Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:12

Ik vind de reactie van het paard van Evilginger dan heel normaal jonge paarden gedrag. Dier is pas twee maanden ohz, net verhuisd en zij zelf onzeker..iets met groen en groen =.....

Het is wel belangrijk om een zadel te gebruiken waar het paard in ieder geval geen last van heeft/ krijgt.

Sabbaber, die maand op proef is wel heel coulant. Dat zou ik nooit doen als verkoper.
Voor jou de vraag, kun je dit dier rijtechnisch verbeteren zoals het nu is? Zo, ja dan zou ik het doen..zo nee dan zou ik er nog even over nadenken.
Paard is al gekeurd, als je het wil kopen laat het dan klinisch keuren voor de proeftijd zodat je zeker te weten met een goed paard begint en de verkoper ook bewijs heeft dan ze je een goed paard hebben geleverd. De rest van de afspraken kun je het beste met de verkoper maken over aansprakelijkheid.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:22

Sababber super dat je t paard op proef mag. Ik zou dan keuren aan het eind van de periode als je daadwerkelijk tot koop over wil gaan. Met eventueel extra aandacht voor punten van zorg als je die dan nog hebt. Kan best spierpijn zijn idd, flinke verzuring kan flink pijnlijk zijn
Ik heb jaren terug met een vriendin paarden op proef gehad van een fokker. De eerste was niks, de tweede is gebleven. Ik geloof niet dat er een contract was opgesteld toen, ging in goed vertrouwen. Hoe denkt de verkoper erover? Wil die een contract voor de proefperiode?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:46

evilginger schreef:
Eef_Bam schreef:
Drogeren kan ook pijnstilling zijn.

Tuurlijk. Maar dan lijkt het mij ook dat hij fel zou reageren als ik over zijn rug hang met mijn volledige gewicht of als ik ergens op druk waar hij last van heeft. Dit heb ik allemaal al getest, net als anderen met meer ervaring en hierin miszien wij niets. Mogelijk zien wij nog iets over het hoofd, mogelijk is hij gewoon een gevoelig jong paard

Met pijnstilling niet.

Ik zeg hierbij niet, dat deze reactie bij een jong paard niet kan. Maar bij het proefrijden heb je blijkbaar vanalles met m gedaan zonder deze reactie. Maar door de pony niet te laten keuren en bloed af te laten nemen heb je gewoon een heel groot risico genomen. Maar misschien heb je geluk. Dat kan ook.

Angst door verhuizing zit meestal in het hoofd van de eigenaar. De meeste paarden hebben daar niet zoveel van en zijn vaak juist een beetje overdonderd door alle indrukken en dus braaf.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 07-11-23 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:04

Babootje schreef:
Met pijnstilling niet.

Ik zeg hierbij niet, dat deze reactie bij een jong paard niet kan. Maar bij het proefrijden heb je blijkbaar vanalles met m gedaan zonder deze reactie. Maar door de pony niet te laten keuren en bloed af te laten nemen heb je gewoon een heel groot risico genomen.

Angst door verhuizing zit meestal in het hoofd van de eigenaar. De meeste paarden hebben daar niet zoveel van en zijn vaak juist een beetje overdonderd door alle indrukken en dus braaf.

Dat het een risico was, zijn we ons zeker van bewust. Ik bedoel trouwens ook dat ik al deze tests gisteren nog heb gedaan, geen idee hoelang pijnstilling kan blijven werken voor zoiets. Dat hij echt angst heeft hier, zou ik ook zeker niet zeggen. Op omgeving reageert hij absoluut niet, op plotse aanrakingen dan weer wel maar dat was ook al te zien bij het proefrijden.
Ik kan wel 100x zeggen hoe braaf hij eigenlijk wel niet is. Wat de reactie onder het zadel heeft veroorzaakt kan zoveel zijn. Met alles wat ik hier als reactie heb gelezen ben ik er wel van overtuigd dat ik zsm de dierenarts laat langskomen om een aantal zaken uit te sluiten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:10

Pijnstilling kan wel een aantal dagen doorwerken.
Met pijnstilling kan een paard dus zo een klinische keuring door. Daarom moet je vragen bij een keuring ook altijd bloed af te nemen. Dat wordt niet bij alle dierenartsen standaard gedaan.
Als een paard namelijk na een paar dagen compleet anders reageert is er reden om aan te nemen dat het bij de keuring (en in jouw geval bij het uitproberen van het paard) pijnstilling heeft gehad en kun je de dierenarts vragen het bloed te onderzoeken op pijnbestrijdende middelen.
Maar dat is nu allemaal niet gebeurd, dus daar heb je nu niets aan.

Daarom wel het advies om zsm een dierenarts het paard te laten keuren. Niet alleen een algemene check, maar gewoon een echte grondige keuring. Stel dat er toch wat aan de hand is, bv een gebrek wat het paard ongeschikt maakt als rijpaard, heb je maar heel kort de tijd om aan te tonen dat dat niet bij jou is gebeurd. En kun je de koop laten ontbinden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:28

Ik ben nog even aan het bijlezen van pagina geen idee, ergens januari dit jaar, maar ik vind het wel zo netjes om me even te melden. Ik ga volgend jaar stilletjes aan opzoek naar een merrieveulen, en ben me op het moment aan het oriënteren hoe de markt ligt tegenwoordig. Ik zal hoogstwaarschijnlijk stil meelezen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:42

Elisa2 schreef:
Ik vind de reactie van het paard van Evilginger dan heel normaal jonge paarden gedrag. Dier is pas twee maanden ohz, net verhuisd en zij zelf onzeker..iets met groen en groen =.....

Het is wel belangrijk om een zadel te gebruiken waar het paard in ieder geval geen last van heeft/ krijgt.

Eens. Veel ruiters overschatten het doorrijden van een net zadelmak paard. Ik weet niet hoe TS rijdt, maar als je met zo'n jonkie al iets te hard of te ver met je bips achter in het zadel komt, of teveel knijpt met je benen, dan kan dat al een trigger zijn om te gaan rennen. Ook totaal niet vreemd, maar wel reuze belangrijk hoe de ruiter vervolgens reageert op dit gedrag. Een jong dier kan zo snel onder de indruk zijn en het vertrouwen is snel beschadigd. Persoonlijk zou ik het dier thuis even laten doorrijden door de stalruiter (mits het tuig klopt) en dan zelf eventueel beginnen met de laatste 5 minuutjes uitstappen en dat uitbouwen. Dan krijgt het dier vertrouwen in het lopen in een nieuwe omgeving met een zelfverzekerde ruiter en voor de TS fijn om naast het grondwerken het rijden rustig en onder begeleiding op te pakken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:49

Dit. Ik heb zelf een 3.5 jarige merrie en die knijpt ook nog wel eens met haar staart als ze bvb een beetje schrikt van het geluid van beugels of wat dan ook.

Jonge, net zadelmakke paarden kunnen knap ritseling zijn, in een bekende omgeving maar helemaal in een vreemde ongeving. Er komen een hoop nieuwe indrukken op zo een beestje af en wat hierboven al gezegd wordt, net een beetje scheef zitten of achter de beweging blijven kunnen ze knap eng vinden.

Ik zou dat zelf niet direct bij zadelperikelen of medische oorzaken zoeken maar bij jong, onwennig paard met onwennige ruiter. Geef het even tijd. Als de stal ruiter de basis iets meer kan bevestigen en het beestje het dan verder gewoon netjes doet zou ik niet gelijk naar de dierenarts rennen of de verkoper beschuldigen van het meermaals drogeren van het paard

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:01

Basis zit er zeker goed in bij mij hoor! Ik ben eerder voorzichtig ook dan brut. Stalruiter gaat hem inderdaad oppakken en verder mee werken. Ik ben er ook absoluut niet van overtuigd dat hij gedrogeerd is geweest, maar wil wel de DA even laten komen om wat zaken uit te sluiten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:01

Nou ja, als je een paard echt goed zadelmak maakt en paard ook gelijk laat wennen aan wat lompigheid dan gaan ze echt niet direct rennen hoor. T is maar net hoe je ze beleert en hoeveel tijd je daaraan besteed.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:13

Ja klopt, maar zo gaat het lang niet altijd, zeker niet als het ff snel voor de handel moet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:17

Maar er zijn genoeg jonge paarden die onzeker worden van een heel klein beetje onzekerheid. Daar kun je makkelijk op wegrijden als een beetje onzekere ruiter wanneer het paard bij de zekere ruiter staat maar valt die andere ruiter weg, dan kunnen ze best veranderen.

Heb het gezien bij een 7 jarige die al op concours en alles ging, maar ook bij een zadelmak paard dat wij al vanaf veulen hadden en welgeteld 0 slechte ervaringen had en 100% in orde was.

En eerlijk is eerlijk, ik had het ook bij mijn paard toen ik hem op stal had en opstapte in een buitenbaan zonder enige omheining. Dat ik ergens in mijn achterhoofd dacht "wat nou als...." was al voldoende :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:30

MarjanB schreef:
Nou ja, als je een paard echt goed zadelmak maakt en paard ook gelijk laat wennen aan wat lompigheid dan gaan ze echt niet direct rennen hoor. T is maar net hoe je ze beleert en hoeveel tijd je daaraan besteed.

Eens. Maar als het een paar keer echt fout gaat en de ruiter dan niet door kan pakken, hol je zo tig stappen achteruit en doet t geen goed

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:31

Hij is sowieso zelf nog onzeker en vertrouwt erg op zijn ruiter, wat dus wel altijd goed ging bij het proefrijden. Toen was het ook dat als hij mijn stress voelde, dat hij eerder ging stilstaan dan weglopen. Nu is hij wel makkelijk stil te zetten als hij wegloopt, maar ik wil voor hem ook niet een negatieve begintoon zetten en dan laat ik hem maar doorrijden door een zelfzekere ruiter met ervaring, laat ik de DA komen, zorg ik voor een passend zadel en ga ik stap voor stap zelf met hem onder het zadel aan de slag. Er zijn genoeg zaken te doen met hem aan de hand, want het blijft natuurlijk een jonkie die op alle vlakken nog veel moet leren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:59

MarjanB schreef:

Ligt ook wel aan het soort paard is mijn ervaring.

Het rijden met deze ging goed in zijn vertrouwde omgeving met zijn vertrouwde mensen er om heen. Nu nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe manieren. Zou het heel bomproof vinden als een paard daar niet anders van wordt. Jonge paarden goed doorrijden is ook wel een vak apart en niet weggelegd voor iedereen.

Spoiler:
Ook niet iedereen heeft daar even veel gevoel voor en kunnen zo signalen missen. :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:41

De basis na kunnen rijden op een meer ervaren paard is gewoon heel iets anders als een paard die basis zelf bij kunnen brengen. Daar gaan veel mensen mee de fout in. Denken "ik heb toch voldoende rij-ervaring" en "jonkie is hartstikke braaf". Dat is gewoon geen garantie op dat het een goede match is.
Ook de brave jonkies willen bevestiging van een zekere ruiter...anders worden ze al gauw veel minder braaf. Niet omdat ze stout zijn, maar omdat ze niet weten en snappen wat ze moeten.

Als eerste eigen paard een groentje kopen, is 9 van de 10 keer geen verstandige keuze. Ook niet als je al meerdere bijrijdpaarden hebt gehad. Hooguit als je al echt veel ervaring hebt opgedaan met jonge onervaren dieren waarbij jij de primaire trainer was en je daarnaast stevig in je schoenen staat als het dier wat jolig of onvoorspelbaar is.
Helaas wordt er maar al te vaak door een roze bril gekeken. Jonge dieren zijn nl superleuk en wordt het idee van "we gaan samen leren en groeien" vaak geromantiseerd.
Verstandig dat je voorlopig het rijden aan iemand anders overlaat die hem de nodige zekerheid kan bieden.

Hoe is het eigenlijk met die eerste aankoop afgelopen evilginger?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:47

En ja, keuren is een momentopname, maar wel een opname van een heel belangrijk moment, nl het moment dat jij eigenaar wordt en daarna verantwoordelijk bent voor alle zorg. Na dat moment zijn alle kosten en hartezeer voor jouw rekening. Toch altijd fijn om dan te weten dat het dier in ieder geval op dat moment niet al van alles onder de lede heeft. Daarnaast ook altijd fijn om een soort van nul-meting achter de hand te hebben, dat je altijd terug kan kijken of iets er al zat en of dat zich verergert sinds je het dier gekocht hebt. Maar goed, dat is mijn mening.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:03

Ik snap je mening volledig Oji :)
Even over mijn eerste aankoop: die staat terug te koop blijkbaar, na nog geen 2 maanden bij zijn nieuwe eigenaars omdat hij aan de hand redelijk dominant was. Dit was wel duidelijk als wij hem gingen testen, maar absoluut niet storend voor ons en konden we zeker mee werken. Helaas ons geld nog steeds niet terug maar daar zijn we mee bezig.

Ik had trouwens ook nooit een jonkie gekocht had ik niet de zekerheid gehad dat het mij zou lukken om dit in goede banen te leiden d.m.v. de juiste begeleiding, dit is ook wat voor zijn verkoper belangrijk was, anders had zij hem ook niet aan ons verkocht. Dat hij braaf is, is een pluspunt, maar ik kan niet verwachten van hem dat hij alles direct snapt. Aan de hand kan ik zeker verder met hem aan de slag, onder het zadel is het dus voorlopig iemand anders tot wij “terug” een match worden en sowieso heel veel les pakken! Het gaat waarschijnlijk langer duren dan ik had gehoopt, maar ook dat is oké, zolang het nu maar op zijn tempo loopt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:37

Pallatin schreef:
Sababber super dat je t paard op proef mag. Ik zou dan keuren aan het eind van de periode als je daadwerkelijk tot koop over wil gaan. Met eventueel extra aandacht voor punten van zorg als je die dan nog hebt. Kan best spierpijn zijn idd, flinke verzuring kan flink pijnlijk zijn
Ik heb jaren terug met een vriendin paarden op proef gehad van een fokker. De eerste was niks, de tweede is gebleven. Ik geloof niet dat er een contract was opgesteld toen, ging in goed vertrouwen. Hoe denkt de verkoper erover? Wil die een contract voor de proefperiode?

Ik ben bang dat er iets fout gaat tijdens de proefperiode. De eigenaar zegt nu: tja dat kan hier ook gebeuren. Die heeft denk ik minder behoefte om dingen op papier te zetten, maar ik denk wel dat ze er voor open staan. Zij willen graag dat het paard een eerlijke kans krijgt onder stabiele factoren, dat kan ik ze zeker bieden. Ik ben ook wel benieuwd hoe zij hierop verbeterd. Maar wat als ze koliek krijgt en dood blijft of toch niet stijf blijkt maar kreupel raakt? Ik vind het heel spannend.. aan de andere kant, dat kan ook als ze al helemaal van mij is.. maar dan is er niks over te bakkeleien..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:52

Evilginger, Ik vind het best braaf eigenlijk wel dat dier even schrok en direct weer stilstond en afvloeide? Dat klinkt best eerlijk naar mijn idee. Je hebt ze ook die direct kop tussen de poten doen en je lanceren :')
Verder sluit ik me aan bij de rest. Klinkt als onzekere en nog te onervaren ruiter voor dit dier. Maar onder goede begeleiding en genoeg motivatie (mits medisch eea uitgesloten) kan het echt wel goedkomen ook. Klinkt wel alsof het een fijn karakter heeft!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:09

Ik heb een hele andere ervaring met een proefperiode helaas.
Ik kreeg het paard op proef mee. Zou hem een maand proberen en dan evt laten keuren. Indien ik hem terug zou willen brengen kreeg ik mijn geld terug.
En ja. Allemaal contractueel vastgelegd.

Helaas na een week goed kreupel, ( wss flinke pijnstillers gehad)
Bleek vergevorderde kogel artrose te hebben.

Maar de verkoper is in geen velden of wegen te bekennen. Op geen enkele wijze mee in contact mee te komen.
Ook bij hem thuis kwamen we niet voorbij het hek. (En was ook bang dat dat uit de hand zou lopen)

Paard ondertussen in laten slapen. Die werd steeds slechter. Kon het beestje niet zo laten lopen.

Nu na veel onderzoek blijkt hij een valse naam te gebruiken, er zijn meer gedupeerden

Maar aangezien ik voor het paard zijn welzijn koos heb ik geen poot meer om op te staan.
Geld kwijt, een berg aan dierenarts kosten en heel veel verdriet.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:05

Raineri schreef:
Evilginger, Ik vind het best braaf eigenlijk wel dat dier even schrok en direct weer stilstond en afvloeide? Dat klinkt best eerlijk naar mijn idee. Je hebt ze ook die direct kop tussen de poten doen en je lanceren :')
Verder sluit ik me aan bij de rest. Klinkt als onzekere en nog te onervaren ruiter voor dit dier. Maar onder goede begeleiding en genoeg motivatie (mits medisch eea uitgesloten) kan het echt wel goedkomen ook. Klinkt wel alsof het een fijn karakter heeft!

Stout is ie zeker niet, eerlijk dat wel haha. Het is vooral dat ik in het zadel te onzeker ben op dit punt van het proces, met wat meer zelfzekerheid zou ik hem er zo doorheen moeten kunnen rijden, maar daarom dat ik hem nu even door iemand anders laat doorrijden en hem achteraf zelf terug oppak. Ik denk wel dat het goed komt, qua karakter is hij exact wat ik zoek en volgens mij ook wel nodig heb, want hij is zo mensgericht en geeft duidelijk grenzen aan

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:07

Sababer: als je er een goed gevoel bij hebt dan laten keuren voor de proefperiode, weet je zeker dat je een gezond paard hebt om mee te beginnen. Ook om risico's zoals in het verhaal hierboven uit te sluiten. Medische risico vanaf dat hij bij jou is is dan ook voor jou. Krijgt hij koliek of een blessure dan is dat voor jou. Blijk je binnen die maand toch geen klik te hebben kan hij terug. Of als de verkoper niet thuis geeft in het ergste geval.. dan heb je een gezond paard om te verkopen.

Zou wel terughoudend zijn bij een paard dat eerst fijn was en nu ineens stijver in het werk. Keuring moet gewoon goed zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:20

Eef_Bam schreef:
Sababer: als je er een goed gevoel bij hebt dan laten keuren voor de proefperiode, weet je zeker dat je een gezond paard hebt om mee te beginnen. Ook om risico's zoals in het verhaal hierboven uit te sluiten. Medische risico vanaf dat hij bij jou is is dan ook voor jou. Krijgt hij koliek of een blessure dan is dat voor jou. Blijk je binnen die maand toch geen klik te hebben kan hij terug. Of als de verkoper niet thuis geeft in het ergste geval.. dan heb je een gezond paard om te verkopen.

Zou wel terughoudend zijn bij een paard dat eerst fijn was en nu ineens stijver in het werk. Keuring moet gewoon goed zijn.

Spierpijn is niet helemaal uit te sluiten bij een paard dat niets meer heeft gedaan en dan flink aan het werk is gezet. Die indruk heb ik hier niet. Dus ik zou ook zeggen eerst keuren voor je m op proef neemt. En niet het paard vooruit betalen. Een proef periode is leuk maar als je vooruit of een aanbetaling moet doen is het geen proefperiode.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:07

Stille meelezer hier. Heb al weer een tijd een lege box, dus ik kijk zo af en toe eens naar advertenties. Toevallig 2 wkn geleden gereageerd op een advertentie die me enorm aansprak. Filmpjes ontvangen en enthousiast. Dus ik bellen, appen, nog meer bellen, voicemail inspreken…. En hoor helemaal niks…. Zo irritant. Haal de advertentie er dan gewoon af of app even terug…
Weet meteen weer waarom ik zo’n hekel heb aan de zoektocht…