Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:27

Nog niet Oji, maar eind januari komt hij af :):)

En wow, dat verhaal van perongeluk castreren? Hoezo dan?? Daar zou ik ook niet mee kunnen lachen. Ik ging ook specifiek op zoek naar een hengst, zeker bij PRE's vind ik de ruinen toch vaak minder uitstraling hebben :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:27

Ania schreef:
Ik kom mij hier even melden, ik heb in september meegepraat en mede door jullie steun een prachtige andalusier hengst gekocht en deze op de opfok geplaatst, maar nu heeft de opfok hem "per ongeluk" gecastreerd. -O-

Ik baal hier zo erg van. Als het paard een ruin was geweest bij aankoop had ik hem al niet gekocht, en nu is ie alsnog een ruin. Voor mij heeft ie echt zijn waarde verloren. Ik baal ervan en ik weet zeker dat hij als ruin ook heel leuk is, maar ik ging voor een hengst en heb nu alsnog een ruin. Ik weet even niet wat ik moet doen.

Nou zeg! -:(- wat een idioten!!

Ik snap je.

Zoiets heb ik in minder erge mate mee gemaakt. Pony klokgaaf in perfecte conditie (al zeg ik het zelf) net ondergebracht bij mensen. Miste met een paar weken al een stukje oor.. Staat nu scheef bekapt veel te dik met een paar gaten in zijn vacht weer klaar om opgelapt te worden...

Ik zou een schadevergoeding proberen te claimen. Dit kan echt niet. En goed nadenken of het hebben van een hengst voor jou doorslaggevend is voor verkoop.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:35

Ania schreef:
Ik kom mij hier even melden, ik heb in september meegepraat en mede door jullie steun een prachtige andalusier hengst gekocht en deze op de opfok geplaatst, maar nu heeft de opfok hem "per ongeluk" gecastreerd. -O-

Ik baal hier zo erg van. Als het paard een ruin was geweest bij aankoop had ik hem al niet gekocht, en nu is ie alsnog een ruin. Voor mij heeft ie echt zijn waarde verloren. Ik baal ervan en ik weet zeker dat hij als ruin ook heel leuk is, maar ik ging voor een hengst en heb nu alsnog een ruin. Ik weet even niet wat ik moet doen.

:? Echt?? Hier zou ik zeker iets mee doen, ongelofelijk.. Ik weet niet of het juridisch kan? Kan mij bijna niet voorstellen dat ze zich zelf ook niet enorm gegenereerd voelen?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:47

Ania schreef:

Wat absurd?! Ik ben heel benieuwd wat je hier mee kan.. en wil natuurlijk..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:52

Galeobdolon schreef:
Lieser schreef:
De advertentie voor het paard dat ik donderdag zou proefrijden staat ineens op gereserveerd |(

Misschien willen ze gewoon even een reactiestop en alle huidige bezichtigingen de kans geven? :D

kan je niet even appen om te vragen of jouw bezichtigingn nog wel doorgaat? Ik hoop en duim dat het gewoon even een reactiestop is inderdaad

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:54

Ania schreef:

Ik zou hier wel werk van maken. Dat je er van baalt vindt ik nog zacht uitgedrukt. Ik zou woest zijn! Desnoods nemen ze hem van je over en compenseren ze je kwa kosten aanschaf + stalling. Nadeel is dat je dan weer een nieuwe zoektocht moet beginnen maar ik zou het er niet bij laten zitten.

Vriendin heeft juist haar hengst vroegtijdig uit de opfok gehaald omdat de staleigenaar wilde dat ze hem liet castreren. Hij was teveel hengst volgens hem. Hij staat nu op een stal tussen andere paarden en hij gedraagt zich keurig.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:01

Dat er een stukje oor of ander onderdeel wat beschadigd of af is in een groep paarden is echt iets wat gewoon kan gebeuren.
Maar per ongeluk gecastreerd is toch wel echt heel vervelend ( zachtjes uitgedrukt).

Happy, ik zou, als ik jou was een traject aan gaan onder begeleiding met je paard. Vrees dat je anders met een volgend paard ook het zelfde probleem krijgt.

Degene die mijn vorige paard nu al 3 jaar heeft, kwam ook kijken met een gebroken voet. Van n ander paard gevallen met proefrijden :+ . Ze zette er n vriendin op en is er daarna in stap op geweest. En heeft haar gekocht.

Ania

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:10

Alweer dank voor jullie fijne antwoorden. Ik vind het heel moeilijk, weet niet goed wat te doen en wat ik nu wil, heb de rekening van de castratie en medicatie wel al gehad en betaald. Ik wil er online ook niet te veel over plaatsen omdat dit toch openbaar is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:19

Ania schreef:
Alweer dank voor jullie fijne antwoorden. Ik vind het heel moeilijk, weet niet goed wat te doen en wat ik nu wil, heb de rekening van de castratie en medicatie wel al gehad en betaald. Ik wil er online ook niet te veel over plaatsen omdat dit toch openbaar is.

Die rekening betalen was niet handig, dat had ik echt niet gedaan! Denk dat je er nu juridisch vrij weinig mee kunt...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:23

Galeobdolon schreef:
Lieser schreef:
De advertentie voor het paard dat ik donderdag zou proefrijden staat ineens op gereserveerd |(

Misschien willen ze gewoon even een reactiestop en alle huidige bezichtigingen de kans geven? :D

Ja, daar hoop ik maar op.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:25

Ania schreef:

Als je het ergens niet mee eens bent moet je vooral de rekening niet meteen betalen.
Weet niet of je er nu nog een zaak van kan maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:29

Sky_As schreef:
Ania schreef:

Die rekening betalen was niet handig, dat had ik echt niet gedaan! Denk dat je er nu juridisch vrij weinig mee kunt...

Rekening betaald?!?! nou ik zou ze aansprakelijk stellen voor "vernieling" (aangezien een paard voor de wet een voorwerp is). Hoe is het mogelijk en ik snap ook de DA niet die dat heeft gedaan zonder opdracht van de eigenaar. Of is het soms door een klusser gedaan?? Arm paard,alhoewel ik het voornamelijk zielig zou vinden als jij hem nu niet meer zou willen. Want hij kan er immers niets aan doen. -:(- |(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:38

In mijn ogen is dit iets tussen de eigenaar en de opfok. De opfok heeft de DA opdracht gegeven tot castratie, bij mijn weten vraagt de DA dit niet aan de eigenaar, maar regelt de opfok dit.
Tenminste, mijn paard heeft bij een grote opfok gestaan en wij kregen de vraag of je de hengst gecastreerd en op de foto wilde hebben. De rekening ontving ik via de DA.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:43

Ania schreef:

Oh wat een drama... begrijp dat je er niet blij mee bent, zeker wanneer je bewust een hengst wil.
Je had al betaald begrijp ik? Maar heb je aan de DA betaald of aan de opfok zelf? Aan de DA rechtstreeks maakt niet uit, die beste man heeft zijn werk gedaan :+
Maar aan de opfok kunnen ze het meer zien als akkoord.
Maar dan zou ik minimaal proberen het geld terug te krijgen, via de opfok, maar dat wordt wel lastig.
Ook gedane schade verhalen is heel lastig, want vaak is ruinen in veel gevallen juist waarde vermeerderend wanneer het geen bewezen GGK hengst is. Vaststellen dat een jong als hengst meer waarde zou hebben is lastig.

Verder voor jezelf echt heel goed nadenken;
Wanneer je geen ruin wil, zou verkopen een optie zijn? Dan kan hij wellicht verder met ee nieuw leuk baasje en kan jij het geld eventueel investeren in weer een hengst.
Maar het blijft zuur...

Lieser schreef:
Citaat:

Ja, daar hoop ik maar op.

Niet hopen... gewoon even bellen, dan weet je het zeker en heb je zelf minder stress :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:00

Galeobdolon schreef:
Lieser schreef:

Heb ik ook x gehad dame werd gek.
Zij liet 5 mensen komen en zocht toen zelf iemand uit.
Ik werd het niet maar wilde paard ook niet

Zo kak….. ik zou not amused zijn zomaar castreren

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:06

Voor de mensen die op zoek zijn en bezichtigingen inplannen: Jullie willen toch ook niet een paard uitproberen die eerder al die dag gelopen heeft? Ik krijg veel aanvragen en mensen vinden het gek dat ik mijn dier niet 2x wil laten lopen op een dag. Ben ik dan zo raar dat ik mijn dier rust gun en zo goed mogelijk wil voorstellen? Ik wil ook niet meer dan 3 kijkers per week eigenlijk. Voor het dier ook best raar om steeds iemand anders op rug te hebben lijkt me.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:13

Nee ik heb inderdaad graag een paard die nog niet gelopen heeft, zo krijg je toch het beste beeld.. moet wel eerlijk toegeven dat ik daar in het begin van mijn zoektocht even een moment niet bij stil had gestaan. Toen zei iemand oh maar deze vrijdag voormiddag komt er al iemand. En dan zei ik oh is niet erg, ik kan in de namiddag. En toen pas besefte ik ohw. Nee. Dat kan natuurlijk niet, even een blond/onervaren momentje :o?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:25

grauwman schreef:
Als je het ergens niet mee eens bent moet je vooral de rekening niet meteen betalen.

Is via een automatische incasso gegaan samen met de stalling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:27

suffie schreef:
In mijn ogen is dit iets tussen de eigenaar en de opfok. De opfok heeft de DA opdracht gegeven tot castratie, bij mijn weten vraagt de DA dit niet aan de eigenaar, maar regelt de opfok dit.
Tenminste, mijn paard heeft bij een grote opfok gestaan en wij kregen de vraag of je de hengst gecastreerd en op de foto wilde hebben. De rekening ontving ik via de DA.

Maar jij kreeg dus de VRAAG of je hem gecastreerd wilde hebben. Toch niet dat ze dat zomaar kunnen doen!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:27

Padoertje schreef:
Voor de mensen die op zoek zijn en bezichtigingen inplannen: Jullie willen toch ook niet een paard uitproberen die eerder al die dag gelopen heeft? Ik krijg veel aanvragen en mensen vinden het gek dat ik mijn dier niet 2x wil laten lopen op een dag. Ben ik dan zo raar dat ik mijn dier rust gun en zo goed mogelijk wil voorstellen? Ik wil ook niet meer dan 3 kijkers per week eigenlijk. Voor het dier ook best raar om steeds iemand anders op rug te hebben lijkt me.

Nee. Ik zou een paard als eerste willen proberen en niet als 2e of 3e, dan is vaak de pit er ook uit.
Daarnaast vind ik het heel goed dat je rekening houdt met de mentale gesteldheid van het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:28

Ania schreef:
grauwman schreef:

Automatische incasso kun je laten terugboeken.Wel binnen een bepaalde tijd.Ik vind dit schandalig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:33

Kiwiaa schreef:
Nee ik heb inderdaad graag een paard die nog niet gelopen heeft, zo krijg je toch het beste beeld.. moet wel eerlijk toegeven dat ik daar in het begin van mijn zoektocht even een moment niet bij stil had gestaan. Toen zei iemand oh maar deze vrijdag voormiddag komt er al iemand. En dan zei ik oh is niet erg, ik kan in de namiddag. En toen pas besefte ik ohw. Nee. Dat kan natuurlijk niet, even een blond/onervaren momentje :o?

Het ligt er helemaal aan wat voor paard het is.Als ze al vooraf flink gereden zijn is de kans dat jij erafvliegt wegens frissigheid of wegens hele lange tijd niets gedaan te hebben wel kleiner...Als je bij een manege of handelsstal gaat kopen is het heel logisch dat hij die dag al gelopen heeft hoor.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:48

Als het een paard is die vol in training staat, zou ik het niet zo raar vinden om 2 keer op een dag te laten rijden. Maar voor een groen jonkie zou ik dat weer een heel ander verhaal vinden.
Ik heb overigens een keer de fout gemaakt om mensen die voor de 2e keer kwamen kijken tegemoet te rijden met het paard wat in de verkoop stond. Ik dacht ze zo te laten zien hoe braaf hij op de weg was, maar zij dachten dat ik hem al had gereden en gingen ongezien weer op huis aan :+ Dat deed ik dus niet nog een keer haha.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:50

anjali schreef:
grauwman schreef:

Automatische incasso kun je laten terugboeken.Wel binnen een bepaalde tijd.Ik vind dit schandalig.

Dit! Direct doen! Schandalig dat ze de fout maken, nog brutaler om jou hier de factuur voor te sturen en dan ook nog vrolijk incasseren?!? Wow... -O-

Als ik jou was zou ik ook direct een jurist in de arm nemen en op hoge poten een brief laten schrijven. Hier mag wel een schadevergoeding op volgen vanuit opfok.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:52

Ik vind het trouwens wel schandalig dat je paard per ongeluk is gecastreerd! :oo Je zou toch denken dat ze daar iets meer secuur mee zijn als ze een dier uit stal trekken? Ik vind dat echt een grove fout :n

En los daarvan, ik ben nog wel benieuwd waarom je hem hengst wilde houden? Voor het dekken? Voor meer dier? Niet dat het uitmaakt in deze situatie hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig.