Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:18

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
Ook heb ik al eens eerder op bokt vertelt over een man met twee wat onbekendere poolhonden, volgens mij een elandhond? Hij liet zijn honden om middernacht uit (los) omdat ze altijd samen op jacht gingen en hij teveel klachten kreeg van mensen bij wie de honden in de weilanden bij de paarden of schapen werden aangetroffen. De honden bleven ook altijd uren weg. Hij deed het dus vervolgens snachts om "gezeur" te ontlopen.

Oh, maar dat is best praktisch dat die eikel dat s'nachts deed; kun je tenminste ongestoord zijn honden afschieten en begraven, "zonder gezeur".

Shoot, shovel and shut up (ook wel 3xS genoemd) is in Nederland niet iets dat ingezet wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:32

Ik wist niet dat dieren die aan de rand van een verspreidingsgebied leven ander gedrag laten zien. Dat is wel interessant. Wat voor gedrag moet ik dan aan denken?

Om het toch nog even kort over honden te hebben, mijn hond is meestal aangelijnd ( gaat alleen los in losloopgebied) maar is nu loops. Ik wandel graag op de Veluwe maar twijfel nu toch wel, of dat geen risico is. Zou een wolf daar op af kunnen komen?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:35

Popstra schreef:
Husky en labrador bloed?
Interessant wel!

Dan was het toch een hybride ipv een wolf? Of zie ik het nu weer verkeerd :=

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:56

Nou voor mij meer een bewijs ze toch gekweekt zijn

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:05

Ik was van t weekend bij familie in kootwijk en daar zijn al veel weides aangepast hoor- meer draden - laag bij de grond en een naar buiten gerichte draad op afstand en enkelen die rondom staalgaas ingegraven hebben .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:02

SusanH schreef:
Ik wist niet dat dieren die aan de rand van een verspreidingsgebied leven ander gedrag laten zien. Dat is wel interessant. Wat voor gedrag moet ik dan aan denken?

Om het toch nog even kort over honden te hebben, mijn hond is meestal aangelijnd ( gaat alleen los in losloopgebied) maar is nu loops. Ik wandel graag op de Veluwe maar twijfel nu toch wel, of dat geen risico is. Zou een wolf daar op af kunnen komen?

Absoluut! Loopse teef is voor mannelijke wolf net zo interessant als voor reuen. Zou het risico niet nemem. Ook omdat daar ergens die vrij tamme wolf rond dwaalt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:19

Popstra schreef:
Nou voor mij meer een bewijs ze toch gekweekt zijn

Bewust of onbewust (of beide) is de vraag.
Dat er spontane paringen plaatsvinden tussen wolven en honden is iig bekend.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:25

SusanH schreef:

Als die dieren het zelf maar weten, dat is wat ik me afvraag. Al zoveel kletspraatjes gehoord waar werkelijk helemaal niets van klopte. En ja daar kan een wolf op af komen ( zegt men, geen eigen ervaring)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:17

thequeensmum schreef:
[ [url=m/qcxcn6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kreeg deze foto doorgestuurd. Was genomen door kennis van een vriendin in het bos omgeving van Ermelo, gedeelte waar nog huizen staan. Zij was ervan overtuigd dat het een wolf was. Ik twijfel, maar weet niet goed waarom. Wat denken jullie?

Het lijkt mij wel een wolf. Nogal dichtbij, of is het met een telelens genomen ?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:53

sterregoud schreef:
thequeensmum schreef:
[ [url=m/qcxcn6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kreeg deze foto doorgestuurd. Was genomen door kennis van een vriendin in het bos omgeving van Ermelo, gedeelte waar nog huizen staan. Zij was ervan overtuigd dat het een wolf was. Ik twijfel, maar weet niet goed waarom. Wat denken jullie?

Het lijkt mij wel een wolf. Nogal dichtbij, of is het met een telelens genomen ?

Ja idd dichtbij, met telefoon foto genomen.
Ik vond de kop een beetje smal voor een wolf, maar kan me vergissen hoor

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:03

Ik denk een hond.
De oren te spits en te dicht bij elkaar.
Maar goed met een hybride weet je ook nooit.
Maar vind hem nu teveel honden uitdrukking hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:28

Schapenwol schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja honden horen vast. Mee eens.
Die van ons komen ook niet los.

Maar nu moet het ineens in de media.
Maar elke dag wat de wolf uitspookt staat er niet.
Want we moeten toch allemaal denken dat de hond meer dood dan de wolf

Wat een onzin, de media staan echt vol van de wolven. Het is nota bene een item op de politieke agenda, honden niet hoor..

Jamaar jamaar, dit is een wólvendraad op een paáárdenforum dus wil jij het nu niet meer verder over honden of ander relativerend perspectief hebben ja ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:05

Citaat:
Wolf vogelvrij in Beieren, volgen ook andere regio’s?

In Beieren mag er sinds 1 mei vrij soepel op de wolf geschoten worden. Zal dat andere landen inspireren of worden de Beiers teruggefloten?
Als een roofdier een schaap of ­ander vee aanvalt, mag het ­geweer bovengehaald worden in de Duitse deelstaat Beieren. ‘Eén dood schaap volstaat’, verklaarde de minister-president van de deelstaatregering Markus Söder (CSU). ‘De wolf hoort hier niet’, voegde hij eraan toe.
Het wekt verbazing dat net ­Beieren zo doorduwt. In de regio leven relatief weinig wolven, 23 volgens de recentste tellingen. Het Duitse kerngebied van het dier ligt in het noorden en het oosten van het land, in ­deelstaten als Brandenburg en Nedersaksen. Daar zouden er 2.500 wonen.
Het is afwachten of de Beierse demarche de deur op een kier zet om ook elders de bescherming van het roofdier af te zwakken. In andere Duitse deelstaten gingen al geregeld stemmen op om de groeiende populatie in te snoeren.
De wolven in Nederland en Vlaanderen hebben een Duitse oorsprong, dus wat er bij onze oosterburen gebeurt, kan ook in de lage landen navolging krijgen. De partij BoerBurgerBeweging (BBB) voerde in Nederland campagne rond de wolf.
Steile Alpenweiden
Ook in Beieren is het dier een electoraal thema. Vooral de situatie in de Alpenweiden ligt gevoelig. Daar is het op de steile stukken moeilijk om beschermende omheiningen te plaatsen. Speciale herdershonden inzetten, stuit op verzet, want die zouden voor toeristen en vooral hun honden een gevaar kunnen betekenen.
De Beierse beslissing komt niet overeen met de geldende ­Europese regels. De wolf geniet hoge bescherming door de Europese Habitatrichtlijn. Daarvan afwijken kan, maar alleen als er aan strikte voorwaarden is ­voldaan. Eén dood schaap is niet voldoende. Ook moet je de individuen die een gevaar vormen, identificeren – in het wilde weg schieten is uit den boze.

De wil van de wolf is wet
De belangrijkste voorwaarde is dat de goede ‘staat van instandhouding’ van de populatie niet in het gedrang mag komen. ‘Daar lijkt me in Duitsland, en in het ­bijzonder in Beieren, niet aan ­voldaan’, meent Hendrik Schoukens, docent milieurecht aan de UGent.
Wetenschappers betwijfelen of schieten op de roofdieren veel zal uithalen. ‘In landen waar er nog op de wolf gejaagd wordt, is het aantal aanvallen op vee niet verminderd’, zegt onderzoeker Carsten Nowak van het Senckenberg-instituut in Frankfurt. ‘Je kunt zelfs het omgekeerde effect hebben. Als je de vrouwelijke wolf die de roedel leidt, doodt, zullen de jongen net meer nakomelingen krijgen.’

Ondanks de bescherming wordt er in de EU wel op wolven gejaagd. In Frankrijk worden ­wolven geschoten als ze op heterdaad betrapt worden, door speciaal aangestelde mensen, wat strookt met de EU-regels.
In 2019 kwam de zaak voor het Europees Hof van Justitie. ­Finland werd toen op de vingers getikt. Zweden liet begin dit jaar de jacht toe op 75 van de 460 dieren. Ook dat is gecontesteerd.

kijk, mooi dat kan dus in ons buurland.
Dat Nederland maar snel volgt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:34

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Wolf vogelvrij in Beieren, volgen ook andere regio’s?

In Beieren mag er sinds 1 mei vrij soepel op de wolf geschoten worden. Zal dat andere landen inspireren of worden de Beiers teruggefloten?
Als een roofdier een schaap of ­ander vee aanvalt, mag het ­geweer bovengehaald worden in de Duitse deelstaat Beieren. ‘Eén dood schaap volstaat’, verklaarde de minister-president van de deelstaatregering Markus Söder (CSU). ‘De wolf hoort hier niet’, voegde hij eraan toe.
Het wekt verbazing dat net ­Beieren zo doorduwt. In de regio leven relatief weinig wolven, 23 volgens de recentste tellingen. Het Duitse kerngebied van het dier ligt in het noorden en het oosten van het land, in ­deelstaten als Brandenburg en Nedersaksen. Daar zouden er 2.500 wonen.
Het is afwachten of de Beierse demarche de deur op een kier zet om ook elders de bescherming van het roofdier af te zwakken. In andere Duitse deelstaten gingen al geregeld stemmen op om de groeiende populatie in te snoeren.
De wolven in Nederland en Vlaanderen hebben een Duitse oorsprong, dus wat er bij onze oosterburen gebeurt, kan ook in de lage landen navolging krijgen. De partij BoerBurgerBeweging (BBB) voerde in Nederland campagne rond de wolf.
Steile Alpenweiden
Ook in Beieren is het dier een electoraal thema. Vooral de situatie in de Alpenweiden ligt gevoelig. Daar is het op de steile stukken moeilijk om beschermende omheiningen te plaatsen. Speciale herdershonden inzetten, stuit op verzet, want die zouden voor toeristen en vooral hun honden een gevaar kunnen betekenen.
De Beierse beslissing komt niet overeen met de geldende ­Europese regels. De wolf geniet hoge bescherming door de Europese Habitatrichtlijn. Daarvan afwijken kan, maar alleen als er aan strikte voorwaarden is ­voldaan. Eén dood schaap is niet voldoende. Ook moet je de individuen die een gevaar vormen, identificeren – in het wilde weg schieten is uit den boze.

De wil van de wolf is wet
De belangrijkste voorwaarde is dat de goede ‘staat van instandhouding’ van de populatie niet in het gedrang mag komen. ‘Daar lijkt me in Duitsland, en in het ­bijzonder in Beieren, niet aan ­voldaan’, meent Hendrik Schoukens, docent milieurecht aan de UGent.
Wetenschappers betwijfelen of schieten op de roofdieren veel zal uithalen. ‘In landen waar er nog op de wolf gejaagd wordt, is het aantal aanvallen op vee niet verminderd’, zegt onderzoeker Carsten Nowak van het Senckenberg-instituut in Frankfurt. ‘Je kunt zelfs het omgekeerde effect hebben. Als je de vrouwelijke wolf die de roedel leidt, doodt, zullen de jongen net meer nakomelingen krijgen.’

Ondanks de bescherming wordt er in de EU wel op wolven gejaagd. In Frankrijk worden ­wolven geschoten als ze op heterdaad betrapt worden, door speciaal aangestelde mensen, wat strookt met de EU-regels.
In 2019 kwam de zaak voor het Europees Hof van Justitie. ­Finland werd toen op de vingers getikt. Zweden liet begin dit jaar de jacht toe op 75 van de 460 dieren. Ook dat is gecontesteerd.

kijk, mooi dat kan dus in ons buurland.
Dat Nederland maar snel volgt.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat een rechtszaak roet in het eten gaat gooien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:58

Ik voel ook wel protest aankomen ja.

Dat het juist Beieren is die het zo heeft besloten verbaast me dan weer niet.
Beieren staat wel bekend om het net wat assertiever en eigengereider zijn dan de rest van Duitsland :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:13

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:16

Popstra schreef:
Oostenrijk..
Wolf loopt gewoon door de goed met stroom afgezette wei.
Men is er daar begrijpelijk ook niet zo kapot van.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3303440598

Man man man, ja ze zijn zo schuw -O- -O- -O- Paardjes in paniek en je staat daar maar, blegh.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:21

Laatst bijgewerkt door RianneH op 09-05-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeg gehaald ivm overtreden regels

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:33

Popstra schreef:
Oostenrijk..
Wolf loopt gewoon door de goed met stroom afgezette wei.
Men is er daar begrijpelijk ook niet zo kapot van.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3303440598

Wat jammer dat het filmpje net ophoud bij die omheining. Was wel benieuwd of deze ogenschijnlijk niet zuiver lopende wolf over of dwars door de omheining zou gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:00

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:27

Jammer van de tekst, alsof wolfproof wel werkt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:36

stel je hebt een hybride (zoals bij jan boomkamp bijvoorbeeld) die valt je hond aan. kunnen ze dan uit het DNA zien welke rassen er in zitten, in dit geval labrador , husky en volgens Annemieke ook duitse staander, halen ze al dat DNA uit een beet? hoe zit dat? e hoe kunnen er zoveel rassen zitten in één hybride, en als een dier duidelijk als hybride is gekwalificeerd, waarom mag die dan niet geschoten worden? het is dan toch geen "echte" wolf?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:06

Ik las gisteren een artikel over wolvenjacht in Beieren, ging over 1976. Toen zijn er blijkbaar 9 wolven in een aan het nationaal park aanpalend dierenpark ontsnapt. Men zag hierin een mooie kans om te ontdekken wat er zou gebeuren als... maar het project is mislukt. Mislukt in die zin dat ze uiteindelijk allemaal geschoten zijn. Er waren 3 wolven die bleven bedelen om voer, wat niet meehielp hierin was de plaatselijke bevolking die die bedelende wolven zielig vond. Dat ging een tijdje goed. Maar een van die wolven heeft uiteindelijk in een speeltuin een kleuter bij de kleding gepakt. Dat vonden de mensen toch wel te ver gaan. Dus besluit genomen om ze allemaal een kopje kleiner te maken. Dat was nog niet zo makkelijk want de overige 6 vonden het heerlijk die vrijheid. Het heeft dus wel een tijd geduurd voor men ze allemaal gevonden had. Ik snap alleen niet waarom men ze uiteindelijk allemaal wilde schieten, in plaats van alleen die 3 die te tam waren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:11

Huertecilla schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels, met name Regel 1: We vragen je hier altijd respectvol te reageren en discussiëren.

Dat gaat echt ver. Nu ga je een complete deelstaat in Duitsland nazi's noemen omdat het natuurbeleid jou niet aan staat.
Dat gaat echt wel heel en heel erg ver. Die gebeurtenissen zijn meer dan 80 jaar geleden en hebben totaal niets met de wolvenproblemantiek te maken.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 09-05-23 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in quite aangepast

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:40

Nee, misschien niet direct met de wolvenproblematiek, maar indirect via de politiek toch wel. Maar het had wel wat subtieler geformuleerd kunnen worden.