Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:42

josien_m_ schreef:
Nee, misschien niet direct met de wolvenproblematiek, maar indirect via de politiek toch wel. Maar het had wel wat subtieler geformuleerd kunnen worden.

Je weet wel wat Nazi's voorstonden? Alleen een zuiver Germaans ras genereren, de rest afmaken? En dat wil je vergelijken met mensen die hun vee niet willen laten afslachten door wolven en zelf vrij in een bos willen kunnen rijden zonder in niet te trainen panieksituaties terecht te komen? En de politiek die daar begrip voor heeft? En dat dan achteloos op 6 mei in dit forum naar voren brengen alsof het allemaal 1 pot nat is?

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:37

Afbeelding
Dood eng..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:56

Ook ontzettend sneu voor het dier zelf ! Trilde over het hele lijf. Is heel bang. ;(

Wolven voelen zich niet thuis in druk bewoond gebied, en het zou me niet verbazen als er hybride gefokte dieren tussen zitten, die zich hier maar moeten zien te redden.

Wat een dierenleed aan beide kanten !

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:00

[quote="Rizette"
Je weet wel wat Nazi's voorstonden? Alleen een zuiver Germaans ras genereren, de rest afmaken? En dat wil je vergelijken met mensen die hun vee niet willen laten afslachten door wolven en zelf vrij in een bos willen kunnen rijden zonder in niet te trainen panieksituaties terecht te komen? En de politiek die daar begrip voor heeft? En dat dan achteloos op 6 mei in dit forum naar voren brengen alsof het allemaal 1 pot nat is?[/quote]

Haha, je begrijpt mijn opmerking totaal verkeerd. Het belerende toontje is echt niet nodig.

Kuggur

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:31

Laat je niet zo opruien door HC.
Polarisatie en rellen zijn duidelijk het hoofddoel van zijn schrijven, anders sleep je niet een irrelevante zaak als nazi Duitsland in dit topic.
Negeren is de beste optie gezien zijn opmerking geen relevante inhoudelijke argumenten bevat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:08

Laatst bijgewerkt door RianneH op 09-05-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeg gehaald ivm overtreden regels

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:57

https://www.theguardian.com/news/blog/2 ... 18/post181
Wil je hier mee "geassocieerd" worden?
Dit feit óók maar als maatstaf aanleggen wat betreft het probleemwolfbeleid in Spanje waar je geregeld aan refereert?
Ik denk dat dat een onzinnige én onnodig polariserende manier is deze discussie te voeren. Je kunt het eens zijn met wat er in Beieten gebeurt of oneens, laat de nazi sympathisanten erbuiten. Niet bevorderlijk voor een vruchtbare discussie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:04

Ik vind het ook geen plek voor deze discussie. Buiten dat, niemand daar heeft het over afschot van alle wolven. Ze willen wel meer ruimte om wolven die bewezen voor problemen zorgen te kunnen afschieten, zie artikel:

https://www.printfriendly.com/p/g/bEiDMy

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:14

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:18

Nikass schreef:
Als er één iemand zijn ogen opent, is het al weer winst.

Is het je echt zó moeilijk voor te stellen dat mensen die niet exact jouw mening delen óók een heel goede redenen daarvoor zouden kunnen hebben.

Het zou ook winst zijn als jij je ogen daarvoor opent...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:20

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:25

sterregoud schreef:
Nikass schreef:
https://www.parool.nl/columns-opinie/op ... archbox%2F

Het is waarschijnlijk ijdele hoop dat de anti-wolf mensen uit dit topic open staan voor de visie uit dit artikel, maar ik plaats het toch.

Als er veel wolven zijn, die de grazers opeten, krijg je meer begroeiing. Dichte begroeiing zorgt weer voor bosbranden, dus niet zo goed voor het klimaat.

https://www.nationalgeographic.nl/natuu ... n-co2-vrij

Ik zie de relatie tussen jouw artikel en de wolven niet direct.
Extremere bosbranden zijn óók een gevolg van klimaatverandering, net als andere extreme weersomstandigheden.
Daarnaast hebben we in elk geval in Nederland te weinig bos.
Het is wel een beetje grappig dat er vaak beweert wordt dat Nederland geen natuur kent, en het nu wel vergeleken wordt met Siberië :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:31

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:34

Irrelevant. Zo kun je álles er wel bij slepen...

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:52

Nikass schreef:

Het is waarschijnlijk ijdele hoop dat de anti-wolf mensen uit dit topic open staan voor de visie uit dit artikel, maar ik plaats het toch.

Geschreven door: Dr. Yarin Eski is criminoloog en universitair docent bestuurskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Nou heb ik respect voor die vakgebieden (heb er zelf 1 van gestudeerd), maar het heeft echt geen moer met ecologie te maken. Deze man is absoluut geen expert op dit gebied.

Van wat ik erover lees (ik ben net zo goed een leek als deze auteur) kan je prima probleemwolven beheren en nog wat wolven overlaten zonder dat ze gelijk van de leg gaan. Ik denk dat het voor de klimaatverandering echt wat meer zoden aan de dijk zet als we wél vooral kijken naar overconcumptie, industrie, transport en veeteelt, dan die paar hertjes minder in NL (die anders bejaagd zouden worden).

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:54

Nikass schreef:
En als we het nu toch over klimaat gaan hebben, misschien ook even deze informatie tot je laten doordringen:

https://www.destentor.nl/opinie/er-word ... ~aea8322a/

Dat hebben we hier al besproken, daar was je zelf bij... ik ben het met je eens over pesticiden maar het is vrij onzinnig en irrelevant om het opnieuw hier te posten. :')

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:55

Open er anders een nieuw topic over, dat verdient het wel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:16

Nikass schreef:
Ik zie de relatie tussen jouw artikel en de wolven niet direct.
Extremere bosbranden zijn óók een gevolg van klimaatverandering, net als andere extreme weersomstandigheden.
Daarnaast hebben we in elk geval in Nederland te weinig bos.
Het is wel een beetje grappig dat er vaak beweert wordt dat Nederland geen natuur kent, en het nu wel vergeleken wordt met Siberië :D

Overbegrazing en onderbegrazing (tot geen begrazing want wolf heeft alle grazers opgegeten zoals Siberië en idem zie je gebeuren in andere mensarme/loze gebieden met grootschalige branden tot gevolg) zijn beide funest voor milieu. Stabiele populatie vereist beheer. Wip wap effect laten bestaan is beide kanten op ronduit slecht en die schades versterken elkaar eerder dan dat het elkaar opheft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:41

Schapenwol schreef:
Open er anders een nieuw topic over, dat verdient het wel!

Ja daar heb je gelijk in.

Tamary: als er nou íemand zorgt voor instabiliteit is het de mens. Niet de wolf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:44

Die gebieden waar het zo funest in de fik staat wonen geen mensen, heeft wolf alles geheel zelf gedaan en is alles op of weg. Waar de boel stabiel is, worden wolven beheerd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:31

Nikass schreef:

Grazers worden beheerd door jagers. Dus overschot wordt wel beheerd.

De wolf is zijn 'lievelingsdier', ik vind ze ook prachtig, alleen niet in mijn achtertuin. Heb vaag het idee dat deze meneer daar geen last van heeft, wolven in de achtertuin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:23

Vergeet niet dat veel natuur branden ontstaan door de mens die dat gewoon ook expres aan steken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:32

Popstra schreef:
Vergeet niet dat veel natuur branden ontstaan door de mens die dat gewoon ook expres aan steken!

In gebieden waar geen of nauwelijks mensen wonen? En waar ook geen overheid met brandweer inzet komt? Zo iets komt voor in tropische gebieden voor akkers en andere bewoonde gebieden voor aanverwante redenen of een pyromaan, maar al die gevallen hebben mensen in de buurt en zijn redelijk snel en makkelijk bereikbaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:37

Mensen zijn dom, daarom :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:25

Nikass schreef:

Las het woord klimaatboodschap.
Toen haakte ik al af :')