[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:07

Tinkers waren/zijn er in verschillende versies, zowel de brede, super rustige voor de wagen als de gekruisd met volbloed voor de rennen versie die inderdaad aardig kan stuiteren. Er lopen er zat rond die mixjes zijn tussen die versies en waar je dat volbloed niet zo aan de buitenkant ziet. En vergis je daarnaast niet hoeveel het uitmaakt of zo'n dier de hele dag in beweging is met menseninteractie of hier waar er minder uren zijn om er in te steken en ze minder werkkm's maken. Die uitspraak van "wet saddle pads make for sweet horses" is ook niet voor niets. Dat heeft zowel met genoeg beweging als genoeg interactie met mensen te maken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:57

Ik heb 2 tinkers gehad, die waren van het luxere type. Mijn 1e tinker stond in de winter veel op stal, een stal met in de winter weidegang was niet te vinden in de buurt. In de winter ging ze er wel eens bokkend vandoor. Ben er ook een paar keer vanaf gevallen. In de zomer dag en nacht op de wei en was ze superbraaf. Heb haar verkocht aan iemand waar ze lekker altijd buiten kon. De dochter van mijn baas om precies te zijn. Was super verkeersmak, zomer en winter, vrachtwagens, graafmachines etc. was nergens bang voor. Mijn 2e tinker eigenlijk ook. Die was alleen heel erg voorwaards. Ze was mishandeld geweest en kon van sommige dingen heel erg in paniek gaan, een hand bv. En zo ben ik er dus afgevallen en heb mijn heup gebroken. Ik heb haar verkocht omdat ik er geen vertrouwen meer in had, terwijl ze in principe super braaf was.
Haar dochter heb ik 11 jaar gehad, maar door het verhaal van haar moeder had ik daar ook geen vertrouwen in met rijden, en ze is ook te breed voor mij. Heb ik verkocht aan mijn bijrijdster. Is ook super braaf, kinderen en beginners rijden er zo mee weg. Maar dat is dan een kruising tinker, Pathos is de vader, ze kan ook tolten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 14:12

Tamary ja. Hoewel het stamboek erg strikt is en geen kruisingen ambieert.
Tinka, dat is grappig een toltende tinker. Bekt lekker. Nog foto's van dat paard? Moet een mooitje geworden zijn.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:50

Afbeelding
Afbeelding
Dit is Caithlyn

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 17:26

Tsss wat grappig. Je ziet echt de twee rassen door elkaar. Uiteraard, maar ook zo leuk dat je dat dan terugziet. Tinkerkoppie met ietsjes ramsneus, fijn beenwerk van de rocky's met iets behang van een tinker. Grappige kruising!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:59

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 18:25

Hey Tinka, leuk dat je aan Prisca denkt. Ik heb de info gelezen. Dank. Ik zat toevallig vandaag nog te denken dat ze toch wel weer vaak fleemt ook in het land, ze staat dan nu op bentoniet en ik vond dat van Laarakker toch beter werken. Hij wordt ook genoemd op die link van jou.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:48

Monique1963 schreef:
Hey Tinka, leuk dat je aan Prisca denkt. Ik heb de info gelezen. Dank. Ik zat toevallig vandaag nog te denken dat ze toch wel weer vaak fleemt ook in het land, ze staat dan nu op bentoniet en ik vond dat van Laarakker toch beter werken. Hij wordt ook genoemd op die link van jou.

Dit is ook de kliniek van Erik :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 09:59

ogidni schreef:
Monique1963 schreef:

Dit is ook de kliniek van Erik :D

Hi Indigo, dat is dan weer lekker suf van mij hahaha, ook goedemorgen

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:51

Vlekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:57

Monique, hoe bevalt je robotstofzuiger?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 14:10

Vlekjes schreef:
Monique, hoe bevalt je robotstofzuiger?

Prima. Hij zou een sterkere zuigkracht kunnen hebben, maar het principe is erg fijn. Hij kan veel makkelijker onder bedden en kasten. Ik moet wel af en toe de grote stofzuiger erbij pakken en het weer eens helemaal doen, want bijv, wij hebben erg diepe voegen tussen de tegels en daar blijft vuil in zitten. Daar is hij dus niet krachtig genoeg voor.

ogidni schreef:
https://www.facebook.com/search/posts/? ... %26%20mens
Dit is trouwens ook een leuke, op vrijdag mag je altijd algemene vragen stellen via facebook, deze worden dan op de maandag beantwoord.

Leuk en leerzaam Indigo, zeker interessant om eens een vraag te stellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 18:39

Zo, net terug van een 'stap'ritje met Prisca. Als ik de helft van onze track om de weilanden rijd, dan kan ik 20 minuten stappen. Ik had de andere helft ook willen doen, dan had ik 40 minuten kunnen stappen, maar ik was vergeten daar de schriklintroller open te doen. Iets met blond en zo. Een paard dat niet snelwandelen op haar agenda heeft staan, zal er misschien een 50 minuten totaal over doen, hahaha. Het was moeilijk voor Prisca om te blijven stappen. Van een ontspannen teugel was ook geen sprake. Pas toen we de weg terug naar huis namen en ze zeker wist dat er geen andere optie was dat ze terug zou gaan, toen kon ik met een ontspannen teugel naar huis stappen. Wat is dat dan heerlijk. En de oprit naar huis zelfs een losse teugel.
Het is een erg rijk gevoel! En nu staan ze weer lekker in het land, ik hoop dat ze gerold heeft, want ze was wel erg nat, het was ook 23 graden.

Maandag komt de smid weer. Tijd vliegt. De een-na-laatste keer dat Quarbonne dan bij mij bij de smid is. Dan nog een keer midden april, dan kan hij met mooie hoefjes naar de nieuwe adoptiefamilie.

Het transport voor hem is betaald, ik heb wel een vette discussie met de transporteur erg flauw namelijk. Ik heb vorige week geboekt, gevraagd of hij nog wat aan de prijs kon doen, meestal als je dat vraagt is dat wel zo. Maar dat kon niet. OK, pech voor mij. Krijg ik vandaag een algemeen mailtje van hen dat als je nu vroegboekt, voor die periode je 10% korting krijgt omdat je vroegboekt. Dus ik mail ze, met goh, ik zit net drie dagen vóór jullie vroegboekactie, mag ik daar misschien nog aan meedoen. Maar nee. Dat doen ze niet. Hoe flauw is dat? Het zou voor hun 50 euro zijn. Voor zo'n groot bedrijf dat iedere week op spanje rijdt, is dat peanuts. Voor mij is het drie zakken voer. Dus erg flauw, maar ja.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:09

Is annuleren en opnieuw boeken geen optie. Dit is echt heel flauw

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 12:25

boyca schreef:
Is annuleren en opnieuw boeken geen optie. Dit is echt heel flauw

Dat heb ik ook gevraagd. Maar annuleren en geld terugkrijgen kan alleen als je met een da-bewijs kunt laten zien dat het te vervoeren paard dood is. Je kunt wel annuleren, maar dan is alleen de rit geannuleerd en het bedrag blijft staan voor een volgende keer dat je een rit boekt.

Ik denk dan zo: ok ik annuleer. Het geld blijft staan, rit vervalt. Ik boek vandaag opnieuw, krijg dan 10% korting en dan moeten ze een stukje terug betalen.

Maar zo werkte het niet, want ineens had ik op die rekening al korting gehad. Ik heb de hele discussie op de mail staan en er is echt geen korting toegepast. Toen ik hem daarmee confronteerde, zei hij, dat hij er niet meer over wilde praten. Dus ik krijg geen antwoord meer op mijn mails.

Dus superflauw.

Op een ander niveau hadden we gisteren veel lol. De paardjes mochten gisteren voor het eerst zelf vanaf de stal helemaal door een track naar een weitje, en dan oversteken naar het benedenweiland. Met het gevolg dat Callas boven was gaan drinken en de andere beneden. Dus ze was hen kwijt. Gillen. Wij haar een zetje in de goede richting gegeven van waar de andere zijn. Piepen bokken sjezen. O o dat been. Maar goed.
De terugweg was nog grappiger. Ze moeten nu zelf gaan bedenken dat ze vanuit helemaal beneden, zelf helemaal naar boven naar de stal kunnen komen om 's avonds eten te krijgen. Dat was gisteren nog niet doorgedrongen. Dus ik ga ze beneden roepen. Hiep hoi, komen allemaal omhoog gegaloppeerd. En toen het grappige... die verbazing op hun gezichten van hé het hek staat open, hé dan kunnen we door omhoog, hé dan kunnen we naar stal. (Hek had dan dus hele dag open gestaan, en ze waren zelf erdoor van land 1 naar land 2 gegaan, maar dat waren ze vergeten.) En dan na de verbazing joepie we gaan met zijn vieren bokken, dansen, hoppen en sjezen. Zo grappig! Dat is dan zo genieten!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:05

Grappig hè, nou gaat natuurlijk het hek van de dam steeds gecontroleerd worden of het nog steeds open staat. Ik ben ook heel benieuwd wat dat uitmaakt in het koppie van Q, zolang hij nog bij jullie staat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 17:15

Hi Balance, ja ik vond het erg leuk om te zien. Vooral die verbaasde gezichten. Voor Q maakt het allemaal niet uit. Prisca is zijn merrie en daar mag Callas niet bij komen. Hoe ik het ook organiseer hij blijft haar wegdrijven. Erg jammer, want Callas wordt er ook narrig van en in haar pikorde reageert ze het af op Poupette. Het is allemaal normaal gedrag, maar ik ben blij dat hij over een tijdje naar een vijfsterrenhuisje mag verhuizen. Ik weet ook niet of ik er gelijk een nieuwe pony voor Poupette bij neem. Ben daar onzeker over. Wat als het weer misgaat.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:16

Ja, dat kan ik goed begrijpen. Ik zou ook even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen als het straks 3 dames zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:17

Heerlijk, het is zo fijn om de beestjes zo gelukkig te zien!

Flauw van die transporteur zeg. Service is wel een beetje belabberd kun je wel zeggen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:54

JudithO schreef:
Heerlijk, het is zo fijn om de beestjes zo gelukkig te zien!

Flauw van die transporteur zeg. Service is wel een beetje belabberd kun je wel zeggen.

Ja van blije beestjes word ik blij!

Denk dat de service wel oké is, verdere communicatie ging erg goed, meteen reactie, meerdere offertes gelijk gekregen, bevestiging van betaling, dus dat was allemaal goed, maar gewoon erg kinderachtig dat ze hier niet gul in durven te zijn. Afijn, als ze maar kundig zijn om Quarbonne te vervoeren, dan kunnen we dat ook weer achter ons laten.

Hier is weer het filmpje van van de week: https://youtu.be/v8Oa3JZ2NRc

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:21

Ik heb echt weer genoten van het filmpje. Fijn dat jullie laarzen schoon gaan blijven. Scheelt een hoop modder in huis. Weer een hoop werk verzet.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:49

Leuk filmpje weer :j
Ik ben haast jaloers op dat mooie weer..
Wat leuk trouwens om jullie met die grindmatten bezig te zien
Wij hebben ze afgelopen zomer ook gelegd en willen ze deze zomer bij het schuilhokje van de paardjes gaan leggen
Ik ben alleen nog aan het denken of we voor de paardjes zand of grind gaan doen
Ik ben een beetje bang dat ze met een sprintje in de bocht toch uitglijden
Wat is jou ervaring daarmee?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:10

Lekker op pad geweest! Mooi om te zien dat jullie tussen het werk door ook lekker de tijd nemen om leuke dingen te doen.
Die grindmatten, dat ziet er weer netjes uit allemaal!
En Xeros, wat een grapjas haha. Die teleurstelling is echt briljant.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:21

Wat een werk weer zeg!
Zo met Prisca van voren viel het me voor het eerst op hoe breed ze eigenlijk is, en dus ook hoe breed je daar weer helemaal omheen moet zitten.
Ik doe het je denk ik niet na :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 09:53

Fleuribelle schreef:
Ik heb echt weer genoten van het filmpje. Fijn dat jullie laarzen schoon gaan blijven. Scheelt een hoop modder in huis. Weer een hoop werk verzet.

Dank je, Fleuribelle, ja idd veel werk weer geweest deze week, erg blij dat we Pelle hebben. Ik moet er niet aan denken dat we dit met de hand gedaan zouden moeten hebben, brrrr.

vopo914 schreef:
Leuk filmpje weer :j
Ik ben haast jaloers op dat mooie weer..
Wat leuk trouwens om jullie met die grindmatten bezig te zien
Wij hebben ze afgelopen zomer ook gelegd en willen ze deze zomer bij het schuilhokje van de paardjes gaan leggen
Ik ben alleen nog aan het denken of we voor de paardjes zand of grind gaan doen
Ik ben een beetje bang dat ze met een sprintje in de bocht toch uitglijden
Wat is jou ervaring daarmee?

Goede vraag Vopo, ik heb niet zulke sprintjestrekkers, alhoewel callas... We hebben het wel een keer droog getest met ze, dus niet opgevuld en dat glijdt enorm. In stap zelfs. Je moet dus in ieder geval tot boven het niveau opvullen. Grind lijkt me meer grip hebben. En ik heb het gevoel dat zand wegspoelt of zo? Bij ons is ook nog eens niets plat. Onze keuze voor grind is denk ik wel de beste voor onze situatie. Wat ik er onhandig aan vind is dat als ze moddervoeten hebben het grind erin blijft plakken en ze het overal mee naar toenemen. Qua voeten en stenen erin, dat gebeurt ook maar is geen probleem, niemand van hun die er last van heeft. Het geeft geen schade. Wel erg belangrijk dat je klein rolgrind neemt, wat we nu per ongeluk hebben vind ik te groot. Het voordeel ook boven zand lijkt me de waterdoorlaatbaarheid. Succes in ieder geval! O, en zeker een advies om er worteldoek oid onder te doen!

JudithO schreef:
Lekker op pad geweest! Mooi om te zien dat jullie tussen het werk door ook lekker de tijd nemen om leuke dingen te doen.
Die grindmatten, dat ziet er weer netjes uit allemaal!
En Xeros, wat een grapjas haha. Die teleurstelling is echt briljant.

Hi Juud, We nemen veel te weinig tijd om te ontspannen, dat is eigenlijk niet goed. We moeten veel vaker eens eventjes weg. Dat nemen we ons ook iedere keer voor... En ja Xerox was echt teleurgsteld, hahaha. Het is niet erg wat hij doet, hij gaat even buiten de poort zijn territorium afzetten, hij blijkt telkens een minuut of vijf daar te lopen, maar de buurman zal hem maar te laat zien of zo, moet er niet aan denken.

Afanaisa91 schreef:
Wat een werk weer zeg!
Zo met Prisca van voren viel het me voor het eerst op hoe breed ze eigenlijk is, en dus ook hoe breed je daar weer helemaal omheen moet zitten.
Ik doe het je denk ik niet na :=

Hoi Afanaisa, ja Prisca is megabreed, vind ik echt heel gaaf om te zien. Ze heeft ook enorm power, behalve dan haar ademhaling dat is echt prut. En voor mijn heup of wat ik daar ook heb, is het erg fijn om breed te zitten. Heb nu al tijden geen erge last meer gehad. Alleen wandelen is niet prettig.

Vandaag zou de smid komen, maar zijn vrouw staat op punt van bevallen en hij wil deze weken alleen klanten doen die dichtbij zijn huis zitten. Logisch. Maar helaas voor mij. Hij rijdt voor mij 2 uur en een kwartier enkele reis, blijft hier eten en dus is hij meestal wel een uur of 3 hier, dus dat betekent dat hij 7 uur van huis is en dat is nu te veel. Dus hij zou bellen wanneer hij er weer een zoon bij heeft. Wat dan jammer is, is dat de volgende bekapbeurt dan eigenlijk te vroeg gaat wezen na degene die nu komt, omdat ik wil wel Quarbonne vóór 25 april gedaan laten hebben. Afijn we gaan het wel zien.

Nieuwe week, nieuwe ronde, nieuwe kansen.