de foto:P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:26

Needje schreef:
Malou9 schreef:

Paard is van een bokker geweest!!
En ik ken toevallig iemand die dit paard voor hun heeft bijgereden.
(voor deze dus naar die stal is gegaan)

herstel! Dit is een ander paard!!! Sorry.
Afstamming klopt niet. :+

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:27

Cayenne schreef:
Sundral schreef:

:') je druk maken om een kleurencombinatie?

Het is wel zo dat ik bij het zien van een oranje setje meteen de link met deze stal leg :')
vind het zo trouwens helemaal geen verkeerd dier.

Ach... Ik vind kleurtjes sowieso verschrikkelijk dus trek je van mijn opmerking niet teveel aan :').

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:27

listiglistje schreef:
Dees schreef:
Bijverschijnsel van LDR?
Wat zou de oorzaak zijn?

Stukje, maar feit is dat paarden tegenwoordig steeds jonger steeds meer moeten, terwijl het lichaam nog vollop in de groei is. Bij mensen heet het dan "invalide" bij paarden levert het onbegrepen gedrag, ellende en als reactie een zoektocht naar steeds jongere paarden (die ze dan vervolgens zelf in de kreukels rijden?). Kijk niet verder dan de reacties in dit topic.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:31

Faline schreef:
Ben zoals al zei eens wat aan het kijken naar wat hoger opgeleide (leer)paarden. Vanaf wat voor leeftijd zouden jullie zo'n paard te oud vinden?
Ik heb een erg leuke 13jarige ZZ ruin gezien, maar mijn vader vind 13 nogal oud. Volgens mij valt het best wel mee als zo'n paard verder gezond is. Paard heeft wel heel zijn leven (vanaf 2 jaar) bij dezelfde persoon gestaan. Lijkt me voor zo'n dier wel een behoorlijke schok om dan nog te verhuizen.
Ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Hangt er vanaf. Heeft hij ZZL gelopen of ZZZ? En vanaf welk niveau valt een paard voor jou onder 'leerpaard' ? Er staan volgens mij wel een aantal leuke LT paarden van een jaar of 13/14/15 op sporthorses voor niet zo gek veel geld. Dan zou ik eerder voor zo een gaan, mits gezond natuurlijk, dan voor een 13 jarige die ZZL heeft gelopen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:34

Onzin "tegenwoordig" Ikke :+

Vroeger moesten de paarden veel meer, jonger dan nu en met veel slechter management en materiaal!

Ik weet nog de tijd dat naar wedstrijd reed met je paard tig kilometer, de hele dag deed springen, dressuren,
carrousel en weer terug moest tig kilometer en dat je vervolgens thuis kwam met een uur later een veulen in de stal :D
Doordeweeks paard de hele dag voor de kar, het land bewerken en daarnaast werd er nog op gereden...