Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:22

Oproep van Wijs met wolven,
9 juli anti polarisatie dag
Citaat:
‼️ OPROEP! ‼️

Precies een jaar geleden veranderde op 9 juli hun leven voorgoed. In Wapse vond een heftig wolvenincident plaats met onder aan de streep alleen maar slachtoffers. Sindsdien heeft de wolvendiscussie zich enorm verhard. Daarom doen wij deze oproep. Hoe mooi zou het zijn als deze oproep massaal door jullie gedeeld wordt!

#wolvencrisis #wijsmetwolven #dewolfgezienopdeveluwe #draagvlak #communicatie #polarisatie #meerbegripvoorelkaar

Bron wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/B9FaPK ... tid=WC7FNe

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:24

rien10 schreef:
tienus63 schreef:
Een vestigingsplaats van wolf wordt natura2000 gebied na aantal maanden vaste aanwezigheid van het dier.

Met de nuancering dat “het mogelijk is”. Ik heb het artikel in de link even bekeken. Zin een: “ Als een rondtrekkende wolf zich vestigt en een roedel vormt in een primair agrarisch gebied – bijvoorbeeld de Flevopolder – dan kan vanuit Brussel al snel de verplichting volgen om het leefgebied van die roedel aan te merken als Natura 2000-gebied voor de wolf. ”

Het kan. Het staat niet vast.
Precies! Als je naar het kaartje in het artikel (uit 2020) kijkt zou dan bijna heel Griekenland, Noordoost-Spanje, Zuid-Frankrijk, Midden Italië en nog wat forse delen van andere landen inmiddels Natura 2000-gebied moeten zijn. En da's volgens mij niet zo, zie https://www.eea.europa.eu/nl/ema-signal ... uropa/view (bijgewerkt augustus 2023)

Als Europa werkelijk dat soort gekkigheid uit zou halen slik ik een bezemsteel in :Y)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:30

ik kan mij zo voorstellen dat dit toch gaat gebeuren, er zijn in NL wel meer dingen gebeurt die we nooit voor mogelijk hadden gehouden toch?

Ik vind de wolf prachtig hoor, maar er is hier geen ruimte voor. Dan moet je kiezen; minder mensen, of minder wolven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:34

Ik zou maar vast een steel klaarleggen :D
Europa is helemaal gek geworden en Nederland nog het gekste.
We hebben hier al natura 2000 gebieden van 3 bomen groot. 15 hectare.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:56

Maar daar zijn we toch niet tegen? natura 2000 gebieden bedoel ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:03

Ik wel.... tenminste elke postzegel dat benoemen.
Is het domste wat ze in Nederland ooit hebben kunnen doen

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:32

An sich zou ik niet tegen Natura 2000 zijn, het idee dus. Wat mij wel tegenstaat is dat ze ergens een gebied benoemen en de bedrijven/boeren/dierhouders eromheen het vervolgens enorm moeilijk maken. Stikstof, wolfwerende omheining, alle regels gaan ineens x10.
Je weet dat nooit vantevoren dus je kunt er niet naar plannen...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:07

Bielsje schreef:
An sich zou ik niet tegen Natura 2000 zijn, het idee dus. Wat mij wel tegenstaat is dat ze ergens een gebied benoemen en de bedrijven/boeren/dierhouders eromheen het vervolgens enorm moeilijk maken. Stikstof, wolfwerende omheining, alle regels gaan ineens x10.

Nou dat inderdaad!
Als dewolf oprukt en al die gebieden worden daardoor N2000, dan kunnen alle boeren in die regio straks hun biezen pakken. En dat zou errrrrg goed uitkomem voor bepaalde groepen en doelen....(verklaar me maar wappie)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:31

Aan de ene kant wordt hier gezegd er bestaat geen natuur in Nederland. Aan de andere kant probeert met natuur te beschermen en dat is ook weer niet goed. Het gaat in deze niet om onze eigen kleine, particuliere belangen, maar om overleven op deze planeet (als mensen...) En ja, hoe je het ook wendt of keert, er is te veel vee, te veel mest in Nederland, wat je ook vindt van het gevoerde beleid. Stel dat er 0 mensen in Nederland leven maar wel al het vee wat er nu is loslaten. Hoe lang zou het duren voordat er van de begroeiing en de dieren weinig meer over zou zijn? Dit kleine stuk land kan dat niet dragen. Ik kijk daar dus wat genuanceerder naar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:40

Mogelijke aanval Wernhout NB
Citaat:
Wernhout Noord-Brabant
09-07-2024
ZLTO melding:
Taxatieopdracht vermoedelijke wolvenschade.
Het gaat om 2 schapen in de buurt van de plaats Wernhout in de provincie Noord-Brabant.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/kTHUQX ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:41

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:52

josien_m_ schreef:
Aan de ene kant wordt hier gezegd er bestaat geen natuur in Nederland. Aan de andere kant probeert met natuur te beschermen en dat is ook weer niet goed. Het gaat in deze niet om onze eigen kleine, particuliere belangen, maar om overleven op deze planeet (als mensen...) En ja, hoe je het ook wendt of keert, er is te veel vee, te veel mest in Nederland, wat je ook vindt van het gevoerde beleid. Stel dat er 0 mensen in Nederland leven maar wel al het vee wat er nu is loslaten. Hoe lang zou het duren voordat er van de begroeiing en de dieren weinig meer over zou zijn? Dit kleine stuk land kan dat niet dragen. Ik kijk daar dus wat genuanceerder naar.

Klopt ook, maar dat komt denk ik ook door alle export en overconsumptie. Als we daar eens mee zouden stoppen, dan zou de schaarse grond in NL beter verdeeld kunnen worden.
Maar dan moeten we ook niet iedereen meer toelaten in NL, want meer mensen = meer consumptie + meer bouwen.
Het land is (leuke woordspeling;) zowel linksom als rechtsom gewoon overvol.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:02

veneri schreef:
Bielsje schreef:

Nou dat inderdaad!
Als dewolf oprukt en al die gebieden worden daardoor N2000, dan kunnen alle boeren in die regio straks hun biezen pakken. En dat zou errrrrg goed uitkomem voor bepaalde groepen en doelen....(verklaar me maar wappie)

Geen boerderijen, geen woningen, geen recreatie.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:08

Je kunt je afvragen waarom we in Nederland zoveel dieren moeten houden om vlees te exporteren. Oorspronkelijk gebruikten we zelf niet alle delen van een dier een bleven er stukken vlees en organen over en dat werd geëxporteerd. Of we exporteren juist de beste stukken vlees en gebruikte de mindere stukken vlees in de eigen huishouding. Onder de druk van de markt zijn we dus enorm aan een overproductie gekomen. Dat is dus nu niet meer gewenst. Maar dit is niet zo eenvoudig terug te draaien.
Aan de andere kant zou je wel kunnen zeggen dat je meer vat hebt over wat er binnen je eigen grenzen gebeurt dan hoe dieren aan de andere kant van de wereld worden behandeld. Zoals het in de Oostvaardersplassen toeging vonden velen niet juist. Maar als er dan verhalen langs komen hoe het in andere landen gaat, is lang niet alle informatie juist.
Ik denk dat het toch beter is om niet afhankelijk te zijn van het buitenland voor alles, en in Nederland alles maar voor de wolven over te hebben.
Het feit dat er een apex roofdier rondloopt dat geen grenzen heeft is gewoon gevaarlijk. En des te eerder er zich een roedel in de Randstad gaat vestigen des te beter lijkt mij. Vossen wonen ook prima in Amsterdam dus het lijkt mij voor wolven ook wel geschikt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:15

We exporteren veel nog altijd dichtbij. Duitsland bijvoorbeeld.
En van hier uit is Duitsland dichterbij dan de randstad ;)

En kijk je Europees exporteren we veel binnen de grenzen.

Wijn maken gaat hier bijvoorbeeld weer slecht en importeren we daarom ook weer. Elk land heeft zijn kwaliteiten. Maar nee dat schieten we liever af...

Spanje is al flink in de markt aan het springen. Want idd de Nederlandse boer is hier ten dode opgeschreven.
En dat geldt ook voor de paardenhouderij.
Dus wat dat betreft past de wolf prima in dat beleid.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:51

Zoals het nu op lijkt willen ze volop inzetten op import van vlees. Goedkoper en zo kunnen ze in NL zelf inzetten op natuurgebieden en EU doelen. Het is de wereld op z’n kop. Alsof dierenwelzijn in het buitenland zo goed is en alsof ze daar geen bestrijdingsmiddelen en antibiotica gebruiken. Het menselijk gebruik van antibiotica is in het buitenland hoger dan in NL. Het laat weinig te wensen over wat het gebruik bij dieren zal zijn…

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:03

Allemaal aan de insecten dan maar,zodat de wolf de ruimte krijgt?
Nee gekkigheid natuurlijk, maar er zijn zoveel problemen in NL die elkaar ook nog eens in stand houden, waar te beginnen?
En aan de ene kant willen we natuur, maar de wolf dan weer niet, er is geen ruimte voor natuur, want vee en bouwen.
Asielzoekers komen massaal hierheen, waardoor er meer gebouwd moet worden, maar kan niet, want natuur.
We kunnen niet de hele wereld en onszelf en het klimaat redden. Het een zal ten koste gaan van het ander.
Maar ik wijk zo wel wat van het topic af. De wolf. Daar is geen ruimte voor, want we willen te veel andere dingen in ons postzegellandje.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:10

Ja, wat in het buitenland gebeurt heb je veel minder zicht op en al helemaal geen controle over. En het dierenwelzijn heb je geen weet van. Allemaal lekker gemakkelijk voor de mensen die het verband niet zien tussen een kip en een ei of een koe en een pak melk of stuk kaas. En dan hebben we het nog niet over het vlees.
Hoeveel jaren is het geleden dat Chinese babies doodgingen aan wit plastic poeder in plaats van melkpoeder?
Bacteriën op komkommers?
Ja, die insecten is wel een idee. Misschien vinden wolven insecten ook wel lekker. Die beesten zullen ook wel gevoel hebben, maar dat is dan hap slik weg, daar heb ik op dit moment minder emotionele gevoelens bij. Bovendien sla ik zonder daar problemen mee te hebben een neefje (mosquito) dood.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:05

Trieneke schreef:
[ [url=m/WoUMgZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit komt uit het interprovinciaaĺ wolvenplan op Bij12. https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/bel ... ganisatie/
Waarom wordt die wolf, die de hond heeft gepakt, dan niet gedood?

Met dit wolvenplan en zo zwart op wit zou er wellicht nog een kans zijn dat die wolf idd mag worden afgeschoten. Er werd een ontheffing voor aangevraagd toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:21

Verslag van Annemieke van Straaten gisteravond op Den Treek.
Citaat:
Gisteren ben ik samen met Sven en Lynette een kijkje gaan nemen in natuurgebied Den Treek in Leusden, omdat ik graag keutels van de wolven daar wilde gaan zoeken voor DNA onderzoek. Ik sprak daar met de landgoedeigenaar. Toen we naar de auto liepen kreeg ons rustige avondje in dit prachtige natuurgebied een hele nare wending. Een wolf liep uit het niets op nog geen 5 meter afstand achter ons aan op het pad. We zijn ons kapot geschrokken. Lynette zag de wolf en heeft hem weggejaagd. We hebben geen duidelijke beelden. Beelden van mijn warmtebeeldcamera trillen zo erg, omdat ik echt bang was. Maar is ook niet belangrijk. Ik wil dit nooit meer meemaken. Na een paar honderd meter toen we bijna bij de auto waren kreeg ik nog een bericht waar ik niet blij van werd, maar daar kom ik een andere keer op terug. Het was een heftig avondje gisteren. Ik heb Gedeputeerde Mirjam Sterk van de Provincie Utrecht een mail gestuurd, want ik ben nu wel benieuwd wie er toestemming heeft gegeven aan de Zoogdiervereniging/ Wolvenmeldpunt of welk wolvenclubje dan ook om die wildcamera’s daar op te hangen. De landgoedbeheerder in iedergeval niet! Ik ben benieuwd wanneer Gedeputeerde Sterk haar verantwoordelijkheid neemt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron Annemieke van Straaten/Van Straaten research
https://www.facebook.com/share/p/M2EYgi ... tid=WC7FNe

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:29

koeke schreef:
rien10 schreef:
Met de nuancering dat “het mogelijk is”. Ik heb het artikel in de link even bekeken. Zin een: “ Als een rondtrekkende wolf zich vestigt en een roedel vormt in een primair agrarisch gebied – bijvoorbeeld de Flevopolder – dan kan vanuit Brussel al snel de verplichting volgen om het leefgebied van die roedel aan te merken als Natura 2000-gebied voor de wolf. ”

Het kan. Het staat niet vast.
Precies! Als je naar het kaartje in het artikel (uit 2020) kijkt zou dan bijna heel Griekenland, Noordoost-Spanje Zuid-Frankrijk, Midden Italië en nog wat forse delen van andere landen inmiddels Natura 2000-gebied moeten zijn. En da's volgens mij niet zo, zie https://www.eea.europa.eu/nl/ema-signal ... uropa/view (bijgewerkt augustus 2023)

Als Europa werkelijk dat soort gekkigheid uit zou halen slik ik een bezemsteel in :Y)

Noordwest Spanje :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:32

Ondertussen heeft Rick van Mallsen, de beheerder van groep wolf een bericht geplaatst met een versie van het verhaal dt de wolf vrij pleit.

Citaat:
De werkelijke omstandigheden rond het incident worden duidelijker.
Ik krijg nu informatie binnen dat de vrouw op de grond zat en op haar mobieltje bezig was.
De hond zat aan een lijn, maar niet aan de vrouw vast en was enkele tientallen meters verderop aan het graven.
Dit gebeuren vond plaats op korte afstand van een wildviaduct in niet voor publiek opengesteld gebied.
Vijf wolvenwelpen werden op wildcamera vereeuwigd in de nabijheid hiervan.
Om het gebied nu in te gaan met speurhonden lijkt me geen goed plan.
Wat zou het fijn zijn als provincie en betrokken niet nader te noemen ecologen open en eerlijk met feiten naar buiten zouden komen.
Speculatie, geroddel en achterklap zouden dan tot een minimum beperkt kunnen worden.
Heb ik de feiten ergens mis hoor ik graag hoe het wel zit.

Ik vind het opmerkelijk dat hij deze versie kan vertellen.
Wie was erbij toen de hond gegrepen werd? Hoe weet hij dat de vrouw de lijn los had? En ook dat de vrouw niet op een bankje zet maat op de grond.

Het is heel opvallend. Want als de hond echt los liep dan zal er nooit afschot kunne plaats vinden voor het incident.
Maar goed. Hoe komt deze versie de wereld in? En hoezo die laatste regel van als hij de feiten ergens mis heeft?

Al met al stinkt dit bericht aan alle kanten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:35

Speculatie geroddel en achterklap werk je zo wel in de hand ja. Fijn dat hij daar even op wijst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 17:46

Ze doen werkelijk waar alles er aan om de schuld te weerleggen van de wolf.

Nog even en mw heeft een altaar gemaakt en de hond daar opgelegd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:48

De betreffende ecologen hebben nog altijd de hand boven de kop van de wolf gehouden. Nu niet... Voor het eerst. Zegt mij genoeg.

En stel dat het waar is dat deze hond wel helemaal tientallen meters van de vrouw af was. Dan mag die zomaar gegrepen worden? Dan is dat oké?