[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:18

Hier ook van die verwende paarden, gebruiken hun hooi als wc. Elke keer kunnen we een halve baal hooi weghalen. En wij slaafjes zijn een uur bezig om alles weer mestvrij te krijgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 19:35

tamary schreef:
Tja die "samenzwering" om luxepaardjes te blijven ken ik. Ze houden inderdaad liever werkmensjes als luxepony dan dat ze zelf werkpony worden. Zijn er wel erg charmant over.

Sommige pony's hebben een hekel aan halsters (of ze slopen die van vriendje, want ultiem speelgoed), kan ook gevoelige huid zijn. Halsband wil nog wel eens veel beter gaan, stierenband kan (heel stevig) of overmaatse hondenhalsband met zo'n plastic clip, die breekt mocht er toch wat vast komen te zitten.

Hondenhalsband aan de tracker-man voorgesteld, maar dan wordt de tracker met rollen sowieso vies. Nu zit de tracker aan de band in zijn kaakholte zeg maar.
En ja wij maar sloven en zij maar slopen.

Tinka schreef:
Hier ook van die verwende paarden, gebruiken hun hooi als wc. Elke keer kunnen we een halve baal hooi weghalen. En wij slaafjes zijn een uur bezig om alles weer mestvrij te krijgen.

En als je nu een hele stapel van die baaltjes onder zo'n hooinet legt als dit: https://www.agradi.fr/kerbl-filet-filet ... rgQAvD_BwE
En dan een hooiklok eroverheen zoals dit: https://www.equideos.com/cloche-a-fourr ... IIQAvD_BwE
dan kunnen ze er niet meer in plassen. Zo zonde van je hooi. Dit zijn alleen maar even voorbeeldjes, je kunt het kleiner en goedkoper scoren, maar voor het idee.
Het is eenmaal een uitgave, maar je haalt het er met twee seizoenen wel uit, doordat je bijna nul verspilt.

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:15

We gaan nog steeds een hooihuisje maken, maar het weer is nu niet geschikt voor klussen. Ze plassen trouwens niet op het hooi, maar mesten erop.
Een net vind ik eng met de veulens, die maaien overal met hun beentjes in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 20:40

Tinka schreef:
We gaan nog steeds een hooihuisje maken, maar het weer is nu niet geschikt voor klussen. Ze plassen trouwens niet op het hooi, maar mesten erop.
Een net vind ik eng met de veulens, die maaien overal met hun beentjes in.

Die hooitonnen of cloches die hebben hoge openingen, waardoor paarden er niet met hun benen in het net kunnen geraken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:58

Ja maar dan zie ik het al weer helemaal gebeuren dat Angie met haar hoofd in zo'n opening zit en dat ze dan weggejaagd wordt. En dan vervolgens in paniek met klok en al wegrent of schade oploopt. In Nederland hadden we een grote ruif en daar gebeurde dat ook wel. Het gaat gewoon een zelfgemaakte wordeb, of 2.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 09:44

Tinka schreef:
Ja maar dan zie ik het al weer helemaal gebeuren dat Angie met haar hoofd in zo'n opening zit en dat ze dan weggejaagd wordt. En dan vervolgens in paniek met klok en al wegrent of schade oploopt. In Nederland hadden we een grote ruif en daar gebeurde dat ook wel. Het gaat gewoon een zelfgemaakte wordeb, of 2.

Callas is ook zo'n paniekvogel, maar dat ding is echt veel te zwaar dat dat kan gebeuren. Wij hebben het hooi ook nog eens op een pallet staan, dus helemaal geen verlies qua nat optrekkende grond en die houdt ook tegen dat er iets mee kan gebeuren. Ik ben in ieder geval enorm blij met het ding. Mijn hooi blijft droog, het is een slowfeeder, ik hoef maar 1x pm daar actie in te nemen om hem te vullen, ik heb zero verlies van hooi en de paarden zijn er erg happy mee. Zoals ze hooikuiltjes in hooi maken op de grond bijvoorbeeld, dat doen ze ook in zo'n hooiklok. Ze eten een hele tunnel erin waar ze hun neus en hoofd helemaal insteken en ze staan dan uren met hun hoofd er helemaal in te eten. Ik vraag me altijd af of de neuzen elkaar ergens binnen in niet raken. Het is wel zo dat de kleintjes veel sneller klaar zijn en dan gaat Quarbonne lopen klieren want hij wil precies hebben wat de andere hebben, dus dan zie je wat meer beweging eromheen. Maar verder is het qua paardenspullen mijn beste investering van vorig jaar.

Vlekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:31

Klinkt als ideaal, jaloers

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 15:36

Hi Vlekjes ik zie dat ik de vorige keer dat je gepost hebt in mijn topic, je niet heb welkom geheten. Schande! En het was nog wel je eerste post op bokt! Ik ben vereerd.

Ja, ik vind zo'n hooiton echt ideaal. Heb je ook paarden/pony's?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 20:50

Ik realiseerde me ineens dat het vandaag tien jaar geleden is dat ik Thor heb verloren. Ik weet uiteraard deze 11e februari altijd. Het is ook nog eens de verjaardag van mijn tante. Maar dat het al weer tien jaar geleden is, is ongelooflijk. Ik herinner me de dag van zijn overlijden nog als gisteren. Ik geloof dat dat voor eeuwig op mijn netvlies gebrand blijft. Hoewel het toentertijd best lastig met hem was, hij was enorm introvert, realiseerde ik me later en zeker nu hoe goed ik het met hem gehad heb. Die uitspraak in mijn onderschrift, je beseft pas wat je had, als het er niet meer is, blijft erg waar en actueel.
Morgen in mijn filmpje zal ik nog een momentje aan hem wijden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 16:42

Over Thor gesproken, ik heb tien jaar geleden toe hij was overleden een tribute voor hem gemaakt, dat ik vandaag dan nog eens weer heb opgeladen naar YT. https://youtu.be/8kayMEHM45Q

Eerder hadden we al in 2009 toen hij 24 jaar was een erg gaaf filmpje gemaakt. Dat heb ik dan ter ere van hem vandaag verwerkt in ons gedoetje filmpje. Er zitten wat dubbelingen in tussen die twee filmpjes, maar dat vind ik niet zo erg.

Ik zie wel veel dingen die ik 10 jaar geleden heel anders deed. Toen altijd sporen, nu nooit meer. Toen nooit een cap, nu altijd. Die rengalop is niet versneld overigens. Wat een power op zijn 24e! Ik kon hem richting huis maar slecht bij me houden en dan moest ik erg in zijn mond zitten. Dat ziet er niet fraai uit. Times change.

Afijn de link: https://youtu.be/aUySwwp3P1w

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:46

Wat een prachtig dier. Mooie tribute aan Thor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 19:26

manja39 schreef:
Wat een prachtig dier. Mooie tribute aan Thor.

Hi Manja, hij was idd erg mooi vonden wij. Een powerkanon van de eerste orde. Het rijden op hem is jarenlang niet leuk geweest. Hij wilde niet van huis en wel heel erg terug naar huis. Een band met hem heb ik nooit zo gevoeld tot op de dag van zijn dood. Ik dacht dat hij mij alleen maar leuk vond om het voer. Hij was nooit toeschietelijk, wilde beslist niet knuffelen, werkte alleen onder druk hetgeen mij emotioneel heel veel energie kostte omdat ik zo niet wilde paardrijden.
Met hem bij Emiel Voest geweest en die kon er ook niets mee. Had ie nog niet meegemaakt. Thor deed niets zoals logisch zou zijn geweest. Voest zei, of je doet hem weg, of je maakt afspraken met hem en je leeft ermee. Dat laatste heb ik dan maar gedaan. En naarmate hij ouder werd, werd de introvertheid niet beter, maar ging het rijden wel beter.
De dag van zijn overlijden was enorm dramatisch met reddingspogingen van meerdere bezoeken van de dierenarts, optakelen etc. En toen hij vlak voor zijn overlijden niet meer kon opstaan, plat lag, toen grinnikte hij naar me, voor het eerst in zijn leven, zonder dat er sprake was van voer. Toen brak pas echt mijn hart en realiseerde ik me dat hij toch mijn maatje was geweest.
En dat is alweer tien jaar terug en nog kan ik er om janken.

Afijn. C'est la vie en anders nie.

Net op mijn nu huidige powerkanon gereden. Ik heb Erwin vooruit laten vliegen met de drone om herten te verjagen. Toch twee verschietingen gehad van dieren toch in de struiken. Ik hoorde ze ook. Prisca wordt wel erg geactiveerd erdoor zullen we maar zeggen. Ik mopper dan maar en dan gaan we weer verder. Een galop was daardoor wel heel erg fijn, hahaha, mooi gedragen en lekker hard. Vlak bij huis was alles overzichtelijk en vond ze dat ze een hert moest verzinnen, dus heb ik daar wat oefeningen gedaan en dan is het ook wel weer goed en kon ik met redelijk losse teugel uitstappen naar huis.

In ieder geval heeft ze nauwelijks gefleemd ook niet nadat we de berg afgingen, gedraafd of gegaloppeerd hadden. Ze hebben vandaag de hele dag op hoog gras gestaan, dus volle maag is toch het recept. De bentoniet begint ze zat te worden en wilde ze vandaag niet meer eten.

Maar wie weet met alleen 24/7 gras dat het dan weer goedkomt met die maag. Ik houd hoop!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:51

Mooie filmpjes, zowel de oude van Thor als de nieuwe inclusief Thor. Wat een beest joh, die galop gaat hard!
Het rioolproject ziet eruit als een leuke puzzel. Maar goed opgelost zo, lang leve alle beschikbare verbindingsstukken.
Fijn dat je nu een bureau hebt, respect dat je tot nu toe altijd gewoon op bed gewerkt hebt :oo

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 14:42

Ja knoerthard die galop en dat op zijn 24e. Was altijd zo gaaf. Met Callas alleen zo hard gegaan als zij het bit op de kiezen nam. Is een paar keer gebeurd. En ik maar zegenen dat we overeind bleven op die modderige wegen. Maar goed, dat is allemaal voorbij. Geen Thorretje meer, geen Callas meer. Gek zoals het leven gewoon verdergaat.

Ik ga wel mezelf in de komende maand foto's van al mijn regenboogschatjes cadeau doen. Het is vrij leeg boven mijn bureau. Het kaptafeltje had natuurlijk die spiegel, nu is het een groot groen vlak. Tijd om wat herinneringen op te hangen. Ik heb al wat lijstjes gevonden, ik zoek barok met krullen, en dat waren spiegels en die heb ik eruit gehaald. Nu heb ik her en der nog wat lijsten besteld, verf ik allemaal met dezelfde crème en dan met wat goud lekker kitsch aantippen. Als ik ze allemaal klaar heb, dan ga ik turquoise passe-partouts maken en dan de foto's laten printen en glas bestellen. Het moeilijkste wordt welke collages of foto's ik van welk engeltje ga laten afdrukken.

En op bed werken is zooo heerlijk. Love it! Maar omdat ik nu alweer spit had, toch eens gaan kijken wat nou ergonomisch verantwoord is. Het zit wel en niet lekker. Mijn nek.... pff. Maar goed, dit móét beter zijn voor het oude lijf, dus het zal ook een kwestie van wennen zijn.

Vanmiddag hoop ik weer even paard te rijden op Prisseca. Gisteren flink de vaart erin gehad, vandaag dan op rust en lekker stappen focussen. Ook lekker voor mijn rug en voor haar is een lange staprit met al het verloop en heuvels ook een goede training.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:40

Mooi paard was Thor, en hij kon goed hard op zijn oude dag. Toch wel leuk zo'n zwaar koudbloed hoor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:00

Tinka schreef:
Mooi paard was Thor, en hij kon goed hard op zijn oude dag. Toch wel leuk zo'n zwaar koudbloed hoor.

Dank je. Ik ben wel into koudbloedjes ja. En ik vraag me nu af of Thor geen kruising met iets van een comtois is geweest. De handelaar had het er toen echter over dat het een Poolse haflinger was. Nooit van gehoord. Zij zou hem van de slacht hebben gered. Iets met paarden uitpikken van een salamiwagen. Maar volgens mij rijd je van Polen niet via NL naar Italië. En ze zei dat hij op transport was gezet vanwege die oude blessure. Het was idd een heftig litteken, maar hij heeft daarop bij mij nooit kreupel gelopen. Wel op een vernageling van een verschrikkelijk slechte smid. Heeft ie nog voor op de Uithof gestaan. Afijn, er zat veel historie in het dier dat ik nooit gekend heb. Zaten ook geen papieren bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:08

Er bestaat wel een italiaanse versie van de haflinger :
https://www.bokt.nl/wiki/Avelignese
Hoewel ze in mijn oude rassenboekjes een stuk steviger zijn dan zelfs ouder type haflinger.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:13

Dat zijn heel prachtige paardjes zeg! Neu, mijn Thorretje was een stuk zwaarder. Ik denk dat ze het ter plekke verzon om te verkopen. Haflingers en iets met penny droom...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:49

Ik denk dat er wel iets trekpaard achtig in gezeten heeft. Oo die salon de cheval afgelopen weekend hadden ze van elk frans wel 1 staan, leuk om in real life te zien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 10:48

Tinka schreef:
Ik denk dat er wel iets trekpaard achtig in gezeten heeft. Oo die salon de cheval afgelopen weekend hadden ze van elk frans wel 1 staan, leuk om in real life te zien.

O leuk van die Salon. Frankrijk heeft erg veel trekpaardenrassen. En ik denk ook dat Thor wel een trekker in zich had. Of misschien was het een ferari want hij ging snoeihard.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:10

Wij zeiden altijd bij mijn eerste tinker, Tinka, er heeft een arabier naast gelegen. Die kon best wel pittig zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 16:29

Tinka schreef:
Wij zeiden altijd bij mijn eerste tinker, Tinka, er heeft een arabier naast gelegen. Die kon best wel pittig zijn.

Ha ja dat dus! Tinkers zijn niet die slome knollen die men denkt dat het zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:37

Monique1963 schreef:
Tinka schreef:

Ha ja dat dus! Tinkers zijn niet die slome knollen die men denkt dat het zijn.

Idd Tinkers worden vaak onterecht als brave kalme kinder pony gezien . Maar zie meer moeilijkere Tinkers als super brave .
Ligt ook wel deel aan de opvoeding maar de meeste zijn toch wel echt grote mensen dieren ...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 00:24

Mooi filmpje van Thor. Dat introverte zie je goed, maar denk dat hij de samenwerking wel kon waarderen :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 10:15

imaudy schreef:
Mooi filmpje van Thor. Dat introverte zie je goed, maar denk dat hij de samenwerking wel kon waarderen :D

Achteraf bleek dat idd Imaudy maar dat heb ik lang niet gezien. Helaas.

Zinzi_jewel schreef:
Idd Tinkers worden vaak onterecht als brave kalme kinder pony gezien . Maar zie meer moeilijkere Tinkers als super brave .
Ligt ook wel deel aan de opvoeding maar de meeste zijn toch wel echt grote mensen dieren ...

Ja Zinzi ik denk ook dat in de loop der jaren men toch wat meer pit erin wilde hebben omdat ze van zigeunertrekpaarden naar allround moesten met trec etc. Dus van trek naar trec ;-) Misschien dat daar verandering in zit.

Over karakter gesproken. Callas is toch wel zo'n slimme dame! Bijvoorbeeld eergisteren haalde ik ze uit het stukje land om naar stal te gaan voor de supplementen en omdat dat rond de boerderij is doe ik dat zonder halster. Lopen ze achter me aan. Door een soort holle weg die we gegraven hebben. Callas wil dan erg graag naar huis. Maar ze durft niet langs Prisca en Quarbonne op die holle weg. Oplossing, je maakt gewoon je eigen pad over een helling tussen de bomen door en je komt als eerste aan. Moet ze toch wachten en ze maakt dan ook gelijk plaats voor de andere, maar goed, het is de gedachte die telt. Slim paard.