Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
evilginger schreef:Eef_Bam schreef:Drogeren kan ook pijnstilling zijn.
Tuurlijk. Maar dan lijkt het mij ook dat hij fel zou reageren als ik over zijn rug hang met mijn volledige gewicht of als ik ergens op druk waar hij last van heeft. Dit heb ik allemaal al getest, net als anderen met meer ervaring en hierin miszien wij niets. Mogelijk zien wij nog iets over het hoofd, mogelijk is hij gewoon een gevoelig jong paard
Babootje schreef:Met pijnstilling niet.
Ik zeg hierbij niet, dat deze reactie bij een jong paard niet kan. Maar bij het proefrijden heb je blijkbaar vanalles met m gedaan zonder deze reactie. Maar door de pony niet te laten keuren en bloed af te laten nemen heb je gewoon een heel groot risico genomen.
Angst door verhuizing zit meestal in het hoofd van de eigenaar. De meeste paarden hebben daar niet zoveel van en zijn vaak juist een beetje overdonderd door alle indrukken en dus braaf.
Elisa2 schreef:Ik vind de reactie van het paard van Evilginger dan heel normaal jonge paarden gedrag. Dier is pas twee maanden ohz, net verhuisd en zij zelf onzeker..iets met groen en groen =.....
Het is wel belangrijk om een zadel te gebruiken waar het paard in ieder geval geen last van heeft/ krijgt.
MarjanB schreef:Nou ja, als je een paard echt goed zadelmak maakt en paard ook gelijk laat wennen aan wat lompigheid dan gaan ze echt niet direct rennen hoor. T is maar net hoe je ze beleert en hoeveel tijd je daaraan besteed.
MarjanB schreef:Nou ja, als je een paard echt goed zadelmak maakt en paard ook gelijk laat wennen aan wat lompigheid dan gaan ze echt niet direct rennen hoor. T is maar net hoe je ze beleert en hoeveel tijd je daaraan besteed.
Pallatin schreef:Sababber super dat je t paard op proef mag. Ik zou dan keuren aan het eind van de periode als je daadwerkelijk tot koop over wil gaan. Met eventueel extra aandacht voor punten van zorg als je die dan nog hebt. Kan best spierpijn zijn idd, flinke verzuring kan flink pijnlijk zijn
Ik heb jaren terug met een vriendin paarden op proef gehad van een fokker. De eerste was niks, de tweede is gebleven. Ik geloof niet dat er een contract was opgesteld toen, ging in goed vertrouwen. Hoe denkt de verkoper erover? Wil die een contract voor de proefperiode?
Raineri schreef:Evilginger, Ik vind het best braaf eigenlijk wel dat dier even schrok en direct weer stilstond en afvloeide? Dat klinkt best eerlijk naar mijn idee. Je hebt ze ook die direct kop tussen de poten doen en je lanceren![]()
Verder sluit ik me aan bij de rest. Klinkt als onzekere en nog te onervaren ruiter voor dit dier. Maar onder goede begeleiding en genoeg motivatie (mits medisch eea uitgesloten) kan het echt wel goedkomen ook. Klinkt wel alsof het een fijn karakter heeft!
Eef_Bam schreef:Sababer: als je er een goed gevoel bij hebt dan laten keuren voor de proefperiode, weet je zeker dat je een gezond paard hebt om mee te beginnen. Ook om risico's zoals in het verhaal hierboven uit te sluiten. Medische risico vanaf dat hij bij jou is is dan ook voor jou. Krijgt hij koliek of een blessure dan is dat voor jou. Blijk je binnen die maand toch geen klik te hebben kan hij terug. Of als de verkoper niet thuis geeft in het ergste geval.. dan heb je een gezond paard om te verkopen.
Zou wel terughoudend zijn bij een paard dat eerst fijn was en nu ineens stijver in het werk. Keuring moet gewoon goed zijn.