Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lola2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:40

ruitje schreef:
Luchtzuigers zijn ook niet overal welkom. Bij ons kunnen ze ook niet in elke box. Iets om rekening mee te houden :)

Dankje, dat is inderdaad zeker iets om rekening mee te houden en gezien de schaarste zou ik ook niet zomaar van stal kunnen wisselen als het ritme hem niet zou passen

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:48

Ik maak me bij een stress zuiger juist meer zorgen... dan is de kans dat het maagzweer gerelateerd is groter.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:13

Zerena schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik lees vooral mee maar wil wel even wat verduidelijken. CSNB is een aandoening die voorkomt bij paarden die homozygoot LP gen hebben, meestal zijn die fewspot (maar kunnen ook effen zijn als ze geen ander PATN gen erbij hebben) .

Gewone appaloosa's met 1 LP gen hebben geen CSNB maar zijn wel extra gevoelig voor uveitis/maanblindheid.

Onze merrie heeft 1 LP gen en ook 1 copie van het CSNB. Oftewel heterozygoot voor beide.
Bij de testuitslag staat er dat ze er wel “last” van kan krijgen.

Alle paarden met 1 LP gen hebben I kopie van het CSNB. Paarden met 2 LP genen hebben ook twee kopieen van het CSNB. Een paard moet twee kopieen hebben om last te krijgen van de ziekte staat hier: https://ceh.vetmed.ucdavis.edu/health-t ... dness-csnb

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:58

juniper schreef:
Zerena schreef:

Onze merrie heeft 1 LP gen en ook 1 copie van het CSNB. Oftewel heterozygoot voor beide.
Bij de testuitslag staat er dat ze er wel “last” van kan krijgen.

Alle paarden met 1 LP gen hebben I kopie van het CSNB. Paarden met 2 LP genen hebben ook twee kopieen van het CSNB. Een paard moet twee kopieen hebben om last te krijgen van de ziekte staat hier: https://ceh.vetmed.ucdavis.edu/health-t ... dness-csnb

Ah fijn om te weten, dank je!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 01:25

Alsnog krijgt die van mij van mei-september een uv-werende vliegenkap op hoor! Better safe than sorry.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:03

different1 schreef:
Lola2018 schreef:
Wanneer wordt aangegeven dat er bij erge stress af en toe lucht gezogen kan worden, maar dat dat niet zo is als hij gewoon in het werk staat, zou dat al zoiets zijn waarvoor je hem liever laat staan. Ik heb nog geen beeld bij welke mankementen je hem zou moeten laten staan of welke eigenlijk wel overkomelijk zijn. Cornage wordt in de advertentie vaak ook redelijk makkelijk over gedaan.

Natuurlijk laat ik een paard eerst keuren voordat ik zou kopen, maar heb toch wel benieuwd wanneer jullie ook eigenlijk niet eens zouden kijken.

Ik laat een luchtzuiger niet staan, een wever daarintegen wel ivm de mogelijke slijtage in het lijf.
De prijs moet er wel naar zijn, en als eerste eigen paard zou ik het dan weer niet doen maar als je al een en ander ervaren hebt kun je een luchtzuiger behoorlijk helpen.
Het is achterhaald dat ze er gaskoliek van krijgen (ze slikken geen lucht in), maar ze kunnen wel maagzweren hebben en/of extra gevoelig op maag/darmen zijn.
En hoe erg dit soort stalgebreken zijn, kom je pas echt te weten als het dier bij jezelf op stal staat...
Hij kan het nu weinig doen, en op een andere stal(ritme etc) zich helemaal te pletter zuigen.

+1 en ze zijn er eerlijk over.

Vaak kun je zo een leuker paard kopen voor minder geld.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:45

Goede morgen,

ik wil een 1,5 jarige laten keuren, die net over de grens in Duitsland staat.
Ben nu op zoek naar een dierenarts die rontgenologisch kan keuren in de omgeving van Coevorden. Kom zelf niet uit die regio, dus hoop dat jullie een aantal namen hebben van artsen die ik aan kan schrijven.
ik wil ze ook zover mogelijk, ook klinisch gecheckt hebben, maar een buigproef zal niet lukken...
Keuren aan huis is wat praktischer, maar op een kliniek kan ook.

Vechtdal heb ik al een mailje gestuurd, wil ook een beetje de prijzen kunnen vergelijken.

Lola2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:02

Elisa2 schreef:
different1 schreef:

Ik laat een luchtzuiger niet staan, een wever daarintegen wel ivm de mogelijke slijtage in het lijf.
De prijs moet er wel naar zijn, en als eerste eigen paard zou ik het dan weer niet doen maar als je al een en ander ervaren hebt kun je een luchtzuiger behoorlijk helpen.
Het is achterhaald dat ze er gaskoliek van krijgen (ze slikken geen lucht in), maar ze kunnen wel maagzweren hebben en/of extra gevoelig op maag/darmen zijn.
En hoe erg dit soort stalgebreken zijn, kom je pas echt te weten als het dier bij jezelf op stal staat...
Hij kan het nu weinig doen, en op een andere stal(ritme etc) zich helemaal te pletter zuigen.

+1 en ze zijn er eerlijk over.

Vaak kun je zo een leuker paard kopen voor minder geld.

De prijs is er inderdaad ook wel naar. Als ik ze thuis zou hebben is het prima te overwegen, maar met in het achterhoofd dat een stalling vinden/verplaatsen wel lastig wordt om onze omgeving, is het wel weer een risico.

Ik ga nu nog even verder zoeken. Wel al wat leuks voorbij zien komen, maar tegen de tijd dat mijn instructrice de filmpjes had kunnen bekijken was de eerste al langs geweest en was de tweede bezichtiging al gepland helaas.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:02

Equipro schreef:
Goede morgen,

Ben nu op zoek naar een dierenarts die rontgenologisch kan keuren in de omgeving van Coevorden. Kom zelf niet uit die regio, dus hoop dat jullie een aantal namen hebben van artsen die ik aan kan schrijven.
ik wil ze ook zover mogelijk, ook klinisch gecheckt hebben, maar een buigproef zal niet lukken...

Vechtdal heb ik al een mailje gestuurd, wil ook een beetje de prijzen kunnen vergelijken.

Een anderhalfjarige röntgenologisch keuren is niet zo zinvol. De groeiplaten zijn dan nog lang niet gesloten en daardoor krijg je niet alleen een vertekend beeld, maar het kan ook nog volledig veranderen voor ze 3 zijn. Klinisch is dan zinniger, omdat daarbij ook naar het hart en longen wordt geluisterd en de ogen bekeken enzo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:32

goldenarrow schreef:
Equipro schreef:
Goede morgen,

Een anderhalfjarige röntgenologisch keuren is niet zo zinvol. De groeiplaten zijn dan nog lang niet gesloten en daardoor krijg je niet alleen een vertekend beeld, maar het kan ook nog volledig veranderen voor ze 3 zijn. Klinisch is dan zinniger, omdat daarbij ook naar het hart en longen wordt geluisterd en de ogen bekeken enzo.

Een 1,5 jarige laten keuren is zeker zinvol. Al is het alleen maar om OCD uit te sluiten en andere blessures die ze in de veulentijd kunnen hebben opgelopen (bv hals etc.)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:21

Ik doe het inderdaad met name om te zien of er OCD's aanwezig zijn.
Indien die voor het 2de jaar nog operatief verwijderd worden, gaat de genezing sneller, en kan het bot nog mooi uitgroeien.

Klininsch keuren zal ook maar in beperkte mate gedaan worden, aangezien buigproeven bijvoorbeeld nog niet uitgevoerd kunnen worden bij deze brutale donder. De huidige eigenaren zijn er een beetje bang van, en zijn al blij als ze normaal mee loopt.

Maar mijn vraag was of er nog klinieken zijn die ik aan aanschrijven in die regio. Ik heb nu Den Ham en Vechtdal gemaild en gebeld.

even een linkje naar de dame in kwestie, weliswaar nog als veulen;
https://www.facebook.com/watch/?v=45172 ... CMhC4&_rdr

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:29

Equipro schreef:
Goede morgen,

Je kan informeren of Paardenkliniek Wolvega naar Coevorden komt om een 1,5 jarig paard te keuren. Zij hebben sowieso mobiele apparatuur om röntgenfoto's te kunnen maken bij het paard thuis.
https://paardenkliniekwolvega.nl/ .

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:55

Hier van de week voor het eerst naar een paardje geweest
Voelde best wel goed volgens mij van beide kanten wel.

Paardje uit ge probeert in de bak en ik had eigenlijk gelijk het idee van dit zit goed
Paardje voelde voor mij heel vertrouwd, dus met haar gesproken dan nog een keer langs te komen, met iemand erbij die het paard met andere ogen bekijkt.

Voor ons voelde dit paard als thuiskomen en zeiden mijn dochter en ik nou dit is het paard.

Dus naar huis gereden op een roze wolkje.

De volgende dag een app gekregen dat de eigenaresse toch liever ziet dat haar paardje op een plek komt waar ze 24/7 buiten kan staan, daarom wou ze nog even wachten op wat anderen te bieden hadden

Dit is iets wat wij niet kunnen bieden, ja dan zou ik om me heen moeten kijken voor naar een soort paddock paradise, maar laten die in Friesland nou zeer dun gezaaid zijn.

Ik snap haar helemaal, met dat het paard toch beter af is met lekker buiten.
Maar voor ons is dit eigenlijk wel het juiste paardje het voelde gewoon gelijk goed.
Tja En dan maar afwachten, of ja iemand tips?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:12

Lastig Westerntrail! Maar snap de eigenaresse ook heel goed. Misschien kun je ondertussen doorzoeken naar wat anders?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:51

Raineri schreef:
Lastig Westerntrail! Maar snap de eigenaresse ook heel goed. Misschien kun je ondertussen doorzoeken naar wat anders?

Dat gaan we dan ook doen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:25

Westerntrail schreef:

Paardje uit ge probeert in de bak en ik had eigenlijk gelijk het idee van dit zit goed
Paardje voelde voor mij heel vertrouwd, dus met haar gesproken dan nog een keer langs te komen, met iemand erbij die het paard met andere ogen bekijkt.

Voor ons voelde dit paard als thuiskomen en zeiden mijn dochter en ik nou dit is het paard.

De volgende dag een app gekregen dat de eigenaresse toch liever ziet dat haar paardje op een plek komt waar ze 24/7 buiten kan staan, daarom wou ze nog even wachten op wat anderen te bieden hadden

Dit is iets wat wij niet kunnen bieden, ja dan zou ik om me heen moeten kijken voor naar een soort paddock paradise, maar laten die in Friesland nou zeer dun gezaaid zijn.

Maar voor ons is dit eigenlijk wel het juiste paardje het voelde gewoon gelijk goed.

Voor mij persoonlijk is een plek met het gemengde systeem nl. overdag buiten en s'nachts binnen veel aantrekkelijker ,en zeker ook veiliger voor het paard. Maar ja als die mensen er anders over denken dan kun je nog wat doorzoeken. Je hebt kans dat ze straks toch nog bellen (omdat ze het paard elders niet kwijtkunnen..) Er zijn paarden genoeg te koop, zeker nu in het najaar! Dat is voor kopers de beste tijd. En ja, vreemd genoeg staan er dan juist zo veel te koop omdat ze op stal gaan moeten en men niet genoeg stallen heeft!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:30

Mag je hier ook zoekertjes plaatsen? :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:36

Ik vraag me af wat er snachts veiliger is aan een stal :\

En zo heel veel beleerde staan er in het najaar niet te koop. Niet meer dan anders. Het betreft vaak jonge dieren die van de opfok afkomen en dan uit geselecteerd worden

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:01

anjali schreef:
Westerntrail schreef:

Voor mij persoonlijk is een plek met het gemengde systeem nl. overdag buiten en s'nachts binnen veel aantrekkelijker ,en zeker ook veiliger voor het paard. Maar ja als die mensen er anders over denken dan kun je nog wat doorzoeken. Je hebt kans dat ze straks toch nog bellen (omdat ze het paard elders niet kwijtkunnen..) Er zijn paarden genoeg te koop, zeker nu in het najaar! Dat is voor kopers de beste tijd. En ja, vreemd genoeg staan er dan juist zo veel te koop omdat ze op stal gaan moeten en men niet genoeg stallen heeft!

Daar heb je ook weer een punt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:04

Westerntrail schreef:

Jammer zeg, de eigenaresse moet ook beseffen dat geen enkele koper het exact hetzelfde als haar gaat doen. Overdag(zoveel mogelijk) buiten en s"nachts binnen lijkt mij ook heel acceptabel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:20

StalNollie schreef:
Ik vraag me af wat er snachts veiliger is aan een stal :

En zo heel veel beleerde staan er in het najaar niet te koop. Niet meer dan anders. Het betreft vaak jonge dieren die van de opfok afkomen en dan uit geselecteerd worden

Toch wel hoor. In de zomer is er vaak nog wel werk voor (bereden) paarden wegens de vakantieruiters. En ook kost het weinig geld en tijd om een paard waar men niet zo veel meer mee doet in de zomer op het land te gooien. Maar als het weer en de bodem slecht worden moeten ze vaak toch naar binnen en dan zijn er niet genoeg stallen. Dan heb ik het nog niet over het wolvenprobleem wat (nog) niet overal speelt.Ik ben in mijn hele lange paardencarriere al meerdere malen op zoek gemoeten naar een "nieuw"paard en echt, in het najaar is er veel meer aanbod tegen veel lagere prijzen. Dat weet jij als handelaarster best @Nollie, of de markt moet in een paar jaar grondig veranderd zijn, of jij zit in een heel ander segment van de markt dan ik, bijv. de dure sportpaarden waar dat seizoensverschil waarschijnlijk minder zal spelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:04

StalNollie schreef:
Ik vraag me af wat er snachts veiliger is aan een stal :

Er staan er anders bosjes op diverse sites. Niet allemaal zinvol voor de handel en zeker niet geschikt voor iedereen, maar hoe ruim de keuze is, wordt toch vooral bepaalt door de eisen van de koper....

Er staan nu 1000 paarden op Marktplaats. Als 3/4 af valt op medische gronden en de helft vervolgens te klein is, heb je nog altijd 125 paarden om uit te kiezen. Hoeveel keuzestress wil je hebben......

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:26

Elisa2 schreef:
Westerntrail schreef:

Jammer zeg, de eigenaresse moet ook beseffen dat geen enkele koper het exact hetzelfde als haar gaat doen. Overdag(zoveel mogelijk) buiten en s"nachts binnen lijkt mij ook heel acceptabel.

Nou dat is het paardje staat nu op pensionstal ook in een stalletje en dan 1 a 2 uren in de paddock

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:40

Ik heb toevallig vandaag mijn merrie te koop gezet. En ik ben me er zeker van bewust dat niet iedereen 100% gaat kunnen bieden wat ik zou willen.. Maar dat is het risico van je paard verkopen..

Ik weet nog dat toen ik 8 jaar geleden deze merrie kocht de toenmalige eigenaresse ook twijfelde tussen mij en een ander persoon.. moeilijk!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:51

Ik zoek een pony als gezelschap voor Hera. Max 135 hoog en groter dan 110. Merrie of ruin echt lage prijsklasse (€750). Mocht iemand wat weten?