Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:02

Gewoon even pas op de plaats en rustig aan opnieuw beginnen, het is voor beide wennen…

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:02

Ben t wel met je eens hoor ruitje.. vroeger werd er ook niet zo nauw gekeken en daar had je ook geen standaard rodeo :+

Ik vind t eerder singelnijd dan een zadel..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:03

Het is mooi als je samen kan groeien, soms krijg je niet het paard wat je had gewild maar wel wat je nodig hebt! Klinkt alsof je een plan hebt, komt vast goed :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:06

ruitje schreef:
Ik heb er honderden beleerd met een niet ideaal zadel :o . Ik vind dat altijd bijzonder, hoe gaat dat dan op beleerstallen, handelsstallen, bij correctie ruiters of fokkers die er meerdere hebben?

Hebben die voor elk paard het perfecte zadel?

Daarnaast, begin met een jong paard en na 3 maanden ligt het zadel alweer niet goed. Ik zie weinig mensen zo vaak hun zadel laten aanpassen...

Ik ben echt voor een goed zadel, maar ze gaan i.m.o. echt niet dood van een keer zitten op een zadel wat voor 90% goed ligt. Je moet er natuurlijk niet 4 keer in de week een uur op gaan rijden.

Ik vind deze reactie dus niet alleen aan het zadel te wijten, het zegt iets over het karakter van het paard en jullie reacties op elkaar. Ik denk dat een groen paard misschien niet de ideale match had geweest :o

Maar ik ben ondertussen misschien van de oude stempel, ik weet het niet. Ik heb echt geduld met mijn paarden, maar ze moeten wel normaal doen, ook als het niet de perfecte situatie is. Aangeven dat er iets niet goed zit: prima! Sprongen maken: nooit oke :o

Heb deze post al 4 keer verwijderd omdat ik hoop dat mensen niet denken dat ik verkeerde zadels propageer ofzo :o . Maar wil ook een ander geluid laten horen omdat je het paard pas net hebt en ik niet weet wat je plannen verder zijn met dit dier :)

Nee hoor, helemaal eens. Iets te veel kilo’s om te gaan lopen ouwehoeren.

Nou lijkt er uit de post van TS zo niet heel veel aan de hand behalve de onzekerheid van haarzelf. Gewoon rustig opnieuw beginnen, komt goed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:14

Benzz schreef:
Eens Ruitje, ik heb er ook zoveel zadelmak gemaakt met hetzelfde zadel en nooit problemen gehad. Wel is het zo dat de oude stempel zadelmak maakt met een springzadel en die liggen toch vaker makkelijker goed dat een dressuurzadel. Ook bij dressuurzadels heb je merken die vaak netjes liggen, maar de huidige ruiter kan er niet meer op zitten.

Ik rijd al denk 25 jaar de meeste pony's in met mijn jc dressuur zadel. Dus eens met ruitje hoor.

Kim_W

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:23

Het kan ook best ruitje, maar niet als je paard ervan gaat "staken". Dan zou ik toch met goed passend gerei aan de gang gaan zodat je kan uitsluiten dat het "staakgedrag" daarvan komt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:41

Als onzekere ruiter is het ook niet erg handig een dier te kopen die pas net 2 maanden zadelmak zijn. Hoe braaf ze ook lijken. Een net beleerd paard, heeft op een enkele uitzondering na een stabiele niet angstige ruiter nodig.

Mocht hij dit gedrag blijven vertonen, is het wellicht handig om hem toch ook eens te keuren, wie weet wat er nog naar boven komt.

En sowieso iemand zoeken die hem een tijdje voor je doorrijd/bijrijd.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:51

Sky_As schreef:
Als onzekere ruiter is het ook niet erg handig een dier te kopen die pas net 2 maanden zadelmak zijn. Hoe braaf ze ook lijken. Een net beleerd paard, heeft op een enkele uitzondering na een stabiele niet angstige ruiter nodig.

Mocht hij dit gedrag blijven vertonen, is het wellicht handig om hem toch ook eens te keuren, wie weet wat er nog naar boven komt.

En sowieso iemand zoeken die hem een tijdje voor je doorrijd/bijrijd.

Ben ik mij ook van bewust. Omdat mijn angst met proefrijden direct wegvloeide, voelde het goed aan want dit heb ik zeker niet bij elk paard dat het wegvloeid. Hoe meer ik hem leer kennen, hoe minder angst ik ook heb. Extra reden om nu de focus op grondwerk te leggen. Iemand die hem nu een tijdje doorrijd hebben we gelukkig gevonden in degene die hem vandaag heeft gereden.
Als hij het gedrag blijft vertonen ga ik inderdaad wel even een hele checklist af zoals eventueel osteopaat etc, maar voor nu kijk ik het nog even aan, zeker omdat hij er dus nog maar een week is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:52

Ik ben zo’n gek dan die elk seizoen wel een keer keer de zadelmaker laat komen en heb een zadel met verwisselbaar kopijzer.
Het is voor mij extra belangrijk dat het zadel goed ligt, omdat ik als ruiter vaker uit balans zit. Ik doe mijn uiterste best van niet, maar ehm tja hoe spijtig ook gaat dat gewoon nooit heel goed worden.
Daarom komt hier wel vaker de zadelmaker en fysio langs. Die laatste ga ik zelf 2x per week heen, doe heel veel oefeningen thuis zelf dagelijks en mijn paard krijgt ook regelmatig een behandeling van de fysio.
Daarnaast rijdt mijn bijrijdster die tevens mijn instructrice is, mijn paard regelmatig.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:06

ruitje schreef:
Ik heb er honderden beleerd met een niet ideaal zadel :o . Ik vind dat altijd bijzonder, hoe gaat dat dan op beleerstallen, handelsstallen, bij correctie ruiters of fokkers die er meerdere hebben?

Daarnaast, begin met een jong paard en na 3 maanden ligt het zadel alweer niet goed. Ik zie weinig mensen zo vaak hun zadel laten aanpassen...

Ik ben echt voor een goed zadel, maar ze gaan i.m.o. echt niet dood van een keer zitten op een zadel wat voor 90% goed ligt. Je moet er natuurlijk niet 4 keer in de week een uur op gaan rijden.

Ik vind deze reactie dus niet alleen aan het zadel te wijten, het zegt iets over het karakter van het paard en jullie reacties op elkaar. Ik denk dat een groen paard misschien niet de ideale match had geweest :o

Maar ik ben ondertussen misschien van de oude stempel, ik weet het niet. Ik heb echt geduld met mijn paarden, maar ze moeten wel normaal doen, ook als het niet de perfecte situatie is. Aangeven dat er iets niet goed zit: prima! Sprongen maken: nooit oke :o

Heb deze post al 4 keer verwijderd omdat ik hoop dat mensen niet denken dat ik verkeerde zadels propageer ofzo :o . Maar wil ook een ander geluid laten horen omdat je het paard pas net hebt en ik niet weet wat je plannen verder zijn met dit dier :)

Ben het helemaal met jouw eens. Mijn eerste gedachte was ook “er is iets niet helemaal lekker”.
Helemaal omdat ik lees dat je niet laat keuren, zou mij dat niet lekker zitten.

Maar wellicht denk ik meteen weer té negatief :o

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:12

Ik vond het ook een tikje onzin altijd, tot ik mijn jonge paard wel degelijk in de (tijdelijke) prak heb gereden, door onwetend met een niet (meer) passend zadel door te rijden.
edit; en dit hele gedoe me ook een heel onzeker paard opleverde die opeens geen fietser meer durfde te passeren op straat.
Ze was zoveel gaan compenseren, dat alles in bekken, hamstrings en hals vast was komen te zitten.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:18

@Evelginger maar de zadelpasser is toch al geweest? Mag aannemen dat als het zadel dusdanig slecht ligt die er wel wat van gezegd heeft?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:19

lotlot2 schreef:
ruitje schreef:

Ben het helemaal met jouw eens. Mijn eerste gedachte was ook “er is iets niet helemaal lekker”.

Ik heb ook gewoon de “vreemde” mening dat een keuring een momentopname is, alsook er zijn zoveel paarden die bij ons op stal een bemerking zouden krijgen op een keuring maar voor de rest perfect in orde zijn etc. Moest ik het ooit nodig vinden, om bv toch iets uit te sluiten, dan doe ik het wel. Bij mensen denk ik dat er ook zoveel topsporters iets mis hebben en het nog altijd allemaal kunnen, maar dat is blijkbaar een gekke mening

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:21

Ik vind het weer helemaal niet gek dat dit paard zo reageert, zou het alleen niet zo snel bij het zadel zoeken denk ik. Maar gezien de hele situatie - jong, net zadelmak paard waar ineens paar dagen na de verhuizing een angstige ruiter op gaat zitten, dan is ff wegrennen met opstappen nog zeker binnen de grenzen van het normale IMO.

M.b.t. passende zadels, meeste standaard zadels op de markt zijn wel gemaakt voor standaard rijpaard-ruggen. Je kunt een MW passier of stubben daardoor nog best oke op verschillende kwpners leggen mits allemaal met gemiddelde schoft, niet al te veel schouder en gezonde bovenlijn, maar heb je een fjord, fries, pre, trekpaard of een tuiger dan ligt het vaak voor geen meter qua vorm van kussens alleen al. Weet niet wat voor paard we het over hebben maar het kan dus best dat niet-maatwerk zadels echt heel erg slecht liggen. En beleer- en trainingsstallen hebben over het algemeen vooral van die standaard sportpaarden op voorraad :+

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:21

_coquette_ schreef:
@Evelginger maar de zadelpasser is toch al geweest? Mag aannemen dat als het zadel dusdanig slecht ligt die er wel wat van gezegd heeft?

Nog niet. Ik had een zadelpasser gecontacteerd, waarvan ik nog altijd niks heb gehoord (waarschijnlijk door de selecties van jumping mechelen, is allemaal in mijn regio te doen). Dus een nieuwe gecontacteerd die volgens vriendinnen met ervaring bij die zadelpasser heel snel kan langs komen en uitstekend werk levert. Het eerste zadel dat hij opkreeg lag echt slecht, ik was hier zelf eerst te naïef in. Het zadel nu ligt al een stuk beter dan dat eerste, maar dus niet ideaal en mag zeker niet te lang en zo weinig mogelijk op zijn rug liggen van mij

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:25

Fly_high schreef:
Ik vind het weer helemaal niet gek dat dit paard zo reageert, zou het alleen niet zo snel bij het zadel zoeken denk ik. Maar gezien de hele situatie - jong, net zadelmak paard waar ineens paar dagen na de verhuizing een angstige ruiter op gaat zitten, dan is ff wegrennen met opstappen nog zeker binnen de grenzen van het normale IMO.

M.b.t. passende zadels, meeste standaard zadels op de markt zijn wel gemaakt voor standaard rijpaard-ruggen. Je kunt een MW passier of stubben daardoor nog best oke op verschillende kwpners leggen mits allemaal met gemiddelde schoft, niet al te veel schouder en gezonde bovenlijn, maar heb je een fjord, fries, pre, trekpaard of een tuiger dan ligt het vaak voor geen meter qua vorm van kussens alleen al. Weet niet wat voor paard we het over hebben maar het kan dus best dat niet-maatwerk zadels echt heel erg slecht liggen. En beleer- en trainingsstallen hebben over het algemeen vooral van die standaard sportpaarden op voorraad :+

Ik heb een appaloosa e-pony. Zadels waar hij bij de vorige eigenaar mee werd gereden werden allemaal op pony’s van zijn kaliber gelegd. Het eerste zadel dat vorige week op hem lag, en dus heel slecht lag, heeft meer op sportpaarden gelegen. Hetgene dat er nu opligt, lag voordien op een enorm smalle fries waar mijn pony zijn bouw nu redelijk mee overeenkomt, maar die fries is ondertussen veel te breed geworden voor dit zadel
Laatst bijgewerkt door evilginger op 06-11-23 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:25

Fly_high schreef:

Ja, hier zeker wel mee eens. Mijn paard heeft idd geen standaard rug.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:48

lotlot2 schreef:

Ik moest hier ook meteen aan denken. Ik hoop dat het meevalt, en dat het even de verhuizing is geweest. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:06

Earth schreef:
lotlot2 schreef:

Ik moest hier ook meteen aan denken. Ik hoop dat het meevalt, en dat het even de verhuizing is geweest. :)

Ik zou idd ook zsm de pony laten keuren.
Een erg naieve aankoop vind ik t. Natuurlijk is een keuring een momentopname, maar je dan weet wel dat op het moment van aankoop je een gezond paard hebt gekocht. Nu is de kans groot dat je een kat in de zak hebt gekocht. Ik hoop dat je mazzel hebt Evilgranger, maar je bent de "droom" van iedere malafide paardenverkoper

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:30

Ik wou het niet zeggen maar deel wel de mening van Babootje. Paard kan gewoon gedrogeerd zijn geweest met uitproberen. Klinkt niet als een zadelprobleem maar gewoon een gevoelig jong paard, al dan niet met een medisch probleem Daarom nemen ze bij een keuring altijd bloed af en bewaren dat een jaar, dan kan je dat bewijzen. Door niet te laten keuren bij aankoop kan je dit niet meer aantonen.

Zou alsnog aanraden om nu wel laten onderzoeken door een dierenarts om een medisch probleem uit te sluiten voordat je verdere kosten gaat maken aan allerlei training en nieuwe zadels.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:44

Gedrogeerd denk ik niet. Lesgever is mee geweest bij de 2e keer proefrijden en merkt daarin ook niets verkeerd op. Verkoper heeft tussendoor ook genoeg video’s gestuurd van hem, en om elke dag een paard te drogeren lijkt mij nu ook een dure kost. Zijn reacties op iets dat hij eng vindt zijn ook volledig dezelfde als op zijn vorige stal.
Gevoelig is ie met sommige momenten zeker wel, maar dat vind ik ook niet meer dan normaal met zo’n jong beest.
Dierenarts was ik sowieso van plan om binnekort even te laten komen voor een algemene check up

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:47

Drogeren kan ook pijnstilling zijn.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:50

Eef_Bam schreef:
Drogeren kan ook pijnstilling zijn.

Tuurlijk. Maar dan lijkt het mij ook dat hij fel zou reageren als ik over zijn rug hang met mijn volledige gewicht of als ik ergens op druk waar hij last van heeft. Dit heb ik allemaal al getest, net als anderen met meer ervaring en hierin miszien wij niets. Mogelijk zien wij nog iets over het hoofd, mogelijk is hij gewoon een gevoelig jong paard

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 01:06

Heeft hier nog iemand tips? Ik ben voor de derde keer bij een 4 jarige gaan kijken vandaag, de eerste keer was ze wat onrustig met het hoofd. Gisteren voor de tweede keer gereden, dat ging netjes voor een paard wat net onder het zadel is. Vanavond vond ik haar vrij kort in de beweging aan de longe, met rijden was het in draf heel stug. Ook hier zijn de omstandigheden voor het paard niet ideaal geweest, veel wisselende mensen die wat met haar doen, ook in harnachement is er weinig constant behalve een niet ideaal zadel.

Ik vind het een heel leuk paard, rechtstreeks van de fokker, al gekeurd bij voor ons beide bekende dierenarts, foto’s heb ik ontvangen. Door het gedrag vandaag ben ik gaan twijfelen, ik realiseer me wel dat dit een jong paard is wat weinig stabiliteit heeft gehad. Ik krijg aangeboden om haar een maand op proef te nemen, maar wanneer laat je dan herkeuren? Voor of na de proeftijd? Waar kan ik een goed contract opstellen? Is er een soort verzekering die de schade kan dekken als er iets met dit paard gebeurt voor hij officieel van mij is?

Help :=

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:48

Sabbaber vooral jonge groene paarden kunnen door verschillende ruiters wat in de war raken en mogelijk gewoon spierpijn, klinkt als fijn dier