Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:42

Clairetje81 schreef:
Wij zijn inmiddels op zoek naar een opvolger Datch met pensioen gezet bij een paardenrusthuis. Hij vond het rijden echt niet meer leuk. Eerlijkste keuze naar het paard.

Maar het valt niet mee. Zoek een brave en betrouwbare leuke allrounder E pony klein paard voor mijn 14jarige.

Ligt het aan mij of staat er nu weinig te koop?

Wat jammer van Datch. Ik weet nog dat wij vorig jaar zomer ook bij hem zijn geweest, vlak voor jullie hem kochten.
Is een Freiberger niets voor jullie? Wij hebben er een sinds december en daar durf ik alles mee. Koppig en eigenwijs, maar ook robuust en heel lief.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:02

StalNollie schreef:
Blz terug werd er gezegd dat er veel online stond.
Maar dat is dus niet zo. Los van de troep die online staat dan.

Wat voor weidemaatje word er gezocht? En regio?

Boxmeer, pony tussen 110 en 135 merrie of ruin. Liefst tussen 2 en 18 jaar.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:34

Lieser schreef:
Clairetje81 schreef:
Wij zijn inmiddels op zoek naar een opvolger Datch met pensioen gezet bij een paardenrusthuis. Hij vond het rijden echt niet meer leuk. Eerlijkste keuze naar het paard.

Maar het valt niet mee. Zoek een brave en betrouwbare leuke allrounder E pony klein paard voor mijn 14jarige.

Ligt het aan mij of staat er nu weinig te koop?

Wat jammer van Datch. Ik weet nog dat wij vorig jaar zomer ook bij hem zijn geweest, vlak voor jullie hem kochten.
Is een Freiberger niets voor jullie? Wij hebben er een sinds december en daar durf ik alles mee. Koppig en eigenwijs, maar ook robuust en heel lief.

Inderdaad jammer. Wij hebben ontzettend veel van hem geleerd het is echt een schat! Hij staat om de hoek dus zien hem nog elke dag. Hij is ook nog gewoon van ons. Intensief rijden maakte wij hem echt niet blij mee. Nu alleen een keer rijden met neckrope en zonder zadel of een buitenritje meer hoeft hij niet te doen. Mijn dochter wil nu toch graag verder en dat gaat niet met Datch. Dan zou hij heel ongelukkig worden.

Poekkie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:43

Volgens je profiel is hij maar 15 jaar oud? Lief dat jullie hem pensioen gunnen zo snel al. Is er een blessure Of is het vooral mentaal dat hij niet echt mee wil?

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:47

Poekkie schreef:
Volgens je profiel is hij maar 15 jaar oud? Lief dat jullie hem pensioen gunnen zo snel al. Is er een blessure Of is het vooral mentaal dat hij niet echt mee wil?

Echt mentaal. Hij is in het verleden meerdere keren geblokkeerd. (Door dressuur heen geslagen) Gelukkig bij ons niet wij hebben hem altijd in zijn waarde gelaten. Maar we merkte dat hij het steeds minder leuk begon te vinden. Voor hem de juiste keuze.. we hebben hem de afgelopen weken weer helemaal op zien bloeien. Hij vind het heerlijk zo..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:51

Poekkie schreef:

Hij werd al door de vorige eigenaren verkocht doordat hij helemaal niet mee wilde als het om intensief bakwerk ging, ik weet het nog omdat ie mij ook opgevallen is toen ik vorig jaar een paard zocht. Dus er hoeft op zich niets nieuws of geks bij Clairetje te zijn gebeurd?

Wel jammer dat het zo afgelopen is uiteraard, je hoopt bij zulke verhalen altijd toch het beste uit het paard te halen.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:09

Fly_high schreef:
Poekkie schreef:

Hij werd al door de vorige eigenaren verkocht doordat hij helemaal niet mee wilde als het om intensief bakwerk ging, ik weet het nog omdat ie mij ook opgevallen is toen ik vorig jaar een paard zocht. Dus er hoeft op zich niets nieuws of geks bij Clairetje te zijn gebeurd?

Wel jammer dat het zo afgelopen is uiteraard, je hoopt bij zulke verhalen altijd toch het beste uit het paard te halen.

Niks geks gebeurd maar hij gaf gewoon duidelijk aan dat hij er nog weinig zin in had. Niet voorruit te branden. Maar zonder zadel neckrope buitenritjes vind hij wel leuk. Dan is hij enthousiast. Maar een dressuur of springles was het maar net hoe zijn pet stond.

Precies! Wij hebben er veel van geleerd vooral mijn dochter. Dus spijt hebben wij niet. Verkopen vinden wij geen optie en niet eerlijk naar Datch. Ik wil gewoon niet dat hij in verkeerde handen terecht komt dat verdiend hij niet. Dit was naar ons inziens de beste keuze voor Datch.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:52

Maar nu weer even on topic vandaag bij een E pony gaan kijken expliciet gevraagd braaf en betrouwbaar. Krijgen we een Spanjaard niks mis mee is Romero ook. Maar deze wad echt super sensibel en ril. (Stond ook niet in de advertentie.) Meisje heeft een rondje gereden. Dochterlief is niet opgestapt en hebben maar vriendelijk bedankt dat het hem niet ging worden.

Eerlijk gezegd maakt ons het ras niet eens uit. Als hij/zij maar braaf en betrouwbaar is en mijn meisje er schik mee heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:49

Kennis van mij is op zoek naar een brave d of e pony. Is voor twee kleine kinderen en een moeder (beginners, maar met goede begeleiding). Hebben geen ambitie, zoeken gewoon een goedzak om plezier mee te hebben. Mochten jullie wat weten hoor ik het graag.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:57

Ik kom hier even tips vragen voor mijn nieuwe topper. Hij is nu net een week bij ons en aan de hand etc is hij alles wat we verwacht hadden en 100% zoals we hem hebben leren kennen. Onder het zadel was het vrijdag een ramp.. hij was de zondag dat hij naar ons kwam voor het laatst gereden en wij zijn er vrijdag (proberen) opstappen na een aantal problemen met het eerste hoofdstel en bit dat ik voor hem had. Tijdens het longeren niks reactie op het zadel, nu was dat zeker niet het ideale zadel maar goed voor even. Ik ben er even opgestapt om te zien hoe hij was, en na licht benen te geven vloog hij ineens naar voor. Stond wel direct terug stil, maar ik met mijn angst blokkeer dan helemaal en moet voor de eerlijkheid naar mijn pony afstappen, vind ik. Dan is mijn vader er proberen opstappen en dat is zelfs niet gelukt, pony helemaal in paniek. Hij is snel gekalmeerd en we hebben het die dag positief aan de hand afgesloten.
Nu hebben we een ander leenzadel, nog steeds niet ideaal maar al een stuk beter, en zijn we ook begonnen met hem “opnieuw” zadelmak te maken. Hij is ook nog maar 2 maand onder het zadel trouwens. Dit ging de voorbije dagen goed. Vandaag één van onze stalruiters erop gezet met veel ervaring en daar deed hij in het begin exact hetzelfde als bij mij vrijdag. Enkel is zij dus blijven doorzetten en na een tijdje kalmeerde hij ook en liep hij terug zoals ik hem kende. Ik denk dus dat het echt aan het zadel ligt en dat hij hier een gevoeligheid voor heeft. De zadelpasser is gecontacteerd maar heb nog geen datum voor een afspraak. Nu zit ik zelf dus met een angst dat hij dan ook weer hetzelfde gaat doen, terwijl hij bij het proefrijden altijd zooo lief was. Hij is nog steeds ontzettend braaf hoor, ik denk gewoon onzeker en in combinatie met mijn eigen angst lijkt met dit nu nog niet ideaal. Ik kan hem perfect rijden als ik mij erdoor zet, maar wil toch even weten of iemand hier tips heeft om ons beide er door te krijgen zodat we binnekort samen terug ook onder het zadel plezier kunnen hebben

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:00

Verhuizen is een grote verandering voor een paard. Het klinkt voor mij als een combinatie van een onervaren paard en onervaren (en onzekere) ruiter. Een slecht passend zadel is daarbij ook niet helpend. Verder is het vanaf hier eigenlijk niet te beoordelen tenzij je een filmpje kunt delen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:02

Ik zou niet met een 'niet zo ideaal' zadel doorrijden eigenlijk..
Gewoon gaan grondwerken en longeren tot de zadelmaker is geweest.
En als je niet durft op te stappen, wanneer de zadelmaker komt, dan vraag je de stalruiter die het kennelijk niet zo spannend vindt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:02

Waarschijnlijk heeft ie gewoon spanning, nieuwe omgeving, nieuw baasje. En klinkt eigenlijk een beetje als singelnijd

Hoe ging het met proefrijden? Lag het zadel er al op en werd hij eerst gelongeerd?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:07

Vooral onzekere ruiter haha, ervaring heb ik wel. We rijden ook nooit lang met het zadel en beperken het gebruik ook, want wij zijn ook van mening dat dit voor hem absoluut niet ideaal is. Deze week staat er heel wat grondwerk voor hem op de planning.
Filmpje ben ik vergeten te maken, maar hoe hij in het begin reageert kan ik het vergelijken met een paard waar te snel voor het eerst een zadel is opgelegd zonder voldoende grondwerk. Hij trekt zijn achterhand in en begint dan rare sprongen te maken. Vandaar dat er nu dus ook heel veel focus op grondwerk ligt en hem beter leren kennen.

Bij het proefrijden heb ik hem 1x laten voorrijden en de andere x ben ik zelf direct opgestapt. Nooit gelongeerd op voorhand. Heb hem iedere keer zelf opgezadeld. Hij heeft toen nooit een stap verkeerd gezet, en volgens de vorige eigenaar heeft hij dit ook nooit bij hun gedaan. Vandaar dat het zadel dus voor mij heel erg dwars zit en ik het zelf zoveel mogelijk vermijd. Singelnijd zou ik niet direct zeggen, of het is veel subtieler dan ik het ken. Hij reageert er nagenoeg niet op

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:16

Gewoon niet meer op gaan zitten tot je een passend zadel hebt.
Echt op alle fronten een slecht begin voor het beestje om daarmee door te gaan. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Als het echt heel slecht past, dan kan je een boel vertrouwen kwijt raken en je kunt 'm ook (al dan niet tijdelijk) flink de prak in rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:18

Ik zou ‘m even de tijd geven om goed te wennen, lekker poetsen, wandelen, longeren en ander grondwerk doen.
En dan met een passend zadel weer rustig aan op gaan bouwen straks.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:20

Een passend zadel is belangrijk, dat blijkt hier ook weer uit.
Daarnaast zorg echt voor goede begeleiding zodat jou angst je niet de baas word en je met de juiste timing de bij dat moment passende hulpen geeft. Zo krijgen jij en de pony het vertrouwen in elkaar.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:20

lies schreef:
Gewoon niet meer op gaan zitten tot je een passend zadel hebt.
Echt op alle fronten een slecht begin voor het beestje om daarmee door te gaan. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Als het echt heel slecht past, dan kan je een boel vertrouwen kwijt raken en je kunt 'm ook (al dan niet tijdelijk) flink de prak in rijden.

Ga ik wel mee akkoord en ga ik ook toepassen nu. Het is niet dat het heel slecht past, maar zoals gezegd zeker niet ideaal. Ik moet duidelijk iets meer vertrouwen op mijn eigen gevoel voor hem ivm zadels, want dit is wat ik zelf wel al dacht, maar van verschillende hoeken te horen kreeg dat het wel kon voor af en toe..

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:22

Ineke2 schreef:
Een passend zadel is belangrijk, dat blijkt hier ook weer uit.
Daarnaast zorg echt voor goede begeleiding zodat jou angst je niet de baas word en je met de juiste timing de bij dat moment passende hulpen geeft. Zo krijgen jij en de pony het vertrouwen in elkaar.

Goede begeleiding hebben we gelukkig! Mijn lesgeefster kent mijn angst beter dan ik, dus die speelt er goed op in. Aan de hand is er heel wat vertrouwen merk ik, maar ik werk eraan om dit zo groot mogelijk te krijgen voor ik er terug op ga

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:24

StalNollie schreef:
Ik vraag me af wat er snachts veiliger is aan een stal :

Niet opgepeuzeld worden door de wolven.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:37

Maar waarom zou je met een "niet zo goed passend" zadel uberhaupt willen rijden? Waarom niet even rustig wennen en een beetje grondwerken tot de zadelmaker is geweest. Paard wordt er echt niet slechter van als ie even 2 weken niet gereden wordt. Als ie nog maar net zadelmak is, zal het ook nog een jong dier zijn. Een verhuizing is hartstikke spannend voor een paard en dan moet ie ook nog volle bak aan het werk met een zadel die m niet lekker ligt. Hij doet dit gedrag ook niet voor niks he. Luister naar je paard, ga vooral veel poetsen en knuffelen en een beetje grondwerken en stap er pas op wanneer je een goed passend zadel hebt.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:44

Kim_W schreef:
Maar waarom zou je met een "niet zo goed passend" zadel uberhaupt willen rijden? Waarom niet even rustig wennen en een beetje grondwerken tot de zadelmaker is geweest. Paard wordt er echt niet slechter van als ie even 2 weken niet gereden wordt. Als ie nog maar net zadelmak is, zal het ook nog een jong dier zijn. Een verhuizing is hartstikke spannend voor een paard en dan moet ie ook nog volle bak aan het werk met een zadel die m niet lekker ligt. Hij doet dit gedrag ook niet voor niks he. Luister naar je paard, ga vooral veel poetsen en knuffelen en een beetje grondwerken en stap er pas op wanneer je een goed passend zadel hebt.

Ga ik zelf ook mee akkoord. Zoals eerder gezegd was het mij aanbevolen door heel wat mensen die bij mij op stal staan en moet ik in dit geval meer vertrouwen op mijn eigen mening. Hij is inderdaad nog redelijk jong dus een aanpasbaar zadel gaat zeker nodig zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:48

Ik heb er honderden beleerd met een niet ideaal zadel :o . Ik vind dat altijd bijzonder, hoe gaat dat dan op beleerstallen, handelsstallen, bij correctie ruiters of fokkers die er meerdere hebben?

Hebben die voor elk paard het perfecte zadel?

Daarnaast, begin met een jong paard en na 3 maanden ligt het zadel alweer niet goed. Ik zie weinig mensen zo vaak hun zadel laten aanpassen...

Ik ben echt voor een goed zadel, maar ze gaan i.m.o. echt niet dood van een keer zitten op een zadel wat voor 90% goed ligt. Je moet er natuurlijk niet 4 keer in de week een uur op gaan rijden.

Ik vind deze reactie dus niet alleen aan het zadel te wijten, het zegt iets over het karakter van het paard en jullie reacties op elkaar. Ik denk dat een groen paard misschien niet de ideale match had geweest :o

Maar ik ben ondertussen misschien van de oude stempel, ik weet het niet. Ik heb echt geduld met mijn paarden, maar ze moeten wel normaal doen, ook als het niet de perfecte situatie is. Aangeven dat er iets niet goed zit: prima! Sprongen maken: nooit oke :o

Heb deze post al 4 keer verwijderd omdat ik hoop dat mensen niet denken dat ik verkeerde zadels propageer ofzo :o . Maar wil ook een ander geluid laten horen omdat je het paard pas net hebt en ik niet weet wat je plannen verder zijn met dit dier :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:54

Eens Ruitje, ik heb er ook zoveel zadelmak gemaakt met hetzelfde zadel en nooit problemen gehad. Wel is het zo dat de oude stempel zadelmak maakt met een springzadel en die liggen toch vaker makkelijker goed dat een dressuurzadel. Ook bij dressuurzadels heb je merken die vaak netjes liggen, maar de huidige ruiter kan er niet meer op zitten.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:57

ruitje schreef:
Ik heb er honderden beleerd met een niet ideaal zadel :o . Ik vind dat altijd bijzonder, hoe gaat dat dan op beleerstallen, handelsstallen, bij correctie ruiters of fokkers die er meerdere hebben?

Hebben die voor elk paard het perfecte zadel?

Daarnaast, begin met een jong paard en na 3 maanden ligt het zadel alweer niet goed. Ik zie weinig mensen zo vaak hun zadel laten aanpassen...

Ik ben echt voor een goed zadel, maar ze gaan i.m.o. echt niet dood van een keer zitten op een zadel wat voor 90% goed ligt. Je moet er natuurlijk niet 4 keer in de week een uur op gaan rijden.

Ik vind deze reactie dus niet alleen aan het zadel te wijten, het zegt iets over het karakter van het paard en jullie reacties op elkaar. Ik denk dat een groen paard misschien niet de ideale match had geweest :o

Maar ik ben ondertussen misschien van de oude stempel, ik weet het niet. Ik heb echt geduld met mijn paarden, maar ze moeten wel normaal doen, ook als het niet de perfecte situatie is. Aangeven dat er iets niet goed zit: prima! Sprongen maken: nooit oke :o

Heb deze post al 4 keer verwijderd omdat ik hoop dat mensen niet denken dat ik verkeerde zadels propageer ofzo :o . Maar wil ook een ander geluid laten horen omdat je het paard pas net hebt en ik niet weet wat je plannen verder zijn met dit dier :)

De plannen zijn vooral plezier maken met elkaar, zowel onder het zadel als aan de hand. Als blijkt dat hij onder het zadel meer tijd nodig heeft, dan krijgt hij die ook van mij, wat ik denk dat hij nu misschien ook nodig heeft. Uiteindelijk wil ik hem inzetten als therapiepaard. Hij is enorm mensgericht en vertrouwt heel sterk op “zijn” persoon.

Bij het proefrijden was hij zeker wel de ideale match voor mij, en weet ik dus ook dat het er in zit. Vandaag kwam het er ook weer uit hoe hij tijdens het proefrijden was. Met de juiste begeleiding komen we er wel, want het is zeker niet de eerste die ik doorrij. Mogelijk was er vrijdag teveel spanning van beide kanten en waren onze reacties op elkaar niet ideaal.